Börja utforma din logotyp

Logo Maker Vs Logo Generator | Vilka är de viktigaste skillnaderna?

Publicerad: 2020-10-20

När du behöver en snygg logotyp finns det mÃ¥nga logotypgeneratorer till ditt förfogande. Men vad du egentligen behöver är en logotyptillverkare, inte en logotypgenerator. De lÃ¥ter likadana, men de’är faktiskt tvÃ¥ väldigt olika saker. Som deras namn antyder genererar en logotypgenerator en logotyp Ã¥t dig, medan en logotyptillverkare är en uppsättning verktyg som du kan använda för att skapa din egen logotyp. 

Du kanske frestas att välja en logotypgenerator eftersom det lÃ¥ter som mindre arbete. Vi förstÃ¥r det. Men det är just därför du inte bör välja en logotypgenerator. När du inte gör arbetet själv har du mycket mindre kontroll över slutproduktens resultat. Och när du inte har sÃ¥ mycket kontroll över din logotyp kommer du troligen att fÃ¥ nÃ¥got som kan glömmas bort. 

Oroa dig inte – att använda en logotypgenerator innebär att du mÃ¥ste göra designarbetet själv, men lita pÃ¥ oss, det är inte svÃ¥rt arbete. Logogenie’s logotyptillverkare gör det otroligt enkelt för vem som helst att göra sin egen premiumlogotyp, inga kodnings- eller designkunskaper krävs.  

 

Vad är skillnaden mellan en logotyptillverkare och en logotypgenerator?


En logotyptillverkare skapar helt enkelt din logotyp Ã¥t dig. En logotyptillverkare ger dig Ã¥ andra sidan de verktyg du behöver för att skapa din egen logotyp. 

LÃ¥t oss först bryta ner hur en logotyptillverkare fungerar. 


Logogenie a ta det bästa av tvÃ¥ världar. det'är en logotypgenerator och en logotyptillverkare pÃ¥ en och samma gÃ¥ng! Du börjar med en logotyp tempate som genereras med hjälp av artificiell intelligens. Detta innebär att Logogenie kommer att komma med anpassade logotypdesigns baserat pÃ¥ din företagsinformation! Sedan är det upp till dig att anpassa logotypen med de onlineverktyg som finns pÃ¥ webbplatsen.

Varje logotypmakare har lite olika uppsättning verktyg och lite olika verktygsfunktionalitet. Men i grund och botten ger de dig alla verktyg som du kan använda för att välja din logotyp’s övergripande form, dess färgpalett, vilket typsnitt du använder för texten och logotyp’s huvudbild.

Vissa logotypmakare som Logogenie har enorma bibliotek fulla av typsnitt, bilder och mallar som du kan använda medan andra... inte har det.

När du’letar efter rätt logotyptillverkare att använda för att skapa din logotyp, se till att du väljer en som ger dig mÃ¥nga anpassningsmöjligheter. Sedan... Det’finns logotypgeneratorer. 

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna


Samma som logotyptillverkarna är alla logotypgeneratorer olika. Men de fungerar alla på samma grundläggande sätt:
 

- Du ger information som ditt varumärkesnamn och din tagline
- Du väljer din bransch
- Du väljer nÃ¥gra nyckelord om ditt varumärke’s personlighet
- Du väljer en eller flera varumärkesfärger


Och när du’har gett all denna information fÃ¥r du’antingen ett logotypförslag eller sidor med logotypförslag. De genereras alla med hjälp av en algoritm som tar den information du har lämnat och skapar nÃ¥got som idealiskt fÃ¥ngar din varumärkespersonlighet. Problemet är att det är en algoritm, inte en människa. Och ditt varumärke mÃ¥ste tilltala människor, inte datorer. SÃ¥ för att skapa nÃ¥got som tilltalar mänskliga ögon bör din logotyp skapas av en människa. 


En mänsklig designer vet när han eller hon mÃ¥ste bryta mot reglerna för att skapa en effektiv design. Det gör inte en dator. SÃ¥ när din logotyp utformas av en algoritm kan den tekniskt sett passa ditt företag–en fyrkantig logotyp i marinblÃ¥tt för en bank, en rund rosa logotyp för ett bageri, till exempel–men den fÃ¥ngar inte nödvändigtvis hur ditt varumärke skiljer sig frÃ¥n andra i din bransch. Du kanske till exempel vill framhäva din banks progressiva värderingar genom att lägga till en gul blixt till din marinblÃ¥ logotyp, men algoritmen skulle inte göra det eftersom det inte passar in i dess logik.


Populära logotypgeneratorer


Vi täckte nÃ¥gra av dessa logotypgeneratorer i detalj i ett tidigare inlägg. Skillnaderna gÃ¥r utöver vilken information du mÃ¥ste lämna och hur mÃ¥nga förslag pÃ¥ logotypkoncept du fÃ¥r – vissa erbjuder support efter att du’har skapat din logotyp och vissa erbjuder enkla sätt att skriva ut din logotyp pÃ¥ visitkort, pennor och andra prylar.

 Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

Logogeneratorer mÃ¥ vara populära, men de är faktiskt inte lättare att använda än logotyptillverkare. Visst, det är mindre arbete – du kan bokstavligen bara koka ner ditt varumärke till nÃ¥gra fÃ¥ kärnkomponenter och lÃ¥ta algoritmen göra sin sak – men när det gäller att anpassa din logotyp gör du samma sak: byter ut färger, provar olika typsnitt, ändrar logotypens huvudbild ’. 


En logotypgenerator innebär fler alternativ


När du använder en logotypgenerator börjar du inte med ett tomt blad. Istället börjar du med det logotypkoncept som AI:n spottar ut åt dig. Det betyder inte att du inte kan anpassa logotypen - vanligtvis kan du det - men ofta betyder det att du är begränsad till ett antal anpassningsalternativ. En logotypgenerator kan till exempel ha en uppsättning logotypmallar för varje bransch.

Om du valde “bygg” som din bransch under det inledande frÃ¥geformuläret, kommer du bara att kunna se de mallalternativ som generatorn tillhandahÃ¥ller för logotyper för byggsektorn. Det innebär korslagda hammare, fyrkantiga logotyper som toppas av trianglar för att se ut som hus och andra generiska byggrelaterade bilder. Det betyder ocksÃ¥ att du inte har tillgÃ¥ng till mallar som är avsedda för varumärken i andra branscher, t.ex. kreativa tjänster och utbildning.

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

Det här är varför det är dÃ¥ligt: du missar mallar som kan vara perfekta för ditt varumärke. LÃ¥t oss säga att du är en dansstudio som regelbundet anordnar country western-danskvällar. Du väljer “studios” som din bransch och fÃ¥r ett gäng mallar som ser ut som fotostativ, konstnärs stafflier och filmrullar. Kanske fÃ¥r du till och med en mall som har en spotlight eller ett par balettskor. Men om du hade valt “mode,” hade du kanske haft möjlighet att skapa din logotyp med en cowboyhatt eller ett par westernstövlar, vilket skulle göra den mer anpassad till just din dansstudio. 


Detta gäller även för ditt typsnitt. När du nämnde nÃ¥gra nyckelord om ditt varumärke valde generatorn ett eller nÃ¥gra typsnitt som matchade de nyckelord du valde. Algoritmen kunde’inte ta hänsyn till att du’har en nyanserad varumärkespersonlighet och ge dig kreativa typsnittsförslag som representerar den korrekt. När du använder en logotypgenerator mÃ¥ste du i princip sätta ditt varumärke i en lÃ¥da. 


Hur man väljer en logotyptillverkare


Det finns mÃ¥nga logotyptillverkare pÃ¥ webben och precis som logotypgeneratorer varierar de i kvalitet. När du’letar efter rätt logotypframställare ska du leta efter en som ger dig sÃ¥ mÃ¥nga alternativ som möjligt. Det innebär hundratals teckensnitt, ett komplett utbud av färger att välja mellan och möjligheten att ändra din logotyp pÃ¥ en mängd olika sätt. 


Här’är en snabb titt pÃ¥ vad Logogenie’s logotyptillverkare erbjuder:
 

- Hundratals teckensnitt, kategoriserade i sju olika grupper
- Möjligheten att lägga så många element som du vill över och under varandra för att skapa en logotyp med djup
- En fullskalig bg-färgväljare – inga förutbestämda färgscheman här
- Ett komplett bibliotek av ikoner att använda och anpassa fullt ut

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

När du väljer en logotyptillverkare ska du inte bara titta på logotypanpassningsalternativen. Titta på vad logotyptillverkaren erbjuder dig, till exempel:


- Enkel storleksändring

- Din logotyp i vektorformat, så att du enkelt kan skala upp eller ner den

- Ett pris som passar din budget

 

FÃ¥ ut det mesta av en logotyptillverkare


En logotyptillverkare ger dig verktyg, men de är bara lika effektiva som ditt öga för design. Om du inte är bekant med hur element som färger, former och typsnitt fungerar för att kommunicera ditt unika varumärke, kan du uppdatera dig med vÃ¥ra senaste blogginlägg om dessa ämnen: 

 

- Vad är de olika typsnittstyperna som du kan använda för att designa din logotyp
- Använda former för att designa logotyper: The Meaning of Colors and How To Use Them With Brand Design">The Meaning of Colors and How To Use Them With Brand Design

 

Dra dig tid för att förstÃ¥ hur du effektivt kan förmedla ditt varumärkes personlighet visuellt, och skissa sedan pÃ¥ nÃ¥gra logotypidéer.  GÃ¥ sedan in i logotypframställningen med dessa idéer i handen sÃ¥ att du kan hänvisa till dem när du designar. 


Att prova olika färgkombinationer i din logotyp. Prova även variationer av dessa färger, t.ex. ljusare eller mörkare nyanser, mer eller mindre mättade nyanser och att vända på logotypens huvudfärg och dess accentfärg. En bra logotyptillverkare ger dig ett obegränsat antal ändringar av din logotyp (till skillnad från en logotypgenerator, som i många fall begränsar antalet ändringar du kan göra), så dra full nytta av detta och lek med din logotyp tills den är perfekt.

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

Lär känna logotyptillverkaren riktigt bra ocksÃ¥. En logotyptillverkare med mÃ¥nga verktyg kan verka skrämmande till en början, men fler verktyg innebär bara fler sätt att anpassa din logotyp. Lek med varje verktyg och se hur din logotyp ser ut i olika stilar, till exempel med en skugga eller i svartvitt kontra färg. Du’kommer troligen att behöva flera versioner av din logotyp ändÃ¥–olika storlekar, en mer minimalistisk version för mindre inställningar som din Twitter-profilbild och en svartvit eller grÃ¥skalaversion för utskriftsjobb där färg inte är ett alternativ. Ju bättre du är pÃ¥ att använda en logotypframställare, desto bättre rustad är du för att använda den för att skapa en anpassad logotyp som perfekt fÃ¥ngar allt om ditt varumärke. 

 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x