Börja utforma din logotyp

Färghjul | Använd färghjulet för att hitta den perfekta färgkombinationen

Publicerad: 2020-05-17
SÃ¥ vid det här laget vet du att din logotyp mÃ¥ste ha en iögonfallande färgpalett som är anpassad till varumärket om du vill att den ska nÃ¥ ut till din idealiska mÃ¥lgrupp. Och i andra artiklar som vi har publicerat har vi talat om vad olika färger kommunicerar när de används i logotyper och visat dig olika sätt att kombinera färger i din logotyp för att skapa engagerande bilder. 
 
Men det finns mer för att välja en färgpalett som fungerar än att bara matcha ditt varumärke med färgerna och sedan gå vidare. Om du gör det kan det sluta med en... tvivelaktig färgpalett. Så hur kan du skapa en färgpalett för din logotyp som kommunicerar vem du är som varumärke och som ser tilltalande ut för din publik?
 
Grundläggande färghjul
 
Du förstÃ¥r vetenskapen bakom vad som gör att vissa färgkombinationer ser bra ut. Precis som ackord, grupper av toner med specifika intervall mellan dem, lÃ¥ter behagligt för vÃ¥ra öron, ser färggrupperingar baserade pÃ¥ specifika positioner pÃ¥ färghjulet behagliga ut för vÃ¥ra ögon. Och precis som dessa tilltalande ackord kallas harmonier, kallas visuellt tilltalande färggrupper för färgharmonier. 
 
Färghjulskombinationer
 

Förståelse av färghjulet

 
Färghjulet är ett diagram som visar förhÃ¥llandet mellan färger. Begreppet gÃ¥r tillbaka till 1666, dÃ¥ Sir Issac Newton identifierade det spektrum av sex färger som han sÃ¥g när han lät vitt ljus passera genom ett prisma. Senare studerades och förstod man förhÃ¥llandet mellan dessa färger och varje färgs psykologiska effekter, vilket skapade omrÃ¥det färglära. 
 
Färgteori är den uppsättning riktlinjer som konstnärer och designers använder för att göra färgval som uppnÃ¥r specifika mÃ¥l samtidigt som de är estetiskt tilltalande för tittarna. Inom färgteorin är färghjulet den mest framträdande riktlinjen; den grafiska representationen av alla färgförhÃ¥llanden. 
 
PÃ¥ färghjulet är färger – även kallade nyanser – indelade i tre huvudkategorier:
 

Primärfärger

 
Rött, blått och gult är de tre primära färgerna. Det är de färger som inte kan skapas genom att blanda andra färger. I stället skapas alla andra färger genom att blanda någon kombination av dem.
 
Primärfärghjul
 

Sekundära färger

 
Orange, grönt och lila är de tre sekundära färgerna. Det är de färger som skapas genom att blanda kombinationer av primärfärgerna, som blÃ¥tt + gult = grönt. 
 
Sekundärfärghjul
 

Tertiära färger

 
Tertiärfärger är de färger som finns mellan primära och sekundära färger. Till exempel är orangerött den nyans som finns mellan orange och rött. Dessa färger skapas genom att blanda tvÃ¥ intilliggande färger, som att blanda gult och grönt för att skapa gul-grönt. Det enda sättet att skapa en tertiär färg är att blanda en primär och en sekundär färg som sitter precis bredvid varandra pÃ¥ färgskivan; det är inte möjligt att skapa gul-blÃ¥tt eller orange-lila. 
 
Tertiär färgskala
 
Men det’är inte allt du behöver veta om färghjulet. Det finns ocksÃ¥ nyanser, nyanser och toner. 
En nyans skapas genom att man lägger till svart till en färg. Det skapar en mörkare, rikare version av den färgen.
 
Color Hue färghjul
 
En toning är motsatsen till en nyans. Det är en ljusare version av en färg som skapas genom att blanda grundfärgen med vitt. 
 
En ton är en urtvättad, neutraliserad version av en färg som skapas genom att blanda den med grÃ¥tt. Ofta används toner för att skapa ett pastellliknande utseende. 
 
Användning av olika nyanser, toner och toner i logotypens färgpalett kan lägga till en komplexitet som du inte skulle kunna fÃ¥ genom att bara använda grundfärger. Du kan till exempel välja en färgpalett med en mörk blÃ¥ nyans som kontrasteras av en ljus, nästan neonfärgad, orange nyans som ser särskilt ljus ut i kombination med din djupa blÃ¥ färg. 
 
SÃ¥ nu när du’har fÃ¥tt alla noter, är du redo att börja göra musik? LÃ¥t oss ta en titt pÃ¥ olika sätt som du kan arrangera färgharmonier för att fÃ¥ din logotyp att sjunga vackert. 
 

Komplementära kombinationer

 
Den mest grundläggande typen av färgharmonier är komplementära. Välj en färg och titta sedan pÃ¥ vilken färg som sitter rakt emot den pÃ¥ färghjulet. Dessa tvÃ¥ är komplementära färger. Komplementära färger är färger som stÃ¥r i stark kontrast till varandra, sÃ¥ när de’används tillsammans i en logotyp är bÃ¥da färgerna djärva och iögonfallande. 
 
Kompletterande färghjul
 
Om du väljer komplementära färger för din logotyp hÃ¥ller du paletten enkel, men med enkelhet kommer ocksÃ¥ begränsningar. Du har bara tvÃ¥ färger att arbeta med – tvÃ¥ kontrasterande, djärva färger. För vissa varumärken är det allt de behöver. Andra behöver använda tre, fyra eller till och med fler färger i sina logotyper för att berätta hela historien för sin publik. 
 

Triadic Trios

 
En triadisk harmoni är en harmoni som skapas med tre färger. Särskilt tre färger som sitter med samma intervall pÃ¥ färgskivan. 
 
Tradic color wheel
 
Likt en komplementär färgpalett har en triadisk färgpalett hög kontrast och kan vara ett bra sätt att skapa en varierad, färgstark logotyp. Och eftersom det finns tre färger att leka med, snarare än bara tvÃ¥, kan du göra mer med en triadisk palett – som att illustrera en mer komplex bild eller kommunicera fler punkter om ditt varumärke. 
 

Tetradika grupper

 
Baserat pÃ¥ namnet, kan du gissa vilken typ av harmonier detta kommer att vara? 
 
Ja, de’är grupper av fyra färger. Närmare bestämt är det grupper av fyra färger som sitter i en rektangelform pÃ¥ färghjulet – tvÃ¥ uppsättningar av komplementära färger med en “buffert” färg mellan dem. Det är därför de ocksÃ¥ kallas dubbelt komplementära färgscheman.
 
Tradic teams color wheel
 
Du kanske väljer rött och grönt och lila och gult. Tillsammans är dessa fyra färger slagkraftiga. De är djärva, de har starka kontraster och när du har alla fyra i en palett kan paletten se ganska upptagen ut. Den är perfekt för en energirik logotyp med mycket energi, som är "in your face" och som har mycket pÃ¥ gÃ¥ng. 
 

Analoga paletter

 
En analog färgharmoni är en som skapas genom att gruppera tre färger som sitter bredvid varandra på färgskivan.
 
Analogt färghjul
 
Den här typen av palett skapar en drastiskt annorlunda effekt än de andra typerna vi’har diskuterat hittills. Eftersom du använder färger som är nära besläktade fÃ¥r du inte samma kontrastnivÃ¥ som du fÃ¥r med färger frÃ¥n motsatta sidor av färgskivan. Det finns dock fortfarande en viss kontrast, och du kan leka med den genom att prova olika nyanser och toner av de färger som du har valt. Slutresultatet är en mindre extrem palett som är perfekt för varumärken som vill ha en subtilare look. 
 
En färg, en palett
 
En analog palett kan verka begränsad, men du har faktiskt ett annat alternativ som är ännu mer begränsat: en monokrom palett. Som namnet antyder är en monokrom palett en palett som bara har en färg. 
 
Vad som per definition inte riktigt är en färgpalett...eller hur?
 
Det kan faktiskt vara det. Med hjälp av vitt, svart och grÃ¥tt kan du skapa en hel palett med hjälp av bara en grundfärg. 
Om du använder bara en färg och bygger upp en palett genom att ljusa, mörka eller tvätta ut den kan du skapa en komplex logotyp med ett djupt och sammanhängande utseende. Den här typen av palett är ofta ett bra val för varumärken som har ett tydligt, enskilt uppdrag och varumärken som vill hÃ¥lla sina logotyper enkla utan att nöja sig med förenklat. 
 
Men hur är det med de andra färgerna?
 
Som du förmodligen har märkt har vi inte nämnt några viktiga färger ännu:
 
Svart
White
Brown
Grå
 
Visst, vi nämnde nyanser, toner och skiftningar, men vi nämnde inte svart, vitt eller grÃ¥tt. Och ordet “brown” har inte alls nämnts. 
 
Här’är scoopet om dessa nyanser: de’är inte som andra färger. Svart och vitt har inte specifika vÃ¥glängder som färgerna pÃ¥ färgskivan har, vilket gör det omöjligt att placera dem pÃ¥ färgskivan. Men även om vissa källor säger att de tekniskt sett inte är färger, sÃ¥ är det inte hela sanningen.
 
Färghjulet i gråskalan
 
För designers är svart, vitt och grÃ¥tt färger. De passar inte in i specifika färgharmonier, men de kan användas effektivt i logotyper som antingen primärfärg eller accentfärg. 
 
Samma sak gäller för brunt som inte finns med i färghjulet. Men det betyder inte att det inte är en färg. Brun är den färg du fÃ¥r när du blandar tvÃ¥ komplementära färger. SÃ¥ rött + grönt = brunt, liksom gult + lila och blÃ¥tt + orange. 
 
Färghjulet för bruna färger
 
Och precis som svart, vitt och grÃ¥tt passar brunt inte in i nÃ¥gon av de specificerade färgharmonier som vi diskuterade ovan. Men det kan absolut vara ett effektivt färgval för din logotyp, antingen som huvudfärg eller som en av dina accent- eller skuggval. 
 

Utforma en logotyp med de perfekta färgerna för dig själv

 
Logogenies logotyptillverkare
 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg som logogenie. Online logotypdesignverktyg. 
 
I vÃ¥r digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ det är bara ett första steg att hitta din mall. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den som du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, bland annat träd med regnbÃ¥gsblad, sköldar, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du fÃ¥r bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för speciella designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 
 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x