Börja utforma din logotyp

10 Bästa Skönhetslogotyperna, vad gör dem sticka ut från resten

Publicerad: 2025-07-23

Vem skulle lita pÃ¥ ett skönhetsmärke som ser fult ut? Skönhetslogotyper bär mer vikt än bara varumärkesigenkänning — de mÃ¥ste locka kunder med löftet om att se bra ut. Det är nästan omöjligt med en logotyp som ser trÃ¥kig eller oinspirerad ut. 

Om du designar en skönhetslogotyp har vi samlat de 10 bästa skönhetslogotyperna nedan. Vi förklarar vad som gör dem sÃ¥ framgÃ¥ngsrika och diskuterar tre experttips som du kan ta med dig när du designar din egen. Vi visar till och med hur du designar din egen logotyp frÃ¥n grunden. 

 

1. The Body Shop logotyp

 

Skönhetslogodesign

 

Som förklarat i vÃ¥r guide till logotypformer representerar cirklar fullständighet — även när de är ofullständiga. The Body Shop vet detta väl med en nästan komplett cirkel. Vi förklarar mer i tipsen nedan, men skönhetsmärken gillar cirklar eftersom de antyder att varumärket säljer det som kunden saknar för att vara komplett. 

Men The Body Shops skönhetslogotyp gÃ¥r bortom en enkel cirkel. Som nÃ¥got som sticker ut är brytningen högst upp bra för minnesvärdhet och varumärkesretention. Lorbladdekoren betonar inte bara den cirkulära formen, utan gör ocksÃ¥ logotypen mer estetiskt tilltalande. Alla dessa element kombineras för att behÃ¥lla fokus i mitten, den viktigaste delen: varumärkets namn. 

Deras färger är ocksÃ¥ smart val. MÃ¥nga skönhetsmärken väljer en naturlig eller organisk vibb, sÃ¥ grönt är ett logiskt val. Men den mörkare nyansen av grönt som används av The Body Shop antyder ocksÃ¥ skicklighet och effektivitet, värdefulla egenskaper i en bransch med gott om produkter som "inte fungerar". 

 

2. Herbal Essences logotyp

 

Skönhetslogodesign

 

Herbal Essences följer samma tankeskola som The Body Shop: cirkeln, namnet i mitten och de mörkare nyanserna av grönt. Den stora skillnaden är att Herbal Essences betonar "naturliga" konnotationer hÃ¥rdare — trots allt, "ört" finns i deras namn. Det förklarar de framträdande lövdekorationerna. 

Den andra stora skillnaden är deras typografi. Herbal Essences använder en lekfull font med mÃ¥nga kurvor. Om du tittar noga kan du till och med se nÃ¥gra lövformer i bokstäverna, vilket ytterligare förstärker naturassociationerna. Det är ocksÃ¥ gjort i svart, vilket fÃ¥r företaget att verka mer seriöst och hÃ¥ller fokus pÃ¥ varumärkesnamnet mer än vinrankans ram. 

 


3. Gillette logotyp

 

Skönhetslogodesign
 

Gillette tar en helt annan approach — minimala kurvor och massor av kantiga raka linjer. Dessa är inte skönhetslogotrender, utan snarare unika designtrender för ett företag som säljer rakhyvlar. 

Gillette använder vad som kallas en ordmärkeslogotyp: inga bilder eller maskotar, bara en stiliserad version av varumärkesnamnet. Den djärva, raka fonten fÃ¥r dem att verka tuffa och hÃ¥llbara, med de rektangulära bokstäverna som efterliknar rakhyvlar själva. 

De mest intressanta aspekterna av denna logotyp är subtila. För det första finns det en lutning pÃ¥ bokstäverna för att göra hela logotypen lite mer spännande (den skulle vara lite trÃ¥kig om den bara var raka bokstäver) och anspelar pÃ¥ den framÃ¥trörelse som rakning innebär. 

Det andra är den unika punkten på bokstaven I, som om den vore skuren av en rakhyvel. Att använda en unik twist på en av bokstäverna är en vanlig logodesignteknik för att sticka ut.

 

4. Pantene logotyp

 

Skönhetslogodesign
 
Pantenes huvudlogotyp är deras namn; de guldiga vÃ¥giga linjerna förekommer inte alltid med den, även om de är ett utmärkt val med tanke pÃ¥ att varumärket främst säljer hÃ¥rprodukter. Deras förstklassiga typografi använder serifer pÃ¥ ett sätt som verkar klassiskt, men inte formellt. Det passar deras varumärkesidentitet eftersom Pantene har varit i branschen ett tag, och de kan dra av den auktoritära — men fortfarande välkomnande — looken. 

Deras färgschema stöder det, eftersom svart är färgen för sofistikering och makt (som nämns i vÃ¥r guide till logofärger). Guld tenderar ocksÃ¥ att framkalla känslor av Ã¥lderdom och urÃ¥ldrig visdom. 


5. Garnier logotyp

 

Skönhetslogodesign

Genom att använda mÃ¥nga av de trender vi nämnde ovan spelar Garniers logotyp enligt boken. De använder en cirkel för fullständighet och gÃ¥r starkt pÃ¥ de naturliga konnotationerna med en faktisk grön lövvisuell. Liksom The Body Shop använder de en mörkgrön färg för att visa kompetens, vilket ocksÃ¥ hjälper till att göra deras namn lättare att läsa över lövbakgrunden. 

De använder även trenden att ändra en bokstav nÃ¥got för varumärkesigenkänning, i detta fall E. Deras sans-serif font fÃ¥r dem ocksÃ¥ att verka mer tillgängliga och vänliga. 

 

6. Sunsilk

 

Skönhetslogodesign

OcksÃ¥ känt som Sedal eller Seda, använder Sunsilk det bekanta formatet med en cirkel med deras namn inuti. Det som gör det distinkt är färgerna och typografin. Användningen av en strÃ¥lande rosa fÃ¥r det att verka övervägande feminint, vilket matchar deras mÃ¥lgrupp, även om färgen kan ändras beroende pÃ¥ produkten. 

Typografin är en av denna skönhetslogos bästa tillgÃ¥ngar, vilket är varför den förblir densamma pÃ¥ alla Sunsilk-produkter. Den är egenartad och lekfull, med växlande kanter av rundade punkter eller vinklade hörn — den typen av originalitet som blir ihÃ¥gkommen av nöjda kunder. 

 

7. La Roche-Posay

 

Skönhetslogodesign

Även om det är ett skönhetsmärke följer logotypen för La Roche-Posay samma designtekniker som de bästa hälso-logotyperna. Det är ingen tillfällighet — en del av deras varumärkesidentitet är att förstÃ¥ vetenskapen bakom skönhetsprodukter, därav namnet "laboratorium". Att använda samma logodesigntrender som hälso-märken betonar den vetenskapsbaserade approachen. 

Konkret använder La Roche-Posay färgen blÃ¥ (en favorit bland bÃ¥de hälso- och tech-logotyper) istället för grönt, och föredrar rektanglar istället för cirklar. Även om detta fÃ¥r varumärket att verka mindre vänligt än andra skönhetsmärken, appellerar det mer till likasinnade kunder som föredrar en vetenskapsbaserad approach till skönhetsprodukter. 

 

8. Head & Shoulders logotyp

 

Skönhetslogodesign

 

Som ett varumärke som specialiserar sig pÃ¥ mjäll kombinerar Head & Shoulders skönhets- och medicinska/hälso-trender, precis som La Roche-Posay. Du kan se denna fusion i deras logotyp: cirkulära former för att visa fullständighet frÃ¥n skönhetslogotrender, men med en dominerande blÃ¥ färg frÃ¥n hälso-logotrender. 

Det finns mycket som kryddar upp denna logotyp: cirklarna inuti huvudcirkeln pÃ¥minner om en yin-yang, den avslappnade typografin som struntar i versaler, och snedställdheten pÃ¥ allt (även cirklarna). Allt detta bidrar till att göra Head & Shoulders skönhetslogotyp mer dynamisk och äventyrlig, även om den mestadels följer reglerna. 

 

9. L'Oréal logotyp

 

Skönhetslogodesign

Som Pantene väljer L'Oréal en ordmärkeslogotyp. Efter att ha varit i branschen i över hundra Ã¥r kan de dra nytta av sitt namnigenkännande ensamt för att driva sitt varumärke. Med det i Ã¥tanke sätter en ordmärkeslogotyp mer fokus pÃ¥ deras namn, vilket som ett etablerat varumärke är deras huvudsakliga försäljningsargument. 

Tricket är hur man gör en ordmärkeslogotyp fortfarande intressant utan andra visuella element. För L'Oréal var knepet att göra O:et större än de andra bokstäverna. Denna lilla modifiering gÃ¥r inte obemärkt förbi, med tanke pÃ¥ att det inte finns mycket att titta pÃ¥ i logotypen, och hjälper kunderna att identifiera varumärket bland mer visuella logotyper. 


10. Dove logotyp

Skönhetslogodesign

 

Till sist avslutar vi med den tidlösa skönhetslogotypen för Dove. För det första finns typografin, som gör den lätt igenkännbar vid shopping. Det är en mycket distinkt och originell font, med en konstnärlig handskriven stil. Observera hur cirkulärt D:et är, och med brytningen högst upp, "drar" det betraktarens öga in i resten av logotypen. 

För det andra finns duvans maskot. För det första är det bara en abstrakt form — inga distraherande detaljer som ögon eller fjädrar. Precis som typografin använder formen generösa kurvor, vilka har en lugnande och vänlig effekt. Dessa kurvor punkteras dock med flera skarpa punkter, vilket hÃ¥ller denna skönhetslogotyp frÃ¥n att bli för trÃ¥kig. 

 

3 Tips för att Designa en Skönhetslogotyp

 

Vad kan vi lära oss av de bästa skönhetslogodesignerna ovan? Här är tre praktiska tips att ta med sig när du designar en skönhetslogotyp pÃ¥ egen hand. 

 

1. Cirklar för att Symbolisera Fullständighet

 

Skönhetsprodukter är generellt avsedda som hjälpmedel för en persons utseende, kompletterar eventuella brister, vare sig verkliga eller imaginära. PÃ¥ sätt kompletterar de ditt utseende pÃ¥ samma sätt som skor kan komplettera en outfit. Det är därför sÃ¥ mÃ¥nga skönhetsmärken använder cirklar: för att luta sig mot den känslan av fullständighet. 

Men det finns mer än sÃ¥. Cirklar är ocksÃ¥ en mycket inbjudande form — eftersom det inte finns nÃ¥got slut, drar de betraktaren in sÃ¥ länge de vill. De är användbara för alla varumärken som gynnas av vänlighet, men fungerar särskilt bra inom skönhetsbranschen, som säljer produkter som gör människor glada eller exalterade. 

 

Blått och grönt

 

Av alla tillvägagÃ¥ngssätt för varumärkesbyggande för skönhetsbranschen sticker tvÃ¥ särskilt ut. För det första är det varumärken som vill verka naturliga eller organiska, vanligtvis om de använder helt naturliga ingredienser, eller kanske bara har naturliga dofter. För dessa varumärken är grönt det tydliga valet: grönt är färgen som mest förknippas med naturen, sÃ¥ det är en uppenbar signal till kunder som letar efter naturliga produkter. 

Det andra tillvägagÃ¥ngssättet är mer kliniskt, ett vetenskapsbaserat skönhetsmärke. Istället för att använda naturliga ingredienser uppmuntrar dessa varumärken användningen av (säkra) kemiska blandningar inspirerade av vetenskap eller teknik. Tanken är att, För dessa varumärken fungerar blÃ¥tt bäst; blÃ¥tt är färgen för bÃ¥de sinnesfrid och förtroende, vilket motverkar människors misstankar om ny vetenskap. Det är därför blÃ¥tt ocksÃ¥ är en vanlig logodesigntrend bland de bästa tech-logotyperna. 

 

Typografi är Avgörande

 

Skönhetsbranschen är mycket konkurrensutsatt, med gott om varumärken. Det är dä

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x