Börja utforma din logotyp

Hur ger du liv åt dina logotyper?

Publicerad: 2016-11-17
Hur ger du liv åt dina logotyper?

I dagens tid, när kunderna har kort uppmärksamhetsspann och ännu kortare minnestid, kan logotyper vara avgörande för ett företags närvaro på marknaden. Därför anstränger sig de flesta organisationer i dag för att skapa unika logotyper som är tillräckligt attraktiva och samtidigt förklarar vad företaget handlar om. Men med miljontals logotyper som översvämmas på marknaden, tror du att det verkligen är så lätt att få kunderna att lägga märke till din logotyp? Nej, definitivt inte! Du måste blåsa in det där extra livet i dina logotyper för att göra dem mer attraktiva och märkbara. Det är säkert inte så svårt som du tror. Här är några tips för att komma igång.

Börja designen av din logotyp nu


HÃ¥ll det enkelt: Det finns ingen som helst anledning att lÃ¥ta sig ryckas med när man utformar en logotyp. Faktum är att ju enklare logotypen är, desto lättare är det för kunderna att känna igen och memorera den. Ta bara en titt pÃ¥ Nikes logotyp. Den är sÃ¥ enkel och samtidigt sÃ¥ lätt att känna igen. Det bästa är att logotypen i sig själv räcker för att folk ska känna igen företaget. Kom ihÃ¥g att kunderna lockas av enkla logotyper snarare än komplicerade logotyper. 

 Double Entendres Rock: Tja, double entendres verkar inte bara kvicka när de används i verbala konversationer utan även i visuell design. Att skapa en logotyp som har tvÃ¥ eller flera olika betydelser som i slutändan pekar pÃ¥ samma sak är vad som kommer att imponera pÃ¥ dina kunder. Ta Amazons logotyp till exempel. Den stavar ut företagets namn och har en pil som börjar vid A och pekar mot Z, vilket betyder att hos Amazon erbjuds du allt och alla. Om detta inte är imponerande, vad är det dÃ¥? 

Chuck the Rigidity: Det är sant att en logotyp är till för att hÃ¥lla. Men det betyder inte pÃ¥ nÃ¥got sätt att du inte kan göra subtila ändringar i den med tiden eller enligt dagens behov.  Men om du vill hÃ¥lla detta alternativ öppet mÃ¥ste du utforma en logotyp som inte är alltför stel. Detta innebär naturligtvis att du kanske mÃ¥ste experimentera lite för att komma fram till en design som kan anpassas till förändringar. Använd gratis programvara för logotypdesign för dina försök och fortsätt att prova tills du fÃ¥r fram en logotyp som kan anpassa sig till förändringar. Du behöver en design som tilltalar publiken i alla delar av världen och som kan ändras vid behov.

Färg den rätt: Monokromt är coolt men det rÃ¥der ingen tvekan om att färg har sin egen attraktionskraft. Och detta gäller särskilt när det gäller logotypdesign. SÃ¥ välj nÃ¥gra färger som ger din logotyp fräschhet och lyfter fram den sanna karaktären hos din organisation. Se dock till att inte överdriva med färger eftersom för mÃ¥nga färger kan skapa en förvirrande effekt. SÃ¥ välj nÃ¥gra fÃ¥ färger och färga din logotyp rätt. 

Klyschaé är klyschaéd: Med sÃ¥ mÃ¥nga företag som lanserar nya logotyper varje dag kan det verkligen inte vara lätt att komma pÃ¥ en unik logotyp. Det finns dock vissa designer som har gjorts till döds och som fortfarande används. Du vill definitivt inte fastna i den här rutan av klichéer. Vad du behöver är att experimentera med nÃ¥gra gratis programvaror för logotypdesign. Ta din egen tid pÃ¥ dig för att komma fram till olika mönster som inte överensstämmer med traditionen. Det är detta som kommer att ge din logotyp ett nytt liv. 

Negativt utrymme för positiv effekt: Negativt utrymme i logotypen kan, när det används pÃ¥ ett smart sätt, göra stor skillnad för designen och fÃ¥ dina kunder att uppmärksamma logotypen. Vet du inte vad detta betyder? Kolla in FedEx logotyp. Har du lagt märke till att det finns en pil mellan E och X? Detta är vad som kallas smart användning av negativt utrymme. SÃ¥ om du inte redan har tänkt pÃ¥ detta, sÃ¥ gör det nu. 
Det råder ingen tvekan om att logotypdesign är en utmanande uppgift och den höga konkurrensen gör den ännu mer komplicerad. Att tänka utanför boxen och kittla ditt kreativa ben är vad som kommer att hjälpa dig att ge liv åt din logotypdesign.

 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

  

 

Kolla in våra andra artiklar

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer
Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Statistik visar att det finns cirka 33,2 miljoner företag i USA. Detta inkluderar allt (ja, allt), frÃ¥n smÃ¥ lokala företag till stora företag och multinationella företag.  SÃ¥ om du är en startup är valet av ditt företagsnamn utan tvekan en av de mest trÃ¥kiga och utmanande uppgifterna som kan orsaka sömnlösa nätter. FörstÃ¥eligt nog mÃ¥ste det vara minnesvärt och meningsfullt eftersom det sätte...

Läs mer
Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x