Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper inom teknik och hur du gör en egen logotyp för ditt företag

Publicerad: 2020-05-26
Från mjukvara till hårdvara, smartphones till smarta kylskåp - teknikföretag lever på gränsen mellan vår moderna värld och framtiden. Och även om deras teknik stöder nästan alla andra företag på planeten, skiljer sig teknikföretagen själva från alla andra branscher i fråga om företagskultur, marknadsföring och till och med logotypdesign. 
 
Teknikbranschen är paradoxalt nog både inkluderande och exkluderande och integrerar sömlöst med andra branscher samtidigt som den förblir distinkt. Vi kan se detta återspeglas i deras logotypdesign — och blivande nystartade teknikföretag skulle göra klokt i att förstå vilka designtekniker som skiljer dem från andra logotyper. 
.
 
Här analyserar vi 10 av de bästa logotyperna i teknikbranschen och förklarar vad de gör bra så att du kan utforma din egen logotyp på rätt sätt. Vi tar upp några praktiska tips och visar dig till och med hur du kan designa din egen logotyp hemma — trots allt har många av dessa logotyper sitt ursprung, inte från designbyråer som kostar flera miljoner dollar, utan i de lumpna garage där dessa företag grundades. 
 

De 10 bästa logotyperna inom teknik

 

Apple

 

Apples logotyp

 
Vi skulle vara oförskämda om vi inte började med Apple — inte bara en av de bästa logotyperna för teknik, utan en av de bästa logotyperna för alla branscher. 
 
För att börja med är det tydligt vad företaget heter. Även om du aldrig sett logotypen tidigare kan du lätt gissa vilket företag den tillhör. Men deras logotyp går längre än så — många företag har äpplen i sina logotyper, men Apple’s äpple överglänser dem alla.
.
 
Varför exakt? En del av det som lockar är kurvorna. Apple’s logotyp består nästan uteslutande av cirkulära kurvor, med undantag för spetsarna vid bettet och på bladet. Som vi förklarar nedan är kurvor och cirkulära former lekfulla och vänliga och tenderar att bjuda in betraktaren. För Apple specifikt, som har en stark gemenskap av fans, bidrar detta till att skapa en gruppkänsla för att både förbättra lojaliteten och uppmuntra nykomlingar att ansluta sig. 
 
 

Samsung

 

Samsung logo

 
 
Apple’s logotyp gör sin egen sak — vad mer skulle du förvänta dig från ett företag med slogan “tänka annorlunda.” Men med Samsung, vi börjar känna igen några av de gemensamma dragen i tech logotyper, nämligen den kreativa ordmärkeslogotypen och färgen blå. 
 
Wordmark logos — logotyper som kretsar kring företagets namn i text — är vanliga i teknikbranschen som ett sätt att öka igenkänningen av namnet. Tricket för att hålla en ordmärkeslogotyp intressant, vilket Samsung visar, är att göra något kreativt med typografin. I det här fallet är det den unika, karakteristiska bokstaven A, tillsammans med de första och sista bokstäverna som bryter mot den ovala ramens gräns. 
 
Färgen blått är en populär trend även i tekniska logotyper, vilket vi förklarar nedan. Samsung använder dock en mörkare nyans än de andra, vilket ger intryck av att de är mer seriösa och effektiva, men inte lika välkomnande. 
 
 

IBM

 

IBM-logotyp

 
 IBM’s logotyp har alltid varit en stor framgång eftersom den är kreativ, minnesvärd och visar varumärket i ett positivt ljus. Återigen ser vi det blå som är populärt i tekniska logotyper, men det är bara början på denna intrikata logotypdesign. 
 
Det viktigaste kännetecknet är de upprepade horisontella linjerna. På ytan verkar det bara vara ett kreativt sätt att visualisera deras namn, men ur ett grafiskt designperspektiv finns det mer än så. Horisontella linjer representerar stabilitet och lugn och påminner om horisonten eller själva marken. Betraktarens ögon går främst från vänster till höger, vilket gör att varumärket verkar jämnt eller balanserat. 
 
Bokstävernas typografi är också avsiktlig. Det tjocka, blockiga typsnittet med tjocka, blockiga serifer förstärker konnotationerna av stabilitet och tillförlitlighet — logotypen skulle inte ha samma effekt med tunna eller snedställda bokstäver. 
 
 

Microsoft

 

Microsofts logotyp

 
 
Likt Apple bryter Microsofts logotyp mot de traditionella reglerna för tekniska logotyper. De kantiga fyrkanterna är en skarp kontrast till de kurviga cirkulära formerna i de andra logotyperna, och regnbågen av mjuka färger är en grad varmare och vänligare än den vanligare blå färgen. Lär dig mer om färg i vår artikel : Betydelse av färger och hur man använder dem
 
Trots att logotypen bryter mot traditionen är den mycket effektiv. Färgernas lekfullhet mildrar rutornas allvar, så den är fortfarande lika inbjudande och välkomnande som de andra logotyperna. Den framkallar också tanken på ett fönster och påminner om Microsofts flaggskepp Windows-programvara. 
 
Texten i ordmärkeslogotypen går på gränsen mellan avslappnad och formell, med starka raka linjer men utan serifer. Det sammanlänkade F och T i slutet är också en trevlig detalj. 
 
 

Intel

 

Intels logotyp

 
 
Intel’s logotyp verkar nästan för nära Samsung’s logotyper — ett blått ordmärke som vilar inuti en något lutande oval, med utbrott i början och slutet av ordet. Det är uppenbart att de använder sig av samma designtekniker för att främja både varumärkeskännedom och en välkomnande, inbjudande atmosfär. 
 
I likhet med Samsung använder Intel kreativ typografi. I stället för Samsungs A har de ett unikt T där den vänstra grenen saknas. Typsnittet använder kurvor på ett smart sätt, särskilt längst ner på annars blockiga bokstäver — Detta, i kombination med användningen av små bokstäver, gör Intel’s logotyp mycket mer lekfull och avslappnad och Samsung’s, men inte riktigt lika professionell. 
.
 
 

Oracle

 

Oracle logo

 
 
Oracle ignorerar de flesta trender för tekniska logotyper, och det är just det som gör att de sticker ut. I ett hav av blått är det svårt att missa ett djärvt rött — även om detta får Oracle att verka mindre vänligt, får det samtidigt Oracle att verka mer kraftfullt, vilket lockar till sig kunder som värdesätter kraft framför vänlighet, åtminstone när det gäller deras tekniska behov. 
 
De skarpa vinklarna i teckensnittet återger kraften i den röda färgen, särskilt R och A, där punkterna är lättast att se. Skarpa vinklar representerar energi och till och med aggressivitet, men Oracle mildrar dessa element med extra kurvor på andra delar av deras typografi. 
 
 

Dell

 

Dell logo

 
 
Nu känner du igen de vanliga tekniska logotypelementen i Dells logotyp — ordmärkeslogotypen, den blå färgen och den cirkulära ramen. Men Dell tar dessa trender och ger dem sin egen unika prägel, och drar nytta av deras fördelar samtidigt som de sticker ut. 
 
Det mest uppenbara är att de använder en hel cirkel i stället för en oval, vilket ger mer betoning åt orddelen i logotypen. Denna effekt förstärks av den unika vridningen i deras E, som lätt kan kännas igen som Dell’s varumärke. Bokstävernas skarpa hörn smälter väl in i den stora cirkelns ram och ger ett intryck av både formalitet och informalitet på samma gång. 
 
 

Cisco

 

Cisco logo

 
Igen ser vi blått och ett framträdande ordmärke — men det är slutet på det gemensamma i Ciscos logotyp. Allt annat är unikt och, vid en närmare granskning, ganska briljant. 
 
Vi pratar om det ursprungliga linjemönstret högst upp i logotypen. För det första är detta en kreativ representation av Golden Gate-bron, som är San Franciscos emblem, staden där Cisco har sitt namn. Det är alltså inte bara en intressant design, utan bidrar också på ett subtilt sätt till varumärkets identitet och igenkänning. 
 
Men liksom de upprepade horisontella linjerna i IBM:s logotyp förmedlar serien av vertikala linjer också sitt eget subtila budskap. Vertikala linjer representerar makt, auktoritet och ledarskap — guidar betraktarens ögon upp och ner för att ge intrycket av “att övervinna” eller “att ta sig upp till toppen,” perfekta egenskaper för ett teknikföretag. 
 
 

Adobe

 

Adobe logo

 
Mjukvaruföretaget Adobe, som ansvarar för Photoshop och Acrobat, tar en sida av Oracle’s bok och prioriterar att sticka ut framför fördelarna med konventionella tekniska logotyper. Båda använder en lika djärv röd nyans för att visa på kraft och effektivitet. Läs också om våra logotrender
.
 
Vad Adobe gör annorlunda är dock att de främst använder sin lettermark-logotyp — en logotyp som kretsar kring en bokstav, i motsats till ett helt ord. Som logotyp är Adobe’s A lätt att använda på en mängd olika platser, från favicon på deras webbplats till hörnet på deras brevpapper. 
 
Denna A lettermark-logotyp har också sin egen designförmåga. De skarpa vinklarna ger som sagt en känsla av energi och vitalitet, medan de tjocka linjerna antyder styrka och stabilitet. Att använda tomt utrymme för att “skära ut” bokstaven är en konstnärlig chansning, men passar perfekt till företagets’kreativa programvara, som uppskattas av fotografer och konstnärer. 
 
 

Hewlett-Packard

 

Hewlett-packards logotyp

 
Sist men inte minst tar Hewlett-Packard en ny vändning på de gamla trenderna. Den blå färgen och den cirkulära ramen är inget nytt, och konceptet med delar av bokstäverna som bryter ramen på två ställen är inte heller originellt. 
 
Hewlett-Packard använder sig dock av deras initialer i stället för hela ordet, vilket hjälper logotypen att fylla den stora cirkeln med mindre tomrum än Dell-logotypen. De raka vertikala linjerna i bokstäverna ger samma “auktoritativa” atmosfär som Cisco, medan lutningen tillför en intressant dynamik som hjälper den att sticka ut. 
 
 

Hur du designar din egen logotyp: 3 experttips

 
 
Blått, kurvor och ordmärken — så länge som din tekniska logotyp har det blir den väl en succé, eller hur? Inte precis. Även om trenderna i sig är lätta att känna igen är de lite svårare att återge i din egen logotyp. Låt oss ta en titt på de bästa metoderna för att använda dessa tekniska logotyper. 
 
 

Runda former och kurvor

 
 
Om du har läst våra andra artiklar om logotypdesign kanske du redan vet att cirkulära former är kurvor som gör att en logotyp verkar mer lekfull och rolig. Eftersom det mänskliga ögat automatiskt följer linjer, får kurviga linjer och cirklar ögat att dansa mer än raka linjer, vilket gör dem roligare att titta på. 
 
De cirkulära och ovala ramarna som omger tekniska logotyper ger också både en känsla av enhet och skapar en "bubbelpool"-effekt som drar betraktaren in mot mitten, där logotypens huvudfokus ligger. Även om cirklar åstadkommer detta mer effektivt, är de mer ovala formerna bättre för att sticka ut, för att inte tala om att spara utrymme. 
 
Vi ser dessa tekniker ofta i teknikföretag, och av goda skäl. Teknik, i synnerhet datorteknik, är något främmande och esoteriskt för de flesta människor, inklusive huvuddelen av dessa företags målkunder. Genom att mjuka upp varumärkesbilden med lekfulla kurvor och genom att vara extra inbjudande med cirkulära ramar kompenserar tekniklogotyperna för den inneboende kyla och exklusivitet som kännetecknar deras bransch. 
 
 

Moody Blues

 
 
Om man tittar på de 10 bästa tekniklogotyperna ovan är det ingen hemlighet att blått är den mest populära färgen. Faktum är att blått är den mest populära färgen för alla logotyper, oavsett om de är tekniska eller inte. 
 
Enligt färgteorin, där varje färg framkallar vissa känslomässiga reaktioner, framkallar blått känslor av tillit, lugn och öppenhet. Det är en färg som är vanlig i sociala medier och bankväsendet, där ömsesidigt förtroende är av största vikt, samt i teknikbranschen. Precis som cirkulära former hjälper till att mildra de kalla och distanserande aspekterna av teknikindustrin, gör även färgen blå det. 
 
Tricket är att välja rätt nyans av blått. Ljusa blå färger maximerar vänligheten och förtroendet, som till exempel Twitters ljusa blått, medan mörka blå färger ger en mer professionell och skicklig bild. 
 
Ett företag som Samsung, med sin mörkblå färg och raka, blockiga typografi, strävar efter ett mer seriöst och kompetent varumärke. Samtidigt framstår Hewlitt-Packard, med sin ljusblå och mer inbjudande cirkelformade ram, som det vänliga, lättsamma teknikföretaget i närheten. 
 
 

Workmarks

 
 
Till skillnad från Apple, vars namn representeras perfekt av ett objekt, har de flesta teknikföretag namn som inte har någon direkt bild. Ingen har ens ätit en IBM och Dells växer inte på träd. 
 
Det är just därför vi ser så många ordmärkeslogotyper i teknikbranschen — ofta finns det ingen direkt ikon för att representera namnen bildmässigt. Genom att använda en ordmärkeslogotyp uppmuntras människor att komma ihåg både namnet och logotypen genom att göra dem till en och samma sak. 
 
När du använder den här tekniken är typografin av yttersta vikt. Om du försöker framstå som kraftfull och effektiv, som IBM, är feta och blockiga bokstäver rätt väg att gå, och seriffasta bokstäver om du också vill framstå som professionell. Om du vill verka avslappnad och jordnära, som Cisco, fungerar kurvigare typsnitt bättre. Naturligtvis, om du alltid delar på skillnaden och har lite av båda, som Intel eller Oracle.
 
En bra metod för denna teknik är att ge en eller två av bokstäverna en speciell, minnesvärd twist, som A i Samsung eller E i Dell. Detta är en stor ökning av varumärkeskännedomen, och snabbt blir den enskilda bokstaven den mest identifierande faktorn i hela logotypen. 
 
 

Hur man gör en teknisk logotyp 

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv teknisk logotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 
 

Hyra en designer

 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har dåliga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

Logogenies logotyptillverkare

 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudsakliga bilder
- Företagets namn och slogan
- Font och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Text- och bildplacering
- Lägga till nya ikoner
- Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för särskilda designtips, direkt från expertdesigners. 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x