Börja utforma din logotyp

De 10 bästa djurlogotyperna och hur du designar din egen logotyp

Publicerad: 2020-06-02
Människor älskar djur, så många företag vill naturligtvis ha med dem i sina logotyper. Djur representerar det bästa av oss — lejon symboliserar mod, ugglor symboliserar visdom, etc. — så i stället för att använda, säg, en “smart människa” som din maskot, kommer du’att kommunicera din varumärkesidentitet snabbare och mer direkt med en räv. 
 
Från kläder till sociala medier, sportbilar och smycken - djurlogotyper kan passa i stort sett alla branscher och varumärkesstilar… så länge du vet hur du ska använda dem. Precis som former och färger finns det ett djur för varje varumärkesstil; tricket är att veta vilket som är bäst för dig. 
 
I den här guiden talar vi om hur man effektivt använder djurlogotyper för alla företag. Vi börjar med att undersöka de 10 bästa djurlogotyperna från några stora företag, och sedan ger vi några råd om hur du kan använda djur i dina egna logotyper. Om du vill veta hur du kan designa en logotyp själv ger vi dig en snabb instruktion i slutet. 
 
Vi har redan diskuterat djurmaskotar i idrottslogotyper, så vi har uteslutit dem från den här listan. Om du vill veta hur man använder djur i logotyper och maskotar för idrottslag kan du läsa vår guide 10 bästa idrottslogotyper och hur du gör din egen logotyp nu. 
 

10 bästa djurlogotyper

 

Twitter

Twitter logotyp

 
 
 
Låt oss börja med en av de mest populära djurlogotyperna, Twitterfågeln. Den här designen gör mycket rätt, och du kan lära dig mer av den än bara hur man designar en djurlogotyp. 
 
För det första är det en ganska enkel form — det finns inga detaljer som ögon eller fjädrar, det är mest bara en form. Detta lägger mer vikt vid färgen, det mest framträdande designelementet. I det här fallet är Twitter’s babyblått ett starkt varumärkesval: det blåa framkallar känslor av tillit och öppenhet, ett smart val för sociala medier. Eftersom färgen passar så bra till varumärket tar resten av logotypens element ett steg tillbaka för att låta det blåa ta plats i centrum. 
 
Men fågelformen går inte obemärkt förbi. De mestadels böjda kanterna ger Twitter-varumärket en lekfull känsla, medan de skarpa vinklarna på fjädrarna, näbben och svansen ger subtila antydningar om att Twitter inte är lika sött eller oskyldigt.
 
Sist och slutligen passar valet av fågel till varumärket. Den ger ett eko av varumärket med en “twittrande” fågel, och visar samtidigt upp den sociala medieplattformen’s luftiga och sorglösa sida. 
 
 

WWWWF

Twitter logo

 
 
Naturligtvis skulle World Wildlife Fund, som ett företag som ägnar sig åt djur, välja en djurlogotyp, men de tog verkligen steget längre än så med den konstnärliga stilen och användningen av färg. 
 
För det första var pandan ett smart val eftersom den är ett av de mest kända utrotningshotade djuren, för att inte tala om ett av de mest älskade. Pandan i sig har kommit att symbolisera hotet om utrotning av djur, vilket WWF kämpar häftigt mot. 
 
Men det är också ett bra visuellt val på grund av den svartvita färgsättningen. Att använda kontrasterande och motsatta färger är idealiskt för att få uppmärksamhet, och i det här fallet gör det vita att de kan leka med negativt utrymme. Det sätt på vilket ögonen och öronen verkar sväva vid närmare granskning ger en intressant dynamik som förbättrar varumärkets igenkänning och medvetenhet. 
 
 

Evernote


Evernote logo

 
 
Det finns minst två nivåer i Evernote’s exemplariska elefantlogotyp. Den första är en utmärkt användning av några traditionella designtekniker — kurvorna och de avrundade kanterna gör att logotypen verkar vänligare, hörnet med hundöron ger associationer till brevpapper och anteckningar, och enkelheten i bildspråket ger mer uppmärksamhet åt färgen, precis som Twitters logotyp. 
 
Det finns ett annat lager ovanpå det, elefantens val. Elefanter är kända för att aldrig glömma, vilket gör dem till en perfekt symbol för en app för anteckningar. 
 
 

MGM


MGM logo
 
 
Metro Goldwyn Mayers (MGM) lejon är en av de äldsta och mest beständiga djurlogotyperna och är lika kraftfull idag som den var när den debuterade 1916. Lejon är ett av de vanligaste djuren för logotyper eftersom de är synonyma med styrka och kraft, särskilt när de vrålar, vilket MGM-lejonet är känt för. 
 
Det fina med MGM-logotypen är att den är en av de tidigaste rörliga logotyperna. Till skillnad från logotyper som visades i tryckta annonser eller till och med på nätet, visades MGM-logotypen främst under filmerna. Som vi förklarar nedan visar detta vikten av att utforma en logotyp specifikt för den plats där den ska användas. 
 

 

Lacoste

Lacoste logo
 
 
Lacoste alligatorn visar oss att stilen i designen är viktigare än det djur du väljer. När folk tänker på exklusiva fritidskläder är en farlig reptil inte det första man kommer att tänka på, men på grund av det sätt som den här designen är utformad har Lacoste alligatorn blivit ett emblem för polo- och tennisskjortor. 
 
Tänk på hur annorlunda den här logotypen skulle vara utformad om den var för ett idrottslag eller ett aggressivt säkerhetsföretag. Men Lacoste använder smarta designval — som enkelhet och tomrum — för att anpassa ett annars skräckframkallande rovdjur till en symbol för komfort. 
 
 

Jaguar

Jaguars logotyp
 
 
Som MGM:s lejon har sportbilen Jaguar designat sin logotyp med praktiska syften i åtanke — i det här fallet, en motorhuvudprydnad. På sätt och vis är den tvådimensionella Jaguar-logotypen som vi ser på papper och skärmar bara en sekundär logotyp, medan den primära logotypen är den ikoniska motorhuvudprydnaden. 
 
Det förklarar ju den dynamiska poseringen, en jaguar i mitten av ett språng. Denna aktionsinriktade pose skapar en mer intressant bild, som ett fotografi taget i precis rätt ögonblick, och ger bilden en känsla av liv. Denna effekt maximeras i huvaornamentiken, där Jaguar-maskoten faktiskt rör sig framåt med en racerbils hastighet. 
 
 

Penguin

 
Pingvinens logotyp
 
Svartvita djur har en inbyggd visuell känsla tack vare den naturliga färgkontrasten. Vi har sett det ovan med WWF:s panda, och vi ser det igen här med Penguins namngivare. 
 
Men Penguin Publishing lägger till en helt ny dimension med den orange bakgrunden. Användningen av en tredje färg, och en färg utanför gråskalan, förändrar allt. Det svarta och vita på pingvinen blir komplementära färger, och plötsligt får den orange färgen en starkare effekt. Och eftersom orange framkallar känslor av vänlighet, lekfullhet och skoj blir dessa känslor förknippade med varumärket.
 
 

Bacardi

Bacardi logo
 
Bacardi-fladdermusen visar hur mångsidiga djurlogotyper är. En fladdermus är inte uttryckligen relaterad till rom eller alkohol i allmänhet, men logotypens utformning passar perfekt in i varumärkets identitet. Den dominerande svarta färgen representerar sofistikering och makt, som båda är vanliga teman i alkoholvarumärken, så på det sättet passar den.
 
Frågan är hur Bacardi kan mildra det "skrämmande" temat fladdermöss, ett djur som förknippas med Halloween och vampyrer? Komplementärfärgerna hjälper till — det beige mjukar upp det visuella medan det röda håller fokus mer på “kraftfulla” teman och mindre på “skrämmande” dem. 
 
Förvisso är fladdermöss också synonymt med natten, då folk dricker mest Bacardi, och några av de skrämmande associationerna ger logotypen lite av en välbehövlig udd. Det bidrar också till att skilja den från andra alkoholvarumärken som använder sig av ett mer exklusivt — och blekare — bildspråk. 
 
 

Swarovski

Swarovskis logotyp
 
 
Swarovski visar oss fördelarna med att krydda djurlogotyper med andra visuella inslag, som gradientfadern i svanen’s vingar. De använder också färg och tomt utrymme väl, eftersom det här bara är en tvåfärgad logotyp med negativt utrymme som ger detaljerna. 
 
Det sagt, valet av en svan har fortfarande stor betydelse. Svanar är kända för sin elegans och skönhet, och därför är de mer än lämpliga för att representera en smyckeslinje. 
 
 

NBC

NBC logo
 
Slutligen avslutar vi med en annan historisk och långvarig logotyp, National Broadcast Company (NBC) påfågeln. Den här logotypen är i sig själv en mästarklass i logotypdesign, där flera avancerade designtekniker används och till och med några nya uppfinns. 
 
Påfågeln är egentligen bara ett visuellt hjälpmedel för att visa upp regnbågen av färger, som är den verkliga stjärnan i logotypen. De sex olika färgerna, som alla är ordnade i ordning, får varumärket att framstå som roligt och underhållande, den perfekta tonen för ett TV-medieföretag. Lägg märke till att alla färger är mjuka — detta skulle vara en helt annan logotyp om NBC hade valt mörka eller dämpade nyanser, vilket skulle få varumärket att framstå som mer seriöst och allvarligt.
 
I centrum står dock påfågeln’s hals och huvud, som är inskurna i bakgrunden med hjälp av negativt utrymme. Eftersom regnbågen är så utbredd märker de flesta betraktare påfågelhuvudet först vid en andra titt — men den typen av överraskande insikt är bra. Det får betraktaren att känna att de upptäckt något på egen hand, och den känslan av att vara ansluten bidrar till att främja varumärkeskännedom och medvetenhet. 
 
 

3 experttips för att utforma djurlogotyper

 
 
Säkerligen kan alla branscher och företag använda en djurlogotyp… men om de fungerar eller inte beror på hur du utformar dem. Följ de här tre experttipsen för att utforma djurlogotyper och se till att din logotyp blir så effektiv som möjligt. 
 
 
Tänk stil, inte arter
 
 
Lejon kan ritas söta och kaniner kan ritas skrämmande. Det handlar inte bara om vilken typ av djur du väljer, utan också om vilken stil du ritar det i. 
 
När du väljer vilket djur som ska representera ditt varumärke ska du inte låta dig fördärvas så mycket av vilket djur du väljer. Den stil du utformar det i — färgerna, formerna och andra visuella element — kan kommunicera lika mycket som typen av djur. 
 
Detta är särskilt användbart om du är låst till ett varumärke. Om alla dina kunder känner till dig som till exempel en murmeldjur, är det i ditt varumärkes intresse att luta sig mot den associationen. Men du kan utforma din logotyp för murmeldjuret i vilken stil du vill: du kan göra ditt murmeldjur skrämmande, gulligt, roligt eller seriöst genom designval som skarpa vinklar, rundade hörn och till och med typografi. 
 
Tänk på var logotypen placeras
 
Ett vanligt misstag för förstagångsdesigners är att de inte tar hänsyn till var logotypen kommer att användas. Många gånger är logotypen utformad för att se bra ut på skärmen i deras designprogram, men det betyder inte nödvändigtvis att den kommer att se lika bra ut i en tidning, på en skylt eller på en liten smartphone-skärm. 
 
Det är bäst att utforma logotypen specifikt för den plats där den kommer att användas. Om du behöver en logotyp för två motstridiga utrymmen, till exempel ett visitkort och en väggmålning, kan du skapa två olika versioner och skräddarsy dem för var och en av dem. Se bara till att de är tillräckligt konsekventa för att tittarna ska kunna känna igen dem som samma varumärke. 
 
M MGM:s och Jaguars logotyper visar hur man gör detta på ett bra sätt. MGM, ett filmbolag, drar nytta av “rörliga bilder” för att skapa en av de första rörliga logotyperna, något som de bara kunde göra som ett företag vars logotyp främst visas under filmer. På samma sätt är Jaguar’s logotyp utformad för att se bra ut i ett tredimensionellt rum som en motorhuvudprydnad, men den kan fortfarande översättas väl till tryck med den tvådimensionella versionen. 
 
Hämta kulturella associationer
 
En av de bästa anledningarna till att använda en djurlogotyp är att de underlättar kommunikationen. Precis som former och färger har alla djur sina egna konnotationer, ibland kulturella, ibland biologiska. Som vi nämnde ovan symboliserar lejon mod, ugglor visdom, fladdermöss natt, elefanter minnen och så vidare. 
 
Håll dessa sekundära betydelser i åtanke när du väljer vilka djur du ska använda i din logotyp. Var inte heller rädd för att använda subtilt — logotyper bör utformas för att kunna ses flera gånger, så även om något inte är uppenbart vid första anblicken, kan det uppmärksammas vid andra, tredje eller tionde anblicken.
 
Du kanske till exempel inte direkt kopplar Evernote’s elefantlogotyp till ett gott minne, men om du använder appen varje dag kommer det att gå upp för dig förr eller senare. Och när det gör det stärker det bandet mellan kund och varumärke. 
 
 

Hur man gör en djurlogotyp 

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv djurlogotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 
 

Hyra en designer

 
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har dåliga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

 

Logogenies logotyptillverkare

 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudsakliga bilder
- Företagets namn och slogan
- Font och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Text- och bildplacering
- Lägga till nya ikoner
- Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
Med hjälp av en DIY logo maker som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du’är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för särskilda designtips, direkt från expertdesigners. 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x