Även om vi tenderar att ha höga tankar om utbildningsbranschen på grund av dess altruistiska mål är skolor och utbildningsföretag inte främmande för att påverka sitt rykte med hjälp av varumärkesbyggande. Sanningen är att varumärkesbyggande inom utbildning är lika mycket en akademisk tradition som sena kvällstimmar. När allt kommer omkring har de flesta skolor redan maskotar, slogans och igenkännbara färgscheman. Allt de behöver är en fantastisk logotyp för att binda ihop allting.
Turligtvis behöver du inte vara en Ivy league för att designa en logotyp i världsklass. Även om du är en lokal förskola, ett vuxenutbildningscenter eller kanske ett nystartat utbildningsföretag, kan du fortfarande skapa en logotyp som både kommunicerar vad du gör och får folk att vilja anmäla sig, köpa eller lära sig av dig.
I den här guiden tar vi upp de bästa utbildnings- och skollogotyperna och förklarar vad som gör dem bäst med tips som du kan använda själv. Vi förklarar också hur du kan göra en A+ logotyp på egen hand utan någon erfarenhet av design, och spara hundratals dollar på det!
10 bästa logotyper för utbildning och skolor
Den här listan innehåller några av de mest effektiva logotyperna för skolor och utbildningsföretag, från miljarddollaruniversitet till småskaliga utbildningsverkstäder för vuxna, och vad de gör som gör dem så effektiva.
1. Notre Dame College
Notre Dame-logotypen är inte bara en av de mest kända utbildningslogotyperna, den är också en av de mest kända logotyperna i allmänhet. Även om detta inte är deras officiella logotyp med vapensköld och inte heller deras maskot “Fighting Irish” är detta berömda ND fortfarande det vanligaste och mest igenkännbara av skolans emblem.
I logotypdesign kallas emblem som använder initialer — vanligtvis sammankopplade — för “monograms.” Denna stil är mer sofistikerad än bildlogotyper, särskilt när man använder ett serif-typsnitt som Notre Dame gör. Samtidigt tillåter monogram fortfarande kreativitet och roliga mönster, vilket gör dem till en bra medelväg mellan avslappnad och professionell.
En av de viktigaste aspekterna av Notre Dame-monogrammet är att det alternerar mellan primära och sekundära färger — ibland är det guld med en blå kontur, andra gånger är det blått med en guldkontur. Det använder dock alltid skolans officiella blått och guld eftersom det är viktigt att använda färgkonsistens för att skapa ett varumärke. Denna design med två varianter öppnar många dörrar för placering, där de kan välja vilken färg som helst som passar platsen bäst.
2. Peak Education
Vidare till mer lokala företag: Peak Education är en byrå för handledning på högstadiet med peak branding.
För det första är berget inarbetat i deras P-brevmärke, ett perfekt exempel på att använda associerade bilder, i det här fallet ett berg för att beteckna “peak.” Den här typen av visuell ordlek är idealisk för namnigenkänning och hjälper människor att komma ihåg ditt varumärke långt efter att de har sett din logotyp.
Berget i sig är också väl utformat. Det är ganska förenklat, bara en triangel i två delar, men användningen av färger och sättet som det är kopplat till P:ets stam gör det till en intressant visuell upplevelse, ett nöje att titta på. Användningen av gradientfärger ger också extra uppmärksamhet, och just den lila nyansen passar bra ihop med den djupa blå färgen.
Sist, bokstaven A i namnet är ljusrosa, vilket återigen är ett bra sätt att använda färgerna. Det passar inte bara bra ihop med det djupblå och lila, utan gör också hela logotypen mer dynamisk och därmed mer minnesvärd.
3. Origin Code Academy
Precis som Peak Education använder ett berg i sin logotyp använder Origin Code Academy också associerade bilder — men de tar det till nästa nivå.
För specialiserade skolor och utbildningsföretag är det viktigt att kommunicera vad specialiseringen är i samma ögonblick som betraktaren tittar på din logotyp. De som är intresserade av en kodningsskola kommer att känna igen kodningstaggarna < och > i logotypen, vilket är en tydlig signal för att locka och engagera dem.
Men det räcker inte att tvinga fram visuella signaler för att få en bra logotyp. Origin Code Academy gör detta på ett smart sätt genom att kombinera bildspråket med en annan akademisk ikon, nämligen examenskappen. Detta kommunicerar den nödvändiga informationen, att detta är en skola för kodare, men gör det på ett roligt sätt som betraktaren troligen kommer att komma ihåg nästa gång de önskar att de kunde kodning.
4. Duolingo
Språkinlärningsappar är en del av utbildningsbranschen och har skapat sig en nisch bland både seriösa och tillfälliga språkinlärare. En av de främsta och äldsta är Duolingo, med sin gröna uggla som var så populär att den blev en trendig meme.
Duolingos varumärke måste gå på gränsen mellan utbildnings- och teknikbranschen, men deras omsorgsfullt utformade ugglelogotyp lyckas med bravur. När det gäller den tekniska aspekten är den platta designen aktuell i förhållande till de konkurrerande apparna, medan den intellektuella symbolen ugglan uppfyller den pedagogiska aspekten.
Märk de ljusa färgerna och fågelns stora ögon, som båda tilltalar yngre och mer bekymmerslösa användare. Detta tar bort en del av allvaret i att lära sig ett nytt språk och lockar spelare och tillfälliga elever, två av Duolingo’s främsta marknader.
5. Smithskolan
The Smith School är en liten privatskola i New York, långt ifrån de stora budgetarna för internationella universitet eller globala appar. Det hindrar dem dock inte från att ha en logotyp i världsklass.
För det första visar logotypen effekterna av cirklar och kurvor i grafisk design. Kurvor är estetiskt sett mer lekfulla och inbjudande än raka linjer, så cirkulära logotyper framstår som varmare och vänligare. De mjuka pastellfärgerna förstärker denna effekt och ger intryck av att skolan är mild och lugn.
Men dessa cirklar skapar också meningsfulla former i soluppgången och bladet. Dessa naturliga element gör också att skolan verkar mer tillgänglig och ger associationer till “en ny dag” och personlig utveckling genom växttillväxt.
6. Baton Rouge International School
En annan utmärkt användning av associerade bilder, Baton Rouge International School, har en jordklotliknande form för att uttrycka sina världsomspännande ambitioner som en internationell skola. Logotypen har också lite av en sinnesförvirrande visuell effekt med hur de bandliknande trådarna är kopplade, vilket gör den trevlig att titta på.
Färganvändningen är också värd att nämna, eftersom de innehåller ett sortiment av ljusa färger (bra för barn), men designen är centrerad kring ljusblått, ett populärt val för varumärkesbyggande eftersom det inger förtroende. Men av rädsla för att se tråkig ut lägger de också till en fin glans till grafiken, vilket ger djup åt den globliknande formen.
Det är också värt att nämna att de blekte orden “Baton Rouge” för att lägga större vikt vid den mörkare “International School” texten. Detta är en favoritteknik för grafiska formgivare för att ge vissa ord mer betydelse än andra.
7. Från ljud till stavning
From Sounds to Spelling är en annan specialskola, den här med fokus på fonik och läsning (smart nog ingår det i logotypen så att förstagångsbesökare vet vad den handlar om).
Denna skola använder sig av några av de framgångsrika temana för logotyper för utbildning, såsom trädbilder, barn och ljusa färger. Deras färganvändning är faktiskt särskilt anmärkningsvärd, eftersom de använder två olika nyanser av grönt för mer visuell stimulans, men förankrar det med en mörkgrå/ljus svart.
Det som fungerar bäst är dock bildspråket. Att använda bokstäver som löv på trädet kan vara abstrakt eller experimentellt, men det är en risk som lönar sig. På något sätt, i kombination med barnen som leker därunder, är det tydligt att den här skolan hjälper barn att lära sig läsa och att döma av barnen i logotypen är de mycket lyckligare för det.
8. Avancerad utbildning
Här är en annan specialiserad skola som har sitt ämne med i logotypen. Avancerad utbildning är en utbildningsresurs för blivande massageterapeuter (de behöver också utbildning!) och erbjuder kurser på plats, online och i andra hand.
De har inte bara införlivat massage i sin logotyp genom handbilderna, den konstnärliga stilen är också mästerligt utformad. Vi nämnde ovan att kurvor tenderar att dra in betraktaren; spiralen tar denna effekt till sin spets med ett nästan hypnotiskt bildspråk.
Men själva bilden består av små cirklar, vilket bara förstärker lekfullheten och vänligheten. De varma färgerna (gult och orange) förstärker effekten, och slutprodukten har ett kraftfullt inflytande som förstärks av överlappande designelement.
9. Utomhus
Färger är viktiga för utbildningslogotyper, och de som riktar sig till yngre elever har nytta av ett brett utbud. Outdoor förstår detta väl med sin regnbåge av löv, som återspeglas i den flerfärgade typografin längst ner.
Denna logotyp är slående lik From Sounds to Spelling ovan, och det är av goda skäl. Båda använder sig av vanliga bästa metoder för utbildningslogotyper, t.ex. trädbilder och barn, och båda förankrar de ljusa färgerna med en mörk siluett.
Den stora skillnaden är färgerna, som The Outdoor hanterar väl. Trädens olika färger är mer än bara en rolig visuell upplevelse — de får tjänsten att verka roligare, vilket är ett stort försäljningsargument för både barn och deras föräldrar. Genom att lägga till färger till silhuetterna av barnen, kappan och bågen, ger logotypen uppmärksamhet åt dem i stället för att låta dem blekna i bakgrunden.
10. University of Texas
Slutningsvis kan University of Texas logotyp vara enkel, men den enkelheten är en av dess största styrkor.
För det första är den långhorniga kon en passande maskot för universitetets idrottslag, Longhorns. Valet av en kosymbol, som har kopplingar till cowboys och boskapshjordar, är ett uttryck för den texanska kulturen, vilket naturligtvis är en stor dragningskraft för de texanska sökande.
Vissa kan säga att det är tråkigt att använda en färg, men med tanke på att det är den dominerande skolfärgen är det ett smart val. Särskilt för skolor som är nära kopplade till sport är det viktigt att samla studenter och alumner — att prioritera en enda färg hjälper till att ena deras bas, till exempel genom att ge dem något att bära för att visa sitt stöd.
Hur du utformar din egen logotyp för utbildning eller skola: 6 experttips
Vad ska du ta med dig från de 10 bästa logotyperna för utbildning och skola ovan? Vilka råd kan du använda när du utformar din egen logotyp? Följ de här 6 tipsen nedan, rekommenderade av designexperter.
Högfärgade färger för barn, dämpade färger för vuxna
Om dina målgrupper är barn kan du använda en regnbåge av ljusa färger för att få din skola (eller tjänst) att verka roligare. Att ha roligt är ofta högsta prioritet för små barn, men det är också tilltalande för deras föräldrar/vårdnadshavare, som vill att deras barn ska ha roligt samtidigt som de lär sig. Det är därför som logotyper för skolor som riktar sig till yngre barn ofta har ljusa färger och pastellfärger, och mycket av dem.
Jo äldre eleven är, desto mindre tilltalande är det att ha roligt i en skola. Om du vänder dig till vuxna kommer de att vara mer intresserade av kvalitet, tillförlitlighet och kompetens, som alla representeras bättre av mer dämpade och mörkare färger.
Det är därför du alltid bör anpassa färgskalan efter din målgrupp. Varma färger (rött, orange, gult) i ljusa nyanser fungerar bäst för att locka yngre elever, medan kalla färger (ljusblått, mörkblått, lila) är bäst för äldre elever. På samma sätt föredrar barn många olika färger, medan vuxna reagerar på enklare en- eller tvåfärgade logotyper.
Sköldar och vapensköldar verkar mer autentiska
Akademiska institutioner, särskilt högskolor, har en lång och rik historia — vissa av dem, som Harvard University, är äldre än USA självt! Historia och tradition kan vara värdefulla försäljningsargument för vissa målgrupper, till exempel de som prioriterar äkthet och pålitlighet framför allt.
Men även om din skola eller ditt företag förmodligen inte fanns på medeltiden kan du fortfarande låna dessa teman och ikonografi för att ge ditt varumärke en mer traditionell känsla. För skolor är sköldvapnet det bästa alternativet, eftersom de faktiskt kommer från en tid då logotyperna var sköldvapen.
Du får gärna ha roligt med det också. Även om riktiga sköldkammar använde bilder som svärd eller lagerblad kan du uppdatera din med modernare inslag eller till och med fåniga tecknade aspekter för skojs skull.
Intellektuella bilder
Som vi påpekade ovan är associerade bilder en viktig del av de flesta av de bästa logotyperna för utbildning. Målet är att omedelbart kommunicera vad ditt företag gör, så att människor som bara ser din logotyp för en sekund ändå vet vem du är och vad du gör. Att använda visuella bilder är effektivare än ord — 1000 gånger effektivare, som ordspråket säger.
Du kan kommunicera tydligare om du använder vanliga ikoner som förknippas med utbildning, skolor eller intellektualism i allmänhet. Även om de varierar i olika kulturer och regioner är några av de vanligaste intellektuella bilderna:
- Böcker
- Skrivmaterial
- Ugglor
- Diplomhattar
- Blyertspennor
- ?mikroskop
Tanken är att om folk ser en uggla eller en bok i din logotyp kommer de automatiskt att tro att det har något med utbildning att göra. Den bråkdelen av en sekund av igenkänning slår alla ord som du lägger till för att förtydliga, så välj ditt bildspråk klokt.
Trädbilder för tillväxt
En annan vanlig bild för utbildningslogotyper är träd — inte för att de symboliserar lärande, utan för att de symboliserar tillväxt.
Trädbilder är lite mer omväxlande, men lika kraftfulla. Tillväxt är kärnan i all utbildning; eleverna börjar med att veta lite och slutar med att veta mycket. Istället för att stava det i ord är trädbilder ett mer poetiskt och undermedvetet sätt att uttrycka samma sak.
Det finns också den extra fördelen att barn leker runt träd, vilket är en annan nyttig förening. Som två av de bästa utbildningslogotyperna ovan visar är det lätt att skapa en sentimental scen kring en bild av ett träd, för att inte tala om de konstnärliga möjligheterna som The Outdoors kreativa regnbågsblad.
Sportmaskot
Sportsbranding är en värld för sig jämfört med utbildningsbranding, men för vissa skolor är de två samma sak. Om ditt utbildningsföretag har ett idrottslag som är en viktig del av din identitet, kan du behöva gå en smal linje med ditt varumärke.
Den bästa medelvägen är att använda en maskot för ditt idrottslag som uppfyller båda behoven. Longhorn-logotypen för University of Texas är ett utmärkt exempel. Å ena sidan representerar kon direkt laget, som heter Longhorns, och de långa hornens estetik passar bra för aggressivt sportvarumärke.
Men samtidigt är logotypen inte uppenbart aggressiv som de flesta maskotar inom professionell idrott. Det är en enkel ko, så den kan fortfarande användas i andra branscher. Och genom att använda det enhetliga orange som är deras skolans färger, behåller de fortfarande varumärkeskonsistensen som uppmuntrar till nya inskrivningar och bidrag från alumner.
Inkludera specialiseringar
Om du är en specialskola eller -tjänst, som Advanced Training eller Origin Code Academy ovan, är det viktigt att annonsera vad du är specialiserad på. Andra utbildningsmärken kan marknadsföra sig till en allmän publik, men specialskolor måste anstränga sig extra för att nå och locka sin marginaliserade nisch.
Du kan uppnå detta genom att använda en text tillsammans med din logotyp, men visuell kommunikation är effektivare. Precis som Origin Code Academy kan du försöka komma på ett smart sätt att sammanfoga visuellt material för din specialisering med den bredare utbildningsbranschen. Till exempel skulle en träslöjdsskola kunna använda en bäver som bär en examensmössa. Nu har du chansen att vara kreativ!
Hur man gör en utbildningslogotyp
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv utbildningslogotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt.
Hyra en designer
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid.
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign.
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har dåliga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam.
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid.
Designa en logotyp själv
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie.
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn.
Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch, i det här fallet utbildning och skolor.
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för:
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägg till nya ikoner
- Layering (lägga vissa bilder bakom eller framför andra)
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer.
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid.
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för särskilda designtips, direkt från expertdesigners.
Börja designa din logotyp
Kolla in våra andra artiklar