Börja utforma din logotyp

Vilka olika typsnitt kan du använda i din logotyp?

Publicerad: 2020-03-24

Vilka typsnitt ska du använda till din logotyp


Det’är ingen hemlighet att typsnittet du väljer pÃ¥verkar hur människor tolkar ditt budskap. När du hanterar den perfekta logotypen som ska vara ansiktet pÃ¥ ditt varumärke, spelar typsnittet (eller typsnitten!) du väljer för texten i logotypen roll... mycket. Ett typsnitt som känns generiskt ger dig en trÃ¥kig och glömsk logotyp, och ett typsnitt som inte matchar ditt varumärke gör att folk inte vet vem du är och vad de kan förvänta sig av dig. 

 
SÃ¥ vem är du? Och vad gör du – och hur gör du det annorlunda än dina konkurrenter? Ta en stund och skriv ner nyckelord om ditt varumärke om du inte redan har en tydlig bild av din varumärkespersona i huvudet. Tänk pÃ¥ hur du beskriver ditt varumärke och hur din mÃ¥lgrupp (helst!) beskriver det. Du kan komma pÃ¥ nyckelord som:
 
 
Lekfullt, Sofistikerat, Progressivt, Värdefokuserat, Miljömedvetet, Traditionellt, Kreativt, Lyxigt, Trovärdigt, Ungdomligt, Gammaldags, Maskulint, Feminint, Okonventionellt...
 
 
När du har en tydlig bild av hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas kan du enkelt räkna ut vilket typsnitt som är bäst att använda i din logotyp. Och pÃ¥ din webbplats. Och överallt annars där du använder text. SÃ¥ ta en titt pÃ¥ nÃ¥gra olika typsnittskategorier för att se vilken som passar ditt varumärke bäst, och titta sedan närmare pÃ¥ enskilda typsnitt inom den kategorin för att avgöra vilket som är det mest “du.” Men först ska vi ta en snabb avstickare för att prata om typsnittens och logotypernas historia. 


Typsnitt och logotyper: Ett långlivat par

 
Ett annat namn pÃ¥ ett typsnitt är typeface. Denna fras härstammar frÃ¥n 1400-talet, dÃ¥ Johannes Gutenberg uppfann tryckpressen. Ordet “typeface” hänvisar bokstavligen till den design som skrivs ut pÃ¥ papper med hjälp av rörliga typer. Gutenbergs första typsnitt kallades Blackletter, och du har definitivt sett det och moderna typsnitt som efterliknar det i filmer, tv och allt som är utformat för att se medeltida ut.
 
Det var i samband med uppfinningen av tryckpressen som vÃ¥rt moderna koncept för typsnitt började. Tidigare skrevs allt skriftligt arbete för hand – sÃ¥ pÃ¥ sätt och vis var varje person’s handstil hans eget personliga typsnitt. Men det fanns inget sätt att standardisera typsnittsdesignen förrän de skrevs ut i rörliga typsnitt och användes för att trycka tusentals identiska kopior av böcker, tidningar och andra dokument. Ã…r 1470 uppfann Nicolas Jensen Roman Type, ett typsnitt inspirerat av de skyltar som användes pÃ¥ gamla romerska byggnader. Och 1501 gav Aldus Manutius världen ett typsnitt som vi fortfarande använder idag: kursiv stil.
 

Butler-teckensnitt för logotyper

 
I dag har du betydligt fler alternativ. Du kan göra ditt typsnitt fetare, du kan understryka det med en snabb tangentbordsgenväg, du kan göra det sÃ¥ stort eller litet som du vill och viktigast av allt är att du har tusentals olika typsnitt att ladda ner och använda. I mÃ¥nga fall är de gratis. 
 
Logotyper har en längre historia än typsnitt. På medeltiden identifierade sig adelsfamiljerna med vapensköldar. Ett vapen visade designelement som färgställningar, mönster, ibland djurfigurer och text, till exempel familjens motto och/eller stridsrop. Ett vapen identifierade omedelbart den person som bar det som en del av den familj som var förknippad med symbolen, vilket gjorde dem till ett av de första exemplen på branding.
 
Vidare under medeltiden tog logotyper och varumärkesbyggande som koncept fart när den engelske kungen Richard II antog en lag som krävde att alla ölbryggerier skulle identifiera sig själva som sÃ¥dana med iögonfallande skyltar. PÃ¥ sina skyltar började krogarna lägga till heraldiskt inspirerade bilder som hjälpte törstiga kunder att hitta och identifiera dem. Kom ihÃ¥g att de flesta människor i det medeltida Europa var analfabeter – och det fanns inga telefoner. Om du ville träffa din vän för en drink pÃ¥ krogen var det enklaste sättet att se till att ni hamnade pÃ¥ samma krog att komma överens om att träffas vid en specifik krogskylt, som till exempel Green Dragon-krogen eller Boar and Cock Pub. 
 
Dessa tidiga logotyper förlitade sig pÃ¥ bilder och färgscheman för att identifiera sina varumärken, och dagens logotyper är inte annorlunda. Men dagens logotyper har ett annat verktyg i sin arsenal: typsnitt. SÃ¥ du kan kombinera din drakmaskot med text som ser ut att brinna eller rama in den geometriska logotypen för din exklusiva salong med ett tunt, elegant seriffenomen. Riktig pÃ¥ att se dina teckensnittsalternativ?
 


Serif-teckensnitt
 


Butler-teckensnitt för logotyper

 
Seriffen är de där små ränderna i ändarna och hörnen på bokstäverna i vissa typsnitt. Ett par av de mest kända serifteckensnitten är Butler, Times New Roman, Georgia, Trajan Pro och Baskerville. Ta en titt på några kända varumärken som använder serifteckensnitt och fundera på hur du uppfattar dessa varumärken.
 
Det är otroligt hur nÃ¥gra smÃ¥ nubbar kan fÃ¥ ett typsnitt att kännas elegant, eller hur? Serif-typsnitt är det bästa valet för varumärken som känns polerade, exklusiva och för mÃ¥nga gammaldags. Det är typsnittet för tidlösa, klassiska varumärken och varumärken som vill kommunicera att de är det smarta, sofistikerade valet. 
 
 

Sans Serif Fonts

 

Framtida typsnitt för logotyper

 
Som namnet antyder är sans serif-teckensnitt typsnitt som inte har serifer. I vissa fall har ett typsnitt en serif och en seriflös version, som Liberation. 
.
 
Som serif-typsnitt är ett bra val för traditionella, polerade och tidlösa varumärken är seriffria typsnitt bättre lämpade för moderna, progressiva varumärken. Om du är ett tekniskt företag eller en klädbutik med inriktning pÃ¥ ungdomar kan du överväga att välja ett seriffritt typsnitt. Om du är ett varumärke som är känt för att underskrida konkurrenterna och erbjuda service utan krusiduller, är seriefria typsnitt i allmänhet det bästa alternativet. Futura, Eras bold, Helvetica, Arial och Oldsans Black Ã¤r kanske de mest kända seriefria teckensnitten. 

 

Handskriftsinspirerade typsnitt

 

Teckensnitt för handskriftslogotyper

 
Som namnet antyder är handskriftsinspirerade typsnitt typsnitt som ser ut som om de skrivits för hand. Handskriftsinspirerade typsnitt är ett utmärkt val för alla varumärken som har en organisk, hemodlad känsla. De är ocksÃ¥ ett effektivt sätt att visa världen att oavsett hur stort ditt företag är sÃ¥ fÃ¥r allt du gör din personliga prägel. 
 
Handskriftsinspirerade typsnitt finns i mÃ¥nga olika stilar, där vissa ser ut som fantasifulla manuskript och andra som en lugn anteckning pÃ¥ ett klisterblock. Precis som man kan se mycket om en person genom hennes personliga handstil kan världen se mycket om ditt varumärke genom den typ av handskriftsinspirerat typsnitt som du väljer. Kända handskrivna typsnitt är bland annat Calling heart, Qlassik Bold, Androgyne, Tibitha och Sweaty.
 
 

Fet (och inte så fet) typsnitt

 

Teckensnitt för handskrivna logotyper


Är du ett djärvt varumärke som är i ditt ansikte? Ja? Då kan du skrika ut ditt budskap över stratosfären med ett BOLD typsnitt.
 
Ett tjockt, fet stil visar världen att ditt varumärke är en kraft att räkna med. Du tar plats, du backar inte. Ett tjockt typsnitt är det idealiska valet för alla varumärken med hög energi och hög intensitet, som en rockanläggning, en zipline-bana, en personlig tränare eller till och med ett sortiment av kryddiga snacks. Typsnitt som Gotham Black, Cunia, Oswald, Cornerstone gör susen!
 
Det betyder inte nödvändigtvis att du är aggressiv, men att du inte lÃ¥ter dig knuffas runt och att du inte kan ignoreras. Tänk däremot pÃ¥ vad ett tunt och ojämnt typsnitt säger om varumärket som väljer det. 
 
Ett tunt typsnitt känns lugnare, tystare, men inte nödvändigtvis mindre kraftfullt. Det beror pÃ¥ att typsnittsdesignen är nyanserad, och varje till synes litet designelement – som hur bokstävernas vikt är fördelad, om typsnittet har serifer eller inte, och om bokstäverna är kantiga eller rundade – kan kommunicera en aspekt av ditt varumärke till de människor som tittar pÃ¥ det. 
 
 

Spirerade typsnitt från förr i tiden
 

 

Teckensnitt för handskrivna logotyper

 
Om du är ett retroinspirerat varumärke, till exempel en Ã¥terförsäljare av vintagekläder eller en historisk Ã¥terskapande grupp, är ett vintageinspirerat typsnitt det rätta valet för dig. 
 
Vintage typsnitt är dock inte bara för vintagevarumärken. De är ett effektivt val för alla varumärken som vill betona att de gör saker pÃ¥ det gamla sättet. Genom att använda ett vintageinspirerat typsnitt kan du skapa en känsla av förtroende för ditt varumärke och fÃ¥ det att kännas som det etablerade, pÃ¥litliga valet. 
 
LÃ¥t oss säga att du är en leveranstjänst. Med ett typsnitt som ser gammaldags ut visar du pÃ¥ ett subtilt sätt de potentiella kunderna att när de bokar en bil hos dig kan de förvänta sig högkvalitativ, gammaldags kundservice. Om kundtjänsten faktiskt var bättre förr eller inte är irrelevant här – om dina kunder tror att den var det, och du kommunicerar till dem att du har gammaldags värderingar som att tillhandahÃ¥lla snabb och artig service, kommer kunder som söker den typen av upplevelse att komma till dig istället för till ett varumärke som inte ger samma löfte.
 
Vintageinspirerade typsnitt är ocksÃ¥ ett roligt val för nyckfulla varumärken, särskilt de som har en kitschig, campy känsla. 
 
 

Novelty Fonts

 

Teckensnitt för handskrivna logotyper

 
Och sÃ¥ finns det teckensnitt som bara är roliga. Det är teckensnitten som är udda, konstiga, okonventionella och inte alls liknar nÃ¥got annat teckensnitt. Att inte se ut som andra typsnitt är inget fel här, det är en funktion. 
 
Om du har ett superunikt varumärke kan du lÃ¥ta din freakflagga vaja med ett superunikt typsnitt. Du kanske till och med vill investera i ett eget typsnitt sÃ¥ att du är det enda varumärket som använder det typsnitt du har. 
 
Och tro inte att ditt varumärke mÃ¥ste vara superfräscht för att du ska kunna använda ett nytt typsnitt. Alla märken som är nyckfulla och roliga kan använda ett lekfullt eller knasigt typsnitt för att kommunicera att de inte tar livet pÃ¥ alltför stort allvar. 
 


Hitta rätt typsnitt för din logotyp
 

 
När du har en klar uppfattning om exakt vem du är som varumärke är det lätt att välja det perfekta teckensnittet för din logotyp. 
 
Men vad händer om de nyckelord som beskriver ditt varumärke inte faller in i en enda kategori? Du är inte ensam – varje varumärke har sin egen unika blandning av egenskaper, sÃ¥ det är fullt möjligt att vara lekfull och sofistikerad eller lyxig och fokuserad pÃ¥ att leverera ett stort värde. Hitta ett typsnitt som kombinerar alla aspekter av ditt varumärke i ett typsnitt. 
 
Till exempel: lÃ¥t oss säga att du är en progressivt tänkande kedja av hälsokostbutiker som använder sig av traditionella metoder för att odla, konservera och lagra produkter. Tänk dig en ekologisk livsmedelsbutik som har alla frukter och grönsaker lösa i behÃ¥llare för att minska plastavfallet och som erbjuder spridda och konserverade produkter i smÃ¥ partier i burkar och glasburkar. Det perfekta teckensnittet för det varumärket kan vara ett seriflöst, handskriftsinspirerat teckensnitt som Lemon Yellow Sun eller Norquay. 
 
Dessa typsnitt kan hittas i databaser pÃ¥ nätet som dafont.com eller 1001fonts.com. I vissa fall mÃ¥ste du köpa en licens för att använda ett typsnitt eller fÃ¥ tillstÃ¥nd frÃ¥n dess skapare. 
 
 

Hur man använder typsnitt för att skapa logotyper
 

 
Inte alla logotyper är text tillsammans med en bild. Vissa är bara företagets namn eller initialer. Denna typ av logotyp kallas wordmark-logotyp, och den mest kända är förmodligen Disney-logotypen. 
 
 

Teckensnitt för logotyp för handskrift

 
 
Det finns mÃ¥nga anledningar till varför varumärken väljer ordmärkeslogotyper. Ett vanligt skäl är att varumärket har ett distinkt namn och vill sätta det namnet i förgrunden i sitt varumärkesarbete. Detta är ocksÃ¥ en vanlig varumärkesstrategi för varumärken som är pÃ¥ väg uppÃ¥t, eftersom att göra varumärkets namn till fokus för deras logotyper är ett snabbt sätt att göra deras namn igenkännbara och (helst) göra deras nystartade företag till kända namn. 
 
Med en ordmärkeslogotyp är det viktigaste valet du gör när det gäller designen vilket typsnitt du använder. Anledningen är enkel – din logotyp är helt och hÃ¥llet text, sÃ¥ det finns ingen bild som kan bära den om ditt typsnitt är svagt. Här är nÃ¥gra viktiga punkter att tänka pÃ¥ när du väljer typsnitt:
 
Var uppmärksam pÃ¥ ett typsnitts kerning, dvs. det utrymme som finns mellan bokstäverna. Vissa typsnitt har väldigt lite utrymme mellan bokstäverna, vilket kan göra dem svÃ¥ra att läsa 
 
Tänk pÃ¥ vilka former som bäst beskriver ditt varumärke. Precis som färg och typsnitt kommunicerar formerna i din logotyp din varumärkespersonlighet. Cirklar och andra rundade former kommunicerar ett vänligare, mjukare varumärke medan kvadrater och kantiga former kommunicerar en mer konservativ, mer distanserad persona. Titta pÃ¥ formerna pÃ¥ bokstäverna i varje teckensnitt du överväger för att avgöra vilka som passar bra för ditt varumärke 
 
Typsnittet mÃ¥ste vara läsbart i de storlekar du planerar att använda det. Testa detta genom att välja ett typsnitt och sedan öka och minska dess storlek för att se vid vilken punkt det blir svÃ¥rt att läsa. Generellt sett är tunnare och mer invecklade typsnitt svÃ¥ra att läsa i smÃ¥ storlekar, medan tjockare och tryckta typsnitt förblir läsbara när de är mindre stora 
.
 
Det är väldigt enkelt att testa typsnitt för att se hur de ser ut med ditt varumärke. Om du använder en logotyptillverkare som Logogenie’s skriver du bara in ditt varumärkesnamn i verktyget och väljer frÃ¥n rullgardinslistan med typsnitt. Du kan till och med lägga till tvÃ¥ textblock till din logotyp i arbete samtidigt och jämföra de olika typsnitten för ditt varumärke’s namn sida vid sida. Logogenie’s logotyptillverkare ger dig ocksÃ¥ möjlighet att öka eller minska storleken pÃ¥ ditt typsnitt och att öka eller minska utrymmet mellan varje bokstav, vilket ger dig kontroll över ditt typsnitt’s kerning. 
 
 

Teckensnitt för logotyp för handskrift

 

Gör ditt budskap tydligt med rätt typsnitt
 

Är du redo att hitta det perfekta teckensnittet för ditt varumärke? Ta en titt pÃ¥ nÃ¥gon av teckensnittsdatabaserna online för att hitta det typsnitt som perfekt kombinerar allt som gör ditt varumärke unikt. Det’är ocksÃ¥ en bra idé att ta en titt pÃ¥ de typsnitt som märken som liknar ditt märke använder. Begränsa dig inte till dina konkurrenter, utan ta en titt pÃ¥ alla varumärken som har liknande värderingar som ditt för att se hur de använder typsnitt för att kommunicera vem de är och vad de handlar om.
 
Underskatta inte heller din grafiska designer som kan hjälpa dig att välja rätt typsnitt. Som professionell designer har de erfarenhet av att matcha varumärken med typsnitt och uttrycka sina kunders varumärkespersonligheter genom val av visuell design. 

Men vad händer om du’inte arbetar med en grafisk designer?
 
Och om du inte har tid att gå igenom databaser med typsnitt för att hitta det perfekta typsnittet bland de tusentals typsnitt som finns där?
 
Logogenie’s har allt du behöver. I vÃ¥r superenkla logotyptillverkare har vi massor av olika typsnitt att välja mellan. Oavsett om du är ett elegant varumärke som behöver ett typsnitt som Trajan Pro eller om du är ett supermodernt teknikföretag som passar bättre med ett typsnitt som Protos eller Quantum, har vi allt pÃ¥ ett och samma ställe, och vÃ¥rt verktyg gör det enkelt att prova din text i sÃ¥ mÃ¥nga olika typsnitt som du vill se. 
 
Kolla in vÃ¥r logotyptillverkare nu för att se alla typsnitt som du kan välja mellan när du gör en logotyp hos oss. Vi gör det enkelt för vem som helst att skapa en professionell logotyp frÃ¥n sin telefon eller sitt skrivbord, ingen erfarenhet av grafisk design krävs. Vänta inte – kom igÃ¥ng med ditt varumärke’s nya logotyp idag.

 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x