Börja utforma din logotyp

Färghjul | Använd färghjulet för att hitta den perfekta färgkombinationen

Publicerad: 2020-05-17
Så vid det här laget vet du att din logotyp måste ha en iögonfallande färgpalett som är anpassad till varumärket om du vill att den ska nå ut till din idealiska målgrupp. Och i andra artiklar som vi har publicerat har vi talat om vad olika färger kommunicerar när de används i logotyper och visat dig olika sätt att kombinera färger i din logotyp för att skapa engagerande bilder. 
 
Men det finns mer för att välja en färgpalett som fungerar än att bara matcha ditt varumärke med färgerna och sedan gå vidare. Om du gör det kan det sluta med en... tvivelaktig färgpalett. Så hur kan du skapa en färgpalett för din logotyp som kommunicerar vem du är som varumärke och som ser tilltalande ut för din publik?
 
Grundläggande färghjul
 
Du förstår vetenskapen bakom vad som gör att vissa färgkombinationer ser bra ut. Precis som ackord, grupper av toner med specifika intervall mellan dem, låter behagligt för våra öron, ser färggrupperingar baserade på specifika positioner på färghjulet behagliga ut för våra ögon. Och precis som dessa tilltalande ackord kallas harmonier, kallas visuellt tilltalande färggrupper för färgharmonier. 
 
Färghjulskombinationer
 

Förståelse av färghjulet

 
Färghjulet är ett diagram som visar förhållandet mellan färger. Begreppet går tillbaka till 1666, då Sir Issac Newton identifierade det spektrum av sex färger som han såg när han lät vitt ljus passera genom ett prisma. Senare studerades och förstod man förhållandet mellan dessa färger och varje färgs psykologiska effekter, vilket skapade området färglära. 
 
Färgteori är den uppsättning riktlinjer som konstnärer och designers använder för att göra färgval som uppnår specifika mål samtidigt som de är estetiskt tilltalande för tittarna. Inom färgteorin är färghjulet den mest framträdande riktlinjen; den grafiska representationen av alla färgförhållanden. 
 
På färghjulet är färger – även kallade nyanser – indelade i tre huvudkategorier:
 

Primärfärger

 
Rött, blått och gult är de tre primära färgerna. Det är de färger som inte kan skapas genom att blanda andra färger. I stället skapas alla andra färger genom att blanda någon kombination av dem.
 
Primärfärghjul
 

Sekundära färger

 
Orange, grönt och lila är de tre sekundära färgerna. Det är de färger som skapas genom att blanda kombinationer av primärfärgerna, som blått + gult = grönt. 
 
Sekundärfärghjul
 

Tertiära färger

 
Tertiärfärger är de färger som finns mellan primära och sekundära färger. Till exempel är orangerött den nyans som finns mellan orange och rött. Dessa färger skapas genom att blanda två intilliggande färger, som att blanda gult och grönt för att skapa gul-grönt. Det enda sättet att skapa en tertiär färg är att blanda en primär och en sekundär färg som sitter precis bredvid varandra på färgskivan; det är inte möjligt att skapa gul-blått eller orange-lila. 
 
Tertiär färgskala
 
Men det’är inte allt du behöver veta om färghjulet. Det finns också nyanser, nyanser och toner. 
En nyans skapas genom att man lägger till svart till en färg. Det skapar en mörkare, rikare version av den färgen.
 
Color Hue färghjul
 
En toning är motsatsen till en nyans. Det är en ljusare version av en färg som skapas genom att blanda grundfärgen med vitt. 
 
En ton är en urtvättad, neutraliserad version av en färg som skapas genom att blanda den med grått. Ofta används toner för att skapa ett pastellliknande utseende. 
 
Användning av olika nyanser, toner och toner i logotypens färgpalett kan lägga till en komplexitet som du inte skulle kunna få genom att bara använda grundfärger. Du kan till exempel välja en färgpalett med en mörk blå nyans som kontrasteras av en ljus, nästan neonfärgad, orange nyans som ser särskilt ljus ut i kombination med din djupa blå färg. 
 
Så nu när du’har fått alla noter, är du redo att börja göra musik? Låt oss ta en titt på olika sätt som du kan arrangera färgharmonier för att få din logotyp att sjunga vackert. 
 

Komplementära kombinationer

 
Den mest grundläggande typen av färgharmonier är komplementära. Välj en färg och titta sedan på vilken färg som sitter rakt emot den på färghjulet. Dessa två är komplementära färger. Komplementära färger är färger som står i stark kontrast till varandra, så när de’används tillsammans i en logotyp är båda färgerna djärva och iögonfallande. 
 
Kompletterande färghjul
 
Om du väljer komplementära färger för din logotyp håller du paletten enkel, men med enkelhet kommer också begränsningar. Du har bara två färger att arbeta med – två kontrasterande, djärva färger. För vissa varumärken är det allt de behöver. Andra behöver använda tre, fyra eller till och med fler färger i sina logotyper för att berätta hela historien för sin publik. 
 

Triadic Trios

 
En triadisk harmoni är en harmoni som skapas med tre färger. Särskilt tre färger som sitter med samma intervall på färgskivan. 
 
Tradic color wheel
 
Likt en komplementär färgpalett har en triadisk färgpalett hög kontrast och kan vara ett bra sätt att skapa en varierad, färgstark logotyp. Och eftersom det finns tre färger att leka med, snarare än bara två, kan du göra mer med en triadisk palett – som att illustrera en mer komplex bild eller kommunicera fler punkter om ditt varumärke. 
 

Tetradika grupper

 
Baserat på namnet, kan du gissa vilken typ av harmonier detta kommer att vara? 
 
Ja, de’är grupper av fyra färger. Närmare bestämt är det grupper av fyra färger som sitter i en rektangelform på färghjulet – två uppsättningar av komplementära färger med en “buffert” färg mellan dem. Det är därför de också kallas dubbelt komplementära färgscheman.
 
Tradic teams color wheel
 
Du kanske väljer rött och grönt och lila och gult. Tillsammans är dessa fyra färger slagkraftiga. De är djärva, de har starka kontraster och när du har alla fyra i en palett kan paletten se ganska upptagen ut. Den är perfekt för en energirik logotyp med mycket energi, som är "in your face" och som har mycket på gång. 
 

Analoga paletter

 
En analog färgharmoni är en som skapas genom att gruppera tre färger som sitter bredvid varandra på färgskivan.
 
Analogt färghjul
 
Den här typen av palett skapar en drastiskt annorlunda effekt än de andra typerna vi’har diskuterat hittills. Eftersom du använder färger som är nära besläktade får du inte samma kontrastnivå som du får med färger från motsatta sidor av färgskivan. Det finns dock fortfarande en viss kontrast, och du kan leka med den genom att prova olika nyanser och toner av de färger som du har valt. Slutresultatet är en mindre extrem palett som är perfekt för varumärken som vill ha en subtilare look. 
 
En färg, en palett
 
En analog palett kan verka begränsad, men du har faktiskt ett annat alternativ som är ännu mer begränsat: en monokrom palett. Som namnet antyder är en monokrom palett en palett som bara har en färg. 
 
Vad som per definition inte riktigt är en färgpalett...eller hur?
 
Det kan faktiskt vara det. Med hjälp av vitt, svart och grått kan du skapa en hel palett med hjälp av bara en grundfärg. 
Om du använder bara en färg och bygger upp en palett genom att ljusa, mörka eller tvätta ut den kan du skapa en komplex logotyp med ett djupt och sammanhängande utseende. Den här typen av palett är ofta ett bra val för varumärken som har ett tydligt, enskilt uppdrag och varumärken som vill hålla sina logotyper enkla utan att nöja sig med förenklat. 
 
Men hur är det med de andra färgerna?
 
Som du förmodligen har märkt har vi inte nämnt några viktiga färger ännu:
 
Svart
White
Brown
Grå
 
Visst, vi nämnde nyanser, toner och skiftningar, men vi nämnde inte svart, vitt eller grått. Och ordet “brown” har inte alls nämnts. 
 
Här’är scoopet om dessa nyanser: de’är inte som andra färger. Svart och vitt har inte specifika våglängder som färgerna på färgskivan har, vilket gör det omöjligt att placera dem på färgskivan. Men även om vissa källor säger att de tekniskt sett inte är färger, så är det inte hela sanningen.
 
Färghjulet i gråskalan
 
För designers är svart, vitt och grått färger. De passar inte in i specifika färgharmonier, men de kan användas effektivt i logotyper som antingen primärfärg eller accentfärg. 
 
Samma sak gäller för brunt som inte finns med i färghjulet. Men det betyder inte att det inte är en färg. Brun är den färg du får när du blandar två komplementära färger. Så rött + grönt = brunt, liksom gult + lila och blått + orange. 
 
Färghjulet för bruna färger
 
Och precis som svart, vitt och grått passar brunt inte in i någon av de specificerade färgharmonier som vi diskuterade ovan. Men det kan absolut vara ett effektivt färgval för din logotyp, antingen som huvudfärg eller som en av dina accent- eller skuggval. 
 

Utforma en logotyp med de perfekta färgerna för dig själv

 
Logogenies logotyptillverkare
 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg som logogenie. Online logotypdesignverktyg. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den som du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, bland annat träd med regnbågsblad, sköldar, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 
 

Kolla in våra andra artiklar

x