Statistik visar att det finns cirka 33,2 miljoner företag i USA. Detta inkluderar allt (ja, allt), från små lokala företag till stora företag och multinationella företag.
Så om du är en startup är valet av ditt företagsnamn utan tvekan en av de mest tråkiga och utmanande uppgifterna som kan orsaka sömnlösa nätter. Förståeligt nog måste det vara minnesvärt och meningsfullt eftersom det sätter tonen för din varumärkesprofil.
Den här artikeln kommer att guida dig genom processen att välja ett företagsnamn och hjälpa dig fatta ett informerat beslut snabbt.
Vad gör ett bra företagsnamn?
Tänk på Google eller Uber. Båda har minnesvärda, söta och KORTA namn. Ja, jag förstår. De verkar ganska enkla. Men vid en andra titt insåg jag också att de bär mycket vikt och representerar sina respektive företag inom sina branscher.
Ditt namn är det första dina kunder ser när de upptäcker ditt företag, antingen på sociala medier, webbplats eller Google-annonslistning. Det måste resonera med din målgrupp och representera vad du gör och dina produkter och tjänster. Därför måste det vara lätt att komma ihåg.
Hur skapar varumärken sina företagsnamn?
Gör din hemläxa och forskning
Varumärken genomför noggrann forskning online, besöker konkurrenters sidor och analyserar sina branscher. De kollar namnen på sina konkurrenter och letar efter specifika mönster när det gäller trendiga ord och fraser inom sin nisch. Men naturligtvis, eftersom du vill sticka ut, undvik att vara en kopia. Därför, försök inte att smälta in.
Brainstorma för företagsnamnsidéer
Diskutera det med dina kreativa vänner och team för att brainstorma potentiella företagsnamn. Låt dina idéer flöda och var så innovativ som möjligt. Inga bedömningar i detta skede! Du kan komma på så många namn som möjligt för att sedan smalna av senare.
Till syvende och sist, kreativitet är nyckeln! Vem vet? Dina mest unika företagsnamnsidéer kan komma från oväntade platser (och personer).
Skapa en mood board
Ta dig tid att visualisera (nej, inte en meditationssession, men nära det). För den här aktiviteten skapar du en mood board. Lägg till bilder, typsnitt och färger som bäst representerar ditt varumärkes budskap, känsla och personlighet. Poängen här är att se de potentiella namnen som tydligt överensstämmer med din företags övergripande känsla.
Utkasta ett företagsnamn
Nu när du har den magiska listan med potentiella namn, sätt igång och börja skissa. Kombinera fraser och ord, ändra stavningar och experimentera med olika variationer. Ditt slutmål skulle vara att förädla alla dessa idéer och utveckla en slutgiltig lista med coola företagsnamn.
FÃ¥ feedback
Samla feedback från mentorer, familjemedlemmar, betrodda vänner och intressenter. Detta är ett viktigt steg i att skapa ett företagsnamn.
Vad tycker de om dina potentiella företagsnamn? Är de lätta att uttala och komma ihåg? Väcker de känslor (och berör hjärtat)? Smalna av dina alternativ ännu mer.
Registrera ditt företagsnamn
Kontrollera att företagsnamnet är tillgängligt innan du investerar för mycket i det. Gör en snabb domänsökning och kom ihåg att kontrollera varumärken. När du är 100% säker på att ditt valda företagsnamn är tillgängligt, registrera det så snart som möjligt.
Saker att ta hänsyn till när du väljer ett företag
Svåra att stava ord
Vi rekommenderar inte att använda svåra att stava ord (och komplicerade fraser). Målet är att hjälpa dina kunder att hitta ditt företag på Google och andra sökmotorer utan att behöva gissa hur man stavar det korrekt. Så om du har svårt att stava ditt företagsnamn, kommer dina kunder också att ha det. Detta namn kanske inte passar ditt företag, så tillbaka till ritbordet.
Svåra namn
När ett namn är svårt att komma ihåg och uttala är det mer troligt att det är svårt att komma ihåg. Detta är ett dåligt tecken. Istället för komplexa namn, håll dig till de som är lätta att uttala. Vi rekommenderar att använda standard- och enkla ord för snabb återkallelse.
Förkortningar
Såvida inte förkortningarna är allmänt kända, använd dem inte för ett företagsnamn, som i ett nötskal, måste förmedla information om vad du gör utan att förklara det. Det är troligen bäst för dig att undvika förkortningar.
Undvik ett långt namn
Långa namn kräver mycket arbete för att integreras i dina varor, marknadsföringsmaterial, visitkort och logotyper. Dessutom passar de inte bra ihop med någon design. Håll det kort och gott.
Webbdomännamnshänsyn
Kontrollera tillgängligheten av en domän för ditt företagsnamn, som måste översättas väl till ett domännamn. Skriv det i webbläsarfönstret och känn efter. Ser det konstigt ut? Du måste tänka på detta i förväg för att undvika ånger senare.
Varumärkesproblem
Ditt valda namn bör inte vara varumärkesskyddat. Annars kan du möta kostsamma och tidskrävande rättsliga strider, vilket du kan undvika genom att göra en snabb sökning. Undvik också företagsnamn som liknar redan etablerade namn inom branschen.
Tips och idéer för att hitta ett bra företagsnamn
Uppfunna ord
Roliga och fångande namn som Kodak och Verizon är uppfunna ord. De är unika, tilltalande och, framför allt, varumärkesbara.
Ordlek
Skapa ett minnesvärt, distinkt företagsnamn med ordlek eller ordvitsar som kan fastna i människors huvuden eftersom de är roliga!
Rimmande ord
Rimmande namn som FitBit eller StubHub är både minnesvärda och roliga. Och som du kanske redan vet har de blivit enorma sedan lanseringen, och förmodligen är en av deras hemligheter deras minnesvärda rimmande namn.
Webbvänliga och korta
Målet är att hålla ditt företagsnamn så kort som möjligt. Varför? Kortare namn är lättare att komma ihåg och skriva in i webbläsarens sökfält (eller webbadress).
Ordbanker
Gör en lista med relevanta ord (associerade med ditt företag) och försök sedan att experimentera. Blanda och matcha dessa ord för en inspirationskälla. Återigen, vem vet? Du kan koppla samman coola och tilltalande ord för företagsnamnsidéer.
Synonymordbok
Slå upp synonymer i ordboken och hitta de ord som låter mer unika och tilltalande. Du kanske blir förvånad över resultaten.
Viktiga egenskaper för ett starkt företagsnamn
Koncis
Håll ditt namn kort och gott. Det kommer att vara lättare att integrera i marknadsföringsmaterial, och kunder kommer troligen att komma ihåg dem. Kända varumärken har vanligtvis ett eller två ord max i sina namn (Apple, Google, etc).
Relevans
En annan sak om varumärkesprofil, som du bör komma ihåg, är relevans. Se till att ditt namn är relevant för vad du gör eller vilket värde du erbjuder. Undvik konstiga och udda ord bara för att vara annorlunda. Använd inte ord som inte har något att göra med ditt företag. Annars kan du bara förvirra människor.
Unikhet
Igen, ditt företagsnamn måste vara unikt (men inte konstigt eller udda, okej?). Använd ett namn som inte troligen är något annat namn där ute. Din originalitet kommer att hjälpa dig att sticka ut från mängden samtidigt som den väcker nyfikenhet. Hitta rätt balans och undvik alltför unika namn, dock.
Uppmuntrande till buzz
Använd ett provocerande och distinkt namn. Kom ihåg, vi pratar om varumärkesprofil (inte tråkighet).
Lingvistiskt rent
Hur uttalas ditt företagsnamn av en italiensk, spansk, fransk eller japansk modersmålstalare? Vad betyder ditt namn på deras respektive modersmål? Du måste stödja sådana språk för att bedriva affärer i USA, särskilt i högt befolkade områden som Florida, New York och Kalifornien.
Engagerande
Kreativitet är avgörande för att skapa ett bra namn för ditt företag. Fantasi kommer att vara till nytta för detta. Tänk pÃ¥ Häagen-Dazs och Tesla .
Varumärkesanpassning
Utmärkta företagsnamn uttrycker autentiskt ett varumärkes budskap. Samma sak gäller för deras positionering och personlighet. Ett Flex, Fitbit Zip och Force är exemplariska namn som förmedlar enkelhet och hög energi.
Flexibla och bestående
Om din affärsmodell förändras i framtiden, kommer ditt namn fortfarande att vara relevant? Vad händer om kulturella trender förändras? Eller vad händer om ditt varumärke överskrider lokala gränser? Sådana saker.
Kulturellt känsliga
Är ditt företagsnamn fritt från negativa konnotationer och betydelser i andra länder? (Undantag är kända varumärken vars namn har negativa betydelser eller konnotationer, som Virgin, Fossil, Slack, Gap och Poison).
Tidlöshet
Såvida du inte är i modebranschen för trender, undvik aktuella och trendiga företagsnamn. Var försiktig med att använda trendiga uttryck och ord (Trender kommer och går). Dessutom kommer "inne"-namn inte heller att fungera över alla marknadsdemografier. Så vi rekommenderar, håll dig till enkla, klassiska namn som står emot tidens förändringar.
20 Coola företagsnamnsidéer
-
FreshFlock
-
ByteHive
-
NovaNest
-
EchoEcho
-
GigaGroove
-
UrbanSprout
-
ZenithTech
-
EcoSphere
-
AstroArcade
-
HumbleHive
-
ChicCrafters
-
PulsePioneer
-
QuirkQuest
-
BlushBliss
-
SnapSizzle
-
RadiantRidge
-
CraftClique
-
AquaQuirk
-
GleamGrove
-
LushLoom
Slutsats
Att välja ett företagsnamn kombinerar strategi och konst. Du måste balansera kreativitet med objektivitet för att skapa ett unikt, lätt att komma ihåg och relevant företagsnamn.
Utforska olika företagsnamnsidéer och var beredd att förädla dem. Granska alla vinklar innan du slutligen bestämmer dig för ett företagsnamn. Vid dagen slut är namnet på ditt företag själva grunden för företagsvarumärke och identitet. Så, ge det ditt bästa skott!
Om du är redo att komma igång, känn dig fri att utforska vår AI