Börja utforma din logotyp

Nyckeln till varumärkesbyggande med autenticitet är nyckeln

Publicerad: 2016-11-29

Människor har en särskild uppfattning om varumärken som bara etiketter för vissa produkter från ett företag. Det är dock inte alla som tänker på ett varumärke som ett socialt koncept med element som utlöser en persons känslor och filosofiska tankar. Föreställningen om varumärken som socialt konstruerade återspeglar hur människor skapar idéer och bilder som de fäster vid produkter och tjänster som är aktuella för köp.

Både varumärket och konsumenterna bygger upp och återskapar dessa idéer och bilder. Processen att skapa en bild och definiera ett namn, en symbol och andra representationer av ett varumärke är vad vi kallar varumärkesbyggande. Entreprenörer, liksom marknadsförare, ansvarar för att etablera ett varumärke och för att bestämma hur potentiella konsumenter och människor i allmänhet ska se det och vad de har att erbjuda. Men ett varumärkes rykte är också oerhört beroende av hur kunderna tar emot den information som marknadsförarna presenterar för dem.

Börja designen av din logotyp nu
 

För marknadsförare och företagare som strävar efter en säker och solid varumärkespositionering bör du vid det här laget vara medveten om att det inte längre räcker med att sälja kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser. Dagens konsumenter, varav en majoritet tillhör generation Y, är nu mer selektiva när det gäller vilka inköp de gör jämfört med marknaden som består av tidigare generationer. Med ökad medvetenhet och känsla av egenmakt kräver människor numera mer när det gäller att uppfylla etiska normer som håller ett företag i schack när det gäller socioekonomiskt, miljömässigt och politiskt ansvar. När millennials eller medlemmar av generation Y dominerar marknaden, eftersom de är den största generationen som är i sina bästa år, kommer vi oundvikligen att uppleva vissa strukturella ekonomiska förändringar. Verkligheten av denna förändring i varumärkesarbetet är vad varumärkesägare och marknadsförare för närvarande står inför.
 

Autenticitet som en viktig del av varumärkesarbetet
 

Ett sätt att säkra och bibehålla en hög varumärkesposition är att genomföra ett autentiskt varumärkesbyggande. I dag försöker många varumärken ihärdigt att bygga en kontakt med sina konsumenter, särskilt med millennials som vi kan betrakta som marknadsföringens game changers. För att utveckla ett produktivt transaktionsförhållande, särskilt med denna generation av konsumenter, har autenticitet blivit en ovärderlig del av varumärkesarbetet.

Med reklambyråer, vare sig de är tryckta eller digitala, får vi också se en anpassning av sättet att göra affärer, marknadsföra och presentera produkter och tjänster. Många människor är inte längre lika positiva till direktreklam som tidigare. Att bli direkt tilltalad av reklam är något som konsumenterna upplever som oviktigt i sina beslutsprocesser för produktköp, eftersom de föredrar att fatta ett välgrundat beslut baserat på fakta och hur autentiskt ett varumärke är när det gäller deras varor och tjänster. Många människor i dag köper hellre något baserat på sin kunskap om varumärket och hur märket framstår jämfört med vad det verkligen är, än att bara hålla med om vad tryckta annonser eller digitala reklaminslag säger åt dem att göra.

Den strategi du bör ha som marknadsförare i dag är att ta fram innehåll som är verkligt och äkta när det gäller ditt varumärke. Genom att göra det kan du hjälpa dig att bättre engagera dina kunder, oavsett hur konstigt det till en början kan verka för varumärken att utstråla en air av äkthet när människor har vant sig vid att konsumera information som är skräddarsydd för att lyfta fram en produkt som ibland inte uppfyller kundernas förväntningar.
 


Ett varumärke är trovärdigt
 

Det finns människor som någon gång i livet tvivlar på om varumärken verkligen kan erbjuda den äkthet och sanningsenlighet som de letar efter när de gör ett köpval. Frågor om äkthet när man bygger kontakter med konsumenter kan dyka upp. Men även lokala och globala varumärken riktar nu sina marknadsföringsinsatser mot just detta. Men det finns ett hinder som försvårar övergången till autentiska varumärken, och det är inkonsekvens. Så hur kan du bygga upp dina konsumenters intressen på ett sätt som gör att ditt varumärke inte verkar pretentiöst eller hårt säljande?

Branding är en daglig process, och det kräver hårt arbete även för autentiska och redan trovärdiga varumärken. För att åstadkomma varumärkesbyggande med autenticitet bör du ha fastställda standarder och utformningar av programmaterial som du kan använda som ditt varumärkes byggstenar eller grund. Det är viktigt att företagare avsätter en betydande mängd tid och budget för att utveckla program som de kommer att genomföra för sina varumärken. Och att vara konsekvent med programverksamheten är lika viktigt.

Ofta är det inom varumärkesbyggande och dess stora system de små sakerna, idéerna och metoderna som skapar ett varumärkes autenticitet. Ta till exempel ett företag som säger att de snabbt levererar tjänster på ett sätt som passar dina behov. Men om de inte kan uppfylla sin försäkran om att utföra tjänsterna i tid och på ett korrekt sätt kommer kunderna inte att se dem som ett pålitligt och trovärdigt varumärke. Om ett varumärke å andra sidan uppfyller sina krav på att iaktta etiska normer och följa lagliga och moraliska processer, kommer konsumenterna att få en bild av ett ärligt och pålitligt företag.

Autenticity in branding helps develop in customers’ minds en label’s credibility. Äkthet handlar också om att konsekvent genomföra och förstärka det som ägare och marknadsförare hävdar att deras varumärken är, vilket verifieras av konsumenterna.

Hållbara varumärken med uppriktighet och integritet
 

Som tidigare framhållits är äkthet mer övertygande än alla andra varumärkesinsatser. Berättelser som är ärliga och genuina ger bra resonans hos konsumenterna, särskilt hos millennials. Människor vill hellre ta hand om varumärken som är uppriktiga och sanningsenliga när det gäller vad de erbjuder marknaden. Men att hävda sin äkthet är inte detsamma som att vara ett autentiskt varumärke i verkligheten. Det finns en enkel regel för att uppnå autenticitet, och det är att inte förklara sitt varumärke som autentiskt utan att helt enkelt vara det.

Sociala medier spelar också en viktig roll för varumärkesbyggande eftersom de ger människor en omedelbar och snabb tillgång till innehåll samt förmågan att dela material på ett ögonblick med andra användare på nätet. Det lägliga ögonblick som de sociala medierna och den digitala tidsåldern har gett människor kan också fungera som ett tveeggat svärd när det gäller varumärkesbyggande. Det genereras mängder av artiklar, inlägg, delningar och tweets per minut och timme varje dag. Den överväldigande mängden data gör det svårt för vanliga människor att avgöra vilket av dessa material som är sakligt och vilket som inte är det.

Följaktligen kan hastigheten och tillgängligheten som människor har genom de sociala medierna, tillsammans med överbelastningen av data, antingen stärka eller förneka ett varumärkes autenticitet. Vi befinner oss i en ålder och tid då människor utan ansträngning, och de gör det ofta, lägger ut sina åsikter och övertygelser på nätet. En persons kommentarer kan ibland hamna på en lista över trendiga ämnen eller bli virala. Denna snabba delning av tankar gör det viktigt för företag att reagera och ta itu med problem snabbt och att erkänna all positiv varumärkesbildning som konsumenterna kan generera.

Kraften hos sociala medier är så stor att du som marknadsförare också kan använda den för att förmedla ditt varumärkes äkthet. Annonser är inte ovanliga på någon av de sociala medieplattformar som miljontals och åter miljontals människor använder varje dag. Vissa av dessa annonser är en del av en varumärkesstrategi där man delar med sig av vanliga medborgares berättelser, berättelser som återberättar varumärkesbilder. Johnnie Walkers Ode to Lesvos är ett utmärkt exempel på en annons som på ett övertygande sätt ger liv åt varumärkets idé. Som beskrivs i deras tagline “keep walking” den uppmuntrar konsumenterna med verkliga berättelser om inspiration, uppriktighet och medkänsla som varumärket hoppas ska spegla deras karaktär.
 

Autentiskt varumärkesbyggande innebär att man värdesätter äkta innehåll
.

Om den potential som sociala medier medför, är det giltigt och värt att dela berättelser av uppriktighet och att ha riktiga människor som förespråkar det du har genom sina personliga berättelser som inspirerar eller ger vittnesbörd om ditt varumärke. Det finns inget bättre alternativ för varumärkesbyggande än att samarbeta med människor som är villiga att stå på din sida och som är beredda att tro på vad ditt varumärke värderar och vad det försöker representera. Gång på gång har vi sett kraften i mun till mun och hur konsumenter får innehåll från personer som de känner och litar på innan de fattar beslut om att köpa varor och utnyttja tjänster.


Redovisning är lika viktigt


På grund av den större tillgängligheten till och möjligheten att snabbt dela information har sociala medier gjort det möjligt för konsumenter att på ett smidigt sätt lufta klagomål. Som varumärke måste du’vara professionell genom att erkänna dina misstag och vara ödmjuk nog att erkänna dina fel. Människor kommer att acceptera ursäkter i stället för långa förklaringar eftersom de förstår att ingenting är perfekt och att allt inte fungerar sömlöst. Att förneka eventuella brister från din sida är att vägra att acceptera fel som en ofrånkomlig sanning i alla affärsverksamheter. Och detta strider mot ett autentiskt varumärkesbyggande.

 

Innehållsmarknadsföring som en central varumärkesstrategi

 

Som tidigare nämnts finns det ett värde i att ha verkliga personer som ärligt förespråkar ditt varumärke. Men det finns också ett värde i bra innehåll som tjänar till att informera, påverka och samtidigt underhålla dina potentiella kunder. Oavsett om det sker via sociala medier, bloggsajter eller videodelningsplattformar, fungerar det bra att dela material som människor kan förstå även om du arbetar med betalda innehållsspecialister. Så länge personerna bakom produktionen av innehållet tror på ditt varumärke och är tillräckligt objektiva i sitt arbete, kan ditt märke förbli så autentiskt som möjligt. 
 

Acknowledge your limitations as a brand

 

Det finns en begränsning för vad ditt varumärke kan göra för tillfället. Det finns trösklar för vad du kan och bör göra när du bygger din autenticitet. Med information om ditt varumärkes omfattning och begränsningar kan du i stället använda denna kunskap för att förfina dina marknadsföringsstrategier. Erkänn de villkor du befinner dig i och flytta dina gränser genom att dra nytta av de faktorer som begränsar ditt varumärke. När allt kommer omkring handlar autenticitet inte bara om att nöja sig med vad ditt varumärke är för närvarande utan också om att utvecklas och förfinas till vad ditt varumärke kan vara.

Takeaway

Att vara ärlig om ditt företag och vad det kan göra för dina kunder och potentiella kunder kommer att vara mer kostnadseffektivt i det långa loppet jämfört med att lägga ut pengar på underhåll av en fasad. Att vara äkta kommer också att hjälpa dig att undvika vissa krissituationer. Och det kommer dessutom att ge dig den skjuts och frihet som ett varumärke behöver för att gå framåt och få ett stort genomslag i branschen. Varje företag eller varumärke som är tillräckligt transparent blir pålitligt och eftertraktat. Dessa egenskaper är vad konsumenterna hellre vill engagera sig i, och därför är det bäst att ge autenticitet i varumärkesarbetet ett försök.


 

Design en cool logotyp online nu

 

 

Kolla in våra andra artiklar

x