Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper för mat och dryck och hur du gör din egen logotyp

Publicerad: 2020-04-11
Food and drinks logo Logogenie
 
 
 
Från Chef Boyardee till Whole Foods, alla inom mat, dryck och livsmedel behöver en logotyp. Oavsett om det är en tecknad maskot för att glädja barnen eller kanske en ordvits för att glädja de vuxna, kan logotyper för mat och dryck göra ett gott intryck, förbättra varumärkeskännedomen och till och med göra folk lite hungriga! 
 
Men även om du är mer av en “Little Debbie” än en “Famous Amos,” kan du fortfarande få en förstklassig logotyp som passar din budget. I den här guiden analyserar vi tio av de bästa logotyperna för mat och dryck och listar några praktiska designtips så att du kan göra en logotyp för mat och dryck av professionell kvalitet på egen hand. 
 
10 bästa logotyper för mat och dryck
 
Varje gång i en snabbköpsaffär kommer du att se dussintals unika logotyper — men vissa är bättre än andra. Nedan samlar vi tio av de bästa logotyperna för mat och dryck och förklarar vad som gör dem så bra, så att du vet vad du ska sikta på.
 
 

Whole Foods Market

 
Whole foods logo
 
 
 
Och även om Whole Foods logotyp inte är en typisk logotyp för livsmedels- och dryckesindustrin är den välgjord, så det är ett bra ställe att börja. Huvudvikten ligger på typografin och utseendet på orden “whole foods.” Den enda bilden är frukten i O, men det fungerar till deras fördel eftersom det ger den extra uppmärksamhet. I en mer trafikerad logotyp skulle det kanske gå obemärkt förbi att förvandla O:et till en frukt, men här är det en central fokuspunkt. 
 
Den gröna färgen är inte ett vanligt val för livsmedelsindustrin, men det är ett smart val för Whole Foods på grund av deras varumärkesidentitet. Whole Foods vill att folk ska förknippa deras varumärke med begrepp som   “naturligt,” “fräscht,” och “hälsosamt,” och grönt framkallar allt detta.
 
 

Kellogg’s

 
Kelloggs företagslogotyp
 
 
Wordmark logos — logotyper som endast innehåller företagets namn — finns oftare i formella branscher som juridiska eller finansiella branscher eftersom de är mer asketiska. Kellogg’s skakar av sig den formalismen med sitt sprudlande, lekfulla typsnitt; själva ordet blir bilden. 
 
Då bokstäverna är det enda visuella elementet, var Kellogg’s mycket noga med att utforma dem. Vid en närmare granskning upptäcker man små och avsiktliga inkonsekvenser, till exempel att de två L:na är olika höga eller att de två G:na har olika toppar. Om man utformar en ordmärkeslogotyp måste man gå in i minsta detalj för att göra bokstäverna så dynamiska som möjligt, annars riskerar man att få en tråkig logotyp. 
 
Du kommer också att märka att färgen, en livlig röd färg, bidrar till att hålla logotypen intressant. Att använda iögonfallande färger är ett annat experttrick från en designer för att snygga till ordmärkeslogotyper. 
 

McCormick 

 
McCormick company logo
 
 
 
McCormick är känt för sina kryddor och har en annan strategi än andra typiska livsmedelslogotyper. Fyrkanter, raka linjer och seriffaktarter är element som används i mer seriösa företag och som verkar olämpliga för livsmedel, men McCormick använder dem till sin fördel.
 
Så varför fungerar den här logotypen överhuvudtaget? McCormick’s trick är färg. Till att börja med använder McCormick, precis som Kellogg’s, en livlig röd färg för att få en annars stel logotyp att verka roligare. Färgen skiljer dessutom M och C i lådan åt, vilket gör det möjligt att skapa mer konstnärliga bilder. 
 
Kombinationen av M och C är ett bra exempel på vikten av kreativitet i logotypdesign. Att kombinera dessa bokstäver gör logotypen mer minnesvärd, men att tillämpa den är mer komplicerat än vad det ser ut. Till exempel valdes bokstävernas stil med omsorg så att M och C båda kunde anslutas i en rak linje. Även när de väl var anslutna var de åtskilda med en liten lucka för läsbarhetens skull. 
 
 

Dole

 
McCormick company logo
 
 
Med Dole börjar vi känna igen några gemensamma drag hos livsmedelslogotyper. Den röda färgen, blåa accenter och den återkommande bilden av solen. 
 
Dole’s logotyp är så kraftfull eftersom den är enkel — en annan ordmärkeslogotyp, men uppfräschad med den centrala bilden av solen. Solens strålar fungerar som ledande linjer som drar till sig din uppmärksamhet, en bra teknik för logotyper. Att centrera den runt O:et i Dole är pricken över i:et. . 
 
Den blå botten är också värd att nämna. Blått är en användbar accentfärg för livsmedelslogotyper eftersom den ger en grund för de varma nyanserna, särskilt rött. Kontrasten får de två färgerna att spela av varandra — men bara när det’är en minimal mängd blått. Du vill inte att färgerna ska konkurrera med varandra. 
 

Homespun Chili

 
McCormick company logo
 
 
Homespun Chili har ett nytt mål med sin logotyp: att få folk att komma ihåg deras namn. Små livsmedelsföretag måste anstränga sig ännu mer med sin logotyp om de vill att den ska bli lika igenkännbar som branschledarnas logotyper. 
 
Homespun Chili bygger på vanliga trender som matbilder och den röda färgen, men ger dem en ny, udda twist för att göra dem extra minnesvärda. Virvlar och slingor är bland de mest lekfulla bilderna du kan använda, så den här logotypen presenterar ett okänt företag som vänligt och inbjudande. 
 
 

Swirl

 
McCormick company logo
 
 
Swirl-logotypen visar att du kan använda alternativa stilar för livsmedelslogotyper, till och med minimalism. Ibland lönar det sig att skilja sig från mängden, och Swirls logotyp gör just det. 
 
Den bibehåller några av trenderna för livsmedelslogotyper, men ger dem en egen twist. De har till exempel en bild av mat, men den är gjord i en originell stil. Du’märker också att de föredrar rosa istället för rött som de andra livsmedelslogotyperna. Rosa har samma fördelar som rött när det gäller att dra till sig uppmärksamhet, och är precis bredvid på färghjulet. 
 
 

Chiquita

 
Chiquita company logo
 
 
Chiquita introducerar begreppet maskot i vår lista. “Miss Chiquita, ” som hon officiellt kallas, ritades först av den populäre serietecknaren Dik Browne, skaparen av tidningsstripsen “Hagar the Horrible” och “Hi and Lois,” och modellerades efter den verkliga sångerskan och dansaren Carmen Miranda. Hennes tropiska kultur kompletterar Chiquitas flaggskeppsprodukt, bananer. 
 
Märk att eftersom Chiquita-märkena är så små är tecknet mycket förenklat för att öka synligheten. Detta är en bra läxa: tänk alltid på var din logotyp kommer att visas när du utformar den. 
 
En annan intressant taktik är användningen av blått. Vanligtvis används blått endast som sekundärfärg eller accent i livsmedelslogotyper, men Chiquita har ett knep i rockärmen — de vet att dessa klistermärken kommer att sitta på ljusgula bananer, vilket passar perfekt ihop med blått. När man tittar på hela bananen är klistermärket bara en liten del, vilket innebär att det blå fortfarande är en accentfärg. 
 
 

Horizon Organic

 
Horisonts ekologiska logotyp
 
 
 
Horizon Organic specialiserar sig på mejeriprodukter, så en ko är en bra maskot. Den tecknade stilen gör den mer tilltalande för barn, som är en viktig marknad för mejeriprodukter och mjölk i synnerhet. Även om det inte är de som köper det, påverkar barn ändå köpbeslut. 
 
Likt Whole Foods använder Horizon Organic logotypen för att förknippa sitt varumärke med begrepp som “hälsosam” och “naturlig.” De väljer dock en bild av jorden för att uppnå samma mål. 
 
 

Earthbound Farm

 
Jordbunden logotyp
 
 
Earthbound Farm kombinerar många av de andra tekniker som vi har sett i tidigare logotyper: den röda färgen, bilder av solen och grönt för att verka hälsosamt och naturligt. Användningen av dessa trender visar att Earthbound Farm-designerna skapade denna logotyp enligt reglerna för att få en effektiv och ändamålsenlig logotyp. 
 
 

Betty Crocker

 

Betty cocker logo

 
 
Betty Crocker-logotypen har stått vid rodret för ett ikoniskt varumärke och har klarat sig i årtionden med endast små ändringar. Denna konsistens gör underverk för varumärkeskännedomen, eftersom lojala kunder bara behöver leta efter den röda skeden på förpackningen. 
 
Typsnittet i Betty Crocker-logotypen har visserligen ändrats lite, men den har alltid behållit den handskrivna stilen, nästan som en signatur. Detta är ett utmärkt val för att verka personlig mot dina kunder, särskilt när företagsnamnet är en person’s namn. 
 
Den röda skeden i sig själv är en enkel sak. Skeden, särskilt en matlagningssked i trä, påminner om bakning och passar de kockar och kockar som föredrar Betty Crocker-produkter. Och det röda, som du redan vet vid det här laget, passar perfekt till livsmedelsindustrin. 
 
 

Hur du designar din egen logotyp för mat och dryck: 5 experttips

 
Baserat på vad vi har sett ovan, här är 5 tips för att designa din egen livsmedelslogotyp. 
 
 

Rött och andra varma färger

 
 
Det är ingen tillfällighet att nästan alla de bästa logotyperna för livsmedel använder rött. Expertdesigners vet att rött ökar hungern, enligt uppgift på grund av dess kopplingar till blod. Det förklarar varför de flesta stora livsmedelsvarumärken använder rött, och mycket av det. 
 
Rött passar bra ihop med andra varma färger som gult och orange, vilket är anledningen till att de ofta används som accentfärger. Varma färger i allmänhet tenderar att vara gladare och vänligare, vilket passar livsmedelsindustrin eftersom mat i grunden gör människor glada. 
 
Rosa används också ofta i livsmedelsmärkning, men inte på samma sätt. Rosa är ett av de bästa färgvalen för godis (eller glass, som Swirl) och påminner om ungdomen när dessa livsmedel var viktigare. 
 
 

Appetizing Food i logotypen

 
 
Ett av målen med en logotyp är att kommunicera vad du gör direkt genom visuella bilder. Med det i åtanke är det självklart att inkludera bilder av mat i logotypen, särskilt när de är integrerade i resten av logotypen som Whole Foods. 
 
Men eftersom du ändå lägger in en bild av mat kan du lika gärna få den att se utsökt ut. Att ha mat i logotypen kommunicerar inte bara vad du erbjuder, utan lockar också folk att ta en tugga. Mat har en sådan ursprunglig effekt på oss att det räcker med att se en bild av den för att få munnen att vattnas. 
 
Självklart finns det även andra symboler som representerar mat. Redskap som gafflar eller Betty Crockers träsked signalerar också livsmedelsindustrin, liksom de växter som frukt och grönsaker växer ur. 
 
Om du väljer hälsosamma livsmedel, som naturliga eller ekologiska, har du många nya ikoner som står öppna för dig. Solen är en populär sådan eftersom den står för tillväxt, hälsa och lycka.  
 
 

Kulturella referenser för kökstyper

 
 
En hel del livsmedel är nära förknippade med geografi och kultur. Ibland är det var maten har sitt ursprung, ibland är det en kultur som använder maten i stor utsträckning i sitt kök. Den typen av associationer i hjärnan är guldgruvor för logotypdesign, eftersom de är genvägar till kommunikation. 
 
Om den mat du säljer har kulturella band, kan du luta dig mot dem (med respekt, förstås). Miss Chiquita är ett bra exempel, eftersom hennes klädsel påminner om tropikerna där bananerna kommer ifrån. Du ser den här tekniken ofta med restauranger som fokuserar på en viss typ av mat, till exempel sockerkranier som används för det mexikanska köket. 
 
 

Maskot

 
 
Vi har alla våra egna favoritmaskotar för frukostflingor, eller hur? Maskotar kan hitta ett bekvämt hem i livsmedelsindustrin, som är jämförelsevis mer lekfull än andra branscher
.
 
Maskotar är definitivt mer tilltalande för yngre marknader, som som vi nämnde ovan fortfarande påverkar köpbeslut. Om du säljer till barn är en antropomorfisk tecknad maskot ett säkert kort. 
 
För vuxna kan dock mer realistiska matmaskotar i logotyper hjälpa till att förmänskliga ett varumärke och få det att framstå som en personlig vän snarare än ett ansiktslöst företag. Tänk på Betty Crocker eller Aunt Jemima — människor talar om dessa företag som om de vore levande, andas människor. 
 
 

Cirklar och kurvor

 
 
Sist, eftersom livsmedelsindustrin tenderar att vara mer optimistisk och positiv, gynnas den av cirkulära och kurviga former. När det gäller estetik får kurvor ögat att röra sig eller dansa, medan raka linjer är mer stela och kvävande. Visst, raka linjer fungerar bra om du visar stabilitet eller kompetens, men för livsmedelsindustrin handlar det mer om att ha roligt.” 
 
I logotyper används oftast cirklar för att rama in logotypen, som i Whole Foods och Chiquita (och Betty Crocker i viss mån). Cirkelformade ramar är perfekta om du vill ha en traditionell logotyp, men inte om du vill ha något mer modernt eller oortodoxt. 
 
Om du vill bryta dig loss från mängden kan du fortfarande använda kurvor i de visuella bilder du använder, oavsett om det är bilder som Horizon Organic eller typografin i bokstäverna som Swirl. Du kan till och med mjuka upp kantiga hörn genom att runda av dem, en bra designteknik om du vill att en imponerande logotyp ska bli lite vänligare. 
Logogenie's food logo maker
 

Hur man gör en logotyp för mat och dryck

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv logotyp för mat och dryck, är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 
 
 

Hyra en designer

 
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har dåliga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
Logogenie's food logo maker
 

Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Storlekar på text och bilder
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY logo maker som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du’är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för särskilda designtips, direkt från expertdesigners. 
 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x