Börja utforma din logotyp

Varför skapa en företagslogotyp?

Publicerad: 2013-01-29
Varför skapa en företagslogotyp?

Varför behöver du en logotyp för ditt företag? Vad är dess syfte? Vilka punkter bör du tänka på innan du skapar din logotyp?

Det finns tre mycket viktiga punkter att ta hänsyn till innan där du skapar din logotyp: valet av ikon, typsnitt och färg på din logotyp.

Dessa tre kriterier avgör om din logotyp passar till ditt företags identitet eller inte. Det är viktigt att ta hänsyn till dessa faktorer innan du börjar designa en logotyp eftersom det är det första visuella elementet som kunderna kommer att se.

Vissa företag fokuserar bara på ett av dessa kriterier när de skapar sin logotyp. Google fokuserar till exempel främst på färger. Andra multinationella företag som Apple fokuserar mer på former (ett äpple). Cocacola fokuserar endast på de kalligrafiska aspekterna (typsnitt) för att representera sina produkter.

Vad betyder allt detta? I princip att när det gäller logotypdesign och att skapa en identitet för ditt företag, finns det inga gränser! Beroende på vilken typ av verksamhet du driver måste du dock noggrant analysera den bild som du vill förmedla till dina kunder.
 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Så, du vill bygga en publik på sociala medier? Drömmer du om att ansluta dig till de högst betalda influerarna, utnyttja deras miljontals följare för att generera en passiv inkomst som sätter dem för livet? Fantastiskt!  Oavsett om du marknadsför din sidogärning, lanserar ett nytt varumärke eller helt enkelt försöker bli nästa internetfenomen, så har vi dig täckt. Att bygga din publik på soci...

Läs mer
Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Att designa en responsiv logotyp är avgörande för alla företag, från en liten startup till ett stort företag, och allt börjar med en gedigen förståelse för ens varumärke, inklusive dess historia. Alla varumärken har en historia. Tyvärr lämnar inte alla historier ett varaktigt intryck. Det handlar om mer än bara ett marknadsföringsverktyg för att kommunicera din vision - det är ditt företags hjä...

Läs mer
Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer
Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Statistik visar att det finns cirka 33,2 miljoner företag i USA. Detta inkluderar allt (ja, allt), från små lokala företag till stora företag och multinationella företag.  Så om du är en startup är valet av ditt företagsnamn utan tvekan en av de mest tråkiga och utmanande uppgifterna som kan orsaka sömnlösa nätter. Förståeligt nog måste det vara minnesvärt och meningsfullt eftersom det sätte...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x