Oavsett vilken bransch du är verksam inom är det idag ett måste med en tilltalande och funktionell webbplats. Konkurrensen är tuffare än någonsin, delvis på grund av pandemin 2020 som har tvingat oss att flytta våra liv till internet. Företagare idag behöver höja sin nivå och lägga mer ansträngning på att bygga sin närvaro online, inklusive att använda meddelandeappar för företag, som WhatsApp för företag.
Turligt nog har det aldrig varit enklare att göra detta. De många verktyg och handledningar som finns tillgängliga idag har förenklat processen. Alla företagare, även de utan kodningserfarenhet, har nu möjlighet att skapa sin egen professionella onlineplats.
Skapandet av en webbplats börjar oundvikligen med en webbhotellplan och ett domännamn. När du har tagit hand om det behöver du organisera och styla din webbplats, se till att den fungerar felfritt längs vägen. Slutligen, om du vill locka kunder, måste du också berika den med värdefullt och relevant innehåll, samt marknadsföra den och bygga dess ranking. Du vill skapa en bra e-handelssektion om du planerar att sälja varor online och ett bra redovisningssystem.
Val av domännamn för din webbplats
Ditt domännamn är grunden för ditt onlineföretag. Det är också en av de första sakerna som dina besökare kommer att titta på, så välj det klokt. Domännamnet bör helst vara ditt företagsnamn, men det är inte alltid möjligt. Kontrollera tillgängligheten för dina potentiella namn och variationer för att säkerställa att de är helt unika.
Topplevelsedomänen (TLD) är suffixet efter domännamnet. Om ditt företagsnamn inte är tillgängligt som en .com-domän, överväg andra, mer specifika tillägg. Till exempel kan du använda lokaliserade TLD:er (.nyc, .io, .ru, .de, etc.) eller andra (.co, .law, .store, .agency, etc.).
Oavsett vilken du väljer, se till att ditt domännamn är kort, enkelt, iögonfallande och minnesvärt. Undvik också att använda siffror och specialtecken (som bindestreck).
Registrera dig för webbhotell
Webbhotell tillhandahåller servern som lagrar din webbplats data, vilket gör det möjligt för internetanvändare över hela världen att se den. Eftersom den webbhotellleverantör och plan du väljer kan påverka din webbplats responsivitet och användarupplevelse, se till att göra din forskning innan du gör några inköp.
Även om delat webbhotell kan vara en bra startpunkt för små företag bör större företag (med över 1 000 besökare per dag) överväga en dedikerad server eller en VPS. Även om det är dyrare kommer detta alternativ att säkerställa att din webbplats presterar på sitt bästa även under högtrafikstider.
På senare tid har allt fler människor utnyttjat Europas spektakulära internetinfrastruktur - höga hastigheter och frestande låga priser. För att hitta det mest lämpliga alternativet för din webbplats, se till att läsa recensioner av de bästa webbhotellföretagen i Europa.
Designa din webbplats
När du skapar din webbplats, tänk på att den behöver ha en tydlig struktur. Även om enkelhet alltid är välkommen bör din webbplats innehålla flera sidor, var och en med sitt eget syfte och vara praktiskt användbar för besökare. Det bästa sättet att uppnå detta är att skapa en visuell sitemap så att du inte går vilse längs vägen. Tänk på vad dina kunder kan vara ute efter och försök att tillhandahålla den informationen.
Därmed, förutom startsidan, vill du kanske att din webbplats ska innehålla sektioner som Om oss, Kontakt, FAQ, osv. Dessutom kommer att lägga till landningssidor och CTAs säkerligen förbättra dina konverteringsfrekvenser.
Ett av de vanligaste misstagen företagare gör är att tränga in flera tjänster och länkar på en landningssida. För många alternativ kan förvirra och överväldiga besökaren, vilket kan leda till att du förlorar en potentiell lead. Därför bör varje tjänst du erbjuder ha sin egen landningssida. Och om ditt företag verkar på fler än en plats, överväg att skapa en landningssida för var och en av dem.
Eftersom ungefär hälften av all webbtrafik kommer från smartphones behöver din webbplats också ha en lika attraktiv och responsiv mobilversion. För ökad visuell intresse kan du bifoga några originalfoton och videor, optimera dem för att säkerställa att din webbplats förblir snabb.
När det gäller laddningstid finns det många faktorer som kan påverka den, där den främsta vanligtvis är ditt webbhotell. Var därför försiktig när du väljer en webbhotellplan och företag, och välj helst en europeisk leverantör.
Startsida
Besökarnas första intryck kommer att bero på kvaliteten på din startsida. Eftersom det är det första besökaren stöter på behöver startsidan fånga deras intresse, förklara kortfattat vad företaget gör och hur de kan dra nytta av informationen som finns på webbplatsen.
Överkomplicera inte startsidan och träng inte in varje enskild detalj om företaget där (det har du andra sidor för). Håll istället det kort och enkelt, och avsluta med en tydlig CTA.
Landningssida
Ibland är det mycket smartare att skicka en potentiell lead till en landningssida istället för startsidan. Liksom startsidan är landningssidan också ett bra sätt för dig att presentera ditt företag, bara med färre ord och med mer specifika CTAs.
Ändå bör landningssidorna vara sammanhängande med din webbplats design, vilken redan bör ha testats tidigare. Inte varje stil kommer att tilltala din publik, så det är viktigt att ständigt prova olika alternativ för att avgöra vilken som är mest framgångsrik. Dessutom, införliva multimedia, dvs. bilder, videor, grafik till din landningssida för att fånga besökarens uppmärksamhet.
Blogg
Precis som resten av din webbplats behöver din bloggavdelning vara lätt att navigera men också visuellt tilltalande. Använd olika medier i dina blogginlägg för att förmedla ditt budskap, se till att det är optimerat för maximal sidhastighet.
Förutom att se bra ut bör din blogg också innehålla värdefull, korrekt och relevant information som läsarna faktiskt har nytta av och vill läsa. Till exempel, publicera detaljerade steg-för-steg guider, instruktionsvideor och användbara tips relaterade till dina tjänster. Se till att publicera tidlöst innehåll och uppdatera allt befintligt innehåll som känns gammalt eller tråkigt.
Logotyp och Visuella Element
Logotyper är oundvikliga för företagswebbplatser eftersom de har kraften att säga allt utan att säga ett ord. En professionellt designad och iögonfallande logotyp avbildar en känsla av ära och integritet. Dessutom definierar den ett varumärkes värden utan att ange en lång text. Den väcker förtroende och koppling mellan ett varumärke och kunder. På samma sätt är logotypen det perfekta sättet att locka din målgrupp. Du kan enkelt säga att en logotyp är ett element som hjälper människor att känna igen ett varumärke. Därför behöver en onlineföretagswebbplats ha en tilltalande logotyp och iögonfallande visuella element för att fånga människors uppmärksamhet. Dessa attraktiva visuella element kommer att ge upphov till din webbplats attraktion och förbättra dess utseende. Hjälpen av en logotillverkare är avgörande för att skapa en engagerande logotyp för din företagswebbplats. Du kan skapa en logotyp som definierar din verksamhets syfte och fungerar som en identifierare för din onlineplattform.
Skapa ett Varumärke och Håll Fast Vid Det
När du har valt en design som du tycker bäst representerar ditt företag bör du hålla fast vid den i varje marknadsföringsaspekt.
Här är några fördelar med konsekvent varumärkesbyggande:
Hjälper dig att förmedla ditt varumärkes budskap
Bidrar till trovärdigheten och äktheten hos ditt varumärke
Ger dina kunder en känsla av bekantskap och inbjuder dem att lita på ditt varumärke
Främjar varumärkeslojalitet
Att ha en stil, dvs. en unik logotyp och färgschema associerad med ditt varumärkesnamn kan göra det mer marknadsförbart. Var inte rädd för att visa dem varje chans du får - i annonser, sociala medieinlägg, offline marknadsföring, anställdas uniformer, merchandise, osv. Om du behöver hjälp med varumärkesbyggande eller skapande av en minnesvärd logotyp rekommenderar vi att använda en verktyg som LogoGenie.
Kunder använder vanligtvis flera kanaler för att interagera med ditt företag och göra köp. Se därför till att ditt varumärkesbyggande förblir detsamma på alla kanaler och plattformar.
Dessutom, delta i evenemang och samarbeta med varumärken som delar samma värden och mission som ditt varumärke. Det kommer att stärka det ytterligare.
Implementera On-Page SEO
För att förbättra dess ranking på sökmotorresultatsidor (SERP) och därmed dess synlighet bör du optimera din webbplats. Här är några vanliga SEO-metoder som du kan prova:
Titeltaggar
Kom på en lämplig titel på 70 tecken eller mindre för varje webbsida för att låta användarna veta vad det handlar om när de bläddrar i sökresultaten. Se till att inkludera företags-/varumärkesnamnet samt specifika nyckelord för innehållet på sidan.
Meta Beskrivning
Meta beskrivningen finns under titeltaggen. Liksom titeln bör den ge användarna en uppfattning om vad de kommer att stöta på på din sida, bara i fler ord (upp till 150 tecken). Eftersom den också visas i SERP bör meta beskrivningen innehålla det huvudsakliga nyckelordet också.
Internlänkar
Även om tillbakalänkar är viktiga för att bygga din auktoritet hos sökmotorer kan internlänkar hjälpa dem att få en bättre bild av din webbplats innehåll. Se därför till att lägga till lämpliga länkar till andra användbara sidor på din webbplats.
Header Taggar
Dela upp ditt innehåll i avsnitt med hjälp av header taggar (
Bildnamn och ALT-text
När du lägger till bilder på din webbplats, se till att ge dem ett lämpligt namn och ALT-tag. Glöm inte att inkludera nyckelordet för enklare identifiering och högre ranking i bildsökresultat.
Fetstilad Text
Fetstila viktiga ord och fraser i ditt innehåll för att betona och dra läsarens uppmärksamhet till dem. Det kommer också att hjälpa sökmotorer att avgöra vad som är viktigt. Var dock försiktig så att du inte går för långt och överanvänder nyckelorden, eftersom det kan vara avskräckande för vissa läsare.
Tillämpa Off-Page SEO
Om du vill öka den organiska trafiken till din webbplats måste du förstå skillnaden mellan On-page vs Off-page SEO och hur du får dem att fungera tillsammans. Du behöver bemästra båda om du vill lyckas med dina marknadsföringsinsatser.
Externa faktorer spelar en betydande