Börja utforma din logotyp

Uppdatera din logotyp: Ta bort och börja om på nytt eller anpassa din gamla logotyp?

Publicerad: 2020-09-22
Oavsett hur mycket som helst av oss försöker att bekämpa det, förändras världen varje dag. I vissa fall är skämt som var roliga för tio år sedan stötande nu, och som vi alla har sett kommer och går trender och kommer ibland tillbaka igen. 
 
Ditt företag är inte immunt mot de förändringar som sker i världen. Kanske startade du ditt företag när internet var i sin linda och nu erbjuder du e-handel vid sidan av din fysiska verksamhet. Eller så ärvde du bageriet som dina farföräldrar grundade och drev i årtionden. När de startade företaget hade de aldrig kunnat tänka sig att erbjuda veganska eller glutenfria alternativ och kunde inte ens tänka sig att kunderna skulle beställa bakverk via en app och få dem levererade direkt till dörren. Men i dag är detta viktiga delar av din affärsplan.
 
I båda dessa fall är en ny logotyp ett effektivt sätt att visa världen att ditt företag har förändrats för att passa in i tiden. Men är det bättre att ersätta din logotyp med en ny eller att göra ändringar i din nuvarande logotyp för att ge den ett uppdaterat utseende? Som med många andra frågor om logotyper och andra bästa metoder för grafisk design är svaret: det beror på situationen. 
 
 

Grunder för att ändra eller uppdatera din logotyp

 
 
Det finns många anledningar att ändra eller uppdatera din logotyp. Här är några av dem:
 
Du’tar ditt lokala varumärke till ett nationellt varumärke
Du tar ditt nationella varumärke till ett internationellt varumärke
Du’vänder dig om för att betjäna en annan målgrupp
Du’har ändrat din affärsmodell
Du’har ändrat dina produkter
.
Du går samman med ett annat företag
.
Du lanserar en ny verksamhet, t.ex. en nätbutik som komplement till din befintliga butik
.
Din nuvarande logotyp är föråldrad
 
Din logotyp är ditt varumärkes ansikte utåt. Den måste beskriva ditt varumärke på ett korrekt sätt i en enda bild, vilket kan vara en utmaning. Men det finns subtila sätt att skildra ditt varumärkes persona genom typsnittsval, färgpalett och till och med former du väljer att använda i din logotyp. Om du inte är bekant med dessa kan du ta dig tid att läsa våra blogginlägg om dem. 
 
 
När din verksamhet förändras drastiskt är det troligt att din logotyp inte längre beskriver den korrekt. Om du till exempel är en liten butik med takeoutdisk som expanderar till en restaurang med full service, så är de tecken som du använde i din logotyp för att berätta för världen att du erbjuder enkla, snabba måltider till ett billigt pris, som cirklar och ett seriefritt typsnitt, inte längre ett korrekt budskap. Det är till och med så att gäster som söker en mer exklusiv upplevelse med sittande bord kanske inte kommer att gå till din restaurang för att deras första tanke när de ser din logotyp är “takeout counter.”  


Round take away burger logo
 
 
Ibland är det inte så mycket din verksamhet som förändras, utan den demografiska grupp du vill nå. Du kanske driver en bilverkstad. Eftersom du vet att bilar generellt sett anses vara en mansdomän är din logotyp en mörkblå åttkant med fet stil. Men efter flera år med den logotypen och när du inser att du förlorar pengar genom att inte nå kvinnliga förare, bestämmer du dig för att det är dags för en uppdatering som leder din logotyp i en mer könsneutral riktning. Din verksamhet förändrades inte, men däremot hur du presenterar den för att få kontakt med människor som du tidigare inte nådde.
 
Volkswagens logotyputveckling
 
 
Och så är det frågan om att slå ihop ditt företag med ett annat. Oavsett om det är en likvärdig sammanslagning, om ditt varumärke förvärvas av ett större företag eller om det är du själv som förvärvar, är det i allmänhet lämpligt med en ny logotyp. För många företag som har gått igenom fusioner är svaret här att skapa en logotyp som innehåller delar av båda varumärkenas logotyper, som till exempel ExxonMobile som behöll Mobile’s röda signaturfärg i logotypen efter att de två varumärkena hade gått samman. 
 
Utveckling av mobil logotyp
 
Så som du kan se finns det många anledningar till att byta logotyp. En annan anledning att uppdatera din logotyp är om den helt enkelt ser föråldrad ut. Om ditt företag’har funnits ett tag finns det’en god chans att din logotyp innehåller några äldre designtrender. Kanske ger de din logotyp en cool vintage-look, men kanske får de den bara att se ut som om den är föråldrad. 
 
IBM:s logotyputveckling
 
Det är inte alltid så lätt att avgöra om en logotyp är föråldrad eller om den inte längre beskriver varumärket korrekt. Ett sätt att bedöma om din logotyp börjar bli gammal är att jämföra den med andra logotyper i din bransch. Ser din logotyp märkbart äldre ut? Om så är fallet är det troligen dags för en förändring. 
 
Men vänta – vissa kända logotyper ändras aldrig. Ett utmärkt exempel är Coca-Colas logotyp, som har varit i princip densamma sedan 1886. 
 
Coca cola logo evolution
 
Din logotyp kanske inte behöver ändras. Kanske är den perfekt som den är och kommunicerar ditt varumärke lika starkt som den gjorde när den först utformades, även om ditt företag har vuxit och utvecklats under de år som gått sedan den skapades. Om så är fallet, grattis! Du har en tidlös logotyp. 
 
Men hur kan du veta om din logotyp är tillräckligt tidlös för att förbli densamma när ditt företag utvecklas? Läs vidare för att lära dig mer om vilka överväganden du bör göra när du funderar på att byta logotyp. 
 
 

Vad du bör tänka på när du funderar på att uppdatera din logotyp

 
 
När du funderar på att uppdatera din logotyp bör du ställa dig några frågor för att avgöra om det är rätt val:
 
Gör min nuvarande logotyp en korrekt bild av mitt varumärke?
Genomförs min nuvarande logotyp av min målgrupp?
Om jag kunde göra om min logotyp just nu, hur skulle den se ut? Ser den omgjorda logotypen ut som den logotyp du använder för närvarande?
 
Så nästa fråga är om det är bättre att införa en helt ny logotyp eller om det bara är bättre att justera den logotyp du har nu? Svaret? Återigen, det beror på. 
 
Om du bestämmer dig för att din nuvarande logotyp fungerar på ett sätt som fungerar eller skulle kunna fungera bättre är det förmodligen bäst att gå på en ansiktslyftning. Detta gäller även om du inte ändrar ditt företagsnamn eller din affärsmodell. Genom att helt enkelt justera din logotyp så att den bättre överensstämmer med dagens trender undviker du att eventuellt alienera eller förvirra dina köpare. 
 
Pepsi logotyputveckling
 
Om ditt varumärke genomgår en större förändring, som ett nytt namn, en ny affärsmodell, drastiskt annorlunda erbjudanden eller inträde på en ny marknad, behöver du förmodligen en mer extrem logotypförändring. I det här fallet är det förmodligen bäst att börja om på nytt. 
 
Apple logo evolution
 

Sätt att anpassa din logotyp

 
 
Om du väljer att göra en logotyp om, fundera på hur du kan fräscha upp den utan att förändra de centrala element som gjorde originalet så bra. 
 
I vissa fall räcker det med ett enkelt palettbyte för att din logotyp ska kännas fräsch. Du kanske inte ens behöver ändra färgerna, bara nyanserna av färgerna, som Visa gjorde när de gjorde om sin logotyp. 
 
Visa logo evolution
 
Ett annat sätt att uppdatera din logotyp är att byta typsnitt. Du kan välja ett mer rundat och modernt typsnitt, eller så kan du välja att ta logotypen i en annan riktning och ge den ett serif-typsnitt för att lägga till en känsla av sofistikering. 
 
Googles logotyputveckling
 
Du kan också ta bort ett element i logotypen för att låta ordmärket eller bilden stå för sig själv. Nike swoosh är till exempel omedelbart igenkännbar nästan överallt. Den behöver inte Nike-ordmärket, den står helt självständig. 
 
Nike logo evolution
 
 

Förnyelse med en helt ny logotyp

 
 
När det inte finns något realistiskt sätt att uppdatera din gamla logotyp för att passa ditt nya varumärke är det bäst att skapa en helt ny logotyp. Många kända varumärken har gjort det – ibland måste man helt och hållet återuppfinna sig själv för att förbli relevant i dagens värld. 
 
AT&T logotyputveckling
 
En ny logotyp kan behålla element från den gamla logotypen, som AT&T som behöll samma nyans av blått som de använde i 1969 års version av sin logotyp när de bytte till en jordglob. På så sätt behåller du en konkret del av varumärkeskännedomen när du gör en ny design, men du är inte tvungen att anpassa din gamla logotyp till din nya varumärkesidentitet. Men om detta tillvägagångssätt inte fungerar för ditt varumärke, försök inte tvinga fram det. Ibland måste man helt och hållet ta bort tavlan och skapa något helt nytt. 
 
När du skapar en ny logotyp bör du börja från grunden. Ställ dig samma frågor som du ställde dig själv när du utformade din första logotyp, till exempel:
 
Vem riktar sig mitt varumärke till?
Vilken produkt eller tjänst erbjuder vi?
Vad skiljer oss från våra konkurrenter?
Vad är våra kärnvärden? Hur arbetar vi i enlighet med dessa värderingar?
Vad förväntar sig köparna av detta varumärke?
 
Förbered sedan en design utifrån svaren på dessa frågor. Som vi nämnde ovan berättar designelement i din logotyp, t.ex. färgerna du använder, formerna du använder och ditt typsnitt, på ett subtilt sätt för världen vad ditt varumärke handlar om och vad de kan förvänta sig av dig. Tänk på ditt varumärkes personlighet och bestäm de designval som kommunicerar den personligheten, till exempel en mättad grön nyans för ett pålitligt gräskötselföretag eller en ljusblå cirkelformad logotyp för en barnsalong. 
 
Och du uppdaterar bara din logotyp eller väljer en helt ny logotyp, du måste ha en budget för förändringen. Din nya logotyp kommer att finnas på många ställen: din webbplats, dina visitkort, din skyltning och varje annons som ditt företag skapar. En omdesign av logotypen kommer att ta tid och kosta pengar för att ersätta den gamla logotypen på varumärkesvaror. 
Turligtvis behöver det inte kosta mycket att utforma en helt ny logotyp. Med Logogenie’s ogo maker kan du skapa din egen professionella logotyp på bara några minuter, ingen erfarenhet av design eller kodning behövs. 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x