När du letar efter rätt typsnitt för din logotyp kan det vara överväldigande med alla de valmöjligheter du ställs inför. Det snabbaste sättet att minska volymen och hitta det perfekta teckensnittet är att gå in i sökandet med en klar uppfattning om vilken typ av teckensnitt som passar bäst ihop med ditt varumärke.
Välja rätt typsnitt för din logotyp
Det rätta teckensnittet för din logotyp är inte en fråga om personliga preferenser. Logotypen måste matcha ditt varumärke. Lyckligtvis är det mer matematik än konst att hitta rätt typsnitt för ditt varumärke, och här är formlerna du behöver för att lösa det:
formellt och sofistikerat = serifskrift
Släpplig = seriefri typsnitt
Fet och handlingsinriktad = fet typsnitt
Hemodlat och ekologiskt = handskriftsinspirerat typsnitt
modernt och avancerat = futuristiskt typsnitt
skurig och rolig = kreativt typsnitt
Innan du kan välja typsnitt måste du alltså ha en kristallklar förståelse för ditt varumärke. Är du en ny startup som är på väg att omstöpa hela din bransch, eller en gammaldags tjänsteleverantör som är stolt över att upprätthålla bra gammaldags värderingar? Om du behöver hjälp med att ta reda på ditt varumärke och hur ett typsnitt passar in i din varumärkesprofilering,kolla in vår artikel om de olika typsnittsfamiljerna.
Logogenie logo maker innehåller 70 typsnitt att välja mellan. Dessa typsnitt är uppdelade i sex kategorier: rundade, kreativa, eleganta, futuristiska, djärva och XXL. Inom var och en av dessa kategorier ser du att vi har samlat en mängd olika typsnitt för att ge dig många unika alternativ. Du kanske till exempel vill ha ett elegant typsnitt för ditt skönhetsmärke och behöver ett seriftypsnitt för att kommunicera att ditt varumärke är lite mer exklusivt, lite mer sofistikerat än de andra på hyllan. Vi har eleganta typsnitt med och utan serif.
Ta en titt på fem exempel på våra olika typsnitt från var och en av våra sex kategorier.
Rounded
Avrundade typsnitt, liksom avrundade former, är ett utmärkt val för alla varumärken som vill ha en lättförståelig och engagerande känsla. Det finns många olika sätt för ett typsnitt att vara avrundat, till exempel:
Klassiskt
Klasik är en okonventionell variant av rundade typsnitt med alla versaler. En av de saker som gör att Klasik sticker ut är att bokstävernas kanter inte är perfekta raka linjer, utan har en handformad, formbar kvalitet som får dem att se ut som om de har skulpterats med deg. Detta gör det till ett perfekt typsnitt för bagare, skulptörer och alla företag som profilerar sig som handgjorda.
Fontastic
Fontastique går längre än vad vi vanligtvis förväntar oss av ett seriffritt typsnitt genom att förvandla delar av bokstäverna till nästan kompletta cirklar. Som exempel kan du ta en titt på det lilla D. Fontastique är ett kurvigt typsnitt med mycket få hårda vinklar och har en mjuk och feminin känsla som gör det perfekt för alla kvinnliga kläd- eller skönhetsmärken.
Orborn
I likhet med några andra avrundade typsnitt gör Orborn vissa bokstäver (som sitt lilla A) till perfekta cirklar. En av de häftiga sakerna som Orborn gör är att förvandla vissa av dess stora bokstäver till större versioner av små bokstäver, vilket bara ökar vänlighetsfaktorn och gör det till ett utmärkt val för alla varumärken som vill känna sig som festens lirare.
Maxwell
Maxwell är ett typsnitt som har raka linjer, rundade kanter och några egenheter. Ta en titt på dess stora H och höjden på dess lilla I. Det är ett typsnitt som ser rent och konventionellt ut vid första anblicken, men när du tillbringar lite mer tid med det lyser dess personlighet igenom. Maxwell’är ett utmärkt val för ett varumärke med en liknande personlighet: renodlad, men med en funkig underström.
Aquatic
Som namnet antyder har Aquatico en vattenkänsla. Ta en titt på dess stora A för att se formen av en krönande våg i mittlinjen. Det’är inte det enda stället där detta rundade typsnitt känns öppet och fritt som havet. Vissa stora bokstäver, som K och R, har fristående sektioner (ta en titt i vår logotypmakare för att se vad vi menar) som ger det en cool, avslappnad friluftskänsla.
Kreativ
Som du säkert kan föreställa dig är vår samling kreativa typsnitt vår mest varierade. Det här är typsnitten för varumärken som inte passar in i konventionella boxar.
Insomniac
.
Typsnittet Inzomniak får vilken text som helst att se ut som om den klottrades med en tuschpenna med mejselspets. Om du vill att din text ska se ut som graffiti är Inzomniak ett utmärkt val. Det är kantigt, det är kantigt, bokstäverna är inte alla lika stora och strecken är inte jämna. Och det är därför det fungerar. Den är inte polerad och försöker inte vara det, vilket gör den till det perfekta valet för alla varumärken som kan säga samma sak om sig själva.
Shintia manus
Shintia script kontrasterar mot Inzomniak på många sätt. Den är snygg, bokstäverna känns balanserade och på det hela taget är den söt. De överdimensionerade stora bokstäverna och de långa, hängande seriferna ger det en finurlig, handskriven känsla som gör det lämpligt för alla varumärken som anser sig vara finurliga eller pinsamma.
Värdig
Wonderful är ett underbart fånigt och roligt typsnitt. Det är därför det är ett självklart val för alla varumärken som är avsedda för barn eller barn i hjärtat. Här finns inga serifer, bara böjliga, hoppiga, ojämna bokstäver som känns som om de uppmanar dig att hoppa på studsmattan med dem och ha roligt.
Selina
Selina är ännu ett typsnitt som ser ut som handskrift, men som alla andra typsnitt i vår kreativa sektion har det en alldeles egen känsla. Selina ser ut att vara skriven av en snabb hand med en filtpenna, en hand med tunga nedåtstrykningar och lättare, energifyllda uppåtstrykningar. Det här typsnittet känns avslappnat, men ändå konstfullt.
Artikel Bold
.
Det sista av våra val för den kreativa sektionen, Artypa Bold, är ett typsnitt som en robot skulle använda för att skriva sitt namn. Block och fasta linjer som står bredvid varandra, snarare än att korsa varandra, ger det här typsnittet en modern, maskinproducerad känsla. Samtidigt som det känns ultramodernt, känns formerna också lite som hieroglyfer, vilket bara förstärker den utomvärldsliga känslan.
Elegant
Eleganta typsnitt är för varumärken som är, ja, eleganta. Men det finns många unika sätt att vara elegant, och som de här typsnitten visar, många unika sätt att kommunicera det:
Agne
Agne är ett av de tyngre teckensnitten i vår kategori Elegant, men det är inte renodlat. Dess bokstäver är balanserade, med delikata linjer som kontrasterar mot tjockare linjer. Seriferna täcker och kompletterar varje bokstav i Agne, vilket ger den en högklassig, lyxig känsla som är perfekt för en couturebutik eller en exklusiv vinetikett.
Justus
Justus liknar Agne, men är lättare och mer smidig. Kontrasterna mellan tunga och lätta linjer är också mer uttalade, med breda versaler och långa, överhängande serifer. Det finns faktiskt inga små bokstäver i Justus; de små bokstäverna är helt enkelt kortare versioner av de stora bokstäverna.
Högtidligt
Du skulle inte förvänta dig att hitta ett typsnitt som heter Casual i vår avdelning Elegant, eller hur? Men Elegant är precis där det här typsnittet och dess diskreta elegans passar in. Med sin avsaknad av serifer ser Casual inte omedelbart ut som ett lyxigt typsnitt, vilket gör det perfekt för en restaurang som är elegant, men inte...
Warnock
Som typsnitt lyckas Warnock vara två saker på en gång: elegant och edgy. Dess höga, serif-toppade bokstäver ger det en aura av balans, men den diamantformade pricken ovanför det lilla I och de hackiga seriferna på det stora L och det lilla S ger det ett något subversivt utseende.
Copperplate
När du behöver en traditionellt elegant logotyp ska du satsa på Copperplate. Copperplate har alla element som får ett typsnitt att kännas polerat: enhetliga bokstäver, tydliga vinklar och naturligtvis serifer.
Futuristisk
Futuristiska typsnitt är för framsynta varumärken. Säg det fem gånger snabbt och du kommer att vara... fortfarande exakt där du är just nu. Men om ditt varumärke handlar om att leva för morgondagen, gör ett av dessa typsnitt till fokus för din logotyp:
Blanka
Om utlänningar har ett typsnitt skulle det vara Blanka. Med linjer som passar ihop som pusselbitar är Blanka en del futuristiskt typsnitt, en del chiffer.
Biovapen
Enkel, blockig och kantig, Bioweapon är typsnittet för ett tekniskt varumärke eller något annat varumärke som behöver en snygg logotyp. Det som gör att Bioweapon sticker ut är det som’är utelämnat – viktiga linjer i vissa bokstäver, som dess stora D och stora E, som ger det ett rent, minimalistiskt utseende.
Rymd
Utrymme. Den sista gränsen. Morgondagens bakgrund. När du använder teckensnittet Space berättar du för världen att du är ett modernt varumärke... på ett lite tillbakalutat sätt. Space påminner mycket om IBM’s logotyp, som har en nostalgisk, gammaldags känsla. Och även om det kan låta motsägelsefullt, fyller ett gammaldags Space-teckensnitt faktiskt en viktig nisch. Om du är en retro arkad eller ett märke för nördnostalgi, är Space ett typsnitt för dig.
Walkway Black
Walkway Black är’inte lika uppenbart futuristisk som de andra typsnitten i vår lista, men den upplevs definitivt som modern. Och om du är ett varumärke som är modernt, men inte science fiction eller rymdålder, är Walkway Black ett idealiskt sätt att gå på gränsen mellan framåtblickande och ljusår i framtiden.
Kvantum
Det blir inte mer futuristiskt än ett typsnitt som heter Quantum, eller hur? Quantum’s knivskarpa diagonala linjer skär genom de tjocka, kantiga bokstäverna, vilket får dem att kännas som någon utomvärldslig metall som skurits av ett ljussvärd.
Bold
När du har något viktigt att säga, säg det med stor kraft. Vår samling av feta typsnitt är inte för den som är svag för det; de är till för att säga vad du menar och menar exakt vad du säger.
Ett hörnsten
Cornerstone har ett modernt, nästan digitalt utseende. Och det gör den perfekt för ett varumärke som’är tekniskt på något sätt, oavsett om det är en elektronikåterförsäljare eller en IT-leverantör. Med höga, enhetliga bokstäver och utan serifer är Cornerstone ett opretentiöst val för ett varumärke som helt enkelt får jobbet gjort.
Zwodrei
Zwodrei gör ett djärvt uttalande – med en liten bit av flare. De skarpa, tandliknande seriferna på det här teckensnittet gör att det känns vågat utan att vara överdrivet.
Vieira
Vieira’s djärvhet kommer från bokstävernas’bredd. Det går inte att förneka att detta är ett typsnitt som tar plats. Vieira behöver inga serifer, utan gör sitt budskap tydligt med fyrkantiga kanter och en jämn viktfördelning i hela teckensnittet.
Mabella
Mabella’s enhetliga, tätt sammanhängande bokstäver ser lite ut som ett staket, vilket gör det till ett bra, subtilt typsnittsval för ett stängselföretag eller egentligen vilket varumärke som helst inom byggbranschen. De tjocka bokstäverna gör att det känns robust och starkt, som du vill att staketet runt din fastighet ska vara.
Freeroad
Freeroad lämnar’inte mycket utrymme för tomt utrymme – inom sina bokstäver. Ta en titt på dess små bokstäver I, pricken svävar över dess stav så smått. Ta sedan en titt på det lilla A, med en liten cirkel av negativt utrymme. Men mellan bokstäverna har Freeroad massor av utrymme. Det här typsnittet är ett utmärkt val för alla varumärken som har en stor närvaro och som fyller ut varje centimeter av den närvaron.
XXL
Ett stort varumärke behöver ett XXL-teckensnitt. Så vad är ett stort varumärke? Vi menar inte nödvändigtvis världens Amazons och Disneys, utan varumärken med stor närvaro. Varumärken som använder sig av sina röster utifrån, varumärken som är tunga aktörer i sina branscher. Dessa varumärken behöver typsnitt som kan göra jobbet, som:
Debussy
XXL kan också vara mjukt, och det är just den nischen som Debussy fyller. Den är stor, men ändå lätt att närma sig, som en stor vänlig dansk. De rundade bokstäverna och avsaknaden av serifer får Debussy att kännas vänlig, samtidigt som typsnittets vikt gör det omöjligt att ignorera, vilket gör att all text som visas med det blir ett fast ankare för alla andra element i logotypen.
Explora
Explora är ett strömlinjeformat, snyggt typsnitt som skulle passa bra på sidan av en advokatbyrå eller en bokföringsbyrå. Bokstäverna är runda, men inte helt runda – inbjudande, men inte utan gränser.
Futura Xblk BT
När du vill ha det största och tyngsta typsnittet som Logogenie har att erbjuda är Future Xblk BT det rätta. Det här är det skrymmande ekonofontet du behöver när du behöver något tjockt och gediget. Det’är ett utmärkt val för en murare eller någon annan typ av stenarbetare, eftersom det kommunicerar exakt vad kunden kan förvänta sig: ett gediget arbete gjort med tungt material.
Gotham Black
Vid en första anblick ser Gotham Black ut som ett ganska enkelt typsnitt. Och på många sätt är det det också. Och för många varumärken är ett enkelt typsnitt det bästa typsnittet eftersom det inte distraherar från andra element i deras logotyper. Gotham Black är ett djärvt sans serif-teckensnitt med perfekt symmetriska bokstäver. När du behöver ett typsnitt som gör ett subtilt uttalande samtidigt som det tar plats för andra element i din logotyp, välj Gotham Black.
Cunia
Cunia’s all-caps gör att den sticker ut från andra XXL-teckensnitt i vår lista. Trots att det är versaler känns det inte som om texten som skrivs med Cunia är skriven. De subtila mellanstrecken i bokstäver som A och H och de avrundade övre vänstra hörnen på bokstäverna gör Cunia lite mjukare och ger den en modern känsla.
Har du fortfarande letat efter det perfekta teckensnittet? Kolla då in den här artikeln om 50 bästa typsnitt för logotyper 2020
Testa så många olika typsnitt som du vill
.
Du kommer förmodligen att hitta minst två typsnitt som passar ditt varumärke ... och förmodligen fler. Om du’sitter fast mellan några olika logotyper för ditt typsnitt, Logogenie’s logo maker gör det enkelt att jämföra dem sida vid sida för att se hur de ser ut med din logotyp. Under fliken Texter klickar du på Lägg till ny text. Detta kommer att lägga till ytterligare en rad text till din logotyp. Du kan sedan ändra teckensnittet för varje textstycke separat och se hur två olika teckensnitt – och andra alternativ som olika färger, olika storlekar och olika nivåer av bokstavsavstånd – ser ut tillsammans med din logotyp.
Kolla in vår logotyptillverkare nu för att komma igång med din varumärkesperfekta logotyp. Ingen erfarenhet av grafisk design eller kodning krävs; vi’har allt du behöver för att skapa en snygg logotyp inkluderat i vår lättanvända editor. Vänta inte med att komma igång – skapa en ny, färdig logotyp idag.