Börja utforma din logotyp

Vad är en vektorfil?

Publicerad: 2018-02-07

Vad är en vektorfil 

?

Du kanske har hört talas om formaten EPS, SVG, AI… men för de flesta betyder dessa format inte mycket. Om du inte har nÃ¥gon aning om vad dessa format är, är du inte den enda. Vektorfiler är mycket viktiga att ha. När du fÃ¥r filer frÃ¥n en grafisk designer bör du alltid be om en vektorfil. Att förstÃ¥ skillnaden mellan en vektorfil och en rasterfil är mycket viktigt. Tryckerier, utvecklare och grafiska formgivare behöver dem för varumärkesbyggande.
 

Börja designa din logotyp


Först av allt ska vi se skillnaden mellan vektor- och rasterfiler

.


RASTER

Rasterfiler använder tusentals pixlar för att bygga upp en bild. Varje pixel har en färg. Dessa pixlar sätts ihop som ett pussel för att skapa din bild/logotyp. Vanliga filer som använder rasterbilder är JPG-, GIF- och PNG-filer.

När en rasterbild har skapats kan den inte ändras i storlek. När du ändrar storleken pÃ¥ en rasterbild ändras varje pixel lika mycket i storlek och blir suddigare när du ökar storleken. PÃ¥ sÃ¥ sätt skapas den där suddiga, luddiga effekten runt bilden som du’förmodligen har upplevt tidigare. Varje pixel blir förvrängd ur form och gör bilden otydlig. Det är därför du mÃ¥ste se till att du fÃ¥r de högsta kvaliteterna till att börja med sÃ¥ att du inte fÃ¥r nÃ¥gra problem. Om du skalar ner din bild kommer inte att pÃ¥verka kvaliteten pÃ¥ din rasterfil, men om du ökar den över dess ursprungliga storlek kommer det att göra det.

VECTOR

Vektorfiler är mycket mer flexibla och bygger på matematiska ekvationer som genererar filer vid omskalning för att möjliggöra en felfri bildkvalitet. Vektorfiler används oftast av grafiska designers. Vanligast med programvaran från Adobe Illustrator, som är specialiserad på vektorarbete. Din logotyp och alla andra märkesvaror bör utformas i vektorformat. Med tanke på att en vektorfil är mycket flexibel när det gäller omformning kan varumärkeselement som din logotyp skalas om för att passa stöd av alla storlekar utan att förlora bildkvaliteten. En annan bra sak med vektorfiler är att de mycket enkelt kan konverteras till JPG- och PNG-format för användning på webben, så du får det bästa av två världar. För dig som behöver göra justeringar av din logotyp.

 

Vad’är skillnaden mellan hög och lÃ¥g upplösning

Högupplösta bilder används ofta i tryckta stationära produkter som brevpapper, visitkort, skyltar osv. Filer med lÃ¥g upplösning används pÃ¥ webben för t.ex. webbplatser, banners, profilbilder i sociala nätverk etc… För att bestämma upplösningen pÃ¥ din bild/fil mÃ¥ste du kontrollera pixeltätheten. Dessa mÃ¥tt, som vanligtvis kallas DPI (Dots per inch) eller PPI (pixels per inch), anger bildens täthet. Du kan vanligtvis kontrollera detta genom att högerklicka pÃ¥ bilden och gÃ¥ in « information » eller genom att öppna filen i Adobe photoshop. Den pixeltäthet som krävs för en kvalitetsbild pÃ¥ webben är 72 dpi och 300 dpi för utskrift. Att ändra storleken pÃ¥ en 72 dpi webbfil för utskriftsändamÃ¥l är katastrofalt. Som nämnts ovan blir bilden suddigare ju mer du sträcker ut och ändrar storleken pÃ¥ pixlarna. Det är därför det rekommenderas starkt att börja med en högupplöst 300dpi-fil och arbeta sig ner till ett 72dpi-format för webben. Se till att du sparar tvÃ¥ olika filer, en för utskrift och en för webben.

Högupplöst logotyp

Vad är olika filformat

Rasterformat

Jpg

Jpg är den vanligaste filen för foton. Jpg-filer kan optimeras för att minska filvikten (Kb). Vissa webbplatser kräver mycket optimerade bilder för att kunna köras snabbare. Optimering kan göras med hjälp av photoshop. Ju mer du optimerar din Jpg-fil desto mer sjunker kvaliteten. Detta kan ofta resultera i gryniga bilder.

PNG

PNG-filer är som JPG-filer även om de inte kan optimeras på samma sätt som JPG-filer, vilket gör dem mycket större i storlek. Det speciella med PNG-filer är att de kan ha transparenta bakgrunder. PNG-filer är mycket användbara om du vill placera din bild över en texturerad eller färgad bakgrund.

GIF

GIF-filer är den enklaste versionen av en rasterfil som du kan hitta. De används särskilt numera i loopade animationer som kan skapas med photoshop. GIF-filer är utmärkta filformat för ikoner och mycket enkla grafiska element, men ska inte användas för bilder.

Vektorformat

EPS


EPS-filen används oftast för vektorelement som t.ex. ikoner. Fördelen med EPS-filen är att den vanligtvis är kompatibel med nya och gamla versioner av illustrator. Det är ett mycket kompatibelt format.

Ai

Ai-filer är filer som är gjorda för att användas av Adobe Illustrator (programvara). Dessa filer används vanligen av grafiska formgivare, logodesigners, illustratörer, tryckerier… Ai-filer fungerar endast med illustrator, sÃ¥ du kanske inte behöver dem om du inte använder det programmet.

SVG

SVG-filer är vektorfilformat för webben. Om du vill skapa en animation pÃ¥ din webbplats där till exempel din logotyp förstoras mÃ¥ste du använda det här formatet för att den ska hÃ¥lla hög kvalitet och vara skarp. SVG-filer är utmärkta för logotyper, ikoner, knappar…

Slutningsvis, oavsett om du designar din logotyp med en logotyptillverkare, en designbyrÃ¥ eller genom en tävling om logotypdesign, se till att du har rätt filer och rätt upplösning. Vektorfiler är oumbärliga och kommer att efterfrÃ¥gas av grafiska formgivare, tryckerier etc… Filer med hög upplösning för tryckning är viktiga liksom filer med lÃ¥g upplösning för webben. Logogenie levererar premium allt i ett logopaket med alla de filer som nämns ovan, du behöver inte springa runt eller betala extra för att fÃ¥ dessa filer.

 

Banniere promo

 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x