Börja utforma din logotyp

10 bästa sportlogotyper och hur du gör din egen logotyp

Publicerad: 2020-05-14
Likt gamla krigsbanners är din sportlogotyp en uppmaning till fansen överallt, under och efter matchen. Idrottslogotyper måste axla mer ansvar än företagslogotyper — de’är prydda på spelare custom jerseys, fält, resultattavlor och massor av varor. Med andra ord krävs det mer än bara ett argt djur för att skapa en bra idrottslogotyp (även om det är en bra början). 
 
 
Om du vill ha en sportlogotyp som får dina rivaler att rysa, behöver du inte ha Yankees budget. I den här artikeln förklarar vi hur du skapar den perfekta sportlogotypen själv. Låt’oss börja med att undersöka de 10 bästa idrottslogotyperna från professionella lag och vilka expertdesigntips vi kan lära oss av dem. 
 
 

10 bästa sportlogotyper


Dallas Cowboys

 

Dallas cowboys logo

 
 
 
Dallas Cowboys stjärna anses av många vara den bästa sportlogotypen någonsin, och vi är benägna att hålla med. Dess framgång beror delvis på dess enkelhet — det’är bara en stjärna, inga garneringar och bara en färg. Det är inte ens en stiliserad stjärna, utan bara en grundläggande, traditionell stjärna. 
 
För det första fungerar det bra att använda en enkel form för sport eftersom den är lätt att identifiera på en uniform på långt håll. Men enkelheten i formen ger också mer uppmärksamhet åt de andra visuella elementen, nämligen färgen och stjärnans punkter. Färgkonsistensen är viktig för varumärket, och Cowboys blå färg är lätt att upptäcka. Stjärnans skarpa spetsar är också bra för sportlogotyper eftersom de är vad vi kallar en aggressiv form, vilket vi förklarar nedan. 
 
Sedan finns det en översikt, som binder ihop allt. Det är framför allt detta som skiljer Cowboys logotyp från alla andra stjärnor du kan se, t.ex. Heineken-logotypen. Det ger också mer uppmärksamhet åt punkterna och ramar in logotypen på ett snyggt sätt. Om man sätter ihop alla dessa element, inklusive den symmetriska estetiken hos en perfekt stjärna, får man en logotyp som fungerar både för varumärkesbyggande och professionell idrott. 
 
 

Charlotte Hornets

Charlotte Hornets logo

 
 
Likt Cowboys logotyp drar Charlotte Hornets logotyp nytta av skarpa vinklar. Stingern är uppenbar (och är snyggt centrerad för symmetri), men det finns också skarpa punkter i vingarna, på bokstäverna och till och med på antennerna.
 
Vi ser också en vanlig trope i idrottslogotyper, den arga djurlogotypen. En vanlig strategi i idrottslogotyper är att “skrämma” motståndare med aggressiva bilder (som de vassa spetsarna), så hotfulla djur — även små getingar — är ett populärt val. Brynen ovanför ögonen är snedställda för att få den att se ännu argare ut, ett knep som används i tecknade serier. 
 
 

Los Angeles Angels

 

Angels baseball logo

 
 
Visuella ordlekar är populära i logotyper av alla slag eftersom de underlättar igenkänning. Att Angels sätter en gloria runt A:et är inte bara en charm, utan berättar också exakt vilket lag logotypen representerar (jämfört med Atlanta Braves A, till exempel). 
 
Men även Angels kan inte motstå frestelsen av en spetsig sportlogotyp, och även de lägger till skarpa spetsar på bokstäverna för att skapa en lite nyanserad skrämsel. Lägg också märke till den tvåfärgade färgen i lettermark-logotypen (enskilda bokstäver) — denna lilla touch ger extra djup och visuellt intresse utan att överkomplicera designen. 
 
 

Inter Milan

 

Inter milan logo

 
 
Sportlogotyper är inte bara arga djur och vassa punkter. Inter Milan (tekniskt sett Football Club Internazionale Milano, vilket förklarar bokstäverna F, C, I och M i logotypen) utformar sin logotyp mer som ett företag än som ett idrottslag.
 
Det fungerar dock delvis på grund av de upprepade vertikala linjerna, som representerar auktoritet och välstånd genom att få ögonen att röra sig uppåt och nedåt. De skarpa vinklarna och raka linjerna betecknar styrka och stabilitet — bra egenskaper för ett idrottslag — medan den cirkulära ramen ger en enhetlig och kollektiv aspekt, vilket är viktigt inom europeisk idrott. 
 
 

Detroit Red Wings

 

Detroit red wings logo

 
 
 
Detroit Red Wings logotyp skiljer sig mycket från andra sportlogotyper, och det är det som gör den så fantastisk. För sportswear branding ändamål är det bra att ha en logotyp som sticker ut — den fångar uppmärksamhet och förbättrar minnesbarheten, vilket är idealiskt för varumärkeskännedom. Som ett bisarrt vingat, blodrött däck sticker Red Wings logotyp verkligen ut. 
 
Men det finns också mycket visuellt som gör den till en bra sportlogotyp. Den djärva röda färgen är ett starkt val som en uppfriskande färg. Dessutom har den här logotypen mycket mer realism och intrikata detaljer än de flesta logotyper, till exempel hjulets ekrar eller de hackade fjädrarna. Det är sant att dessa detaljer är svåra att lägga märke till från läktaren, men logotypen fungerar eftersom dess distinkta form fortfarande är igenkännbar på långt håll.
 
Och glöm inte de skarpa vinklarna igen, den här gången i fjäderspetsarna. 
 
 
 

Buffalo Bills

 

Buffalo bills logo

 
 
Bortsett från de hotfulla djuren och de röda sportlogotyperna har Buffalo Bills logotyp några fantastiska, unika bilder. Den raka, nästan horisontella linjen från hornen, markerad med rött, ger intrycket av en snabb rörelse framåt — en teknik som används i serietidningar. I samband med en buffel ger det intryck av att Bills maskot rusar framåt. 
 
Se också hur detaljerna är gjorda med tomt utrymme, snarare än extra färger eller linjer. Detta bidrar till designens enkelhet och håller fokus på de mer kraftfulla elementen. Även om det är subtilt har logotypen också skarpa vinklar, i det här fallet pälsfläckar, hovar och horn. 
 
 

AFC Ajax 

 

Ajax amsterdam logo

 
Logotypen för Amsterdam Football Club Ajax, eller AFC Ajax, har ändrats genom åren, men den nuvarande versionen är den mest lovvärda. Den tar elementet av enkelhet och använder det för att skapa något detaljerat, nästan paradoxalt. På nära håll ser man detaljerna hos deras namne grekiska hjälte, men det’är fortfarande tydligt synligt på långt håll. 
 
Den flerradiga cirkelramen är också ett bra tillägg, med de extra linjerna som ger en extra tyngd. Parningen av svart och rött, de två mest aggressiva färgerna, balanserar också det vita utrymmet. 
 
 

Green Bay Packers

 

Green bay packers logo

 
 
Likt Inter Milan väljer Green Bay Packers en logotyp med bokstäver i stället för en hotfull maskot. Upprepningen av cirklar och cirkulära former — den gröna basen, den gula konturen och kurvorna i G — betonar starkt enhet och samhörighet, och intressant nog är Packers kända för sin hängivna fanbase av “cheeseheads.” 
 
Sportlogotyper med bokstäver är bra för varumärkeskännedom om du kan hålla dem visuellt intressanta. Och eftersom det här är en sportlogotyp är det gröna mörkare, till en starkare, mindre vänlig nyans. 
 
 

Winnipeg Jets

 

Winnipeg jets logo

 
 
 
Winnipeg Jets är ett relativt nytt lag inom professionell idrott och har en mästerligt utformad logotyp. Gemensamma teman som vi har sett tidigare är bland annat den tvåfärgade skuggningen, flera cirkulära ramar och massor av skarpa vinklar. Det fina med den här logotypen är hur de kombinerar dem alla i en underbar skiktad design.. 
 
Den här logotypen visar också perfekt på fördelen med symmetri i logotyper. Det är bara skuggningen som ändras från vänster till höger, men det bidrar till den visuella dynamiken. Den spik som skärs in i en av de cirkulära ramarna, precis överst, fungerar utmärkt för att föra tittarens uppmärksamhet tillbaka till centrum. 
 
 

Chicago Bulls

 

Chicago bulls logo

 
 
Sist men inte minst visar Chicago Bulls logotyp hur man gör sportlogotyper på ett bra sätt. Deras hotfulla djurmaskot ser särskilt arg ut med de tjocka svarta linjerna som accentuerar den snedställda pannan. Den starka röda färgen är dominerande, och den becksvarta accenten gör den ännu starkare. 
 
Och precis som många andra sportlogotyper är det de skarpa vinklarna som står i fokus. De viktigaste visuella delarna, hornen, är accentuerade med röda detaljer, medan andra delar av logotypen — örat, nosen — också har subtilt skarpa hörn. 
 
 

Hur du designar din egen sportlogotyp: 3 experttips

 
 
Efter att ha tittat på de 10 bästa idrottslogotyperna ovan kan vi se att det finns en del expertdesigntekniker i arbetet. Du kan använda dessa tre tips nedan för att få din egen sportlogotyp att se professionell ut. 
 
 

Aggressiva maskotar

 
 
Vissa lag kan använda sig av en logotyp med bokstäver, men de flesta använder hellre ett skrämmande djur. Namn och maskotar för idrottslag tenderar att vara stora och/eller rovdjur, eller åtminstone aggressiva, som den lilla getingen. 
 
Men ditt djur behöver inte vara skrämmande, vilket MLB:s Cardinals, Blue Jays och Orioles visar oss. Du kan använda designtekniker för att få dem att se mer imponerande ut. Om du till exempel lägger till skarpa vinklar eller smala ögonbryn blir maskotarna lite mer hotfulla — ett bra tips om ditt lag redan har ett suboptimalt namn. 
 
 

Skarpa vinklar

 
 
Som vi har sett har många sportlogotyper skarpa vinklar och spikar. Detta är ingen tillfällighet om man förstår det visuella flödet. I grund och botten följer det mänskliga ögat instinktivt linjer: raka linjer får ögat att röra sig snabbare i en riktning, vilket skapar en känsla av snabbhet och direkthet, medan kurviga och cirkulära linjer får ögat att dansa, vilket skapar en känsla av lekfullhet. 
 
Skarpa vinklar gör att ögat snabbt rusar, en kombination av två raka linjer som går i olika riktningar. De bryter avsiktligt det visuella flödet och får ögat att plötsligt vända tillbaka, och den skakande effekten gör bilden mer imponerande och uppfriskande. 
 
Bortsett från idrottslogotyper används den här tekniken i logotyper för en annan bransch som värdesätter aggressivitet — metalband. Titta bara på Metallica’s logotyp. 
 

Cirkelram

 
I direkt kontrast till skarpa vinklar har den cirkulära ramen den motsatta effekten: den gör betraktaren lugn och får honom att känna sig bekväm. Eftersom cirklar aldrig tar slut, får ögat möjlighet att se bilden i en loop om och om igen, vilket skapar en känsla av fullständighet samtidigt som det drar in dem som en bubbelpool. 
 
Cirkelramarna som är vanliga i idrottslogotyper kan vara kontraeffektiva för ett lags aggression, men de tjänar ett annat mål för idrottslag: att skapa en gemenskap. Cirklar representerar solidaritet och enighet, två viktiga egenskaper för sportfans. De cirkulära ramarna i idrottslogotyper fungerar både för att välkomna nykomlingar och för att förena enskilda fans. 
 
 

Hur man gör en sportlogotyp 

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv sportlogotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 
 
 

Hyra en designer

 
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har dåliga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

 
Logogenies logotyptillverkare
 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett online logo design tool som logogenie. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x