Börja utforma din logotyp

10 bästa sportlogotyper och hur du gör din egen logotyp

Publicerad: 2020-05-14
Likt gamla krigsbanners är din sportlogotyp en uppmaning till fansen överallt, under och efter matchen. Idrottslogotyper mÃ¥ste axla mer ansvar än företagslogotyper — de’är prydda pÃ¥ spelare custom jerseys, fält, resultattavlor och massor av varor. Med andra ord krävs det mer än bara ett argt djur för att skapa en bra idrottslogotyp (även om det är en bra början). 
 
 
Om du vill ha en sportlogotyp som fÃ¥r dina rivaler att rysa, behöver du inte ha Yankees budget. I den här artikeln förklarar vi hur du skapar den perfekta sportlogotypen själv. LÃ¥t’oss börja med att undersöka de 10 bästa idrottslogotyperna frÃ¥n professionella lag och vilka expertdesigntips vi kan lära oss av dem. 
 
 

10 bästa sportlogotyper


Dallas Cowboys

 

Dallas cowboys logo

 
 
 
Dallas Cowboys stjärna anses av mÃ¥nga vara den bästa sportlogotypen nÃ¥gonsin, och vi är benägna att hÃ¥lla med. Dess framgÃ¥ng beror delvis pÃ¥ dess enkelhet — det’är bara en stjärna, inga garneringar och bara en färg. Det är inte ens en stiliserad stjärna, utan bara en grundläggande, traditionell stjärna. 
 
För det första fungerar det bra att använda en enkel form för sport eftersom den är lätt att identifiera pÃ¥ en uniform pÃ¥ lÃ¥ngt hÃ¥ll. Men enkelheten i formen ger ocksÃ¥ mer uppmärksamhet Ã¥t de andra visuella elementen, nämligen färgen och stjärnans punkter. Färgkonsistensen är viktig för varumärket, och Cowboys blÃ¥ färg är lätt att upptäcka. Stjärnans skarpa spetsar är ocksÃ¥ bra för sportlogotyper eftersom de är vad vi kallar en aggressiv form, vilket vi förklarar nedan. 
 
Sedan finns det en översikt, som binder ihop allt. Det är framför allt detta som skiljer Cowboys logotyp frÃ¥n alla andra stjärnor du kan se, t.ex. Heineken-logotypen. Det ger ocksÃ¥ mer uppmärksamhet Ã¥t punkterna och ramar in logotypen pÃ¥ ett snyggt sätt. Om man sätter ihop alla dessa element, inklusive den symmetriska estetiken hos en perfekt stjärna, fÃ¥r man en logotyp som fungerar bÃ¥de för varumärkesbyggande och professionell idrott. 
 
 

Charlotte Hornets

Charlotte Hornets logo

 
 
Likt Cowboys logotyp drar Charlotte Hornets logotyp nytta av skarpa vinklar. Stingern är uppenbar (och är snyggt centrerad för symmetri), men det finns också skarpa punkter i vingarna, på bokstäverna och till och med på antennerna.
 
Vi ser ocksÃ¥ en vanlig trope i idrottslogotyper, den arga djurlogotypen. En vanlig strategi i idrottslogotyper är att “skrämma” motstÃ¥ndare med aggressiva bilder (som de vassa spetsarna), sÃ¥ hotfulla djur — även smÃ¥ getingar — är ett populärt val. Brynen ovanför ögonen är snedställda för att fÃ¥ den att se ännu argare ut, ett knep som används i tecknade serier. 
 
 

Los Angeles Angels

 

Angels baseball logo

 
 
Visuella ordlekar är populära i logotyper av alla slag eftersom de underlättar igenkänning. Att Angels sätter en gloria runt A:et är inte bara en charm, utan berättar ocksÃ¥ exakt vilket lag logotypen representerar (jämfört med Atlanta Braves A, till exempel). 
 
Men även Angels kan inte motstÃ¥ frestelsen av en spetsig sportlogotyp, och även de lägger till skarpa spetsar pÃ¥ bokstäverna för att skapa en lite nyanserad skrämsel. Lägg ocksÃ¥ märke till den tvÃ¥färgade färgen i lettermark-logotypen (enskilda bokstäver) — denna lilla touch ger extra djup och visuellt intresse utan att överkomplicera designen. 
 
 

Inter Milan

 

Inter milan logo

 
 
Sportlogotyper är inte bara arga djur och vassa punkter. Inter Milan (tekniskt sett Football Club Internazionale Milano, vilket förklarar bokstäverna F, C, I och M i logotypen) utformar sin logotyp mer som ett företag än som ett idrottslag.
 
Det fungerar dock delvis pÃ¥ grund av de upprepade vertikala linjerna, som representerar auktoritet och välstÃ¥nd genom att fÃ¥ ögonen att röra sig uppÃ¥t och nedÃ¥t. De skarpa vinklarna och raka linjerna betecknar styrka och stabilitet — bra egenskaper för ett idrottslag — medan den cirkulära ramen ger en enhetlig och kollektiv aspekt, vilket är viktigt inom europeisk idrott. 
 
 

Detroit Red Wings

 

Detroit red wings logo

 
 
 
Detroit Red Wings logotyp skiljer sig mycket frÃ¥n andra sportlogotyper, och det är det som gör den sÃ¥ fantastisk. För sportswear branding ändamÃ¥l är det bra att ha en logotyp som sticker ut — den fÃ¥ngar uppmärksamhet och förbättrar minnesbarheten, vilket är idealiskt för varumärkeskännedom. Som ett bisarrt vingat, blodrött däck sticker Red Wings logotyp verkligen ut. 
 
Men det finns också mycket visuellt som gör den till en bra sportlogotyp. Den djärva röda färgen är ett starkt val som en uppfriskande färg. Dessutom har den här logotypen mycket mer realism och intrikata detaljer än de flesta logotyper, till exempel hjulets ekrar eller de hackade fjädrarna. Det är sant att dessa detaljer är svåra att lägga märke till från läktaren, men logotypen fungerar eftersom dess distinkta form fortfarande är igenkännbar på långt håll.
 
Och glöm inte de skarpa vinklarna igen, den här gÃ¥ngen i fjäderspetsarna. 
 
 
 

Buffalo Bills

 

Buffalo bills logo

 
 
Bortsett frÃ¥n de hotfulla djuren och de röda sportlogotyperna har Buffalo Bills logotyp nÃ¥gra fantastiska, unika bilder. Den raka, nästan horisontella linjen frÃ¥n hornen, markerad med rött, ger intrycket av en snabb rörelse framÃ¥t — en teknik som används i serietidningar. I samband med en buffel ger det intryck av att Bills maskot rusar framÃ¥t. 
 
Se ocksÃ¥ hur detaljerna är gjorda med tomt utrymme, snarare än extra färger eller linjer. Detta bidrar till designens enkelhet och hÃ¥ller fokus pÃ¥ de mer kraftfulla elementen. Även om det är subtilt har logotypen ocksÃ¥ skarpa vinklar, i det här fallet pälsfläckar, hovar och horn. 
 
 

AFC Ajax 

 

Ajax amsterdam logo

 
Logotypen för Amsterdam Football Club Ajax, eller AFC Ajax, har ändrats genom Ã¥ren, men den nuvarande versionen är den mest lovvärda. Den tar elementet av enkelhet och använder det för att skapa nÃ¥got detaljerat, nästan paradoxalt. PÃ¥ nära hÃ¥ll ser man detaljerna hos deras namne grekiska hjälte, men det’är fortfarande tydligt synligt pÃ¥ lÃ¥ngt hÃ¥ll. 
 
Den flerradiga cirkelramen är ocksÃ¥ ett bra tillägg, med de extra linjerna som ger en extra tyngd. Parningen av svart och rött, de tvÃ¥ mest aggressiva färgerna, balanserar ocksÃ¥ det vita utrymmet. 
 
 

Green Bay Packers

 

Green bay packers logo

 
 
Likt Inter Milan väljer Green Bay Packers en logotyp med bokstäver i stället för en hotfull maskot. Upprepningen av cirklar och cirkulära former — den gröna basen, den gula konturen och kurvorna i G — betonar starkt enhet och samhörighet, och intressant nog är Packers kända för sin hängivna fanbase av “cheeseheads.” 
 
Sportlogotyper med bokstäver är bra för varumärkeskännedom om du kan hÃ¥lla dem visuellt intressanta. Och eftersom det här är en sportlogotyp är det gröna mörkare, till en starkare, mindre vänlig nyans. 
 
 

Winnipeg Jets

 

Winnipeg jets logo

 
 
 
Winnipeg Jets är ett relativt nytt lag inom professionell idrott och har en mästerligt utformad logotyp. Gemensamma teman som vi har sett tidigare är bland annat den tvÃ¥färgade skuggningen, flera cirkulära ramar och massor av skarpa vinklar. Det fina med den här logotypen är hur de kombinerar dem alla i en underbar skiktad design.. 
 
Den här logotypen visar ocksÃ¥ perfekt pÃ¥ fördelen med symmetri i logotyper. Det är bara skuggningen som ändras frÃ¥n vänster till höger, men det bidrar till den visuella dynamiken. Den spik som skärs in i en av de cirkulära ramarna, precis överst, fungerar utmärkt för att föra tittarens uppmärksamhet tillbaka till centrum. 
 
 

Chicago Bulls

 

Chicago bulls logo

 
 
Sist men inte minst visar Chicago Bulls logotyp hur man gör sportlogotyper pÃ¥ ett bra sätt. Deras hotfulla djurmaskot ser särskilt arg ut med de tjocka svarta linjerna som accentuerar den snedställda pannan. Den starka röda färgen är dominerande, och den becksvarta accenten gör den ännu starkare. 
 
Och precis som mÃ¥nga andra sportlogotyper är det de skarpa vinklarna som stÃ¥r i fokus. De viktigaste visuella delarna, hornen, är accentuerade med röda detaljer, medan andra delar av logotypen — örat, nosen — ocksÃ¥ har subtilt skarpa hörn. 
 
 

Hur du designar din egen sportlogotyp: 3 experttips

 
 
Efter att ha tittat pÃ¥ de 10 bästa idrottslogotyperna ovan kan vi se att det finns en del expertdesigntekniker i arbetet. Du kan använda dessa tre tips nedan för att fÃ¥ din egen sportlogotyp att se professionell ut. 
 
 

Aggressiva maskotar

 
 
Vissa lag kan använda sig av en logotyp med bokstäver, men de flesta använder hellre ett skrämmande djur. Namn och maskotar för idrottslag tenderar att vara stora och/eller rovdjur, eller Ã¥tminstone aggressiva, som den lilla getingen. 
 
Men ditt djur behöver inte vara skrämmande, vilket MLB:s Cardinals, Blue Jays och Orioles visar oss. Du kan använda designtekniker för att fÃ¥ dem att se mer imponerande ut. Om du till exempel lägger till skarpa vinklar eller smala ögonbryn blir maskotarna lite mer hotfulla — ett bra tips om ditt lag redan har ett suboptimalt namn. 
 
 

Skarpa vinklar

 
 
Som vi har sett har mÃ¥nga sportlogotyper skarpa vinklar och spikar. Detta är ingen tillfällighet om man förstÃ¥r det visuella flödet. I grund och botten följer det mänskliga ögat instinktivt linjer: raka linjer fÃ¥r ögat att röra sig snabbare i en riktning, vilket skapar en känsla av snabbhet och direkthet, medan kurviga och cirkulära linjer fÃ¥r ögat att dansa, vilket skapar en känsla av lekfullhet. 
 
Skarpa vinklar gör att ögat snabbt rusar, en kombination av tvÃ¥ raka linjer som gÃ¥r i olika riktningar. De bryter avsiktligt det visuella flödet och fÃ¥r ögat att plötsligt vända tillbaka, och den skakande effekten gör bilden mer imponerande och uppfriskande. 
 
Bortsett frÃ¥n idrottslogotyper används den här tekniken i logotyper för en annan bransch som värdesätter aggressivitet — metalband. Titta bara pÃ¥ Metallica’s logotyp. 
 

Cirkelram

 
I direkt kontrast till skarpa vinklar har den cirkulära ramen den motsatta effekten: den gör betraktaren lugn och fÃ¥r honom att känna sig bekväm. Eftersom cirklar aldrig tar slut, fÃ¥r ögat möjlighet att se bilden i en loop om och om igen, vilket skapar en känsla av fullständighet samtidigt som det drar in dem som en bubbelpool. 
 
Cirkelramarna som är vanliga i idrottslogotyper kan vara kontraeffektiva för ett lags aggression, men de tjänar ett annat mÃ¥l för idrottslag: att skapa en gemenskap. Cirklar representerar solidaritet och enighet, tvÃ¥ viktiga egenskaper för sportfans. De cirkulära ramarna i idrottslogotyper fungerar bÃ¥de för att välkomna nykomlingar och för att förena enskilda fans. 
 
 

Hur man gör en sportlogotyp 

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingÃ¥r i en effektiv sportlogotyp är frÃ¥gan hur du gör en sÃ¥dan? I huvudsak har du tvÃ¥ alternativ: anlita nÃ¥gon som designar den Ã¥t dig eller designa den själv. BÃ¥da har sina egna fördelar och nackdelar, sÃ¥ lÃ¥t oss undersöka bÃ¥da individuellt. 
 
 

Hyra en designer

 
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har dÃ¥liga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svÃ¥rt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

 
Logogenies logotyptillverkare
 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett online logo design tool som logogenie. 
 
I vÃ¥r digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg pÃ¥ nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ det är bara ett första steg att hitta din mall. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns mÃ¥nga av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du fÃ¥r bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för speciella designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x