Här och varannan gång finns det en logotyp som sticker ut och får dig att säga "wow". I den här artikeln har vi bestämt oss för att visa dig några av de logotyper som verkligen sticker ut. Vi kommer att visa dig varför och hur dessa logotyper är väldigt originella och vad som gör en logotypdesign speciell. Inspirerande logotyper som dessa är bra för att få idéer till egna logotyper. Du kommer att se a...
Vilken storlek på logotypen behöver jag för mina profiler i sociala nätverk? Oavsett om du är frilansare, litet/medelstort företag eller Facebook sida. I diagrammet nedan kan du se att din profilbild (180x180px) också används för bilden bredvid dina inlägg. Med detta i åtanke är det avgörande att din logotyp visas på det mest optimala och synliga sättet på denna bild eftersom Facebook krympe...
Utformar du en logotyp? Visst kan man tro att det är lätt att skapa den visuella representationen av ett varumärke, men en iögonfallande logotyp är mer än bara en cirkel och ett företagsnamn. Du mÃ¥ste verkligen inkapsla innebörden. Annars, oavsett om du gör logotypen för ditt eget företag eller utformar den för en kund, kommer du att göra företaget en kolossal björntjänst. Här är 5 sätt att förbÃ...
Gör olika versioner av din logotyp för att skapa ett varumärke När du utformar en logotyp måste du förutse hur logotypen kommer att visas. Du kanske vill klistra den på din skåpbil eller företagsbil, du kanske vill skapa skyltar, du kanske vill infoga den på dina webbplatser. För alla dessa olika stöd behöver du olika logotyplayouter. Här är en översikt över de olika typerna av layouter som du kan b...
Vi snubblade nyligen över en logotyp som designats av en kund och som verkligen var en höjdare. Då och då är det någon som tänjer på gränserna och skapar något utöver det vanliga. Det ger oss mer insikt om vilka möjligheter som finns med logotypanpassning. I det här exemplet ville användaren skapa en logotyp med delade bokstäver för initialerna i sitt företag. Istället för att bara kombiner...
Vad är en vektorfil ? Du kanske har hört talas om formaten EPS, SVG, AI… men för de flesta betyder dessa format inte mycket. Om du inte har nÃ¥gon aning om vad dessa format är, är du inte den enda. Vektorfiler är mycket viktiga att ha. När du fÃ¥r filer frÃ¥n en grafisk designer bör du alltid be om en vektorfil. Att förstÃ¥ skillnaden mellan en vektorfil och en rasterfil är mycket viktigt. Tryc...
Vilka fördelar finns det med att designa sin logotyp online? Här är en handfull intressanta fakta om fenomenet med gör-det-själv-logotypdesign som slår igenom på webben och varför du borde vara en del av det! Att få en logotyp utformad är inte särskilt svårt. Du har 3 grundläggande metoder för att få det gjort! Den första metoden är att få det utkontrakterat av en grafisk designer eller en w...
VÃ¥r värld är idag full av olika varumärken och företag. Detta är den verklighet vi mÃ¥ste hantera: om du vill starta ett eget företag mÃ¥ste du arbeta med din varumärkesidentitet mycket noggrant och lägga ner mycket pengar pÃ¥ det. En av delarna i ditt varumärke’s identitet är en logotyp. Och om jag ska vara ärlig mot dig är detta en avgörande del av ditt företags visuella identifiering a...
Du har jobbat hÃ¥rt med din logotyp för att fÃ¥ den att se smal och snygg ut, du har sett till att anpassningen är rätt, att storlekarna är väl proportionerade och att färgerna passar bra, men det är nÃ¥got som saknas… När människor utformar logotyper glömmer de ibland bort de sista detaljerna. Jag talar om skiljelinjer, detaljer, piktogram, former. Dessa grafiska element kan fÃ¥ en vanlig logotyp at...
Varje företag behöver en logotyp, men vad är din logotyp värd om den inte är tydlig för dina kunder? Som designer kan jag berätta att mÃ¥nga människor redan har en massa idéer som flyter i bakhuvudet om hur de vill att deras logotyp ska se ut innan de ens har börjat. Vissa vill att logotypen ska se ut som nÃ¥got de har sett pÃ¥ gatan. En del har fullständiga « out-of-the-box » idéer....
Varför varumärken bör skydda copywriting och logotyp Som företag är det viktigt att fundera på om du bör skydda din copywriting och alla andra former av media och innehåll som är kopplade till ditt företag, till exempel din logotyp. Många företag, särskilt onlineföretag och webbplatser, förbiser dock fortfarande denna process. Men hur viktigt är det egentligen att skydda sitt innehåll och är det ...
Reklamföretaget The Logo Company från New York har släppt en infografik som undersöker de psykologiska effekterna av färger i logotyper.Gul och orange ger optimism och vänlighet. Rött är en djärv färg som framkallar spänning, medan lila antyder kreativitet eller visdom. Blått representerar vanligtvis pålitlighet, medan grönt påminner om naturen. Vitt är ett klassiskt val för varumärken som vill bet...