Börja utforma din logotyp

Varför skapa en företagslogotyp?

Publicerad: 2013-01-29
Varför skapa en företagslogotyp?

Varför behöver du en logotyp för ditt företag? Vad är dess syfte? Vilka punkter bör du tänka på innan du skapar din logotyp?

Det finns tre mycket viktiga punkter att ta hänsyn till innan där du skapar din logotyp: valet av ikon, typsnitt och färg på din logotyp.

Dessa tre kriterier avgör om din logotyp passar till ditt företags identitet eller inte. Det är viktigt att ta hänsyn till dessa faktorer innan du börjar designa en logotyp eftersom det är det första visuella elementet som kunderna kommer att se.

Vissa företag fokuserar bara på ett av dessa kriterier när de skapar sin logotyp. Google fokuserar till exempel främst på färger. Andra multinationella företag som Apple fokuserar mer på former (ett äpple). Cocacola fokuserar endast på de kalligrafiska aspekterna (typsnitt) för att representera sina produkter.

Vad betyder allt detta? I princip att när det gäller logotypdesign och att skapa en identitet för ditt företag, finns det inga gränser! Beroende på vilken typ av verksamhet du driver måste du dock noggrant analysera den bild som du vill förmedla till dina kunder.
 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

x