Börja utforma din logotyp

Hur du designar ett brevpapper som fångar din varumärke perfekt

Publicerad: 2025-07-18

Ju fler platser människor ser ditt varumärke pÃ¥, desto mer troligt är det att de kommer ihÃ¥g dig. Och desto mer troligt är det att de kommer ihÃ¥g dig, desto mer troligt är det att de fortsätter interagera med ditt varumärke och köper dina tjänster. Kort sagt är varumärkessynlighet positivt kopplad till varumärkesengagemang och försäljning. 

Därför lägger du ner sÃ¥ mycket ansträngning pÃ¥ att designa den perfekta logotypen, eller hur? Och pÃ¥ att skapa en webbplats och sociala medieprofiler som passar perfekt för ditt varumärke? Dessa är platser där människor ser ditt varumärke, men de är inte de enda platserna där människor ser ditt varumärke. Varje gÃ¥ng en klient fÃ¥r en faktura frÃ¥n dig, är det en möjlighet att visa dem ditt varumärke med en anpassad fakturamall. Om du säljer eller skickar fysiska varor, är lÃ¥dor, pÃ¥sar och till och med interiörförpackningar du använder en utmärkt plats att arbeta in ytterligare varumärkesbyggande i transaktionen. Och varje dokument, brev eller annan tryckt kommunikation du skickar kan uppnÃ¥ samma mÃ¥l—tydlig varumärkesprofil—när du skickar det pÃ¥ ett papper med en anpassad, varumärkesbaserad brevpapper. 

Även om det kan kännas som att vi lever i en helt digital värld ibland, är inte papperskommunikation död. Det är precis som när du tar anteckningar. Vissa föredrar att använda online-metoder. Andra använder fortfarande det gamla sättet med en anpassad anteckningsbok med din företagslogotyp som du faktiskt kan se och känna. Även om tider förändras, är det mycket osannolikt att det aldrig kommer att finnas behov av tryckt kommunikation i nÃ¥gon form. SÃ¥, om du vill bygga in ditt unika varumärke i varje brev du skickar, gör det med ett anpassat brevpapper. 

Att lägga till anpassade brevpapper i din varumärkesidentitet är ett enkelt, billigt sätt att verkligen stärka ditt varumärke. Med Logogenie kan du designa ett brevpapper med samma enkla klick-och-dra-gränssnitt som du använde för att skapa din logotyp. Vi har massor av typsnitt och bilder att välja mellan, sÃ¥ det enda begränsningen för din brevpappersmall är din fantasi. Och här är det bästa: när du har designat det, är du klar! Vi tar hand om tryckningen och leveransen, sÃ¥ att du inte behöver oroa dig för att hitta rätt tryckeri och hantera logistiken själv. För det är det vi handlar om: att ta hand om all tekniskt krÃ¥ngel sÃ¥ att du kan fokusera pÃ¥ designen. 


Vad är ett brevpapper?

 

Du vet förmodligen redan vad ett brevpapper är, men om du inte är 100% säker, här är det: ett brevpapper är rubriken högst upp på ett papper som listar information om avsändaren, som deras namn, adress och telefonnummer. Tänk på det som sidhuvudet eller sidfoten på en webbsida: det är en bokända som tydligt visar vem som författade och skickade dokumentet.

Fedex logotypdesign


Ett brevpapper gör mer än att lista kontaktinformation. Det kommunicerar avsändarens varumärke genom att visa deras varumärkesfärger, deras logotyp och eventuella ytterligare designer som visar vem de är och vad de handlar om. 


Eftersom vi läser dokument frÃ¥n topp till botten, vänster till höger, är brevpappret ofta det första vi ser när vi läser ett brev eller en annan tryckt kommunikation. Brevpappret förbereder oss för innehÃ¥llet framÃ¥t genom att göra en snabb introduktion. 


Att välja din brevpappersdesign


Att skapa personliga brevpapper är faktiskt ganska likt att skapa personliga logotyper. Med båda behöver du först tydligt definiera ditt varumärke. Definiera det genom att besvara frågor som:

Vem är du?
Vilken typ av produkt eller tjänst erbjuder du? 
Var passar du in på din marknad, prismässigt?
Vem är din målgrupp?
Vad skiljer dig frÃ¥n dina konkurrenter? 

När du har svar på dessa frågor har du en grundläggande varumärkespersona. Nästa steg i att designa din brevpappersmall (och din logotyp, och din webbdesign, och även de uniformer ditt personal bär) är att ta reda på hur du visuellt kan kommunicera denna persona genom designval som din färgpalett, typsnittsval och formerna i din logotyp och varumärkesprofil. Vi har täckt dessa ämnen ingående tidigare, så om du inte är bekant med dem, ta dig tid att lära dig mer om visuell varumärkesbyggande nu.
 

Fedex logotypdesign


Om du redan har designat en anpassad logotyp och/eller andra varumärkesresurser, har du redan en visuell identitet att arbeta med i din anpassade brevpappersmall. Hämta inspiration frÃ¥n dessa färger, typsnitt och den övergripande utseendet pÃ¥ designerna för att utveckla ett brevpapper som passar perfekt bredvid dina andra varumärkesresurser. 


Men du kanske inte kan direkt ta din logotyp eller en annan del av din design och replikera den perfekt pÃ¥ papper. Varför? Eftersom om din logotyp och/eller andra varumärkesresurser skapades för att ses pÃ¥ skärmar, kanske de inte enkelt översätts till papper. Det finns nÃ¥gra anledningar till varför detta kan hända: 


Logotypdesignen är för intrikat för att fortfarande fungera när du skalas ner 


Med ett brevpapper hanterar du främst standardstorlek (A4) papper. SÃ¥ en stor, intrikat logotyp som ser fantastisk ut över din webbplatsrubrik eller tar upp en stor, framträdande plats pÃ¥ din försäljningssida kanske inte fungerar i tryck. 
Lyckligtvis finns det en lösning för det. Du kan skapa en förenklad version av logotypen avsedd specifikt för tryck. MÃ¥nga varumärken har flera versioner av sina logotyper, var och en avsedd för en specifik typ av kommunikation. Ta en titt pÃ¥ nÃ¥gra exempel: 

 

Fedex logotypdesign


När du designar ett anpassat brevpapper, tänk pÃ¥ formen pÃ¥ papperet det ska tryckas pÃ¥. Det är den standardformade brevpappersformen (och hey, om ditt varumärke är känt för att bryta reglerna och tänka utanför boxen, behöver det inte vara sÃ¥! Kanske har du en anpassad sidofält eller sidfot istället!) 


Så tänk på att utveckla din design med papperets form i åtanke. Du designar för en relativt liten, icke-responsiv rektangel.

 

Dina brevpappersfärger är fel

 

Kom ocksÃ¥ ihÃ¥g att färger produceras annorlunda för tryck än de gör för digitalt. Tryckdesigner använder en färgprocess som kallas CMYK, medan digitalt använder en som kallas RGB. Även om du vanligtvis kan replikera de flesta färger när du gÃ¥r frÃ¥n RGB till CMYK, kan du se vissa subtila skillnader i dem och pÃ¥ grund av detta kanske du vill justera din bild för att optimera den för tryck. Detta kan innebära att du väljer en monokrom eller duokrom version av din logotyp för tryck och reserverar din fullfärgsversion för digitalt. 

Fedex logotypdesign

 

Vad gör anpassade brevpapper för varumärken?

 

Anpassade brevpapper lägger till en ytterligare nivå av polering till ett varumärkes tryckkommunikation. Oavsett om det är fakturor, allmän kommunikation, pressmeddelanden eller till och med bara interna meddelanden, kommunicerar ett anpassat brevpapper "detta är ett officiellt brev från XYZ-företaget".

Tänk pÃ¥ skillnaden mellan att fÃ¥ en generisk faktura och en som avsändaren tog sig tid att varumärka med en anpassad mall. Den generiska känns mycket mindre professionell, eller hur? Det är typen av sak du skulle förvänta dig frÃ¥n en liten start-up eller en Etsy-butik som är en persons hobby, snarare än ett fullt fungerande företag. MÃ¥nga företag gÃ¥r ocksÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt som att skapa anpassade anteckningsblock, anpassade pennor, kuvert och mer. 


Fedex logotypdesign


Det är inget fel med att skicka meddelanden utan anpassade brevpapper—ibland är det ditt enda alternativ, särskilt när du precis har börjat och har en mycket liten budget. Men till skillnad frÃ¥n, säg, en anpassad kodad webbplats, är ett anpassat brevpapper en ganska billig varumärkesresurs att investera i tidigt. Och eftersom det är sÃ¥ billigt, finns det en massa snabb, enkel avkastning pÃ¥ din investering: designa ett anpassat brevpapper, fÃ¥ 500 ark tryckta och pang! Du har omedelbart tagit din kommunikation till nästa nivÃ¥.  


Skapa en anpassad brevpappersmall


PÃ¥ Logogenie erbjuder vi anpassad brevpappersdesign formaterad för att passa A4-sidor. Ett A4-papper mäter 210 x 297 millimeter, eller 8 ¼ x 11 ¾ tum.

Innan du börjar designa din brevpappersmall, ta en titt pÃ¥ andra varumärkesbrevpapper. Du kanske till och med har brev frÃ¥n varumärken som din bank eller andra lokala företag i din brevlÃ¥da. Studera dem, notera vad som fungerar bra i dem och uppmärksamma hur de arbetade med begränsningen av pappersstorleken för att skapa effektiva brevpapper. 


När du studerar dem, kör fingrarna över dem. Ett viktigt omrÃ¥de där tryck har fördelen över digitalt är att det är taktilt. Vissa varumärken använder detta för att ge sina brevpapper en ytterligare nivÃ¥ av djup och skapa designer som stiger nÃ¥got frÃ¥n sidorna. 


Oavsett vilken designstil du väljer för din brevpappersmall, hÃ¥ll den tillräckligt enkel sÃ¥ att den inte tar över meddelandena du skickar med dina brev. Kom ihÃ¥g, brevpappret är där för att förbättra dokumentet, inte ta över rampljuset och fÃ¥ mottagarna att missa ditt meddelande. 

 

Men vad gör jag om jag inte har en logotypdesign ännu?

Designa en logotyp med en logoskapare för Facebook
 
Om du inte redan har en logotypdesign har du en fördel över dem som har det. Varför? Eftersom du kan skapa en helt ny logotyp och utveckla den specifikt för Facebook, istället för att ta en logotyp som redan finns och få den att fungera inom Facebooks pixellimit.
 
Du kan designa en helt ny logotyp frÃ¥n grunden med Logogenies kostnadsfria logotypskapare. Den är mycket enkel att använda; det krävs inga design- eller kodningsfärdigheter. Precis som vi diskuterade att Ã¥terbekanta dig med ditt varumärke för att skapa en Facebook-logotyp när du inte kan bara ändra storlek pÃ¥ din befintliga logotyp, behöver du fullt ut utveckla din varumärkespersona när du designar en helt ny logotyp. Om du ännu inte har en tydlig varumärkesidentitet, är det nu dags att skapa en. 

 

Börja designa din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x