Börja utforma din logotyp

Hur man tänker som en logotypdesigner och utformar den perfekta logotypen

Publicerad: 2020-12-21

I tidigare blogginlägg har vi talat lite om logotypdesigners. Mer specifikt diskuterade vi nyligen vad du kan förvänta dig när du anlitar en logotypdesigner jämfört med vad du kan förvänta dig när du använder en logotyptillverkare för att skapa din logotyp och fördelarna med att använda en logotyptillverkare istället för att anlita en designer.  

Att anlita en grafisk designer har också sina fördelar. När du anlitar en logotypdesigner anlitar du’någon som’har utbildats i grafisk design och effektivt logoskapande. De har en grund i färglära, komposition, designtrender och det mest effektiva sättet att visuellt kommunicera specifika idéer. Det är därför som det kan vara dyrt att arbeta med en professionell logotypdesigner – du’betalar för deras designkompetens och deras mångåriga erfarenhet av att skapa logotyper som fungerar. Lyckligtvis kan du spara massor av pengar och ändå få en bra logotyp genom att lära dig själv att tänka som en logotypdesigner.


Tänk som en designer


Logotypdesigners ser på logotyper på ett annat sätt än vad vi andra gör. När de flesta av oss ser en logotyp kan vår första tanke vara att den ser bra eller dålig ut, eller kanske att den är eller inte är’en bra representation av sitt företag. När en logotypdesigner tittar på en logotyp tittar de noga på de färger som varumärket valt för att representera sig självt. De tittar på formerna i logotypen och hur de kompletterar eller kontrasterar de typsnitt som varumärket valt. De funderar på hur logotypen skulle se ut i svartvitt och hur den skulle se ut på en datorskärm jämfört med en tryckt version. Ofta tänker de också på hur de skulle kunna göra logotypen bättre om de fick möjlighet att göra om den. 


Olika versioner av kanalers logotyper


Så om du’har bestämt dig för att du’ska designa din egen logotyp med en logotyptillverkare, ta dig tid att lära dig hur du ska närma dig din logotyp som en designer skulle göra. Det kostar dig ingenting, men det kan ge stor utdelning när du skapar en snygg och professionell logotyp för ditt varumärke. 


Lär dig grunderna i logotypdesign 


Börja lära dig själv att tänka som en logotypdesigner genom att bryta ner de element som finns i varje logotyp. Vi’har publicerat inlägg om de grundläggande kärnkoncepten för logotypdesign tidigare, så läs var och en av dem för att komma igång:

 

Färgernas betydelse och hur man använder dem med varumärkesdesign

30 bästa typsnitt för att skapa en fantastisk logotyp

Betydelsen av former i logotyper

 

Det är också viktigt att du bekantar dig med de olika typerna av logotyper, så att du lätt kan identifiera dem när du ser dem. 


När du lär dig hur designers använder färg, typsnitt och formval för att kommunicera varumärkesvärden genom logotyper, kommer du att se hur viktig ett företags logotyp är för deras övergripande varumärkesidentitet. När du utformar en logotyp tar du allt som definierar ditt företag, som dina produkter, din prisnivå, din målgrupp, din position i branschen och till och med din geografiska plats och kokar ner det till en bild.


Smart logotypidé


Det första steget för att lära sig att kritiskt analysera logotyper och tänka som en logotypdesigner är att lära sig hur designval i logotyper kommunicerar varumärkesvärden. När du har gått igenom hur dessa element fungerar i design är en nyttig övning du kan göra att försöka designa några egna logotyper för att kommunicera specifika varumärken. Kom på två eller tre hypotetiska varumärken, som ett modernt VVS-företag som betjänar värdefokuserade kunder och ett hundpromenadföretag som differentierar sig genom att erbjuda lek och socialisering med andra hundar under promenaderna. Gå sedan över till vår logotyptillverkare och försök att skapa logotyper för dessa varumärken. 


Bedömning av varumärkets mål genom att analysera deras logotyper

.


När du väl har designat en eller två logotyper har du en bättre förståelse för de tankeprocesser som krävs för att designa en effektiv logotyp. Testa dig nu genom att närma dig logotypdesign från motsatt håll–bedöma om de logotyper du ser varje dag kommunicerar sina egna varumärkesvärden på ett effektivt sätt.   


Nästa gång du är ute och gör ärenden, ta en titt på de logotyper du ser. Ta till exempel en titt på McDonalds logotyp. Dessa rundade gula bågar är omedelbart igenkännbara var som helst i världen. Vad kan du säga om McDonald’s varumärke?


Macdonalds logotyp


De är billiga. De erbjuder bekväm mat, inte hälsosam mat. Och den maten är’inte bara bekväm, den’är relativt enkel och skapad för att ge dig en snabb dopaminhämtning från fett och salt – inte precis en gourmetbehandling. Och om du har barn är McDonald’s ett superenkelt ställe att få en snabb familjemiddag på.


Med hjälp av det du vet om hur färger, former och typsnitt fungerar tillsammans i en logotyp kan du nu undersöka hur McDonald’s kommunicerar de varumärkesvärden som vi just räknade upp genom sin logotyp. 


De valde gult, en rolig, energirik färg. Bågarna är rundade, inte spetsiga – de’är vänliga bågar. Och logotypen är enkel; den’är bara två färger och några få linjer. Enkelt. 


Nu kan du kontrastera deras varumärke med Brooks Brothers’ varumärke.


Brook's brothers logo


Om du tittar på teckensnittet och bilden i deras logotyp, hur tror du att Brooks Brothers vill att världen ska uppfatta deras varumärke?
Jämför vad dessa logotyper säger om deras varumärken med vad du trodde om varumärkena innan du bedömde deras logotyper på det här sättet. Fråga dina vänner om deras åsikter om vissa varumärken och läs recensioner på nätet för att se om dina tankar om dessa varumärken stämmer överens med det allmänna samförståndet. Du kanske upptäcker att din personliga åsikt stämmer ganska väl överens med varumärkets budskap ... eller så kanske du inte gör det. Vissa logotyper kommunicerar inte sina varumärken på ett korrekt sätt, och det finns några olika anledningar till detta. 


Du kanske stöter på en logotyp som tidigare beskrev varumärket korrekt, men tiderna har förändrats och varumärket har gått i en ny riktning, vilket gör att logotypen är en kvarleva av sitt tidigare jag. När så är fallet kan ett varumärke göra sin bild mer korrekt genom att uppdatera sin logotyp eller anta en helt ny. 

.


En annan anledning till att en logotyp kanske inte kommunicerar varumärkets persona på ett effektivt sätt är att varumärket kommer från utlandet och utformades för konsumenter med ett annat kulturellt vokabulär. Till exempel förknippas färgen röd med tur i Kina. I Sydafrika förknippas rött med sorg. För en västerländsk publik kommer rött inte automatiskt att kommunicera tur, men det gör grönt eftersom västerlänningar förknippar grönt med pengar och detta kopplar till idén om att vinna pengar, som att vinna på lotto eller någon annan lyckosam händelse. 


Lotterilogotyper


De här logotyperna är inte nödvändigtvis dåliga, men det är logotyper som förmodligen borde ha ändrats eller anpassats för en internationell publik när deras varumärken slog igenom på nya marknader. När du utformar din logotyp bör du ta dig tid att förstå vilka kulturella associationer människor på varje marknad du betjänar har till de färger och bilder du överväger att använda. Om du fokuserar på en enda marknad kan du oavsiktligt utforma en logotyp som kommunicerar fel sak på en annan marknad. 


Och sedan finns det’en uppenbar anledning till varför en logotyp kanske inte fungerar: den’är inte särskilt bra. Färgen kanske inte är rätt för varumärket, bilden kanske är för skarp i förhållande till typsnittet, eller så är den för generisk för att någon ska kunna komma ihåg den i mer än några sekunder. När du tränar dig själv i att tänka som en designer kan du upptäcka dessa omedelbart och enkelt kommunicera varför de är dåliga.


Dåliga logotyper


Att känna igen effektiva logotyper när man ser dem 


I många fall är det’inte omedelbart uppenbart varför en väldesignad logotyp är så bra. Det beror på att skickliga logotypdesigners vet hur man subtilt kommunicerar varumärkesvärden genom designval. Ta en titt på Disneys logotyp:


Disney-logotyp


Vi har alla sett det. Vi kan alla föreställa oss den med slutna ögon. Vad är det som gör Disney-logotypen så effektiv?

Tja, låt’oss först fråga oss själva vad den kommunicerar. Hur definierar du Disney? Underhållning? Familjevänligt? - Hälsosam? Kulturell gigant? 

Låt oss koncentrera oss på ett specifikt drag som Disney har gjort till sitt visitkort: familjevänlighet. Det finns gott om andra filmstudior, men bara en har ett namn som automatiskt kommunicerar kvalitativ, åldersanpassad underhållning till föräldrar och vårdnadshavare: Disney. Så hur kommunicerar det konstiga D:et som ser ut som ett baklänges G detta?


Det ser ut som handskrift. Det gör hela logotypen. Och genom att använda ett typsnitt som känns som om det skrivits för hand får Walt Disney Company, trots att det är ett av världens mest gigantiska företag, sig själv att kännas personligt och älskvärt. Publiken känner att de har en nära koppling till varumärket och det får dem att känna att de kan lita på att det ger det som det lovar att ge: obestridlig underhållning för hela familjen. 


Handskriven logotyp


När du bedömer en logotyp ska du titta på alla dess delar. Titta på vilken typ av typsnitt den använder, titta på hur de olika färgerna kompletterar eller kontrasterar varandra, titta på hur bild- och ordformerna passar in i varandra och titta på hur mycket–eller hur lite–som finns med. Det är så här en logotypdesigner ser på logotyper. När du sedan utformar din logotyp kan du tänka tillbaka på vad du har lagt märke till i andra logotyper... eller ännu bättre, titta på de anteckningar du har gjort. Att lära sig att tänka som en logotypdesigner kräver övning, och den bästa övningen är att faktiskt titta på logotyper, dissekera dem och skapa egna logotyper. När du väl har skapat ett häftigt varumärke för dig själv kommer du att vilja starta en webbplats, arbeta med sociala nätverk, skapa reklam och så vidare. När den här tiden kommer, kanske du vill titta på digital asset management för att få jobbet gjort på ett organiserat sätt.

 

Kolla in våra andra artiklar

x