Börja utforma din logotyp

Logo Maker Vs Logo Generator | Vilka är de viktigaste skillnaderna?

Publicerad: 2020-10-20

När du behöver en snygg logotyp finns det många logotypgeneratorer till ditt förfogande. Men vad du egentligen behöver är en logotyptillverkare, inte en logotypgenerator. De låter likadana, men de’är faktiskt två väldigt olika saker. Som deras namn antyder genererar en logotypgenerator en logotyp åt dig, medan en logotyptillverkare är en uppsättning verktyg som du kan använda för att skapa din egen logotyp. 

Du kanske frestas att välja en logotypgenerator eftersom det låter som mindre arbete. Vi förstår det. Men det är just därför du inte bör välja en logotypgenerator. När du inte gör arbetet själv har du mycket mindre kontroll över slutproduktens resultat. Och när du inte har så mycket kontroll över din logotyp kommer du troligen att få något som kan glömmas bort. 

Oroa dig inte – att använda en logotypgenerator innebär att du måste göra designarbetet själv, men lita på oss, det är inte svårt arbete. Logogenie’s logotyptillverkare gör det otroligt enkelt för vem som helst att göra sin egen premiumlogotyp, inga kodnings- eller designkunskaper krävs.  

 

Vad är skillnaden mellan en logotyptillverkare och en logotypgenerator?


En logotyptillverkare skapar helt enkelt din logotyp åt dig. En logotyptillverkare ger dig å andra sidan de verktyg du behöver för att skapa din egen logotyp. 

Låt oss först bryta ner hur en logotyptillverkare fungerar. 


Logogenie a ta det bästa av två världar. det'är en logotypgenerator och en logotyptillverkare på en och samma gång! Du börjar med en logotyp tempate som genereras med hjälp av artificiell intelligens. Detta innebär att Logogenie kommer att komma med anpassade logotypdesigns baserat på din företagsinformation! Sedan är det upp till dig att anpassa logotypen med de onlineverktyg som finns på webbplatsen.

Varje logotypmakare har lite olika uppsättning verktyg och lite olika verktygsfunktionalitet. Men i grund och botten ger de dig alla verktyg som du kan använda för att välja din logotyp’s övergripande form, dess färgpalett, vilket typsnitt du använder för texten och logotyp’s huvudbild.

Vissa logotypmakare som Logogenie har enorma bibliotek fulla av typsnitt, bilder och mallar som du kan använda medan andra... inte har det.

När du’letar efter rätt logotyptillverkare att använda för att skapa din logotyp, se till att du väljer en som ger dig många anpassningsmöjligheter. Sedan... Det’finns logotypgeneratorer. 

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna


Samma som logotyptillverkarna är alla logotypgeneratorer olika. Men de fungerar alla på samma grundläggande sätt:
 

- Du ger information som ditt varumärkesnamn och din tagline
- Du väljer din bransch
- Du väljer några nyckelord om ditt varumärke’s personlighet
- Du väljer en eller flera varumärkesfärger


Och när du’har gett all denna information får du’antingen ett logotypförslag eller sidor med logotypförslag. De genereras alla med hjälp av en algoritm som tar den information du har lämnat och skapar något som idealiskt fångar din varumärkespersonlighet. Problemet är att det är en algoritm, inte en människa. Och ditt varumärke måste tilltala människor, inte datorer. Så för att skapa något som tilltalar mänskliga ögon bör din logotyp skapas av en människa. 


En mänsklig designer vet när han eller hon måste bryta mot reglerna för att skapa en effektiv design. Det gör inte en dator. Så när din logotyp utformas av en algoritm kan den tekniskt sett passa ditt företag–en fyrkantig logotyp i marinblått för en bank, en rund rosa logotyp för ett bageri, till exempel–men den fångar inte nödvändigtvis hur ditt varumärke skiljer sig från andra i din bransch. Du kanske till exempel vill framhäva din banks progressiva värderingar genom att lägga till en gul blixt till din marinblå logotyp, men algoritmen skulle inte göra det eftersom det inte passar in i dess logik.


Populära logotypgeneratorer


Vi täckte några av dessa logotypgeneratorer i detalj i ett tidigare inlägg. Skillnaderna går utöver vilken information du måste lämna och hur många förslag på logotypkoncept du får – vissa erbjuder support efter att du’har skapat din logotyp och vissa erbjuder enkla sätt att skriva ut din logotyp på visitkort, pennor och andra prylar.

 Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

Logogeneratorer må vara populära, men de är faktiskt inte lättare att använda än logotyptillverkare. Visst, det är mindre arbete – du kan bokstavligen bara koka ner ditt varumärke till några få kärnkomponenter och låta algoritmen göra sin sak – men när det gäller att anpassa din logotyp gör du samma sak: byter ut färger, provar olika typsnitt, ändrar logotypens huvudbild ’. 


En logotypgenerator innebär fler alternativ


När du använder en logotypgenerator börjar du inte med ett tomt blad. Istället börjar du med det logotypkoncept som AI:n spottar ut åt dig. Det betyder inte att du inte kan anpassa logotypen - vanligtvis kan du det - men ofta betyder det att du är begränsad till ett antal anpassningsalternativ. En logotypgenerator kan till exempel ha en uppsättning logotypmallar för varje bransch.

Om du valde “bygg” som din bransch under det inledande frågeformuläret, kommer du bara att kunna se de mallalternativ som generatorn tillhandahåller för logotyper för byggsektorn. Det innebär korslagda hammare, fyrkantiga logotyper som toppas av trianglar för att se ut som hus och andra generiska byggrelaterade bilder. Det betyder också att du inte har tillgång till mallar som är avsedda för varumärken i andra branscher, t.ex. kreativa tjänster och utbildning.

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

Det här är varför det är dåligt: du missar mallar som kan vara perfekta för ditt varumärke. Låt oss säga att du är en dansstudio som regelbundet anordnar country western-danskvällar. Du väljer “studios” som din bransch och får ett gäng mallar som ser ut som fotostativ, konstnärs stafflier och filmrullar. Kanske får du till och med en mall som har en spotlight eller ett par balettskor. Men om du hade valt “mode,” hade du kanske haft möjlighet att skapa din logotyp med en cowboyhatt eller ett par westernstövlar, vilket skulle göra den mer anpassad till just din dansstudio. 


Detta gäller även för ditt typsnitt. När du nämnde några nyckelord om ditt varumärke valde generatorn ett eller några typsnitt som matchade de nyckelord du valde. Algoritmen kunde’inte ta hänsyn till att du’har en nyanserad varumärkespersonlighet och ge dig kreativa typsnittsförslag som representerar den korrekt. När du använder en logotypgenerator måste du i princip sätta ditt varumärke i en låda. 


Hur man väljer en logotyptillverkare


Det finns många logotyptillverkare på webben och precis som logotypgeneratorer varierar de i kvalitet. När du’letar efter rätt logotypframställare ska du leta efter en som ger dig så många alternativ som möjligt. Det innebär hundratals teckensnitt, ett komplett utbud av färger att välja mellan och möjligheten att ändra din logotyp på en mängd olika sätt. 


Här’är en snabb titt på vad Logogenie’s logotyptillverkare erbjuder:
 

- Hundratals teckensnitt, kategoriserade i sju olika grupper
- Möjligheten att lägga så många element som du vill över och under varandra för att skapa en logotyp med djup
- En fullskalig bg-färgväljare – inga förutbestämda färgscheman här
- Ett komplett bibliotek av ikoner att använda och anpassa fullt ut

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

När du väljer en logotyptillverkare ska du inte bara titta på logotypanpassningsalternativen. Titta på vad logotyptillverkaren erbjuder dig, till exempel:


- Enkel storleksändring

- Din logotyp i vektorformat, så att du enkelt kan skala upp eller ner den

- Ett pris som passar din budget

 

Få ut det mesta av en logotyptillverkare


En logotyptillverkare ger dig verktyg, men de är bara lika effektiva som ditt öga för design. Om du inte är bekant med hur element som färger, former och typsnitt fungerar för att kommunicera ditt unika varumärke, kan du uppdatera dig med våra senaste blogginlägg om dessa ämnen: 

 

- Vad är de olika typsnittstyperna som du kan använda för att designa din logotyp
- Använda former för att designa logotyper: The Meaning of Colors and How To Use Them With Brand Design">The Meaning of Colors and How To Use Them With Brand Design

 

Dra dig tid för att förstå hur du effektivt kan förmedla ditt varumärkes personlighet visuellt, och skissa sedan på några logotypidéer.  Gå sedan in i logotypframställningen med dessa idéer i handen så att du kan hänvisa till dem när du designar. 


Att prova olika färgkombinationer i din logotyp. Prova även variationer av dessa färger, t.ex. ljusare eller mörkare nyanser, mer eller mindre mättade nyanser och att vända på logotypens huvudfärg och dess accentfärg. En bra logotyptillverkare ger dig ett obegränsat antal ändringar av din logotyp (till skillnad från en logotypgenerator, som i många fall begränsar antalet ändringar du kan göra), så dra full nytta av detta och lek med din logotyp tills den är perfekt.

 

Logotyptillverkare vs logotypgenerator, vilka är de viktigaste skillnaderna

 

Lär känna logotyptillverkaren riktigt bra också. En logotyptillverkare med många verktyg kan verka skrämmande till en början, men fler verktyg innebär bara fler sätt att anpassa din logotyp. Lek med varje verktyg och se hur din logotyp ser ut i olika stilar, till exempel med en skugga eller i svartvitt kontra färg. Du’kommer troligen att behöva flera versioner av din logotyp ändå–olika storlekar, en mer minimalistisk version för mindre inställningar som din Twitter-profilbild och en svartvit eller gråskalaversion för utskriftsjobb där färg inte är ett alternativ. Ju bättre du är på att använda en logotypframställare, desto bättre rustad är du för att använda den för att skapa en anpassad logotyp som perfekt fångar allt om ditt varumärke. 

 

Kolla in våra andra artiklar

x