Börja utforma din logotyp

10 bästa reselogotyper och hur du designar din egen logotyp med vår logotyptillverkare

Publicerad: 2021-01-07

Resor ska vara roliga och spännande och utnyttja människors naturliga passion för äventyr… sÃ¥ varför är sÃ¥ mÃ¥nga reselogotyper trÃ¥kiga? Om du är ett resevarumärke bör din logotyp Ã¥terspegla spänningen och upprymdheten i branschen för att locka kunderna och uppmuntra deras goda humör. FrÃ¥gan är hur man utformar en sÃ¥dan reselogotyp om man är ny i logotypdesign? 

I den här guiden förklarar vi hur man designar sin egen reselogotyp, med början med en djupgÃ¥ende titt pÃ¥ de 10 bästa reselogotyperna att ta efter. Vi förklarar vad dessa stora resevarumärken gör rätt med sina logotyper och dyker sedan ner i praktiska rÃ¥d som nya och smÃ¥ företag kan använda för sina egna reselogotyper. 

 

1. Lufthansas logotyp


Lufthansas logotyp

 

Det tyska flygbolaget Lufthansa är en bra reselogotyp att börja med; de visar mÃ¥nga av de traditionella riktlinjerna för reselogotyper väl. Till att börja med använder de en emblematisk fÃ¥gel som symbol — fÃ¥glar, flygplan och andra flygande föremÃ¥l är vanliga val för reselogotyper eftersom de representerar friheten att Ã¥ka vart som helst (för att inte nämna att mÃ¥nga resor involverar flygning). 

Det är inte bara fÃ¥gelikonografin, utan ocksÃ¥ stilen i vilken den är utformad. Lufthansa använder sig väl av de upprepade parallella linjerna, som enligt vÃ¥r guide om hur man använder former i logodesign stÃ¥r för stabilitet och tillförlitlighet. 

För resevarumärken används dessa parallella linjer ofta för att visa rörelse i statiska bilder, vilket ger den illustrerade fÃ¥geln en känsla av att den flyger framÃ¥t. Alltför mÃ¥nga raka linjer, som i bokstäverna i varumärket, kan fÃ¥ en logotyp att verka stel eller formell. Lufthansa motverkar detta genom att omsluta fÃ¥geln i en cirkel för att mjuka upp bilden och verka mer avslappnad. 

 

2. Design av Airbnb-logotyp

 

Airbnb logo

 

Airbnb är en av de mest kända logotyperna i alla branscher och kombinerar olika principer för grafisk design för att skapa en enkel men meningsfull logotyp för reseföretag. Användningen av kurvor och cirklar fÃ¥r dem att verka avslappnade och roliga, ett bra val för att mildra rädslor för ett varumärke som bjuder in människor att bo i främlingar’ hem. 

Denna avslappnade stil förstärks av den uppochnedvända hjärtformen, en universellt erkänd symbol för fred och tillit. Ett av de mest inspirerande elementen i Airbnb-logotypen är dock den subtila nicken till digitala kartpekare (formen i mitten). Även om det inte alltid är uppenbart är denna ovala med en spets förknippad med markörer pÃ¥ digitala kartor, vilket ger en antydan om att varumärket är verksamt inom resebranschen även om betraktaren aldrig har hört talas om Airbnb tidigare. 

 

3. Design av Tripadvisors logotyp

.
 

Tripadvisor logo

 

Tripadvisor är ett av världens mest populära resemärken, även om de inte erbjuder lÃ¥ngväga transporter eller boende. Eftersom de är mer inriktade pÃ¥ rÃ¥dgivning och planering än pÃ¥ faktiska resor kan de experimentera med mer varierande designtekniker som andra resemärken inte kan göra. 

Till exempel används ofta ugglor i logotyper för utbildning eftersom de har en koppling till intelligens. Men eftersom Tripadvisor har en fot i resebranschen och en annan i utbildningsbranschen passar ugglan perfekt — som fÃ¥gel är den’väl lämpad för reselogotyper. Den överdrivna användningen av cirklar gör ocksÃ¥ att de verkar mer tillgängliga och välkomnande för förstagÃ¥ngsanvändare. 

 

4. Design av Expedias logotyp

 

Expedias logotyp

 

Flygplan kan tyckas vara för enkelt för reselogotyper, men det finns ingen bättre symbol för att representera flygresor —  ingen kommer att ifrÃ¥gasätta vilken bransch Expedia arbetar med efter att ha sett deras logotyp. Det som gör den här logotypen fantastisk är den förlängda linjen som kommer frÃ¥n planets stjärt: liksom Lufthansas upprepade parallella linjer fÃ¥r den lÃ¥nga linjen som kommer frÃ¥n planets baksida bilden att se ut som om den rör sig framÃ¥t, vilket ger mer liv Ã¥t logotypen. 

Som Lufthansa omsluter Expedia sin logotyp i en cirkel för att fÃ¥ varumärket att verka mer inbjudande. Om du’är bekant med färglära för logotypdesign kan du ocksÃ¥ uppskatta Expedia’s val av färger. MörkblÃ¥tt antyder kapacitet och tillit, nödvändiga egenskaper för att lindra reseÃ¥ngest, medan gult är det perfekta paret för att accentuera, vilket vi förklarade i vÃ¥r guide till färgkombinationer för logodesign. 


5. Azul Airlines logotypdesign

 

Blå logotyp

 

Med tips om logotypdesign är det viktigt att lära sig reglerna, men det är ocksÃ¥ viktigt att lära sig när man ska bryta dem. Azul Airlines i Brasilien avviker frÃ¥n de vanliga bästa metoderna för reselogotyper, men gör det pÃ¥ ett sätt som fortfarande fungerar. 

Noterbart är att Azul Airline’s logotyp är mycket kantig, full av rektanglar, raka linjer och skarpa hörn. Alla dessa designtekniker är reserverade för seriösa och professionella varumärken — de representerar auktoritet och stabilitet pÃ¥ bekostnad av vänlighet. 

Hursomhelst mjukar Azul upp det auktoritära pÃ¥ tvÃ¥ sätt. För det första använder de livliga och pastellfärger, som framstÃ¥r som roliga och nyckfulla för att balansera upp saker och ting. Den använder ocksÃ¥ kreativa och unika visuella bilder — kontinenten Sydamerika omdömd i en kubistisk dagdröm. Detta visuella material hjälper människor att inte bara komma ihÃ¥g varumärket utan ocksÃ¥ att associera det med dess huvudsakliga geografiska verksamhetsomrÃ¥de. 

 

6. Budget Yatra logotypdesign

 

Budget yatra logo

 

PÃ¥ samma sätt som Budget Yatra gör resetjänster tillgängliga för lÃ¥gbudgetresenärer, tar deras logotyp traditionella reselogotyper och ger dem en "billig" twist. Detta är en känslig linje att gÃ¥ — alla vill ha ett lÃ¥gprisflygbolag men ingen vill ha ett “billigt” flygbolag — även om Budget Yatra gör det pÃ¥ ett elegant sätt. 

För det första använder de en “billigare” version av ett flygplan med dess pappersmotpart. Pappersflygplan kan bli komplicerade, sÃ¥ de valde en enkel och lättskött visuell stil med minimala linjer och detaljer. Dessutom är deras accentfärg orange nära förknippad med billiga varor och budgetvaror; det är tydligt att deras logotypdesigner har gjort sina efterforskningar. 

 

7. Design av logotyp för Velvet Escape

 

Velvet escape

 

Som reseblogg och webbplats för recensioner av resmÃ¥l har Velvet Escape andra kriterier för sin logotyp än ett flygbolag eller en direktresetjänst. De utnyttjar sin frihet med sin gröna färg och miljöbilder — de tilltalar yngre och mer miljövänliga resenärer. 

Men Velvet Escape vill fortfarande att folk ska veta vilken bransch de tillhör, sÃ¥ de behÃ¥ller nÃ¥gra av reselogotyperna. Deras logotyp kretsar kring bilden av en fÃ¥gel, en välanvänd ikon för reselogotyper, och de fäster en lÃ¥ng linje pÃ¥ baksidan för att visa rörelse (precis som Expedia). Vad de gör bra är att blanda alla dessa element tillsammans — fÃ¥gelns flyglinje dubbleras som bladets Ã¥dra, vilket skapar en minnesvärd logotyp som läsarna lätt kan känna igen. 

 

8. Garuda Indonesia logotypdesign

 

Garuda indonesia

 

Vi har redan nämnt trenderna med fÃ¥glar och upprepade parallella linjer i reselogotyper, men Garuda Indonesiens logotyp visar bÃ¥da dessa trender perfekt. Sättet som hela logotypen sätts samman pÃ¥ betonar verkligen bildens dynamiska rörelse, vilket förstärks av hur linjerna blir tunnare frÃ¥n höger till vänster. 

Det är ocksÃ¥ värt att nämna deras användning av kurvor — de mest pÃ¥tagliga elementen är rundade och cirkulära, vilket gör att varumärket verkar mer lekfullt. Till och med fÃ¥geln’s näbb och “arga” ögon är lätt rundade i hörnen för att logotypen inte ska verka alltför aggressiv. Färgvalet, med bÃ¥de ljusa och mörka nyanser av blÃ¥tt, hjälper varumärket att framstÃ¥ som bÃ¥de vänligt och professionellt. 

 

9. Logotypdesign för Anywhere We Roam

 

Logotyp för alla våra resmål

 

Anywhere We Roam, en annan reseblogg, verkar ha tagit ett exempel frÃ¥n Airbnb’s bok. De använder ocksÃ¥ den subtila markeringen frÃ¥n digitala kartor som sin huvudbild, en ledtrÃ¥d till Ã¥skÃ¥darna om att de är verksamma inom resebranschen. Till skillnad frÃ¥n Airbnb har de dock den avslöjande pricken i mitten, vilket inte lämnar nÃ¥got tvivel om att det faktiskt är en kartmarkör. 

Och även om svartvita logotyper tenderar att se mer seriösa ut än färgglada logotyper, hÃ¥ller Anywhere We Roam det lätt med sina söta Ã¥tergivningar av fötter och tÃ¥r. Deras unika stil för fotspÃ¥r representerar inte bara resebranschen för förstagÃ¥ngsbesökare, utan lämnar ocksÃ¥ ett bestÃ¥ende intryck i läsarnas medvetande. 

 

10. Design av logotyp för Cathay Pacific

 

Cathay pacific logo

 

Sist har vi en av de mest framgÃ¥ngsrika logotyperna för resor, och en som visar nÃ¥gra av de bästa logotypdesignteknikerna för branschen. Cathay använder en fÃ¥gelform och upprepade parallella linjer som andra reselogotyper, men de gör det pÃ¥ ett sätt som är helt unikt och originellt. Det är till och med tveksamt om bilden är en fÃ¥gel överhuvudtaget — även om den typen av mystik bara gör den mer minnesvärd. 

Det’är mÃ¥let med all logotypdesign, inte bara reselogotyper — använda sig av de beprövade designteknikerna, men göra dem pÃ¥ ett sätt som’aldrig har gjorts tidigare. Om du lyckas med det har du en reselogotyp som är lika ikonisk som Cathay Pacifics.

 

3 experttips för att utforma din reselogotyp

 

Vad kan du ta med dig frÃ¥n de bästa reselogotyperna ovan? Här är de tre bästa tipsen att tänka pÃ¥ när du gör din reselogotyp. 

 

1. Flygbilder

 

Logotyper handlar inte bara om roliga färger och djurmaskotar — logotyper är kommunikationsverktyg sÃ¥ att alla som ser dem vet vilken verksamhet du är verksam inom. Logotypen är i princip en snabb reklam som förklarar vem du är och vad du gör. 

För reselogotyper vill du därför inkludera bilder av flyg eller flygning för att visa att du är verksam inom resebranschen (även om du inte är ett flygbolag, som resebloggarna ovan). De tvÃ¥ uppenbara och vanligaste ikonerna är flygplan och fÃ¥glar, men som tur är har bÃ¥da ett tillräckligt brett utbud för att du fortfarande kan vara unik och originell. 

Tänk alltid pÃ¥ vilken typ av varumärke du vill vara innan du bestämmer dig för en enda bild eller stil. Tripadvisor vill till exempel framstÃ¥ som pedagogisk och klok, sÃ¥ de använder en uggla — fortfarande en fÃ¥gel, men en fÃ¥gel som är specifik för deras varumärkesidentitet. PÃ¥ samma sätt använder Budget Travel ett pappersflygplan eftersom de är ett lÃ¥gprisvarumärke, fortfarande ett flygplan, men i en stil som är anpassad till deras specifika affärsmÃ¥l.

 

2. Cirklar och kurvor

 

Avhängigt av vem du frÃ¥gar kan det vara skrämmande och nervöst att resa — särskilt om det handlar om flygresor. För att lindra denna rädsla innehÃ¥ller mÃ¥nga reselogotyper visuella stilar som lugnar ner människor, till exempel pastellfärger, söta bilder och cirklar/kurvor. 

Som vi förklarar i vÃ¥r guide till former i logodesign, skapar cirklar och kurvor lekfulla och vänliga utseenden. Eftersom ögat naturligt följer varje linje det ser, framstÃ¥r cirkulära och vÃ¥giga linjer som nyckfulla och roliga att titta pÃ¥, till skillnad frÃ¥n raka linjer och skarpa hörn, som framstÃ¥r som allvarliga och sanslösa. 

Vi ser att mÃ¥nga reselogotyper använder cirklar och kurvor för att mildra den naturliga rädsla som följer med att resa och hjälpa till att fÃ¥ kunderna att känna sig lugna. I grund och botten ska resor vara roliga och bekymmerslösa — en fritidsaktivitet — sÃ¥ mÃ¥nga resevarumärken lutar sig mot detta med avslappnad logotypdesign. 

 

3. Använd linjer för att visa rörelse

 

En teknik som kommer direkt frÃ¥n en serietidning: mÃ¥nga reselogotyper använder linjer för att lura ögat att tro att en statisk bild rör sig. Som nämnts ovan följer det mänskliga ögat varje linje som det ser, och denna ögonrörelse kan manipuleras sÃ¥ att bilden verkar mer “levande” än vad den egentligen är. 

Med reselogotyper finns det tvÃ¥ användningsomrÃ¥den för den här tekniken som är ganska vanliga. Den första är parallella linjer; användningen av flera linjer som alla gÃ¥r i samma riktning antyder att objektet är i rörelse, som om de skapar en oskärpa, som ett fotografi av ett rörligt objekt. 

Den andra är användningen av en enda linje, men gjord pÃ¥ ett sätt som gör att den drar till sig mest uppmärksamhet. I bÃ¥de Expedias logotyp och Velvet Escape-logotypen är “trail” linjen mycket längre än de andra linjerna, vilket gör att de sticker ut. Det fina med den här tekniken är att du kan göra vad du vill med linjen: en rak lÃ¥ng linje fÃ¥r det att se ut som om bilden gÃ¥r snabbare och längre, men en vÃ¥gig eller slingrande linje kan fÃ¥ det att se ut som om objektet dansar eller har roligt. 

Oavsett vilken teknik du använder, se till att lägga linjen bakom objektet för att fÃ¥ det att se ut som om det’rör sig framÃ¥t. Kort sagt, placera linjerna sÃ¥ att de visar var föremÃ¥let har varit, inte vart det är pÃ¥ väg. 

 

Hur man designar en reselogotyp med en logotyptillverkare

Logogenies logotyptillverkare

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingÃ¥r i en effektiv reselogotyp är frÃ¥gan hur du gör en sÃ¥dan? I huvudsak har du tvÃ¥ alternativ: anlita nÃ¥gon som designar den Ã¥t dig eller designa den själv. BÃ¥da har sina egna fördelar och nackdelar, sÃ¥ lÃ¥t oss undersöka bÃ¥da individuellt. 
Hyr en designer

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har ett dÃ¥ligt rykte när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som känner sig lurade. Industristandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Och även om du har pengar att avvara kan det vara svÃ¥rt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv med vår logotyptillverkare

 

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online som logogenie. 

I vÃ¥r digitala era handlar designprogramvara mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 

 

Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ att hitta din mall är det första steget. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 


Det är bara att välja den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och anpassa dina val till: 

 

Huvudsakliga bilder
Företagsnamn och slogan
Font och typografi
Färgscheman
Text- och bildstorlekar
Text- och bildplacering
Lägga till nya ikoner
Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldar, böcker, examensmössor med mera. 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide om hur du använder Logogenie. Här förklaras alla nyanser i Logogenies gränssnitt, bland annat hur du redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur du fulländar din typografi. 

Med hjälp av en DIY-logotypframställare som logogenie kan du skapa en logotyp pÃ¥ professionell nivÃ¥ pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för evigt. 

Och även om designmallen fungerar bra för nybörjare, fÃ¥r du bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för speciella designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 

 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x