Börja utforma din logotyp

Fördelarna med att använda en logotyptillverkare framför en grafisk designer

Publicerad: 2020-12-07

Det finns flera sätt att fÃ¥ en logotyp. Ett är att designa din egen med hjälp av en logotyptillverkare. Ett annat är att använda en logotypgenerator; ett program som’liknar en logotypframställare men har nÃ¥gra viktiga skillnader. Du kan ocksÃ¥ anlita en logotypdesigner, och pÃ¥ denna väg finns det flera sätt att gÃ¥. Du kan anlita en frilansande designer och arbeta med dem individuellt, eller sÃ¥ kan du arbeta med en designbyrÃ¥, där flera yrkesmän arbetar med din logotyp och förfinar den till slutprodukten. Vilket är bäst? Det beror pÃ¥ dina mÃ¥l och behov. 

Fördelarna med att använda en logotyptillverkare snarare än en designerbild


Även om många online-resurser kommer att säga att det alltid är bäst att anlita en professionell logotypdesigner, går vi mot strömmen och säger att det inte är det. Det finns många saker som en logotyptillverkare kan göra som en logotypdesigner helt enkelt inte kan göra, och när dessa saker är nödvändiga för dig är en logotyptillverkare rätt väg att gå. Här är några av dessa kritiska saker:

 

En logotyptillverkare kan ta sig an logotypdesignen med en helt ren skiffer

 

Logodesigners–Ã¥tminstone de som är framgÃ¥ngsrika–är utbildade i grafisk design. Vissa har en examen i design medan andra är självlärda, men alla har fÃ¥tt nÃ¥gon form av undervisning i principerna för effektiv design. Detta inkluderar omrÃ¥den som färglära, skala, färg- och formpsykologi, trender för logotypdesign och komposition. 

Det som är bra med att arbeta med en utbildad designer är att du’arbetar med nÃ¥gon som inte bara vet hur man skapar en effektiv logotyp; de förstÃ¥r hur och varför man skapar en effektiv logotyp. Men här är den motsatta sidan av myntet: eftersom de har tränats i att tänka som en designer kan de ha svÃ¥rt att stänga av det och inte tänka som en designer när det är nödvändigt. 

I vissa fall vill man inte att en logotyp ska se ut som om den är skapad av en professionell designer. Det lÃ¥ter kontraintuitivt, men tänk pÃ¥ följande: När The Big Lebowski först släpptes hatade filmkritikerna den. Men när den släpptes pÃ¥ video älskade tittarna den, och idag är den en mycket älskad kultklassiker med otroligt mÃ¥nga citat. Minns du Dreamworks-filmen Antz? Den var som A Bug’s Life, förutom att den inte var A Bug’s Life? Filmkritikerna älskade Woody Allens egenartade animerade film med honom själv i huvudrollen som en myra, men publiken kunde helt enkelt inte ta del av den, och resten är historia. Eller här är ett sista exempel... Pepsi-logotypen frÃ¥n 2008. 

 

Fördelarna med att använda en logotyptillverkare snarare än en designer pepsi-logotyp

 

PepsiCo spenderade mer än en miljon dollar pÃ¥ att lÃ¥ta Arnell Group utforma logotypen. Gruppen, som sammanförde sina designers’ samlade Ã¥r av erfarenhet och designkunskap, skapade en logotyp som använde designprinciper som det gyllene snittet och en förstÃ¥else för mänsklig psykologi för att, idealt sett, skapa det perfekta ansiktet för varumärket. Och folk hatade den. 

Pepsi-drickare över hela världen kallade logotypen billig, själlös, tråkig, generisk och... pretentiös. Trots att Pepsi spenderade alla pengar på att låta professionella formgivare använda sin utbildning för att skapa den perfekta logotypen, fick företaget en logotyp som är mer populär hos formgivare än hos vanliga läskdrickare.

Om din logotyp inte är i samklang med din målgrupp fungerar den helt enkelt inte. Och om din målgrupp inte är designers är det ett effektivt sätt att undvika att gå i den fällan och eventuellt bli stämplad som pretentiös eller värre.

 

Med en logotyptillverkare kan du revidera, omarbeta och börja om så många gånger du vill (gratis!)

 

När du anlitar en logotypdesigner mÃ¥ste du betala dem. Vissa logotypdesigners tar betalt per timme, andra arbetar pÃ¥ kontrakt med fasta avgifter. När du betalar en designer per timme betalar du för varje timme som de lägger ner pÃ¥ att skapa och revidera din logotyp–kom ihÃ¥g att även den skickligaste logotypdesignern troligen inte kommer att skapa nÃ¥got perfekt frÃ¥n början, sÃ¥ du mÃ¥ste göra en del omarbetningar och förfiningar. Det tar tid, och tid är pengar (särskilt när det är du som stÃ¥r för notan!)

 

Fördelarna med att använda en logotyptillverkare snarare än en designer

 

Du kan ocksÃ¥ anlita en designer pÃ¥ förhand eller för en fast projektavgift, vilket innebär att du vet vad du betalar i förväg. Vanligtvis ger dessa kontrakt möjlighet till en översyn, kanske tvÃ¥. Vad händer dÃ¥ om designern fortfarande inte gör det helt rätt och du behöver justera det ytterligare efter den angivna revideringen? Du betalar för det. 

Däremot kan du revidera din logotyp sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger du vill med en logotyptillverkare. Du kan spara olika versioner av din logotyp och börja om pÃ¥ nytt sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger du vill, och allt är gratis (Ã¥tminstone är det gratis om du använder en gratis logotyptillverkare som Logogenie’s). Detta ger dig utrymme att experimentera, utrymme att leka och utrymme att lära dig vad som inte fungerar genom försök och misstag. Den här typen av frihet kan vara lika befriande som den är skonsam för plÃ¥nboken. 

 

Logo Makers ger dig total kontroll över din logotyp

 

Detta är förmodligen den mest kritiska faktorn som skiljer logotypmakare frÃ¥n logotypdesigners. När du utformar din logotyp med en DIY-logotyptillverkare (a logo maker–not a logo generator) har du fullständig och total kontroll över hur din logotyp ser ut, hur den känns och hur den kommunicerar ditt varumärke. Det finns inget fram och tillbaka med designern, inga lÃ¥nga konversationer där du försöker fÃ¥ fram din vision och eventuellt förlorar nÃ¥got i överföringen (eller översättningen!) och inget motstÃ¥nd frÃ¥n en designer som försöker skapa nÃ¥got som kommer att se bra ut för deras portfölj och som även kommer att se bra ut för ditt varumärke... vilket kanske inte alltid är samma sak. 

 

En logotyptillverkare levererar din logotyp direkt

 

En logotypdesigner kan inte heller ge dig samma hastighet som en logotyptillverkare. När du själv står vid rodret och skapar din egen logotyp kan du ta så mycket eller så lite tid som du behöver för att skapa den perfekta logotypen. Du behöver inte vänta på att en designer ska komma igång, svara på frågor eller leverera logotypen.

Om du behöver en logotyp idag, använd en logotyptillverkare. Det’är det enda sättet att garantera att du fÃ¥r exakt det du behöver sÃ¥ snart som möjligt. Även om klockan är midnatt och du behöver din logotyp pÃ¥ morgonen–det’är inget problem med en logotyptillverkare, eftersom den’är online och tillgänglig dygnet runt.  

 

Fördelarna med att använda en logotyptillverkare snarare än en designer

 

En logotyptillverkare garanterar att det inte finns någon risk för upphovsrättsliga problem

 

Den här är lite mer komplicerad än de andra. När du anlitar en logotypdesigner ska det i kontraktet anges att du äger alla rättigheter till logotypen som de designar Ã¥t dig. Designern kanske förbehÃ¥ller sig rätten att visa logotypen i sin portfölj, men i slutändan är logotypen din och du kan göra vad du vill med den, inklusive att ändra den och licensiera den till varumärken som samarbetar med dig. 

 

Men alla logotypdesigners är inte ärliga och seriösa affärsmän. När du lÃ¥ter en designer skapa din logotyp kan du lita pÃ¥ att du inte fÃ¥r nÃ¥got som de tidigare har designat Ã¥t nÃ¥gon annan eller stulit. Det kan ge dig problem och i bästa fall lämna dig utan logotyp och i värsta fall skapa en lÃ¥ngvarig, frustrerande huvudvärk som kan skada ditt varumärke och ditt rykte hos dina köpare. 

När du använder en logotyptillverkare för att skapa din egen logotyp behöver du inte oroa dig för nÃ¥got av detta. Du är den enda personen som är inblandad i skapandet av logotypen, sÃ¥ det finns ingen överföring av upphovsrätt eller nÃ¥gon risk för missförstÃ¥nd eller bedrägerier i det avseendet. 

 

En logotyptillverkare är lätt att arbeta med

 

För det sista har vi användarvänligheten som följer med en logotyptillverkare. Du kanske tänker för dig själv: “Är det inte mycket enklare att lägga ut min logotypdesign pÃ¥ en designer än att designa den själv?” Och svaret är detta: faktiskt nej. Här är varför:

Det tar tid att hitta rätt designer för din logotyp. Först mÃ¥ste du söka efter designers och titta igenom deras portföljer. Sedan, när du’har minskat din lista till de designers vars stilar liknar din, mÃ¥ste du’nÃ¥ ut till dem och ta reda pÃ¥ vem som har utrymme att ta sig an ditt projekt. Det tar tid. Sedan mÃ¥ste du begränsa din lista ytterligare genom att ta reda pÃ¥ varje designers priser. Vid det här laget kanske du inte kan fÃ¥ tag pÃ¥ den designer du verkligen vill ha eftersom deras priser ligger utanför din budget eller om de inte har nÃ¥gra lediga platser i sitt schema just nu. Allt detta arbete är tidskrävande och svÃ¥rt. Ã… andra sidan är det otroligt enkelt att använda en logotypframställare–särskilt en enkel, webbläsarbaserad logotypframställare som drar-och-släpper, och det är otroligt enkelt. 

 

Logogenies logotyptillverkare
 

Om du kan peka, klicka, bläddra och dra kan du designa en logotyp med en logotyptillverkare. Det’är bokstavligen allt som finns att göra. Logotypmakare finns för att göra det möjligt för en icke-designer att skapa sin egen snygga logotyp, sÃ¥ de fungerar pÃ¥ ett sätt som är intuitivt för nÃ¥gon som inte har en bakgrund inom kodning eller design. Det blir verkligen inte enklare än sÃ¥. 

 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x