Börja utforma din logotyp

Hur man utformar den perfekta logotypen för Facebook

Publicerad: 2020-08-31
Oh, Facebook. Av alla sociala medier är detta den största, mest etablerade och mest omtyckta. Det är på den du koncentrerar huvuddelen av dina affärsaktiviteter. På gott och ont, om du har ett företag och det inte finns på Facebook, går du miste om massor av försäljning. 
 
Och även om du inte är ett företag gäller samma princip. Om du är en ideell organisation som inte finns på Facebook innebär det att du går miste om medvetenhet om orsaken, erkännande av varumärket och i slutändan stöd för din sak. Om du är konstnär eller någon annan typ av innehållsskapare innebär en avsaknad av en Facebook-profil att många människor runt om i världen aldrig kommer att få se dina verk.
 
I dagens värld skadar det ditt varumärke om du inte finns på sociala medier. Och av alla plattformar för sociala medier kommer det att skada ditt varumärke mest om du inte är på Facebook. 
 
 

Facebook-logotyper jämfört med andra logotyper

 
 
Att utforma en logotyp som ska användas på Facebook är som att utforma en logotyp som ska användas på vilken annan plattform som helst – du måste utforma något som passar in i de utrymmen som Facebook tillhandahåller utan att sträcka sig eller förvrängas. Din profilbild på Facebook är ditt varumärke’s “ansikte” på Facebook. Det är den bild som visas bredvid ditt varumärkes namn varje gång du gör något på Facebook, till exempel kommenterar ett inlägg. 
 
På datorskärmar är din Facebook-profilbild 170 pixlar gånger 170 pixlar. På en smartphone är den 128 pixlar gånger 128 pixlar. 
 
 
Facebook responsiv företagsprofil
 
 
En Facebook-profilbild är helt enkelt liten. Och eftersom den är liten har du inte mycket utrymme för en stor, komplicerad logotyp med mycket text och ovidkommande element. När du utformar din Facebook-logotyp ska du tänka på den lilla storleken och välja något kompakt. Om det finns text i din logotyp, gör den stor och tydlig så att den syns lätt på Facebook. Det kan innebära att du måste leka med olika typsnitt för att hitta ett som är läsbart i små storlekar, till exempel ett fettryckt typsnitt i stället för ett tunt kursivt typsnitt. Det kan också innebära att du skapar en annan version av din logotyp där du tar bort texten och/eller reducerar den till bara ett eller två nyckelelement. Läs mer om 30 bästa typsnitt för att designa en fantastisk logotyp.
 

Det är också viktigt att se till att din logotyp är läsbar på både dator- och smartphoneskärmar. Ta en titt på den i båda storlekarna och om den är läsbar på datorer men för liten för att kunna urskiljas på smarttelefoner, ändra den så att den fungerar i båda storlekarna. Att vara lat med logotypdesignen ger ett dåligt rykte om ditt varumärke och kan få potentiella följare att gå iväg, så se till att din logotyp ser bra ut på alla skärmar som folk kommer att se den på. 
 
På Facebook är din profilbild inte det enda stället där du vill ha ett tydligt varumärke. Din omslagsbild är lika viktig som din profilbild och kanske till och med viktigare, eftersom den är större och det första som besökare ser på din sida. Om du var tvungen att skala ner din logotyp för att den skulle passa din profilbild är omslagsbilden platsen för den fullständiga versionen. Använd alla dina logotypelement här och all text du behöver – medan du måste vara effektiv i din profilbild kan du vara så djärv och maximalistisk som du vill (och som din varumärkespersonlighet tillåter) i ditt omslagsfoto. 

Responsivt varumärke
 
Ett omslagsbild på Facebook är 820 pixlar brett och 312 pixlar högt på datorskärmar och 640 pixlar brett och 360 pixlar högt på smartphones. Precis som du testade logotypen för din profilbild på båda skärmarna ska du testa omslagsbilden på båda typerna av skärmar för att se till att allt ser rätt ut och att det inte finns någon konstig förvrängning eller sträckning. 
 
 

Anpassning av en logotyp jämfört med att skapa en ny logotyp

 
 
Om du redan har en logotyp kan det vara enkelt att anpassa den till Facebook. Vi säger att det kan vara enkelt, snarare än att det är enkelt, eftersom det kan vara mer komplicerat än du först trodde. Ibland är det lika enkelt att skapa en Facebook-logotyp som att ta din befintliga logotyp och skala ner den så att den passar din Facebook-profilbild’s dimensioner. I allmänhet behövs ingen skalning upp eller ner för att få den att fungera på din omslagsbild – du kanske måste ge logotypen en bakgrund av lämplig storlek för att få den att passa, men vanligtvis är det enkelt. 
 
Det är det bästa scenariot. I en mindre bra situation måste du ändra din logotypdesign något för att den ska fungera för Facebook. Det kan innebära att man omformar den så att den passar storleken och skalan på en profilbild, men ibland handlar det om mer komplexa ändringar än så. Det kan betyda att du måste göra om din logotyp så att den får ett mer minimalistiskt utseende eller utelämna text som är svår att läsa i små storlekar. Det kan också innebära att du måste  utforma en helt ny logotyp för ditt varumärke om din befintliga logotyp är för lik den logotyp som ett annat varumärke använder på Facebook. 
 
Om du måste utforma en ny logotyp står du inför en utmaning: du måste skapa en design som inte bara fungerar för Facebook, utan också känns som om den är en del av ditt varumärke. I den här situationen bör du gå tillbaka till alla personlighetsdrag som du har tilldelat ditt varumärke för att återigen bekanta dig med det. Helst ska din Facebook-logotyp kännas som om den är lika mycket en del av din varumärkesidentitet som de logotyper du använder på andra ställen; samma färgpalett, samma typsnitt om den innehåller text, liknande bilder och samma övergripande utseende och känsla. Faktum är att när du har designat din nya Facebook-logotyp kan du upptäcka att den representerar ditt varumärke ännu bättre och anpassa den till att bli ditt varumärkes nya primära logotyp. 

Anpassning av din logotyp för Facebook
 


Skapa ett varumärke för din Facebook-logotyp

 
 
Innan du är redo för en Facebook-logotyp måste du ha en solid uppfattning om ditt varumärke. Tänk på ditt varumärke som ditt företags personlighet. Det omfattar företagets värderingar, företagets inställning till affärsverksamhet, de typer av produkter du säljer och de typer av människor du säljer dem till. Ett företag som säljer bildelar främst till män i medelåldern och äldre män har till exempel ett helt annat varumärke än ett kafé som främst serverar unga vuxna kvinnor.
 
 
Hur skapar man ett varumärke? Genom att lära känna företagets erbjudanden och målgrupper utan och innan. Fråga dig själv:
 
 
Vem köper våra produkter?
Varför köper de våra produkter?
Vad är vår bransch?
Vilka nischer finns det inom vår bransch? Lågt, medelhögt eller högt pris jämfört med våra konkurrenter? Exklusiva eller allmänt tillgängliga?
Vad förväntar sig våra köpare av vårt varumärke?
Vad är vårt varumärkes kärnvärden?
Vad är företagets mål för framtiden?
Var kan köparna hitta våra produkter? Stora butikskedjor, mindre specialbutiker, uteslutande via vår webbplats?
Vem är vår genomsnittliga köpare? Ålder, kön, socioekonomisk status, geografiskt läge, värderingar?
Vad skiljer oss från andra varumärken i vår bransch?
 
När du har en tydlig bild av vem ditt varumärke är kan du utforma en varumärkesidentitet som exakt återspeglar denna persona. Att ha en tydlig varumärkesidentitet är viktigt eftersom det signalerar till konsumenterna vad de kan förvänta sig av ditt företag och det unika värde du erbjuder. Hur kan du uttrycka denna identitet visuellt? Genom noggranna designval i din logotyp och andra tillgångar som din webbplats och profiler i sociala medier.
 
 
Dessa designalternativ inkluderar:
 
 
Den färgpalett du använder
De typsnitt du använder
Den typ av bilder du använder
Den konststil du väljer: traditionell, minimalistisk, modern, abstrakt osv.
Din text’röst
De former du använder i din grafik

Du kan också läsa mer om former i vår artikel användning av former för att designa logotyper.
 
Ingen varumärkestillgång arbetar hårdare än din logotyp när det gäller att kommunicera vem du är till världen. Din logotyp är det första som de flesta potentiella kunder ser, och det är den vanligaste bilden de kommer att associera med ditt företag. Eftersom din logotyp i princip är ditt varumärkes ansikte – och på Facebook är den placerad där de flesta användare placerar foton av sina ansikten – måste den göra ditt varumärkes personlighet absolut tydlig. 
 

När du skapar din logotyp med en logotyptillverkare är det bättre om du har fler designalternativ. Anledningen är uppenbar: när du har fler designalternativ har du fler sätt att uttrycka ditt varumärke. Ju fler sätt du har att uttrycka ditt varumärke, desto mer unik logotyp kan du skapa. Det’är därför vi inkluderade ett ton av typsnitts- och bildalternativ i Logogenie’s logotyptillverkare – den utformades för att ge företagare och innehållsskapare i alla branscher den kreativa friheten att designa logotyper som verkligen fungerar för dem. 

Branding av sociala medier
 
 

Vad du INTE ska göra när du designar en logotyp för Facebook

 
 
När du designar en logotyp för Facebook är det lika viktigt att du lär dig vad du inte ska göra som att du lär dig vad du ska göra. Oavsett vilken plattform du designar för ligger det alltid i ditt intresse att följa de allmänna bästa metoderna för design, som att välja färger som kompletterar eller kontrasterar varandra och att komponera logotypen på ett sätt som känns balanserat, snarare än konstigt eller kaotiskt. Vi föreslår att du läser vår artikel om användning av färghjulet för att hitta den perfekta färgkombinationen.
.
 
Men det finns också några logotyper som är specifika för Facebook. När du skapar din Facebook-logotyp ska du tänka på följande:
 
 

Bryt inte mot Facebooks innehållsregler

 
 
Facebook har ganska strikta regler för vilka typer av innehåll du får och inte får lägga upp på plattformen. Detta gäller även det innehåll som du använder i din Facebook-logotyp. Din logotyp får inte innehålla:
 
Nakenhet
Sexuellt suggestivt innehåll
Hatprat 
Extremt våld eller gore
Självskadande bilder
Grottliga hot mot specifika individer eller grupper
Spam
 
Som grundprincip kan inte uppenbart våldsamt eller sexuellt innehåll ingå i din Facebook-logotyp. På samma sätt kan du inte heller göra spammig text eller hatiska slagord till din Facebook-profilbild eller ditt omslagsbild. 
 
 

Don’t be a Careless Resizer

 
 
Det är väldigt enkelt att ta din fullständiga logotyp, skala ner den och placera den i din profilbild på Facebook. Men gör inte det. Som vi diskuterade ovan kan skalning av bilder upp och ner sträcka ut dem, förvränga dem eller göra dem pixliga. 
 
[bild: logotyp som har blivit förvrängd eller pixlig från att ha ändrats i storlek slarvigt sida vid sida med hur logotypen ska se ut]
 
Ibland fungerar det att ändra storlek. Ofta beror det på hur stor bilden är till att börja med och vilken typ av fil det är. När du gör en JPEG-bildfil mindre kan den bli förvrängd. Om din fil’är en PNG-fil bör det gå bra. Men kontrollera den noggrant och om din logotyp inte fungerar när den skalas ner till Facebook-profilstorlek, återskapa den i den mindre storleken så att du vet att den fungerar.
 
 

Var inte generisk

 
 
Vi behöver inte berätta för dig att alla och deras mammor är på Facebook. Med miljontals aktiva Facebookprofiler på plattformen finns det miljontals profilbilder. Det är därför du inte har råd att välja en generisk Facebook-logotyp. En generisk Facebook-logotyp garanterar att din sida kommer att bli förbisedd och ignorerad, vilket innebär färre gillningar, färre prenumerationer och totalt sett färre affärer för ditt varumärke. 
 

Men vad händer om jag inte har någon logotyp än?

 
 
Om du inte redan har en logotyp har du en fördel jämfört med dem som har en. Varför? För att du kan skapa en helt ny logotyp och utveckla den specifikt för Facebook, snarare än att ta en logotyp som redan finns och få den att fungera inom Facebooks pixelgränser. 
 
Du kan designa en helt ny logotyp från grunden med Logogenie’s gratis logotyptillverkare. Det är mycket enkelt att använda; det krävs inga kunskaper i design eller kodning. Precis som vi diskuterade att du måste lära känna ditt varumärke på nytt för att skapa en Facebook-logotyp när du inte bara kan ändra storlek på din befintliga logotyp, måste du utveckla din varumärkespersona helt och hållet när du utformar en helt ny logotyp. Om du ännu inte har en tydlig varumärkesidentitet är det dags att skapa en.när du inte har en tydlig varumärkesidentitet. 

Designa en logotyp med en logotyptillverkare för facebook
 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x