Börja utforma din logotyp

Exempel på hur man utformar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Publicerad: 2021-04-02

Det finns bra logotyper och sedan finns det bra logotyper. Vad skiljer de två åt? Alla effektiva logotyper följer samma grundläggande riktlinjer för grafisk design, men de bra logotyperna har det där lilla extra: kreativitet. För de flesta människor kan en kreativ logotypdesign göra skillnaden mellan att bli ihågkommen och att bli bortglömd några sekunder efter att ha setts.

Men vad gör en logotyp kreativ? Hur kan man utforma en kreativ logotyp om man själv inte är särskilt kreativ? Vi förklarar allt du behöver veta nedan, och börjar med exempel på 8 innovativa logotyper så att du vet vad som fungerar när du designar din egen!

 

Släpp media

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Tanken bakom kreativa logotyper är att deras unika twist gör dem mer minnesvärda. Ta logotypen för Drop Media till exempel. Namnet i sig är inte särskilt kreativt, och om deras logotyp var ett enkelt ordmärke (bara namnet utan något märkvärdigt) är det troligt att du efter ett tag skulle glömma deras namn eller till och med deras existens. 

För att göra logotypen kreativ använder Drop Media några roliga visuella element för att göra den mer intressant. Ett segment av O:et i drop är “dropping,” med rörelse linjen från fallet som bildar bokstaven I i media. 

På ytan är detta en söt optisk effekt som gör det mer spännande att titta på logotypen, som ett visuellt skämt. Men om man går djupare, är det också en stor brandingteknik för att hjälpa människor att komma ihåg deras namn — “drop” är den mest minnesvärda delen, vilket förbättrar igenkänningen av namnet Drop Media.

 

Talking Dog Entertainment

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Talking Dog Entertainment använder en annan klassisk visuell teknik för sin kreativa logotypdesign. De utnyttjar på ett utmärkt sätt det tomma utrymmet mellan hundens huvud och svans för att skapa en ordballong i form av en serietidning. När man använder den här tekniken hjälper det att ta bort onödiga detaljer: här finns det bara en enfärgad silhuett. 

Det som är särskilt briljant med den här logotypen är att den fortfarande är meningsfull utan ordballongen eftersom taggen fungerar som hundens halsband. Det är den typen av smarthet som lämnar ett bestående intryck på betraktaren, vilket förbättrar logotypens minnesvärdighet, vilket i sin tur förbättrar varumärkeskännedomen. 

Nyckeln till den här logotypen är att båda bilderna representerar varumärket: en hund för “hund” och en ordballong för “prata.” Dessa kan verka subtila, men de hjälper tittarna att faktiskt komma ihåg ditt företagsnamn. 

 

Steg

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Logotypen för Steps visar att du inte behöver ha tjusiga bilder eller optiska illusioner för att göra din logotyp kreativ. Det är bara en enkel kreativ logotypdesign, men den visar ändå samma smarthet och visuella ordlekar för att öka minnesbarheten som de andra kreativa logotypdesignerna. 

Som du kan se är bokstaven E utformad som en trappa för att representera steg, och det’är allt du behöver för att förvandla en annars tråkig ordmärkeslogotypdesign till en minnesvärd och kreativ logotypdesign. Lägg också märke till hur typografin har rundade kanter och är utan serif — dessa drag gör att varumärket verkar vänligare och mer tillgängligt, vilket bidrar till logotypen’s lekfullhet. 

 

Magiskt kaffe

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Logotypen för Magic Coffee är ett utmärkt exempel på att använda reversibla bilder, den optiska illusionen där samma bild kan tolkas på olika sätt (som det berömda exemplet “Min fru och min svärmor”). Är deras logotyp en kopp kaffe eller en magisk topphatt? 

Ett annat exempel är att Magic Coffee använder sig av bildspråk för att öka associationerna till sitt varumärke. De två avbildningarna, en kopp kaffe och en topphatt, relaterar båda till orden i deras namn, “magic” och “coffee.” Själva designen är så enkel och grundläggande, men innebörden går djupt — en perfekt kombination för alla logotyper. 

 

Mister Cutts

 

Kreativ logotypdesign

 
Källa

Det’är mycket som händer i Mister Cutts logotyp, även om du kanske inte ser allt vid en första anblick. Till att börja med finns’den vändbara bilden av en sax och ett ansikte, även om den’är mycket mindre subtil och realistisk än Magic Coffee-logotypen. Ändå är den tillräckligt smart för att komma ihåg och tillräckligt söt för att vara trevlig — plus den stiliserade mustaschen som också bidrar till frisörsalongens associationer. 

Den visuella bilden i sig är ganska enkel, med bara en färg utan mycket detaljer, bortsett från den lilla pricken i mitten av saxen (dvs.) Alltför mycket visuellt brus skulle distrahera från en vändbar bild, så det är ett smart val att hålla det enkelt där de kan. 

Det finns dessutom en kreativ typografi med de två T:na i Cutts. Detta är tänkt att symbolisera att man klipper hår, med ett hår kortare än det andra. Om publiken missar denna lilla nyans är det dock okej — även utan betydelsen sticker de dubbla T:na ut och hjälper folk att känna igen logotypen när de ser den igen. 

 

Bryggan

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Likt logotypen för Steps väljer Bridge-logotypen enkelhet framför storslagna bilder. På samma sätt väljer de att göra en bokstav i sitt varumärkesnamn till en visuell ordlek, och återigen kopplar de bildspråket till sitt namn — i det här fallet en bokstavlig bro från R till D. 

Som med Steps är detta allt du behöver. Det finns inget invecklat eller distraherande med deras logotyp, bara ett enkelt namn med en udda effekt som hjälper folk att komma ihåg. Eftersom det inte finns något genomarbetat visuellt material visar de sin varumärkespersonlighet genom typsnitt och färger, som båda lutar mot en mer formell och professionell sida samtidigt som de behåller en lätt lekfullhet. 


Antisocialt nätverk

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Kreativ logodesign är ofta rolig, vilket Antisocial Network visar. De tar en något generisk logotypform — den långsträckta staven med rundade kanter — och undergräver den för att förvandla den till ett raskt skämt med långfingret. 

Det här skulle vara en effektiv teknik för alla varumärken som vill framstå som snygga, men fungerar dubbelt så bra här. Eftersom företagets namn är “Antisocial,” är långfingeranalogin mer än bara ett skämt, den ökar också namnkännedomen och varumärkeskännedomen. 

Det är också värt att notera att “anti” i “antisocial” är lite fetare än resten av bokstäverna. Detta lägger subtilt tonvikt på den mest negativa delen av ordet, vilket gör att varumärket framstår som ännu mer avancerat. 


Handy Dog

 

Kreativ logotypdesign

Källa

Den kreativa logotypen för Handy Dog är ett bra exempel på en visuell ordvits. Genom att använda en skuggdocka av en hund — som alla vet kommer från din hand — kan de visuellt representera båda aspekterna av sitt namn, vilket förbättrar igenkänningen och minnesbarheten samtidigt som det lämnar ett bestående intryck. 

Valet av färger och former fungerar bra för att framhäva deras logotypkreativitet, genom att efterlikna det vita strålkastarljuset som används för skuggdockor och det svarta i skuggor. Mer subtilt kombinerar de orden i sitt namn utan mellanslag, men fetmarkerar det ena och inte det andra för att skilja dem åt och öka läsbarheten. 
3 experttips för att utforma en kreativ logotyp

Vad kan du ta med dig från de kreativa logotypdesignerna ovan? Här’är 3 praktiska tips om du vill göra en kreativ logotyp själv. 

 

Visuella ordvitsar

 

Ett av de mest direkta sätten att göra en logotyp kreativ är att lägga till ett visuellt ordvitsord, det vill säga att ge bilderna en överraskande vändning som får betraktaren att tänka två gånger. Till exempel är den fallande delen i Drop Media en visuell ordlek eftersom den är “dropping” — detta är den visuella motsvarigheten till att använda kvicka ordlekar i tal. 

Visuella ordlekar fungerar utmärkt för alla logotyper eftersom de ökar minnesbarheten. Våra hjärnor måste arbeta lite extra hårt för att förstå skämtet, och den ansträngningen hjälper oss att komma ihåg logotypen senare om vi ser den på nätet eller i en butik. 

Och eftersom de är humoristiska gör de dessutom din logotyp roligare. Detta är en smart taktik för varumärken som vill framstå som roliga, avslappnade eller vänliga, som att bryta isen med ett gulligt skämt. 

 

Typografi med dubbla användningsområden

 

Typografi är ett idealiskt instrument för att skapa en kreativ logotyp. De flesta varumärken har nytta av att inkludera sitt namn i logotypen som ett sätt att främja varumärkeskännedom och presentera företaget för nya människor. Men att bara ha ett namn i logotypen är för blygsamt för avslappnade varumärken, så hur kryddar man det? Genom att lägga till kreativa bilder, som typografi med dubbla användningsområden. 

Typografi med dubbla användningsområden är när du förvandlar bokstäverna i din logotyp till visuella bilder, som E:et i Steps-logotypen eller R:et i Bridge-logotypen. Dessa bokstäver har dubbla syften, både som vanliga bokstäver för att stava ett ord och som visuella element för att skildra en scen. 

Och även om typografi med dubbla användningsområden kan bidra till din logotyp är det bäst att välja bilder som är relaterade till ditt varumärke eller din bransch. E:et i Steps-logotypen visar en trappa, vilket är relaterat till “trappor,” och R:et i Bridge-logotypen visar en bro, vilket är en direkt representation av varumärkesnamnet. 

Om ditt varumärkesnamn har en stark visuell konnotation som dessa, men du inte vill bygga hela logotypen kring det, är typografi med dubbla användningsområden den perfekta medelvägen. 

 

Reversibla figurer (två bilder i en)

 

Reversibla figurer (som förklaras i inlägget Magic Coffee) är ett vanligt och effektivt sätt att skapa en kreativ logotyp, men de är inte alltid lätta att skapa. Det’är inte bara så att du måste designa två bilder, utan dessa två bilder måste passa perfekt ihop. Det är ingen lätt uppgift, inte ens för en professionell grafisk designer.

Om du’designar din logotyp själv och du’är ny inom grafisk design kan du ändå åstadkomma vändbara figurer så länge du håller det enkelt. Försök att börja med en silhuett eller en konturbild för att minimera detaljerna — det är lättare att göra grundläggande, tvådimensionella former till vändbara bilder än mer realistiska tredimensionella former. 

 

Hur du designar en kreativ logotyp själv

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en kreativ logotyp är frågan hur du gör en logotyp. I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 


Anlita en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har ett dåligt rykte när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som känner sig lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Men även om du har pengar att avvara kan det dessutom vara svårt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

 

Logogenies logotyptillverkare

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ, har tekniken numera utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online som logogenie. 

I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 

 

Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din mall är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 


Det är bara att välja den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och anpassa dina val till: 

 

Huvudsakliga bilder
Företagets namn och slogan
Typsnitt och typografi
Färgschema
Text- och bildstorlekar
Placering av text och bilder
Lägga till nya ikoner
Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 

 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide om hur du använder Logogenie. Den förklarar alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur du redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur du kan finslipa din typografi. 

Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som Logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 

Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 

 
 

Här är ett bra exempel på en kreativ logotypdesign med logogenie's online-designverktyg!

 

Anpassad företagsstämpel

 

I denna logotypkomposition har användaren kopplat den bladformade ikonen till den första bokstaven "Q" i sin logotyp. Bladet ser ut att växa på sidan av bokstaven, vilket ger den en unik effekt. Detta är ett mycket kreativt sätt att komponera logotyper eftersom ikonen har använts på ett kreativt sätt. Vi rekommenderar starkt att du provar detta med din logotypkomposition.

Den här logotypen är också mycket välstrukturerad, texterna är fint utplacerade. Baslinjen är inte för liten (vissa människor tenderar att göra baslinjen för liten vilket gör den svår att läsa).

Typsnitten som används i logotypen smälter in väldigt bra med ikonens stil. Typsnittet har en organisk känsla.


Börja design av din logotyp nu


 

Kolla in våra andra artiklar

x