
Varje företag behöver en logotyp, men vad är din logotyp värd om den inte är tydlig för dina kunder? Som designer kan jag berätta att mÃ¥nga människor redan har en massa idéer som flyter i bakhuvudet om hur de vill att deras logotyp ska se ut innan de ens har börjat. Vissa vill att logotypen ska se ut som nÃ¥got de har sett pÃ¥ gatan. En del har fullständiga « out-of-the-box » idéer. Hur som helst finns det ett antal regler och riktlinjer för logotypdesign som du mÃ¥ste respektera om du vill att din logotyp ska se professionell ut. När det gäller logotypdesign online är det mÃ¥nga som gör fel pÃ¥ grund av att det är de som utformar logotypen. Här är nÃ¥gra viktiga riktlinjer som hjälper dig att utforma en mycket professionell logotyp:
Gör din logotyp nu
Komplexitet
Var enkel. Enkla logotyper är lättare att titta på och komma ihåg. Ju enklare din logotyp är, desto lättare kan du anpassa den till olika format (webbplatser, visitkort, klistermärken, T-shirts, reklamskyltar) och desto fler kommer att kunna memorera den. Här är ett exempel på en logotyp som är för komplex :
Märker du hur du blir träffad rakt i näsan av det superblinkande gula? Den här färgen är mycket att övervinna, färgen är i princip det enda som sticker ut och den’är svÃ¥r att titta pÃ¥. Bortsett frÃ¥n att den är alldeles för flashig mÃ¥ste du tänka pÃ¥ att dina färger ska vara tryckvänliga. Den här färgen kommer inte att bli bra om den skrivs ut. Ramen runt texten är mycket grov och är onödig. Det gula i texten gör den svÃ¥r att läsa och de dekorativa stjärnorna är smaklösa och onödiga. Undvik att använda för mycket dekorativa prylar och former runt din logotyp och hÃ¥ll den bara tydlig och enkel. Använd komplementära färger som inte är för flashiga och se till att de inte är för ljusa, annars fÃ¥r du problem när du trycker ut dem.
Fonts
Se till att teckensnittet du använder är lättläst och inte för konstigt. Undvik att använda kaligrafiska typsnitt som är för komplicerade, föredra istället skarpa, feta typsnitt som sticker ut och som kommer att kunna läsas bÃ¥de pÃ¥ nära och lÃ¥ngt hÃ¥ll. Om du använder tvÃ¥ typsnittstyper, se till att de passar ihop (precis som jag nämnde med färgerna ovan). Du bör’inte använda mer än tvÃ¥ typsnitt i din logotypkomposition, att använda för mÃ¥nga typsnitt gör att din logotyp ser slarvig och oprofessionell ut. Här är ett exempel pÃ¥ en logotyp som inte har utnyttjat teckensnitten pÃ¥ rätt sätt :
I det här exemplet passar typsnitten och färgerna helt klart INTE ihop. Designern har använt ett kaligrafiskt typsnitt för företagsnamnet som inte är särskilt läsbart, baslinjen under använder ett futuristiskt, fyrkantigt typsnitt som inte passar bra ihop med det kaligrafiska och efter det ja… du mÃ¥ste komma ihÃ¥g att du’inte designar ett visitkort när du’gör en logotyp, att lägga till din adress, ditt nummer, ditt datum ect… är’inte rekommenderat. En proffsig logotyp bör bara bestÃ¥ av högst 2 eller 3 rader och typsnitten mÃ¥ste smälta in väl tillsammans med färgerna. Tänk pÃ¥ att människor mÃ¥ste kunna läsa texten bÃ¥de pÃ¥ nära och lÃ¥ngt hÃ¥ll. Om du trycker exemplet ovan pÃ¥ affärsvÃ¥rd, är det självklart att texten INTE kommer att vara lätt att läsa… Don’t make you’re clients get your’re magnifying glasses out. Använd samma typ av typsnittsfamiljer och hÃ¥ll texterna sÃ¥ korta och tydliga som möjligt. Detta är en viktig del av utformningen av en lyckad logotyp !
Struktur
Det är superviktigt att din logotyp förblir välstrukturerad. Justeringen av elementen i din logotyp är mycket viktig. Att ha en logotyp som inte är’strukturerad och rätt inriktad kan verka oprofessionell och sluta med att den inte ens ser ut som en logotyp. Titta pÃ¥ exemplet nedan och se till att du inte gör samma misstag :
I det första exemplet (som diskuterats ovan) finns det alldeles för mycket texter, typsnittsvariationer och storlekar. Håll det enkelt, se till att du bara har högst 2 eller 3 rader text i din logotyp. I exempel nummer två har vi för flashiga färger, text och ikoner som överlappar varandra, problem med inriktningen och ett osammanhängande val av typsnitt. Undvik att överlappa element eftersom det skapar förvirring, se till att elementen har rätt avstånd och att de är fint riktade. Här är några exempel på logotyper som är mycket välstrukturerade och som fungerar !
Bemärk att i det första exemplet är ikonen fin och synlig och perfekt anpassad till texterna. De två färgerna som används i texterna är desamma som färgerna i ikonen och storleken/mängden är inte alltför överväldigande. Siffran sticker ut, man ser direkt vad det här företaget sysslar med. Baslinjen är i stort sett lika lång som företagsnamnet vilket ger hela designen mer struktur, färgerna passar bra ihop. Nummer 3 är söt och diskret. Takikonen ovanpå företagsnamnet, fet text, lättlästa typsnitt och med samma färg som ikonen, baslinjen är helt i linje med företagsnamnet och har lite bokstavsavstånd som ger den lite mer stil.
Färger
Färger är ett av de viktigaste elementen i en logotyp som avgör om din logotyp fungerar eller inte. Färger som är för ljusa kommer inte att se bra ut, men framför allt kommer de inte att bli bra på tryckta produkter. Se till att du använder komplementära färger, här är en fin färgpalett med varma och kalla komplementära färgvariationer:
Se till att alla element fungerar i harmoni med färgerna. Färger från ikonen bör användas för texterna. Ljusa till mellangråa färger är också häftiga eftersom de passar till allt.
Slutar anmärkningar
Som avslutning pÃ¥ den här artikeln mÃ¥ste jag’säga att när du’gör en logotyp mÃ¥ste du lägga ner en riktig tanke pÃ¥ den och även göra din hemläxa. Ta en titt pÃ¥ vad andra företag gör och undvik att göra vanliga misstag. Se till att färgerna som väljs passar din bransch, till exempel bör du inte välja en ljusgul färg om du levererar hälsosamma mÃ¥ltider. Se till att din logotyp är perfekt anpassad. Se till att du använder lättlästa typsnitt som sticker ut och som är lätta att läsa bÃ¥de pÃ¥ nära och lÃ¥ngt hÃ¥ll. Och sist men inte minst, hÃ¥ll det enkelt. Ju enklare desto bättre. Ju enklare din logotyp är, desto mer kommer dina kunder att komma ihÃ¥g ditt företagsnamn och desto mer kommer de att tänka pÃ¥ dig när de behöver dina tjänster.
Vi hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att förstå vad som gäller när du utformar en logotyp. Vår webbplats erbjuder en gör-det-själv-tjänst för logotypdesign online som har utformats och utarbetats av vårt erfarna och passionerade team. Designa din logotyp för ditt företag idag på mindre än 15 minuter, välj från över 1000 premium logotypmallar som är handgjorda av vårt team av designers och anpassa din logotyp med hjälp av våra lättanvända online-verktyg.
Gör din logotyp nu