Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper för mode och hur du designar din egen logotyp

Publicerad: 2020-11-25

Modevarumärken gör inte bara sina produkter, de är sina produkter. När det gäller kläder och accessoarer av hög kvalitet är varumärkets namn — vanligtvis representerat av en igenkännbar logotyp — lika viktigt som designen, materialen och hantverket. Folk köper inte väskor från Louis Vuitton, de köper Louis Vuitton-väskor!

Mer än andra branscher förlitar sig modebranschen på varumärket för att locka till sig kunder och bygga upp ett specialiserat följe. Människor använder sin klädstil för att identifiera sig själva, så modeföretagen måste hitta de köpare som har samma stilkänsla. Det innebär att man måste utforma en logotyp för mode som talar till rätt personer genom att använda rätt former, färger och typsnitt för den avsedda målgruppen. 

Men vad händer om du inte vet något om logotypformer, färger, typsnitt och alla dessa designspecifika detaljer? I den här artikeln förklarar vi’de olika delarna av mode logotypdesign för nybörjare som vill komma igång. Först analyserar vi de 10 bästa logotyperna för mode i den professionella sfären, och sedan beskriver vi några starttips som vem som helst kan tillämpa. Använd de här tipsen på din egen logotyp som en väg till catwalken! 


10 bästa logotyper för mode


Louis Vuitton


Louis Vuitton logo

 

En av de bästa fördelarna med logotyper för mode är att om de ser bra ut kan du använda dem som tryck på dina produkter. Ingen känner till den läxan bättre än Louis Vuitton, vars logotyp är lätt att känna igen på alla deras högklassiga väskor. För att få det att fungera behöver de en enkel logotyp; en logotyp med ordtryck (som använder hela namnet) skulle bli för lång att skriva ut om och om igen, så de använder en monogramlogotyp med sina initialer LV. 

Men det är sättet som bokstäverna kombineras på som ger den det stilistiska utseendet. För det första är bokstäverna i sig själva seriferiska (serifer är det rätta namnet för de små “taggar” som får bokstäver att se mer formella ut). Serifer är en vanlig trend bland modelogotyper för att få varumärkena att verka mer sofistikerade. 

Det som verkligen får Louis Vuitton-logotypen att framstå som en höjdare är dock l:ets lutning så att det blir parallellt med V:et.

 

Dior

Dior logo

I motsats till Louis Vuitton säljer Dior mer kläder, skor och skönhetsprodukter än accessoarer. Det betyder att det inte är viktigt att ha en liten och kompakt logotyp eftersom de inte kommer att använda den som ett upprepande mönster. Därför kan de experimentera med ordmärkeslogotyper, särskilt eftersom deras namn bara är fyra bokstäver långt. 

Dior-logotypen kännetecknas främst av det stora D:et, som är oproportionerligt större än dess motsvarigheter med små bokstäver. Detta ger kunderna något att fokusera på och komma ihåg — och “ankare” för deras minne. 

För resten av typografin följer Dior nära traditionerna för modelogotyper: ett sofistikerat seriffenomen och en stark svart färg. Liksom formella typsnitt har den svarta färgen associationer till sofistikering, makt och till och med mystik, vilket gör att den passar perfekt för modebranschen. 

 

Giorgio Armani

Giorgio armani logo

Giorgio Armani är det märke som har den mest normala logotypen. För det första är det’den enda djurlogotyp på vår lista — djurmaskotar är vanligtvis reserverade för mer jordnära märken, men en kunglig örn är ändå lämplig för mode. 

Som vi förklarade i vår guide till logotypformer, står upprepade horisontella linjer för stabilitet och balans. När det kombineras med örnbilderna och färgen svart skapas en kraftfull och nästan aggressiv varumärkesidentitet, vilket passar kunder som köper Armani för att känna sig elit. 

Sedan dess räcker det med att använda hela företagsnamnet och stava det med ett svart seriffed typsnitt för att få det att se ut och kännas som ett modemärke. 

 

Miu Miu

Miu miu logo

Miu Miu avviker från de andra mode-logotyperna och gör något ganska originellt — vilket också passar den kreativa modebranschen. Liksom andra modelogotyper väljer de ett ordmärke i färgen svart. Men likheterna slutar där. 

För det första använder Miu Miu Miu ett sans-serif-typsnitt (“no serifs”), så omedelbart framstår de som mer lättillgängliga och till och med vänligare än de mer exklusiva varumärkena. Den verkliga stjärnan i logotypen är dock kurvorna — eftersom det mänskliga ögat naturligt följer varje linje det ser, skapar kurvor en bild som’är roligare och mer lekfull än, till exempel, raka linjer och skarpa hörn. 

Ovanpå allt detta använder Miu Miu Miu ett stencilerat utseende för att ge dem en helt unik stil, som lätt kan särskiljas från sina mer ståtliga motsvarigheter. 

 

The North Face

The north face logo

Inte alla modemärken är… fashionabla. The North Face tillverkar tunga jackor och riktar sig till vinteridrottare som åkare, men som tillverkare av kläder måste deras logotyp följa samma riktlinjer som andra modemärken — nämligen att den måste se bra ut på produkten. 

Så North Face har mer frihet än haute couture-märkena och deras logotyp utnyttjar detta till fullo. De använder ett seriefritt typsnitt för att framstå som avslappnade och lätt tillgängliga — inte sofistikerade och exklusiva — för att tilltala kunder som egentligen inte bryr sig om mode och bara vill ha en varm jacka. 

Den informella karaktären kommer också till uttryck i kurvorna; som vi förklarade ovan gör kurvorna en bild mer finurlig. The North Face har också möjlighet att experimentera med fler färger än svart, eftersom svart är kontraintuitivt för lättillgängliga, jordnära varumärken. 

 

Prada

Prada logo

Prada har en intressant logotyp, och en föredömlig logotyp för modebranschen, eftersom man vet när man ska använda traditionella trender och när man ska bryta mot de traditionella. 

Nu känner du säkert igen några av de vanligaste logotyperna inom modebranschen: färgen svart, serifteckensnittet och ordmärkeslogotypen. Men modebranschen gynnas av kreativitet och “att bryta mot reglerna,” så Prada-logotypen tar sig också vissa friheter för att hålla den unik och fräsch. Till exempel är serifferna faktiskt spikar och kurvorna hålls till ett minimum, vilket ger den en stark, kubistisk känsla som får varumärket att verka starkt och säkert. 

Det är också värt att notera den smarta vridningen av R:et. Ofta inkluderar varumärken i logotyper (oavsett bransch) en unik variant av en av bokstäverna, både för att hålla logotypen intressant och för att bidra till att öka varumärkeskännedomen (vilket nämns i vår guide till tech-logotyper, som till exempel A:et i Samsung eller E:et i Dell). 


Versace

Versace logo

Likt Armani gillar Versace att plocka ut vilka trender för modelogotyper som man följer och vilka man överger. De använder en ordmärkeslogotyp i ett svart typsnitt, men föredrar ett enkelt sans serif-typsnitt med vanlig skrift framför något mer tjusigt. 

För att kompensera för detta använder de dock (ibland) en överdrivet tjusig bildlogotyp — en av de få inom högklassigt mode. Både det statylika ansiktet och det kantiga mönstret i ramen verkar påminna om antika grekiska stilar, vilket i sig ger modemärket en klassisk och tidlös känsla. 


Ray Ban

Ray Ban logo

Likt North Face lider Ray Ban inte av de begränsningar som gäller för märken i den övre prisklassen (även om du inte skulle veta det av deras prislappar). Ray Ban säljer mest solglasögon, så de behöver inte oroa sig för exklusivitet eller sofistikering lika mycket som haute couture. 

Det gör att de kan använda en handskriven, överdrivet avslappnad typografi, nästan som en signatur. Detta öppnar dem för affärer från praktiskt taget vem som helst — älskare av högklassigt mode kan bära Ray Bans tillsammans med människor som inte vet något om modevärlden. 

 

Ralph Lauren

Ralph Lauren logo

Om alla maskotar från alla branscher är det få som är så framgångsrika som Ralph Laurens polospelare. Denna enkla ikon, när den är broderad på en skjorta, är inte bara omedelbart igenkännbar för de flesta köpare, utan har nu blivit en symbol för status och identitet — målet för varje logotyp. 

Genom mästerlig varumärkesutveckling under årtionden har Ralph Lauren höjt sin logotyp till att representera exakt den typ av fritidskläder från högsta hyllan som kunderna letar efter. Alla som köper en Ralph Lauren-skjorta kan dela den eftertraktade identiteten, vilket ständigt ger upphov till ny försäljning och nya kunder. För denna typ av framgång krävs naturligtvis både konsekvens och tid, för att inte tala om en distinkt logotyp. 

Bortsett från sin maskot följer Ralph Lauren reglerna med resten av sin logotyp för mode. När logotypen kräver deras namn är det skrivet i ett formellt, fint typsnitt och ofta i svart. 


Chanel

Chanel logo

Chanel är en drivande kraft bakom den moderna modeindustrin och är än idag en auktoritet när det gäller modedesign, men även marknadsföring och varumärkesbyggande. Det var Coco Chanel som populariserade exklusivitet som ett marknadsföringsverktyg, genom att prissätta sina produkter så att alla inte hade råd med dem — vilket i sin tur fick alla att vilja ha dem!

Trots att Chanel-logotypen är förgrundsgestalten för sofistikering i modernt mode tenderar Chanel att undvika de elitistiska trenderna: i stället använder de ett enkelt seriflöst typsnitt och en riklig mängd kurvor. Den djärva svarta färgen och den tjocka bokstaven behåller dock nyanser av den exklusiva looken, vilket ger varumärket det bästa av två världar. 

Det som verkligen får Chanel-logotypen att glänsa är dess underbara bildspråk, en blandning mellan en bildlogotyp och en monogramlogotyp. Användningen av kurvor skapar en hypnotiserande effekt som gör att betraktarens ögon hålls låsta i designen, samtidigt som varumärkets namn med de två C:na (Coco Chanel) underbyggs. Detta gör inte bara att kunderna blir förtjusta och lockar dem att köpa, utan det gör också att modemärket blir inpräntat i deras huvuden för senare tid.   

 

3 experttips för att utforma logotyper för mode

 

Vill du designa en logotyp för ditt eget varumärke? Oavsett vilken stil du vill ha eller vilken målgrupp du riktar dig till kan dessa tre tips hjälpa dig att anpassa din logotyp så att den passar ditt varumärke som en satinhandske för kvällskläder. 

 

Låt typografin göra jobbet

 

Som vi har sett ovan med de 10 bästa logotyperna för mode, väljer de flesta varumärken inom modebranschen logotyper med ordmärke eller monogram. Även om enstaka bildlogotyper lyckas (som Armani eller Ralph Lauren) är det i allmänhet bäst att använda textlogotyper för mode. Varför? Om man använder bildlogotyper kan det distrahera från själva klädernas utseende — textbaserade logotyper ger kläderna all uppmärksamhet. 

Hursomhelst ger användning av logotyper med arbetsmärke och monogram mindre möjligheter att kommunicera din stil; du’är begränsad till endast element som typografi och färg och visar vilken typ av personlighet som ditt varumärke har. Det är därför det är viktigt att dessa beslut är viktiga.

Den typografi du väljer — teckensnittet, bokstävernas storlek och eventuella stilistiska val (som hur Louis Vuitton lutar sitt L) — kan alla kommunicera din varumärkespersonlighet till kunderna och hjälpa dig att locka till dig dina målgrupper. Ta dina textbeslut med omsorg och tänk hela tiden på dina målgrupper. 

Ett av de första typografiska besluten du kommer att fatta är om ditt typsnitt är med eller utan serif. Detta är ett ganska grundläggande val, men det avgör den övergripande strategin för ditt varumärke. Kort sagt, välj serifer om du vill prova den exklusiva, sofistikerade vägen, medan du väljer sans serif om du vill att ditt varumärke ska vara mer tillgängligt och avslappnat. 

 

Håll dig till en färg

 

Och även om varumärken i andra branscher ofta använder färgscheman med två eller tre färger (eller mer), tenderar modevarumärken att vara monokroma, med endast en färg. Resonemanget är detsamma som varför modemärken drar sig för bildlogotyper — logotypen får inte distrahera från själva klädesplaggen. Och eftersom färg är så viktigt för kläderna skulle en logotyp med flera färger vara distraherande och ibland kollidera med det faktiska plagget eller tillbehöret. 

Av den anledningen tenderar logotyper för mode att ha endast en färg… och den ena färgen tenderar att vara svart. Det är ingen tillfällighet heller; svart passar vanligtvis till allt, vilket gör det till emblemfärg för hela modeindustrin — därav uttrycket “... is the new black.”

Hur som helst kan du dock använda den färg som passar ditt varumärke. Om hela din klädkollektion är gjord i svart kan du kanske välja en vit eller grå ton för din logotyp för att öka synligheten. Alternativt kanske du vill välja en specifik färg som representerar ditt varumärke och hålla dig till den; till exempel föredrar modevarumärkena H&M och Uniqlo båda rött i sin varumärkesprofil. Intressant nog är rött näst efter svart den färg som väcker mest uppmärksamhet. 

 

Kurvor är lockande

 

Som ett komplement till valet mellan serifer och sans serifer måste du också välja hur mycket kurvor du vill ha i förhållande till raka linjer i din logotyptext.

Tanken är följande: raka linjer och skarpa vinklar står för stabilitet, styrka och allvar, medan kurvor står för lekfullhet, delaktighet och vänlighet. Beroende på din varumärkesidentitet vill du välja rätt balans mellan skoj och allvar. 

Om du’går all-in för ett exklusivt, högklassigt varumärke vill du’ha ett minimum av kurvor — titta på hur Prada trycker ner kurvorna i P, R och D för att göra dem extra blockiga. Om du däremot satsar på ett lättillgängligt märke som är tillgängligt för alla, vill du ha mer kurvor, som North Face. 

De flesta märken vill förstås ha något mittemellan, som är specifikt anpassat för deras egen personlighet. Det är därför vi uppmuntrar dig att vara kreativ — lägg in så mycket eller så lite kurvor som du vill för att finjustera din logotyp för dina egna behov. 

 

Hur man gör en logotyp för mode 

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv logotyp för mode, är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka dem var för sig.


Hyr en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har ett dåligt rykte när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som känner sig lurade. Industristandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

Logogenie's logo maker


Om du inte har några pengar över i budgeten för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ har tekniken numera utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett online logo design tool som logogenie. 

I vår digitala era handlar designprogramvara mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 

 

Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din mall är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 

 

Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

 

Huvudsakliga bilder
Företagsnamn och slogan
Font och typografi
Färgscheman
Text- och bildstorlekar
Text- och bildplacering
Lägga till nya ikoner
Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 

 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide om hur du använder Logogenie. Den förklarar alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur du redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur du fulländar din typografi. 

Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som Logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för evigt. 

Och även om designmallen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt att läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 

Börja designa din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

x