Börja utforma din logotyp

Färgernas betydelse och hur du använder dem i varumärkesdesignen

Publicerad: 2020-05-01

När du utformar logotypen för ditt varumärke finns det tre stora designval att tänka på:

 
Formulär 
Font
Color 
 
Form avser logotypens övergripande form och de former som används i den, och teckensnitt avser det teckensnitt (eller de teckensnitt) som du väljer. BÃ¥da dessa designval kommunicerar ditt varumärke’s personlighet. Färg fungerar parallellt med dem och ger ytterligare en dimension av betydelse. Detta beror pÃ¥ att vÃ¥ra hjärnor gör kopplingar mellan känslor och färger. 
 
 
Färgernas betydelse
 
 
Tänk pÃ¥ det – ett annat sätt att säga att du är ledsen är “Jag’känner mig blÃ¥.” Och när nÃ¥gon’är arg, kan du säga att de’är “ser rött.” Att vara grön innebär att göra val som inte pÃ¥verkar miljön negativt, och att referera till nÃ¥got som “guldstandard” betyder att det är toppen av sin klass.  SÃ¥ när du väljer specifika färger för din logotyp väljer du hur människor ser pÃ¥ ditt varumärke. Att lära sig att utnyttja färgpsykologin effektivt är en av de viktigaste färdigheterna för varumärkesbyggande som du nÃ¥gonsin kommer att utveckla, särskilt när du gÃ¥r bortom din logotyp och börjar designa andra tillgÃ¥ngar som ditt varumärkes webbplats och varor. 
 
Ta en titt pÃ¥ alla de olika sätt du kan kommunicera med hjälp av färg. När du läser igenom varje färgkategori kan du tänka pÃ¥ ditt eget varumärke och om färgen matchar dem. Om sÃ¥ är fallet kan du ta ut den färgen till din logotyp – det kan vara den perfekta nyansen för ditt varumärke. När du ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥, kanske du vill läsa vÃ¥r artikel om färgkombinationer ocksÃ¥
.
 
 

Svart

Betydelse av färgerna svarta och vita logotyper
 
Oavsett var du använder det, utstrÃ¥lar svart alltid en känsla av mystik. Svart pÃ¥minner oss om natthimlen och allt som den döljer i mörker. Det är en olycksbÃ¥dande färg, en mystisk färg och till och med en sexig färg, eftersom det finns nÃ¥got kittlande med det okända. Lyxmärken använder svart i sina logotyper för att kommunicera exklusivitet, och alla märken kan använda den för att uttrycka makt. 
 
Designa en svart eller huvudsakligen svart logotyp om ditt varumärke definieras av mystik och skärpa. Om din mÃ¥lgrupp beskriver sig själv som elegant och modern, satsa pÃ¥ svart. Svart kan fungera för ett varumärke i alla branscher, sÃ¥ länge varumärket är en imponerande närvaro som är avsedd för konsumenter som vet vad som är bra när de ser det. 
 
 

Vitt

 
Betydelse av färger svart och vit bakgrund logotyper
 
Vitt’ses ofta som motsatsen till svart. Och när det gäller färgpsykologi finns det en viss sanning i detta. Medan svart är en färg som stÃ¥r för spänst och mystik, stÃ¥r vitt för renhet och renlighet. Det är därför det är en sÃ¥ populär färg för rengöringsmärken och i förlängningen även för läkemedel och kosmetika. Alla varumärken som tilltalar konsumenterna genom att vara oförfalskade och tydliga kan göra just det med en vit logotyp. 
 
Men en vit logotyp kan vara mycket svÃ¥r att genomföra eftersom den i de flesta fall mÃ¥ste kombineras med en färgad bakgrund. MÃ¥nga varumärken, som Mini, väljer svart pÃ¥ grund av den startkontrast som det ger och möjligheten att arbeta in all svart’s lyxkommunikationskraft i sina logotyper. Men du behöver inte välja svart, eller ens sätta din vita logotyp mot en färgad bakgrund. 
 
 

Grått

Betydelse av färgerna grå logotyper
 
När svart känns för mörkt, vitt känns för ljust och andra färger känns för, ja, färgglada, välj grÃ¥tt. GrÃ¥tt är en neutral färg som kan fungera för ett varumärke i alla branscher. GrÃ¥tt är starkast när det’används för att kommunicera att ett varumärke är lugnt, pÃ¥litligt och/eller gammaldags. Tänk pÃ¥ ett par mysiga grÃ¥ träningsbyxor eller en klok gammal elefant. Att vara grÃ¥ gör dem inte trÃ¥kiga, det är bara en del av det som gör dem till sig själva.
 
Ibland kategoriseras silverlogotyper som grÃ¥ logotyper – men vi har delat upp dem eftersom det finns viktiga nyanser mellan grÃ¥ och silver som du inte bör ignorera. GrÃ¥ logotyper har ofta ett matt utseende, och det matta utseendet skapar en mycket mindre provocerande, mindre flashig känsla än en glansig silverlogotyp. 
 
 

BlÃ¥ 

 
Betydelse av färgerna blå logotyper
 
Blue är cool, lugn och samlad. Det är kallt vatten som stänker mot din varma hud, det är att somna till lugnande musik. Välj blÃ¥tt om ditt varumärke är lugnt och lugnande. 
 
BlÃ¥tt är ocksÃ¥ den bästa färgen för alla varumärken som vill framstÃ¥ som pÃ¥litliga och professionella. Banker och konsultföretag väljer ofta blÃ¥tt av denna anledning. Det är ocksÃ¥ rätt färg om du vill minska den stress som dina köpare känner när de interagerar med din produkt, till exempel den stress som icke-tekniska personer ofta känner när det gäller elektronik eller om de tvekar att göra stora inköp. 
 
 

Lila

Betydelse av färgerna lila logotyper
 
En lila logotyp är traditionellt sett kunglighetens färg och har fortfarande en kunglig känsla. Liksom svart känns lila lyxigt. Men till skillnad frÃ¥n svart känns lila lite extra. Det är inte minimalistisk lyx, utan maximalistisk lyx för konsumenten som vill gÃ¥ ut med allt och se till att alla vet exakt vad de har att göra med. 
 
Lila är en färg som har en tendens att vara den extra färgen, men den är ocksÃ¥ en nyckfull och rolig färg. Varumärken som ser sig själva som udda och villiga att vara okonventionella kan berätta för världen vem de är med en lila logotyp. 
 
 

Grönt

Betydelse av färgerna lila logotyper
 
När logotypen för ett varumärke främst är grön, beror det oftast pÃ¥ att varumärket pÃ¥ nÃ¥got sätt fokuserar pÃ¥ växter, planeten eller hälsa. Alla dessa idéer hänger ihop – en växtbaserad kost anses vanligtvis vara den hälsosammaste kosten för människor och deras miljö, att upprätthÃ¥lla gröna omrÃ¥den genom att minska avfallet leder till renare luft och vatten och överlag, ju bättre skick vi hÃ¥ller vÃ¥r planet, desto bättre har vi det. 
 
Om hälsosamma konsumenter och/eller en hälsosammare planet är en av ditt varumärkes främsta värderingar, är grönt det rätta sättet att gÃ¥. 
 
Men när du tittar pÃ¥ nÃ¥gra mer kända gröna logotyper kommer du att märka att de inte alla är för miljövarumärken. Det beror pÃ¥ att grönt inte bara innebär hälsa och miljöfokus, utan ocksÃ¥ kan symbolisera pengar, tur, rikedom och Ã¥terfödelse. Grönt är en lugnande färg, kanske pÃ¥ grund av dess koppling till naturen. Den symboliserar fräschör, vilket ocksÃ¥ gör den till ett bra val för en linje av minttabletter eller ett teknikföretag som trycker pÃ¥ kuvert. 
 
 

Röd

Betydelse av färgerna röda logotyper
 
Rött är passionens färg. Det kan vara en glad, upphetsad passion eller en rasande ilska. Oavsett vilken känsla som driver den är passion passion, och passion är alltid glödhet. 
 
Om ditt varumärke drivs av starka känslor eller nÃ¥gon annan form av hetta (t.ex. ett företag som tillverkar heta sÃ¥ser) är rött din favoritfärg för logotypen. Rött är en stor uppmärksamhetskälla, sÃ¥ även om ditt varumärke inte är sÃ¥ "go-go-go" är det ett säkert sätt att använda rött i logotypen för att fÃ¥ tittarna att stanna upp och titta pÃ¥ vad du har att erbjuda. 
 

 

Rosa

Betydelse av färger rosa logotyper
 
Rosa är röd’s ljusare, mjukare syskon. Ofta anses rosa vara den mest feminina färgen, vilket kan göra den till ett bra val för ett varumärke vars främsta konsumenter är kvinnor. 
 
Men att bara säga att rosa är feminint och lÃ¥ta det stanna vid det gör inte färgen rättvisa. Rosa är en mÃ¥ngsidig färg som kan kommunicera mycket om ett varumärke, till exempel lekfullhet och ungdomlighet. Om ditt varumärke handlar om skoj och livlighet har rosa en plats i din logotyp. 
 
 

Orange

Betydelse av färgerna orange logotyper
 
Orange är liksom rött en färg med mycket energi. Men till skillnad frÃ¥n rött, som hämtar sin energi frÃ¥n rÃ¥a, till och med aggressiva, känslor, är orange mer av en rolig, utanför boxen typ av energi. Som mittpunkt mellan rött och gult symboliserar orange ofta förändring – sÃ¥ om ditt varumärke handlar om övergÃ¥ngar kan du överväga att göra orange till din logotyp’s primära färg. 
 
Orange är lekfull och finurlig, precis som lila. Men till skillnad frÃ¥n lila har orange inte en lyxig kvalitet. I själva verket har den motsatsen: en tillgänglig, inkluderande kvalitet. Om ditt varumärke är ett varumärke för alla, säg det med en orange logotyp. 
 
 
 

Gul

Betydelse av färgerna gula logotyper
 
I verkligheten brinner solen ljusvitt. Men i de flesta skildringar är den gul. Varför? Därför att vi karaktäriserar solen som en strÃ¥lande, sällskaplig karaktär, och det finns ingen vänligare färg än gul. 
 
Gult är ett utmärkt val för alla varumärken som är roliga, spralliga och inte tar sig själva pÃ¥ för stort allvar. Det är en bra färg för barn- eller husdjursmärken, liksom för märken som fokuserar pÃ¥ vänskap och att ha roligt. 
 
 

Brunt 

Betydelse av färgerna bruna logotyper
 
Brown är pÃ¥litlig. Brun är alltid där och kommer alltid att vara där. Brun är gammaldags, brun är säker, brun är tröstande... tänk pÃ¥ saker som varma brownies och väggarna med träkorn i en mysig stuga. 
 
När du vill visa dina konsumenter att de kan lita pÃ¥ ditt varumärke ska du satsa pÃ¥ brunt. PÃ¥ samma sätt kan du använda brunt för att ge ditt varumärke en jordnära och friluftsliknande känsla. Brunt är trots allt färgen pÃ¥ smuts och trädbark, och inget är mer pÃ¥litligt än Moder Jord. 
 
Brunt är ocksÃ¥ ett självklart val för en logotyp för kaffe eller konfektyr. Generellt sett ser man inte sÃ¥ mÃ¥nga bruna logotyper, sÃ¥ att välja en sÃ¥dan kan ocksÃ¥ vara ett sätt att fÃ¥ ditt varumärke att sticka ut bland konkurrenterna. 
 
 

Metaller

Betydelse av färgerna metalliska logotyper
Som vi nämnde ovan har vi’skapat en separat kategori för att diskutera metalliska logotyper. Silver-, guld-, krom- och till och med glänsande roséguld- och bronslogotyper passar in här eftersom de’är för distinkta frÃ¥n sina matta motsvarigheter för att bara klumpas ihop. Och de ser inte bara annorlunda ut, de kommunicerar ocksÃ¥ olika egenskaper hos de varumärken som använder dem. 
 
En metallisk logotyp, särskilt en logotyp i guld eller silver, fÃ¥r tittarna att tänka pÃ¥ ädelmetaller och smycken som tillverkats av dem. Genom att efterlikna dyra smycken och andra värdefulla föremÃ¥l som troféer och olympiska medaljer använder varumärken metalliska logotyper för att visa världen att deras produkter är statussymboler. 
 
 
 

Multi-colorsInnebörd av färger i logotyper med flera färger

Det finns nÃ¥gra skäl att använda mer än en färg i din logotyp. Det mest grundläggande är estetik. Att para en ljus färg med en mörkare nyans av samma färg kan ge din logotyp djup och skapa ett tredimensionellt utseende. Ljusa nyanser kan ocksÃ¥ lyfta fram text och bilder i en logotyp. Kontrasterande färger fÃ¥r varandra – och den text och de bilder som skapas med dem – att framträda, och liknande färger som grupperas tillsammans är ofta mycket tilltalande för ögat. 
 
 
Men det finns en annan viktig anledning att använda flera färger i logotypen: för att visa att du har ett mångdimensionellt varumärke. Låt oss säga att du är ett tekniskt märke. En svart logotyp visar att du är det bästa varumärket för en seriös konsument, någon som är villig att betala lite mer för att få högklassig elektronik och bästa kundservice. Men om du vill förmedla att du också är ett varumärke som ligger i framkant i din bransch och alltid är först med att lansera ny teknik på marknaden, kan du göra just det med en röd färg i din logotyp. Ta del av hur Tesla använder rött och vitt i sin logotyp för att kommunicera att företaget inte bara kontinuerligt introducerar branschförändrande teknik på bilmarknaden, utan också att de kontinuerligt introducerar ren teknik på bilmarknaden.
 
 
Betydelse av färger med röd bakgrundslogotyper
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer
Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Statistik visar att det finns cirka 33,2 miljoner företag i USA. Detta inkluderar allt (ja, allt), frÃ¥n smÃ¥ lokala företag till stora företag och multinationella företag.  SÃ¥ om du är en startup är valet av ditt företagsnamn utan tvekan en av de mest trÃ¥kiga och utmanande uppgifterna som kan orsaka sömnlösa nätter. FörstÃ¥eligt nog mÃ¥ste det vara minnesvärt och meningsfullt eftersom det sätte...

Läs mer
Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x