Det är mycket viktigt att hitta rätt färgkombination för din logotyp. Den sätter stämningen för ditt varumärke och hjälper dig att sticka ut från resten av konkurrenterna. När du startar ditt företag och börjar fundera på vilken logotyp du ska utforma. Det är en bra idé att studera designstilen där ute och även vilken typ av färgkombinationer som liknande företag använder.
Många företag misslyckas med att göra detta ordentligt och förbiser designanalysen innan de hoppar direkt in i designaspekten. Detta kan leda till att din logotyp inte är anpassad till den bransch som du är verksam inom. Det kan leda till att dina kunder tror att ditt företag inte erbjuder den typ av tjänster som de söker, eller ännu värre, att de inte vill arbeta med dig överhuvudtaget.
Färger är mycket viktiga när du utformar din logotyp och kommer att följa dig genom hela tiden. I den här artikeln ska vi’ta en titt på 12 olika färgkombinationer som fungerar och för vilken bransch du bör använda dem. Låt oss hoppa rakt in i det !
1. Gult och blått
Gul är en mycket « in your face » typfärg, Den här färgen är bra om du vill fånga någons uppmärksamhet. Blått är en bra komplementär färg som du kan använda tillsammans med gult för att balansera ljusstyrkan i gult. Den här färgkombinationen passar utmärkt för byggföretag.
2. Blå färgkombination
Den här typen av kombinationer passar alla företag. Den fungerar med allt om du inte har några specifika färger i åtanke. Den fungerar särskilt bra i IT-branschen. Om du lägger till en ljusgrå färg i blandningen kan du också lägga till lite mer av en företagsstil till blandningen
.
3. Orange och brunt
Den här färgkombinationen ger dig en känsla av värme och komfort. Den orange och bruna färgkombinationen passar utmärkt för alla livsmedel företag, särskilt inom bakningsindustrin. Du kan använda färgkombinationen i en ikonbaserad logotypdesign eller till och med i en textdesign.
4. Persika och violett
Den här kombinationen är ett måste ha för alla företag som sysslar med wellness och kosmetika. Den’är subtil och slagkraftig a’t samtidigt och ger en trevlig feminin vibe till din logotyp. Det är en mycket behaglig kombination som symboliserar avkoppling.
5. Violettbrun och cyan
Här’är en annan trevlig färgkombination som projicerar en känsla av komfort och renhet. Den här färgkombinationen fungerar också bra för alla företag som arbetar med välbefinnande och hudvård. Du kan också använda den här typen av färgkombination för en näring logotypdesign.
6. Djupt lila och orange
Andra intressanta och överraskande färgkombinationer som fungerar utmärkt ! Den här kombinationen som nummer 1 fungerar riktigt bra med byggföretag. Den symboliserar förtroende och en hårt arbetande anda. Denna kombination är trevlig och slagkraftig och kommer garanterat att dra till sig uppmärksamhet varhelst den går.
7. Ljus- och mörkbrun
När man tittar på den här typen av färgkombinationer kan man känna lukten av kafferosterierna runt hörnet. Det’är väldigt betryggande och varmt. När man går in på ett café vill man känna sig mysig och den här kombinationen är bra för det. Du kan inte bara använda den här för din logotyp utan även för din butiksinredning.
Tre färgkombinationer
Ok, nu när vi har tittat på några kombinationer av två färger, låt oss ta en titt på kombinationer av tre färger. Generellt sett är det starkt rekommenderat att hålla färgkombinationerna till ett minimum, men vissa färger passar verkligen bra i grupper om tre.
8. Marinblått, gult, grönt
Den här färgkombinationen tar en av de tidigare kombinationerna och lägger till en grön färg i blandningen som är en komplementär färg. De tre orden gör underverk och ger en varm och inbjudande känsla när de används i en logotyp.
9. Blått och beige
2 nyanser av blått och en beige går alltid bra ihop som två ärtor i en gryta. Den 3 färgkombinationen är mycket mild och fungerar med de flesta branscher. En av dem är marknadsföringsbranschen som fungerar särskilt bra.
10. Orange, blått och gult
De tre färgkombinationerna är alltid ett måste när det gäller design av en livsmedelslogotyp. färgerna en slagkraftig och ögon gripande. Dessa kombinationer fungerar särskilt bra med feta bokstäver. Tveka inte att använda en av färgerna som bakgrundsfärg för att få den andra att framträda.
11. Lila, rosa och hudfärg
När man tittar på den här färgkombinationen tänker man på styling solon eller hudvårdsföretag av något slag. Färgkombinationen är mjuk och feminin. Den får dig att vilja skämma bort dig själv och bekvämt ta hand om din kropp.
12. Blått, beige och gult
En annan vanligt förekommande färgkombination i konsultvärlden. Dessa tre färger är professionella och lugnande. De betyder affärer och passar alltid bra till alla typer av företag som sysslar med marknadsföring eller finansiell rådgivning.
Så vad har vi lärt oss av den här artikeln ? Vi’har tittat på hur viktigt det är att hitta rätt färgkombination för din logotyp. Färger och logotyper som du’har antagligen märkt är ett avgörande steg i utformningen av den perfekta logotypen. Innan du börjar designa din logotyp föreslår jag att du tittar på vilka färger dina konkurrenter använder. Det är viktigt att färgkoden respekteras och att dina färger är anpassade till din bransch. Tänk på att färgerna i din logotyp måste smälta väl in i fria presentationsmallar, stationära produkter, videoklipp i sociala medier, appar och mycket mer...
Nu är det din tur att designa en logotyp. Logogenie är en onlinelogo maker med lättanvända onlineverktyg som du kan prova för att designa din egen logotyp online. Vi ger dig lämpliga färgade logotypmallar som du kan anpassa med vår logotypmakare på nästa nivå. Ge det ett försök nu och starta ditt eget varumärke på bara några minuter.