Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper för mat och dryck och hur du gör din egen logotyp

Publicerad: 2020-04-11
Food and drinks logo Logogenie
 
 
 
FrÃ¥n Chef Boyardee till Whole Foods, alla inom mat, dryck och livsmedel behöver en logotyp. Oavsett om det är en tecknad maskot för att glädja barnen eller kanske en ordvits för att glädja de vuxna, kan logotyper för mat och dryck göra ett gott intryck, förbättra varumärkeskännedomen och till och med göra folk lite hungriga! 
 
Men även om du är mer av en “Little Debbie” än en “Famous Amos,” kan du fortfarande fÃ¥ en förstklassig logotyp som passar din budget. I den här guiden analyserar vi tio av de bästa logotyperna för mat och dryck och listar nÃ¥gra praktiska designtips sÃ¥ att du kan göra en logotyp för mat och dryck av professionell kvalitet pÃ¥ egen hand. 
 
10 bästa logotyper för mat och dryck
 
Varje gÃ¥ng i en snabbköpsaffär kommer du att se dussintals unika logotyper — men vissa är bättre än andra. Nedan samlar vi tio av de bästa logotyperna för mat och dryck och förklarar vad som gör dem sÃ¥ bra, sÃ¥ att du vet vad du ska sikta pÃ¥.
 
 

Whole Foods Market

 
Whole foods logo
 
 
 
Och även om Whole Foods logotyp inte är en typisk logotyp för livsmedels- och dryckesindustrin är den välgjord, sÃ¥ det är ett bra ställe att börja. Huvudvikten ligger pÃ¥ typografin och utseendet pÃ¥ orden “whole foods.” Den enda bilden är frukten i O, men det fungerar till deras fördel eftersom det ger den extra uppmärksamhet. I en mer trafikerad logotyp skulle det kanske gÃ¥ obemärkt förbi att förvandla O:et till en frukt, men här är det en central fokuspunkt. 
 
Den gröna färgen är inte ett vanligt val för livsmedelsindustrin, men det är ett smart val för Whole Foods pÃ¥ grund av deras varumärkesidentitet. Whole Foods vill att folk ska förknippa deras varumärke med begrepp som   “naturligt,” “fräscht,” och “hälsosamt,” och grönt framkallar allt detta.
 
 

Kellogg’s

 
Kelloggs företagslogotyp
 
 
Wordmark logos — logotyper som endast innehÃ¥ller företagets namn — finns oftare i formella branscher som juridiska eller finansiella branscher eftersom de är mer asketiska. Kellogg’s skakar av sig den formalismen med sitt sprudlande, lekfulla typsnitt; själva ordet blir bilden. 
 
DÃ¥ bokstäverna är det enda visuella elementet, var Kellogg’s mycket noga med att utforma dem. Vid en närmare granskning upptäcker man smÃ¥ och avsiktliga inkonsekvenser, till exempel att de tvÃ¥ L:na är olika höga eller att de tvÃ¥ G:na har olika toppar. Om man utformar en ordmärkeslogotyp mÃ¥ste man gÃ¥ in i minsta detalj för att göra bokstäverna sÃ¥ dynamiska som möjligt, annars riskerar man att fÃ¥ en trÃ¥kig logotyp. 
 
Du kommer ocksÃ¥ att märka att färgen, en livlig röd färg, bidrar till att hÃ¥lla logotypen intressant. Att använda iögonfallande färger är ett annat experttrick frÃ¥n en designer för att snygga till ordmärkeslogotyper. 
 

McCormick 

 
McCormick company logo
 
 
 
McCormick är känt för sina kryddor och har en annan strategi än andra typiska livsmedelslogotyper. Fyrkanter, raka linjer och seriffaktarter är element som används i mer seriösa företag och som verkar olämpliga för livsmedel, men McCormick använder dem till sin fördel.
 
SÃ¥ varför fungerar den här logotypen överhuvudtaget? McCormick’s trick är färg. Till att börja med använder McCormick, precis som Kellogg’s, en livlig röd färg för att fÃ¥ en annars stel logotyp att verka roligare. Färgen skiljer dessutom M och C i lÃ¥dan Ã¥t, vilket gör det möjligt att skapa mer konstnärliga bilder. 
 
Kombinationen av M och C är ett bra exempel pÃ¥ vikten av kreativitet i logotypdesign. Att kombinera dessa bokstäver gör logotypen mer minnesvärd, men att tillämpa den är mer komplicerat än vad det ser ut. Till exempel valdes bokstävernas stil med omsorg sÃ¥ att M och C bÃ¥da kunde anslutas i en rak linje. Även när de väl var anslutna var de Ã¥tskilda med en liten lucka för läsbarhetens skull. 
 
 

Dole

 
McCormick company logo
 
 
Med Dole börjar vi känna igen nÃ¥gra gemensamma drag hos livsmedelslogotyper. Den röda färgen, blÃ¥a accenter och den Ã¥terkommande bilden av solen. 
 
Dole’s logotyp är sÃ¥ kraftfull eftersom den är enkel — en annan ordmärkeslogotyp, men uppfräschad med den centrala bilden av solen. Solens strÃ¥lar fungerar som ledande linjer som drar till sig din uppmärksamhet, en bra teknik för logotyper. Att centrera den runt O:et i Dole är pricken över i:et. . 
 
Den blÃ¥ botten är ocksÃ¥ värd att nämna. BlÃ¥tt är en användbar accentfärg för livsmedelslogotyper eftersom den ger en grund för de varma nyanserna, särskilt rött. Kontrasten fÃ¥r de tvÃ¥ färgerna att spela av varandra — men bara när det’är en minimal mängd blÃ¥tt. Du vill inte att färgerna ska konkurrera med varandra. 
 

Homespun Chili

 
McCormick company logo
 
 
Homespun Chili har ett nytt mÃ¥l med sin logotyp: att fÃ¥ folk att komma ihÃ¥g deras namn. SmÃ¥ livsmedelsföretag mÃ¥ste anstränga sig ännu mer med sin logotyp om de vill att den ska bli lika igenkännbar som branschledarnas logotyper. 
 
Homespun Chili bygger pÃ¥ vanliga trender som matbilder och den röda färgen, men ger dem en ny, udda twist för att göra dem extra minnesvärda. Virvlar och slingor är bland de mest lekfulla bilderna du kan använda, sÃ¥ den här logotypen presenterar ett okänt företag som vänligt och inbjudande. 
 
 

Swirl

 
McCormick company logo
 
 
Swirl-logotypen visar att du kan använda alternativa stilar för livsmedelslogotyper, till och med minimalism. Ibland lönar det sig att skilja sig frÃ¥n mängden, och Swirls logotyp gör just det. 
 
Den bibehÃ¥ller nÃ¥gra av trenderna för livsmedelslogotyper, men ger dem en egen twist. De har till exempel en bild av mat, men den är gjord i en originell stil. Du’märker ocksÃ¥ att de föredrar rosa istället för rött som de andra livsmedelslogotyperna. Rosa har samma fördelar som rött när det gäller att dra till sig uppmärksamhet, och är precis bredvid pÃ¥ färghjulet. 
 
 

Chiquita

 
Chiquita company logo
 
 
Chiquita introducerar begreppet maskot i vÃ¥r lista. “Miss Chiquita, ” som hon officiellt kallas, ritades först av den populäre serietecknaren Dik Browne, skaparen av tidningsstripsen “Hagar the Horrible” och “Hi and Lois,” och modellerades efter den verkliga sÃ¥ngerskan och dansaren Carmen Miranda. Hennes tropiska kultur kompletterar Chiquitas flaggskeppsprodukt, bananer. 
 
Märk att eftersom Chiquita-märkena är sÃ¥ smÃ¥ är tecknet mycket förenklat för att öka synligheten. Detta är en bra läxa: tänk alltid pÃ¥ var din logotyp kommer att visas när du utformar den. 
 
En annan intressant taktik är användningen av blÃ¥tt. Vanligtvis används blÃ¥tt endast som sekundärfärg eller accent i livsmedelslogotyper, men Chiquita har ett knep i rockärmen — de vet att dessa klistermärken kommer att sitta pÃ¥ ljusgula bananer, vilket passar perfekt ihop med blÃ¥tt. När man tittar pÃ¥ hela bananen är klistermärket bara en liten del, vilket innebär att det blÃ¥ fortfarande är en accentfärg. 
 
 

Horizon Organic

 
Horisonts ekologiska logotyp
 
 
 
Horizon Organic specialiserar sig pÃ¥ mejeriprodukter, sÃ¥ en ko är en bra maskot. Den tecknade stilen gör den mer tilltalande för barn, som är en viktig marknad för mejeriprodukter och mjölk i synnerhet. Även om det inte är de som köper det, pÃ¥verkar barn ändÃ¥ köpbeslut. 
 
Likt Whole Foods använder Horizon Organic logotypen för att förknippa sitt varumärke med begrepp som “hälsosam” och “naturlig.” De väljer dock en bild av jorden för att uppnÃ¥ samma mÃ¥l. 
 
 

Earthbound Farm

 
Jordbunden logotyp
 
 
Earthbound Farm kombinerar mÃ¥nga av de andra tekniker som vi har sett i tidigare logotyper: den röda färgen, bilder av solen och grönt för att verka hälsosamt och naturligt. Användningen av dessa trender visar att Earthbound Farm-designerna skapade denna logotyp enligt reglerna för att fÃ¥ en effektiv och ändamÃ¥lsenlig logotyp. 
 
 

Betty Crocker

 

Betty cocker logo

 
 
Betty Crocker-logotypen har stÃ¥tt vid rodret för ett ikoniskt varumärke och har klarat sig i Ã¥rtionden med endast smÃ¥ ändringar. Denna konsistens gör underverk för varumärkeskännedomen, eftersom lojala kunder bara behöver leta efter den röda skeden pÃ¥ förpackningen. 
 
Typsnittet i Betty Crocker-logotypen har visserligen ändrats lite, men den har alltid behÃ¥llit den handskrivna stilen, nästan som en signatur. Detta är ett utmärkt val för att verka personlig mot dina kunder, särskilt när företagsnamnet är en person’s namn. 
 
Den röda skeden i sig själv är en enkel sak. Skeden, särskilt en matlagningssked i trä, pÃ¥minner om bakning och passar de kockar och kockar som föredrar Betty Crocker-produkter. Och det röda, som du redan vet vid det här laget, passar perfekt till livsmedelsindustrin. 
 
 

Hur du designar din egen logotyp för mat och dryck: 5 experttips

 
Baserat pÃ¥ vad vi har sett ovan, här är 5 tips för att designa din egen livsmedelslogotyp. 
 
 

Rött och andra varma färger

 
 
Det är ingen tillfällighet att nästan alla de bästa logotyperna för livsmedel använder rött. Expertdesigners vet att rött ökar hungern, enligt uppgift pÃ¥ grund av dess kopplingar till blod. Det förklarar varför de flesta stora livsmedelsvarumärken använder rött, och mycket av det. 
 
Rött passar bra ihop med andra varma färger som gult och orange, vilket är anledningen till att de ofta används som accentfärger. Varma färger i allmänhet tenderar att vara gladare och vänligare, vilket passar livsmedelsindustrin eftersom mat i grunden gör människor glada. 
 
Rosa används ocksÃ¥ ofta i livsmedelsmärkning, men inte pÃ¥ samma sätt. Rosa är ett av de bästa färgvalen för godis (eller glass, som Swirl) och pÃ¥minner om ungdomen när dessa livsmedel var viktigare. 
 
 

Appetizing Food i logotypen

 
 
Ett av mÃ¥len med en logotyp är att kommunicera vad du gör direkt genom visuella bilder. Med det i Ã¥tanke är det självklart att inkludera bilder av mat i logotypen, särskilt när de är integrerade i resten av logotypen som Whole Foods. 
 
Men eftersom du ändÃ¥ lägger in en bild av mat kan du lika gärna fÃ¥ den att se utsökt ut. Att ha mat i logotypen kommunicerar inte bara vad du erbjuder, utan lockar ocksÃ¥ folk att ta en tugga. Mat har en sÃ¥dan ursprunglig effekt pÃ¥ oss att det räcker med att se en bild av den för att fÃ¥ munnen att vattnas. 
 
Självklart finns det även andra symboler som representerar mat. Redskap som gafflar eller Betty Crockers träsked signalerar ocksÃ¥ livsmedelsindustrin, liksom de växter som frukt och grönsaker växer ur. 
 
Om du väljer hälsosamma livsmedel, som naturliga eller ekologiska, har du mÃ¥nga nya ikoner som stÃ¥r öppna för dig. Solen är en populär sÃ¥dan eftersom den stÃ¥r för tillväxt, hälsa och lycka.  
 
 

Kulturella referenser för kökstyper

 
 
En hel del livsmedel är nära förknippade med geografi och kultur. Ibland är det var maten har sitt ursprung, ibland är det en kultur som använder maten i stor utsträckning i sitt kök. Den typen av associationer i hjärnan är guldgruvor för logotypdesign, eftersom de är genvägar till kommunikation. 
 
Om den mat du säljer har kulturella band, kan du luta dig mot dem (med respekt, förstÃ¥s). Miss Chiquita är ett bra exempel, eftersom hennes klädsel pÃ¥minner om tropikerna där bananerna kommer ifrÃ¥n. Du ser den här tekniken ofta med restauranger som fokuserar pÃ¥ en viss typ av mat, till exempel sockerkranier som används för det mexikanska köket. 
 
 

Maskot

 
 
Vi har alla våra egna favoritmaskotar för frukostflingor, eller hur? Maskotar kan hitta ett bekvämt hem i livsmedelsindustrin, som är jämförelsevis mer lekfull än andra branscher
.
 
Maskotar är definitivt mer tilltalande för yngre marknader, som som vi nämnde ovan fortfarande pÃ¥verkar köpbeslut. Om du säljer till barn är en antropomorfisk tecknad maskot ett säkert kort. 
 
För vuxna kan dock mer realistiska matmaskotar i logotyper hjälpa till att förmänskliga ett varumärke och fÃ¥ det att framstÃ¥ som en personlig vän snarare än ett ansiktslöst företag. Tänk pÃ¥ Betty Crocker eller Aunt Jemima — människor talar om dessa företag som om de vore levande, andas människor. 
 
 

Cirklar och kurvor

 
 
Sist, eftersom livsmedelsindustrin tenderar att vara mer optimistisk och positiv, gynnas den av cirkulära och kurviga former. När det gäller estetik fÃ¥r kurvor ögat att röra sig eller dansa, medan raka linjer är mer stela och kvävande. Visst, raka linjer fungerar bra om du visar stabilitet eller kompetens, men för livsmedelsindustrin handlar det mer om att ha roligt.” 
 
I logotyper används oftast cirklar för att rama in logotypen, som i Whole Foods och Chiquita (och Betty Crocker i viss mÃ¥n). Cirkelformade ramar är perfekta om du vill ha en traditionell logotyp, men inte om du vill ha nÃ¥got mer modernt eller oortodoxt. 
 
Om du vill bryta dig loss frÃ¥n mängden kan du fortfarande använda kurvor i de visuella bilder du använder, oavsett om det är bilder som Horizon Organic eller typografin i bokstäverna som Swirl. Du kan till och med mjuka upp kantiga hörn genom att runda av dem, en bra designteknik om du vill att en imponerande logotyp ska bli lite vänligare. 
Logogenie's food logo maker
 

Hur man gör en logotyp för mat och dryck

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingÃ¥r i en effektiv logotyp för mat och dryck, är frÃ¥gan hur du gör en sÃ¥dan? I huvudsak har du tvÃ¥ alternativ: anlita nÃ¥gon som designar den Ã¥t dig eller designa den själv. BÃ¥da har sina egna fördelar och nackdelar, sÃ¥ lÃ¥t oss undersöka bÃ¥da individuellt. 
 
 

Hyra en designer

 
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har dÃ¥liga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svÃ¥rt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie. 
 
I vÃ¥r digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg pÃ¥ nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ det är bara ett första steg att hitta din mall. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
Logogenie's food logo maker
 

Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Storlekar på text och bilder
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
 
Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns mÃ¥nga av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY logo maker som logogenie kan du skapa en professionell logotyp pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du’är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du fÃ¥r bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för särskilda designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 
 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x