Börja utforma din logotyp

Färgernas betydelse och hur du använder dem i varumärkesdesignen

Publicerad: 2020-05-01

När du utformar logotypen för ditt varumärke finns det tre stora designval att tänka på:

 
Formulär 
Font
Color 
 
Form avser logotypens övergripande form och de former som används i den, och teckensnitt avser det teckensnitt (eller de teckensnitt) som du väljer. Båda dessa designval kommunicerar ditt varumärke’s personlighet. Färg fungerar parallellt med dem och ger ytterligare en dimension av betydelse. Detta beror på att våra hjärnor gör kopplingar mellan känslor och färger. 
 
 
Färgernas betydelse
 
 
Tänk på det – ett annat sätt att säga att du är ledsen är “Jag’känner mig blå.” Och när någon’är arg, kan du säga att de’är “ser rött.” Att vara grön innebär att göra val som inte påverkar miljön negativt, och att referera till något som “guldstandard” betyder att det är toppen av sin klass.  Så när du väljer specifika färger för din logotyp väljer du hur människor ser på ditt varumärke. Att lära sig att utnyttja färgpsykologin effektivt är en av de viktigaste färdigheterna för varumärkesbyggande som du någonsin kommer att utveckla, särskilt när du går bortom din logotyp och börjar designa andra tillgångar som ditt varumärkes webbplats och varor. 
 
Ta en titt på alla de olika sätt du kan kommunicera med hjälp av färg. När du läser igenom varje färgkategori kan du tänka på ditt eget varumärke och om färgen matchar dem. Om så är fallet kan du ta ut den färgen till din logotyp – det kan vara den perfekta nyansen för ditt varumärke. När du ändå håller på, kanske du vill läsa vår artikel om färgkombinationer också
.
 
 

Svart

Betydelse av färgerna svarta och vita logotyper
 
Oavsett var du använder det, utstrålar svart alltid en känsla av mystik. Svart påminner oss om natthimlen och allt som den döljer i mörker. Det är en olycksbådande färg, en mystisk färg och till och med en sexig färg, eftersom det finns något kittlande med det okända. Lyxmärken använder svart i sina logotyper för att kommunicera exklusivitet, och alla märken kan använda den för att uttrycka makt. 
 
Designa en svart eller huvudsakligen svart logotyp om ditt varumärke definieras av mystik och skärpa. Om din målgrupp beskriver sig själv som elegant och modern, satsa på svart. Svart kan fungera för ett varumärke i alla branscher, så länge varumärket är en imponerande närvaro som är avsedd för konsumenter som vet vad som är bra när de ser det. 
 
 

Vitt

 
Betydelse av färger svart och vit bakgrund logotyper
 
Vitt’ses ofta som motsatsen till svart. Och när det gäller färgpsykologi finns det en viss sanning i detta. Medan svart är en färg som står för spänst och mystik, står vitt för renhet och renlighet. Det är därför det är en så populär färg för rengöringsmärken och i förlängningen även för läkemedel och kosmetika. Alla varumärken som tilltalar konsumenterna genom att vara oförfalskade och tydliga kan göra just det med en vit logotyp. 
 
Men en vit logotyp kan vara mycket svår att genomföra eftersom den i de flesta fall måste kombineras med en färgad bakgrund. Många varumärken, som Mini, väljer svart på grund av den startkontrast som det ger och möjligheten att arbeta in all svart’s lyxkommunikationskraft i sina logotyper. Men du behöver inte välja svart, eller ens sätta din vita logotyp mot en färgad bakgrund. 
 
 

Grått

Betydelse av färgerna grå logotyper
 
När svart känns för mörkt, vitt känns för ljust och andra färger känns för, ja, färgglada, välj grått. Grått är en neutral färg som kan fungera för ett varumärke i alla branscher. Grått är starkast när det’används för att kommunicera att ett varumärke är lugnt, pålitligt och/eller gammaldags. Tänk på ett par mysiga grå träningsbyxor eller en klok gammal elefant. Att vara grå gör dem inte tråkiga, det är bara en del av det som gör dem till sig själva.
 
Ibland kategoriseras silverlogotyper som grå logotyper – men vi har delat upp dem eftersom det finns viktiga nyanser mellan grå och silver som du inte bör ignorera. Grå logotyper har ofta ett matt utseende, och det matta utseendet skapar en mycket mindre provocerande, mindre flashig känsla än en glansig silverlogotyp. 
 
 

Blå 

 
Betydelse av färgerna blå logotyper
 
Blue är cool, lugn och samlad. Det är kallt vatten som stänker mot din varma hud, det är att somna till lugnande musik. Välj blått om ditt varumärke är lugnt och lugnande. 
 
Blått är också den bästa färgen för alla varumärken som vill framstå som pålitliga och professionella. Banker och konsultföretag väljer ofta blått av denna anledning. Det är också rätt färg om du vill minska den stress som dina köpare känner när de interagerar med din produkt, till exempel den stress som icke-tekniska personer ofta känner när det gäller elektronik eller om de tvekar att göra stora inköp. 
 
 

Lila

Betydelse av färgerna lila logotyper
 
En lila logotyp är traditionellt sett kunglighetens färg och har fortfarande en kunglig känsla. Liksom svart känns lila lyxigt. Men till skillnad från svart känns lila lite extra. Det är inte minimalistisk lyx, utan maximalistisk lyx för konsumenten som vill gå ut med allt och se till att alla vet exakt vad de har att göra med. 
 
Lila är en färg som har en tendens att vara den extra färgen, men den är också en nyckfull och rolig färg. Varumärken som ser sig själva som udda och villiga att vara okonventionella kan berätta för världen vem de är med en lila logotyp. 
 
 

Grönt

Betydelse av färgerna lila logotyper
 
När logotypen för ett varumärke främst är grön, beror det oftast på att varumärket på något sätt fokuserar på växter, planeten eller hälsa. Alla dessa idéer hänger ihop – en växtbaserad kost anses vanligtvis vara den hälsosammaste kosten för människor och deras miljö, att upprätthålla gröna områden genom att minska avfallet leder till renare luft och vatten och överlag, ju bättre skick vi håller vår planet, desto bättre har vi det. 
 
Om hälsosamma konsumenter och/eller en hälsosammare planet är en av ditt varumärkes främsta värderingar, är grönt det rätta sättet att gå. 
 
Men när du tittar på några mer kända gröna logotyper kommer du att märka att de inte alla är för miljövarumärken. Det beror på att grönt inte bara innebär hälsa och miljöfokus, utan också kan symbolisera pengar, tur, rikedom och återfödelse. Grönt är en lugnande färg, kanske på grund av dess koppling till naturen. Den symboliserar fräschör, vilket också gör den till ett bra val för en linje av minttabletter eller ett teknikföretag som trycker på kuvert. 
 
 

Röd

Betydelse av färgerna röda logotyper
 
Rött är passionens färg. Det kan vara en glad, upphetsad passion eller en rasande ilska. Oavsett vilken känsla som driver den är passion passion, och passion är alltid glödhet. 
 
Om ditt varumärke drivs av starka känslor eller någon annan form av hetta (t.ex. ett företag som tillverkar heta såser) är rött din favoritfärg för logotypen. Rött är en stor uppmärksamhetskälla, så även om ditt varumärke inte är så "go-go-go" är det ett säkert sätt att använda rött i logotypen för att få tittarna att stanna upp och titta på vad du har att erbjuda. 
 

 

Rosa

Betydelse av färger rosa logotyper
 
Rosa är röd’s ljusare, mjukare syskon. Ofta anses rosa vara den mest feminina färgen, vilket kan göra den till ett bra val för ett varumärke vars främsta konsumenter är kvinnor. 
 
Men att bara säga att rosa är feminint och låta det stanna vid det gör inte färgen rättvisa. Rosa är en mångsidig färg som kan kommunicera mycket om ett varumärke, till exempel lekfullhet och ungdomlighet. Om ditt varumärke handlar om skoj och livlighet har rosa en plats i din logotyp. 
 
 

Orange

Betydelse av färgerna orange logotyper
 
Orange är liksom rött en färg med mycket energi. Men till skillnad från rött, som hämtar sin energi från råa, till och med aggressiva, känslor, är orange mer av en rolig, utanför boxen typ av energi. Som mittpunkt mellan rött och gult symboliserar orange ofta förändring – så om ditt varumärke handlar om övergångar kan du överväga att göra orange till din logotyp’s primära färg. 
 
Orange är lekfull och finurlig, precis som lila. Men till skillnad från lila har orange inte en lyxig kvalitet. I själva verket har den motsatsen: en tillgänglig, inkluderande kvalitet. Om ditt varumärke är ett varumärke för alla, säg det med en orange logotyp. 
 
 
 

Gul

Betydelse av färgerna gula logotyper
 
I verkligheten brinner solen ljusvitt. Men i de flesta skildringar är den gul. Varför? Därför att vi karaktäriserar solen som en strålande, sällskaplig karaktär, och det finns ingen vänligare färg än gul. 
 
Gult är ett utmärkt val för alla varumärken som är roliga, spralliga och inte tar sig själva på för stort allvar. Det är en bra färg för barn- eller husdjursmärken, liksom för märken som fokuserar på vänskap och att ha roligt. 
 
 

Brunt 

Betydelse av färgerna bruna logotyper
 
Brown är pålitlig. Brun är alltid där och kommer alltid att vara där. Brun är gammaldags, brun är säker, brun är tröstande... tänk på saker som varma brownies och väggarna med träkorn i en mysig stuga. 
 
När du vill visa dina konsumenter att de kan lita på ditt varumärke ska du satsa på brunt. På samma sätt kan du använda brunt för att ge ditt varumärke en jordnära och friluftsliknande känsla. Brunt är trots allt färgen på smuts och trädbark, och inget är mer pålitligt än Moder Jord. 
 
Brunt är också ett självklart val för en logotyp för kaffe eller konfektyr. Generellt sett ser man inte så många bruna logotyper, så att välja en sådan kan också vara ett sätt att få ditt varumärke att sticka ut bland konkurrenterna. 
 
 

Metaller

Betydelse av färgerna metalliska logotyper
Som vi nämnde ovan har vi’skapat en separat kategori för att diskutera metalliska logotyper. Silver-, guld-, krom- och till och med glänsande roséguld- och bronslogotyper passar in här eftersom de’är för distinkta från sina matta motsvarigheter för att bara klumpas ihop. Och de ser inte bara annorlunda ut, de kommunicerar också olika egenskaper hos de varumärken som använder dem. 
 
En metallisk logotyp, särskilt en logotyp i guld eller silver, får tittarna att tänka på ädelmetaller och smycken som tillverkats av dem. Genom att efterlikna dyra smycken och andra värdefulla föremål som troféer och olympiska medaljer använder varumärken metalliska logotyper för att visa världen att deras produkter är statussymboler. 
 
 
 

Multi-colorsInnebörd av färger i logotyper med flera färger

Det finns några skäl att använda mer än en färg i din logotyp. Det mest grundläggande är estetik. Att para en ljus färg med en mörkare nyans av samma färg kan ge din logotyp djup och skapa ett tredimensionellt utseende. Ljusa nyanser kan också lyfta fram text och bilder i en logotyp. Kontrasterande färger får varandra – och den text och de bilder som skapas med dem – att framträda, och liknande färger som grupperas tillsammans är ofta mycket tilltalande för ögat. 
 
 
Men det finns en annan viktig anledning att använda flera färger i logotypen: för att visa att du har ett mångdimensionellt varumärke. Låt oss säga att du är ett tekniskt märke. En svart logotyp visar att du är det bästa varumärket för en seriös konsument, någon som är villig att betala lite mer för att få högklassig elektronik och bästa kundservice. Men om du vill förmedla att du också är ett varumärke som ligger i framkant i din bransch och alltid är först med att lansera ny teknik på marknaden, kan du göra just det med en röd färg i din logotyp. Ta del av hur Tesla använder rött och vitt i sin logotyp för att kommunicera att företaget inte bara kontinuerligt introducerar branschförändrande teknik på bilmarknaden, utan också att de kontinuerligt introducerar ren teknik på bilmarknaden.
 
 
Betydelse av färger med röd bakgrundslogotyper
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x