Om några få historiska logotypdesigns i modern tid har Starbucks rättmätigt tagit sig till toppen. Det internationella kaffemärket växte från en liten återförsäljare till vad vi känner det idag. Starbucks logotyp har haft sin egen fascinerande resa, en resa som är avsedd att fortfarande utvecklas och växa. Vi kommer att dyka ner i historien och utformningen av de många olika facetterna av Starbucks logotyp, inklusive den vi känner till idag.
Från Starbucks Coffee, Tea and Spice till Starbucks: en kort historia
Grundarna Zev Siegl, Jerry Baldwin och Gordon Bowker i Seattle, WA i februari 1979 Courtesy MOHAI
Tre kaffekännare, Jerry Baldwin, Zev Siegl och Gordon Bowker, gick samman för att skapa ett ikoniskt kapitel i kaffehusens historia med sin ödmjuka lokala kaffebönshandlare: Starbucks Coffee, Tea and Spice. De grundades i Seattle, Washington, nära den berömda Pike Place Market våren 1971 och deras ursprungliga idé var att skapa ett upplyftande utrymme, en buffertzon, där människor kunde njuta av en kopp kaffe. År 1971 valde de flesta kaffedrickare billigt kaffe av låg kvalitet, ofta hällt ur en burk. Baldwin, Siegl och Bowker bidrog till att förändra vad en kopp kaffe kunde vara, vilket oundvikligen revolutionerade kaffevärlden som vi känner den.
Starbucks Coffee, Tea, and Spic hade en konkurrent som ständigt höll ett öga på det lilla företaget. Tills de två kvarvarande ägarna 1987 bestämde sig för att sälja och Howard Schultz ledde en grupp investerare för att genomföra köpet. De ändrade namnet till helt enkelt Starbucks Coffee och bytte varumärke samtidigt som de prioriterade nya kunder genom ett polerat, företagsmässigt och vänligare utseende. Från och med köpet växte Starbucks exponentiellt i landet och sedan över hela världen. Företaget expanderade till 30 butiker 1990 och 53 butiker 1992. Schultz blev en känd progressiv företagsledare som förespråkade högre minimilöner och hälsovård samt främjade rättvis handelspolitik. Starbucks är ett allmänt känt namn och världens största kafékedja, och dess betydande tillväxt säger oss alla att vi skulle kunna lära oss några saker av den globala kaffegiganten.
Evolutionen av Starbucks logotyp
1971 visade Starbucks Coffee, Tea, and Spice en mytisk sjöjungfru med två svansar inuti en cirkulär ring i en kaffebrun färgpalett. Bruna paletter anses stimulera aptiten och förknippas ofta med natur, fostran och stabilitet. Kaffebutikens namn snurrade runt logotypen och omslöt de provocerande detaljerna i grafiken. Sjöjungfrun eller sirenens överkropp var helt blottad, och även naveln var fullt synlig. Sirenen är sprungen ur ett nordiskt träsnitt från 1500-talet av, du gissar det, en tvåsvansad sjöjungfru.
Starbucks logotyp för kaffe, te och kryddor 1971
Terry Heckler var den första designern och originalskissaren som gav ett bidrag till Starbucks logotyp efter uppköpet 1987 av det nya Starbucks Coffee. Heckler undersökte och föreställde sig de befintliga maritima bilderna och tog ytterligare utgångspunkt i företagets geografiska sammanhang, Seattle och dess hamn. Mer metaforiskt sett älskade designern sirenen som en personifiering av en lockande karaktär som skulle locka kunderna till Starbucks på grund av deras kärlek till kaffe. Logotypens färger skiftade från brunt till kellygrönt för att framhäva en nystart, tillväxt och välstånd. Starbucks Coffee fick också ett ordmärke med två stjärnor på vardera sidan, där stjärnorna gav ett nytt sätt att koppla ihop logotypen med företagsnamnet. Denna enkla mnemonik effektiviserade deras växande varumärkesidentitet.
Starbucks Coffee-logotypen 1987
“För att symbolisera sammansmältningen av de två företagen [Il Giornale och Starbucks] och de två kulturerna kom Terry [Heckler] med en design där de två logotyperna slogs samman. Vi behöll Starbucks-sirenen med sin stjärnkrans, men gjorde henne mer modern. Vi släppte den traditionsbundna bruna färgen och ändrade [Starbucks] logotyp’s färg till Il Giornarle’s mer bekräftande grönt.” - utdrag ur Howard Schultz’s bok “Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time”
1992 skedde ytterligare en utveckling av Starbucks logotyp: deras yttre svarta remsa blev grön för att rent “inspirera och vårda den mänskliga andan”. Inom den gröna och vita paletten blev den ikoniska sirenen huvudfokus. Hon uppdaterades, beskars och omplacerades för att endast visa naveln och ovanför, vilket skapade en mycket mer definierad och renare estetik. Denna version används fortfarande som en sekundär logotyp idag.
Starbucks Coffee-logotypen 1992
Ett (förmodligen) misslyckat försök till rebranding bestod i att 2008 återskapa den klassiska designen från 1971 för Starbucks logotyp, där delar av den gröna färgpaletten välkomnades tillbaka till förmån för en djärvare svart och Siren’s hela kropp gjordes synlig igen.
Starbucks kaffelogotyp 2008
Att fira 40-årsjubileum kräver dramatiska förändringar, och det interna designteamet samarbetade 2011 med det New York-baserade globala kreativa konsultföretaget Lippincott för en ny design. Det gemensamma teamet började processen med att fastställa kärnvärden och omvärdera de nuvarande logotyperna genom att undersöka de 50 största detaljhandelsföretagen i världen.
“Som team var vi som, ‘Det är något som inte fungerar här, vad är det?' Det var som, ‘Åh, vi måste ta ett steg tillbaka och sätta tillbaka lite av den mänskligheten. Det ofullkomliga var viktigt för att hon skulle lyckas som varumärke.” - Connie Birdsall, Global Creative Director
Från detta valde de ut de som badade i gröna paletter och testade logotypernas framgång mot varandra för att hitta de mest dynamiska kvaliteterna. Till sist kom man fram till en lösning. Minimalism och avsiktlighet vann. Starbucks-namnet togs bort och Siren kom i förgrunden. Lippincott berättade att deras visuella tillvägagångssätt fokuserade på att kommunicera en ny positionering och nya karaktärsattribut för Starbucks logotyp. Varje metod var holistisk och innehöll riktlinjer för användning av logotypen, mönster, grafik, typografi, illustrationer, bilder, färger, form, material, layout och språk. Allt var genomtänkt. I slutändan kännetecknades denna designrevolution av Sirenens befrielse.
Starbucks logotyp 2011
“[The Siren handlar] definitivt om kaffe men den’handlar om mycket mer än kaffe. Det handlar om att vara god mot människor, att vara god mot världen. Det är definitivt något som vi gör på det sätt som vi köper vårt kaffe och hjälper odlarna, på det sätt som vi behandlar våra kunder och våra samarbetspartners. Jag tror att det handlar om att vara goda medborgare på planeten, att ta hand om varandra på det sättet och att stå upp för det vi tror på." - Steve Murray, kreativ chef i Starbucks Global Creative Studio
Eftersom Siren nu var huvudfokus fanns det justeringar att göra. Ögonen, håret, näsan och placeringen av ansiktet ändrades radikalt. Bredare linjer, ett betydligt större ansikte och en asymmetrisk position (med en liten högerskuggning för att minimera en maskeringseffekt): detta lämnade designexperter och till och med Starbucks-fans med hård kritik. Grundarna förklarade det asymmetriska genomförandet som ett sätt att få Siren att se mer realistisk och närmande ut. Teamet använde sig av en liten panel av kunder för att köra igenom de olika versionerna för att få en bättre uppfattning om hur det skulle fungera i världen. Nio år senare är Starbucks fortfarande textlös och teamet är övertygat om att deras Siren är igenkännbar, vars flödande lockar står för naturlig och hälsosam godhet. Detta förenklade tillvägagångssätt ser ut att tilltala och skapa kontakt med människor på global nivå.
“Starbucks ville att den nya logotypen och det nya visuella identitetssystemet skulle säga lika mycket om dess framtid som om dess förflutna. Efter logotypen ville de ha ett program som gav dem frihet och flexibilitet att utforska nya möjligheter när det gäller produkter, regioner och upplevelser, samtidigt som de höll sig i takt med sina nuvarande och framtida kunder.
“Denna nya utveckling av Starbucks logotyp … omfamnar och respekterar vårt arv och utvecklar oss samtidigt till en punkt där vi kommer att känna att den’är mer lämplig för framtiden. Den nya tolkningen av logotypen ger oss friheten och flexibiliteten att tänka bortom kaffet, men gör inga misstag, vi kommer att fortsätta att vara världens ledande leverantör av kaffe av högsta kvalitet.
Det har funnits många framgångsrika element från många upprepningar av Starbucks logotyp. Sirenen har blivit en sådan igenkännbar figur med varumärket på grund av hur förenklad och lugnande Starbucks logotypdesign har varit överlag. Det sätt på vilket Starbucks tidigt införlivade visuellt varumärke i sin företagsidentitet ledde direkt till deras enorma räckvidd och inflytande. Kom ihåg att ha ett bra varumärke det'är allt, du'måste också marknadsföra din produkt på rätt sätt. Increasily.com är en bra marknadsföringsbyrå som du kanske vill ta en titt på för dina digitala marknadsföringsbehov. “I takt med att vi utvecklas för att möta vackert varierande kunder över hela världen har vårt varumärke också utvecklats. Här introducerar vi ett nytt fräscht designsystem som bibehåller kärnelementen i vårt varumärke samtidigt som vi håller våra kunders upplevelse i centrum för det kreativa uttrycket.” - Starbucks Naturliga former, särskilt cirkeln, känns oändliga utan någon tydlig början eller slut. Detta ger ett starkt element av frihet. Det fanns alltid utrymme för utveckling, och tidigt hade formgivarna en global inverkan i åtanke. De ville att Starbucks skulle ha en koppling till världens alla hörn. “Starbucks-muggar har blivit en del av den kulturella bakgrunden, en omedveten påminnelse om att varumärket finns. Det är en extremt kraftfull förpackning” - Can Akdeniz, managementkonsult och talare i affärsvärlden De färgpaletter som de har valt genom tiderna har alltid inspirerats av naturliga toner, vilket knyter an till företagets mål att skapa kontakt med andra och en god hälsa. Att hålla en enhetlighet inom företagets värderingar och visuella representationer av detta leder till kundlojalitet och förtroende. Med det sagt, enkla typsnitt, dåliga färgval, obalanserade element påverkar alla negativt hur alla kan och kommer att se ditt företag. Vi går mer i detalj in på några exempel på ineffektiv logotypdesign här. Nu när du’är inspirerad av den otroliga designresa Starbucks har haft, är det’dags att skapa din egen vördnadsvärda inspirerande logotyp med hjälp av Logogenie’s gratis logotypframställning! Till höger finns det hjälpsamma verktyget “recenter” för att hålla allt i linje om du väljer att göra det. Bredvid “recenter” verktyget hittar du “help” alternativet, där alla instruktionsvideor är lätt tillgängliga för att hjälpa till med frågor som kan dyka upp under designprocessen. Bland videorna finns en snabb introduktion till hur man använder Logogenie’s designverktyg. Videorna förklarar också hur man ändrar text, tillämpar lämplig användning av färger och gradienter och tips om hur man inkluderar speciella detaljer i logotypdesignen.
En omarbetad Starbucks-varumärkesprofil
Starbucks designens framgångar
Logogenie’s gratis logotyptillverkare låter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Du kan anpassa din logotyp genom att inkludera ditt företagsnamn och baslinje eller slogan. Din logotyp kan också anpassas till klädetiketter. Logodesignen underlättas genom tydliga flikar till vänster, med alternativ för ytterligare design genom ikoner, detaljer och symboler, färgpaletter och placering. Logogenie’s lättanvända “undo” och “redo” alternativ till vänster möjliggör omfattande experimenterande.