Börja utforma din logotyp

Hur man skapar en egen logotyp

Publicerad: 2016-09-13
Hur man skapar en egen logotyp

Hur logotyper skapas: Transaktioner mellan designers och kunder

Designprocessen, särskilt när det gäller logotyper, är en dubbelriktad process mellan designer och uppdragsgivare. Som formgivare måste vi förstå mer än bara det grundläggande om våra kunder. I sin tur behöver våra kunder veta mer om vår stil för att se om den vision de har i åtanke om sin logotyp och det konstnärskap vi har som formgivare skulle passa ihop.

Börja design av din logotyp nu

 

Om du är en klient som vill veta mer om processen att samarbeta med en designer eller om det är första gången du söker en konstnärs perspektiv på ditt arbete, läs vidare för att få veta vad som vanligtvis händer i en designprocess. Om du’är en designer som råkade snubbla över den här artikeln, fortsätt läsa och låt oss veta om din ritual för att skapa konst liknar vår eller inte!

För det första är varje process för att skapa konst inte något som någon kan replikera när som helst och var som helst. Det finns’inga specifika riktlinjer, standarder eller metoder för oss att följa och inte heller någon regelbok som garanterar ett lyckat samarbete. Konst är trots allt konst även när vi också menar allvar. Även om det kan finnas likheter och särskilda metoder som vi kan observera i varje partnerskap, vilket vi kommer att presentera i den här artikeln, är varje designupplevelse fortfarande unik för kunderna och designerna. Att komma fram till ett projekt som kommer att tillfredsställa kunden och göra dig lycklig som konstnär kan dock bero på följande grundläggande steg.

Har du en designbeskrivning

Det första steget är att ta fram en uppsättning information och instruktioner för att beskriva vad kunderna vill uppnå i slutet av ett projekt. All planering kräver alltså till att börja med en ordentlig kommunikation mellan båda parter. Designers måste kunna ställa rätt frågor för att få rätt svar från kunderna. I sin tur måste kunderna vara tillräckligt kunniga och tydliga för att förklara vad logotypdesignen är till för, vad deras företag är för typ av verksamhet samt dess personlighet, vad deras nischmarknad är och vilken typ av stil eller bild de vill att folk ska förknippa med deras varumärke. Detta är bara några få grundläggande uppgifter som varje designer vill veta var de ska hämta inspiration från och hur de ska gå vidare med designen.
Efter att ha tagit fram en designbeskrivning måste designers besluta om de vill ta sig an projektet eller inte. Kunderna kan också ta den här tiden för att väga saker och ting och kontrollera om de’kommer från samma utgångspunkt som designern när det gäller visionen av logotypen de har i åtanke. Om båda är överens om att gå vidare med projektet är nästa grundläggande steg att göra research.

Fortsätt med forskning

Med briefingen i handen och efter att ha kommit överens om att gå vidare till nästa steg i processen, kommer lite forskning nu att hjälpa designers. Denna del av processen när vi lär oss mer om den bransch som kunderna befinner sig i är värdefull. Detaljer om våra kunders’ företags historia, branschen i sig och viss information om deras konkurrenter kommer att fungera som en vägledning för logotypdesignen. Guiden kommer att hjälpa formgivarna att undvika att använda element som strider mot personligheten och egenskaperna hos våra kunders’ företag. Detta steg kan också hjälpa formgivarna att ta fram den perfekta logotypen som kommer att skilja våra kunder från deras konkurrenter, vilket är avgörande i alla marknadsföringsbranscher.
Ytterligare forskning är också välkommen när det gäller de tekniker eller den stil som krävs i en viss design. Precis som alla andra människor kan designers också fortsätta att lära sig mer om hur en viss logotyp ser ut på ett visst sätt eller varför en logotyp känns mer formell eller företagsmässig än en annan som ger en bekymmersfri känsla. Detta steg är dock inte nödvändigt eftersom vissa designers hellre följer sin visuella estetik än att införliva andras stilar i sitt arbete.

Till tankestolen

Detta nästa steg kommer att ta större delen av designprocessen i anspråk. Den kreativa saften pressas ut under detta avgörande steg, och formgivarna förväntas använda sig av den information som samlats in under de två föregående stegen. Designuppdraget och forskningsinformationen kan växelvis kontrolleras och läggas åt sidan av designerna när de ser sig omkring för att hitta inspiration från så vanliga saker som en nål kanske eller så respektingivande som en iris som liknar universum.

Det är dock inte nödvändigtvis dags för oss designers att isolera oss från alla andra människor, särskilt inte från våra kunder. Om vi kan, är det mycket fördelaktigt att ibland tala med våra kunder och uppdatera dem om utvecklingen av vår design. Ständig kommunikation med dem kommer att vägleda vår designprocess och hjälpa oss att undvika att slänga vårt nästan färdiga arbete. Efter designdelen går vi nu vidare till nästa steg, som är att få feedback.

Feedback är mästarnas frukost

I alla processer, särskilt de med resultat som beställs av våra kunder, är det viktigt att få konstruktiv kritik för att förbättra vår design. Om vi noga följt de tidigare stegen borde det inte finnas några problem med vårt koncept. Eller om det finns något i det här läget bör det åtminstone vara en mindre fråga, och båda parter kan förväntas avsluta projektet snart. Men om ingen feedback gavs till formgivarna och kunderna inte är nöjda med resultatet när det är dags för inlämning, finns det troligen problem att lösa. Vi bör ha ständig kommunikation och återkoppling för att undvika ytterligare frustrationer och svårigheter. Detta steg kan dock variera i fråga om hur lång tid det tar för designern och kunden att komma överens om slutresultatet.

Signerat, förseglat, levererat

Efter många överväganden under design- och feedbackfaserna har både designers och kunder nu kommit till en punkt där ett slutligt godkännande är på sin plats. Det sista steget är när vi låter kontrollera uppdraget för att se om vi har gjort de förväntade leveranserna. Det är nu upp till kunderna och formgivarna hur de ska avsluta projektet – de tekniska detaljerna som krävs för att säkerställa och dokumentera att projektet är slutfört. Det är under den här delen som karaktären på båda parters arbetsrelation blir känd och blir tillräckligt värdefull för att avgöra om kunderna kommer att samarbeta med designern i framtida projekt. Kompetens, talang och kreativitet gör en bra design, men det lönar sig att ha god kommunikation och attityd så att denna process kan upprepas.
 

Författaren’s Bio

Earl Jonathan Tech är grundare av PrintMeister, ett av de nyaste onlineföretagen som erbjuder utskriftstjänster som omfattar grundläggande utskrift till anpassade kalendermagneter. Hans arbete är främst inriktat på marknadsföring och merchandising, men han skriver på fritiden.



Börja design av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att infoga din logotyp på din webbplats, i sociala medier och annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS Word. Du kan använ...

Läs mer
Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Oavsett vilken bransch du är verksam inom är det idag ett måste med en tilltalande och funktionell webbplats. Konkurrensen är tuffare än någonsin, delvis på grund av pandemin 2020 som har tvingat oss att flytta våra liv till internet. Företagare idag behöver höja sin nivå och lägga mer ansträngning på att bygga sin närvaro online, inklusive att använda meddelandeappar för företag, som WhatsApp för...

Läs mer
Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Det finns bra logotyper, och sedan finns det fantastiska logotyper. Vad skiljer dem åt? Alla effektiva logotyper följer samma grundläggande riktlinjer för grafisk design, men de fantastiska har det lilla extra: kreativitet. För de flesta människor kan en kreativ logodesign göra skillnaden mellan att bli ihågkommen och att bli glömd några sekunder efter att ha setts. Men vad gör en logotyp kreativ? Hur kan...

Läs mer
Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Anpassade t-shirts som visar ditt fantastiska företagslogotyp är ett bra och effektivt sätt att öka medvetenheten om varumärket till nästa nivå. Vi har skapat en guide för att förklara och varför och hur du kommer igång med ditt t-tryskttryck-äventyr.   Anpassning av t-tröjor     Det finns väldigt få tillfällen där människor inte kan bära sina favoritbekväma t-tröjor. T-trö...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x