Börja utforma din logotyp

varför du bör ha upphovsrätt till din logotyp

Publicerad: 2017-09-25
varför du bör ha upphovsrätt till din logotyp

Varför varumärken bör skydda copywriting och logotyp

Som företag är det viktigt att fundera på om du bör skydda din copywriting och alla andra former av media och innehåll som är kopplade till ditt företag, till exempel din logotyp. Många företag, särskilt onlineföretag och webbplatser, förbiser dock fortfarande denna process.

Men hur viktigt är det egentligen att skydda sitt innehåll och är det något som du som företag bör tänka på?


Börja design av din logotyp nu
 

Vad är skydd?

För att börja utforskar vi’vad skydd av din logotyp och ditt innehåll är och vad det innebär. Om ditt innehåll är inte skyddat, tänk på konsekvenserna. Individer och företag, bedrägligt eller inte, kommer att kunna använda ditt innehåll utan konsekvenser.

De kan till exempel ta ditt företagsnamn, din logotyp och använda den på sin webbplats. Härifrån kan de sprida virus, stjäla människors personliga och ekonomiska information och på det hela taget orsaka skada på Internet.

Som du kan föreställa dig kommer detta att reflektera mycket dåligt på dig och ditt företag. Men om du tar denna andra webbplats till en domstol har den tredje part som är ansvarig för att ha stulit din logotyp eller ditt innehåll möjlighet att komma undan med vad de har gjort, när det gäller att stjäla ditt innehåll.

Detta beror på att skyddet av ditt företags’innehåll och logotyp liknar att teckna en försäkring. Du kan skydda din logotyp och ditt innehåll på webbplatsen med hjälp av upphovsrätt och varumärken.



Mak den till din egen

Om du har lagt ner mycket hårt arbete och mycket pengar på att utforma och producera din logotyp och din webbplats kan andra företag ta den och använda den på sin webbplats om den inte är skyddad. Om den är kraftigt optimerad för sökmotorer gör det tyvärr denna andra webbplats till en fullfjädrad konkurrent till ditt företag.

Kort sagt innebär detta att andra företag kan stjäla ditt företag och dina kunder, vilket kostar dig pengar. Om du till exempel driver en webbplats för resor, som Lonely Planet, vill du att ditt högkvalitativa innehåll ska skyddas så att andra reseföretag inte bara kan ta ditt innehåll och tjäna pengar på det.



Konsultera plagiat och kopiering

En av Googles viktigaste regler när det gäller SEO är plagiat. Det’är mycket svårt att ta reda på hur mycket av internet som är plagierat, men du kan vara säker på att sökmotorjätten ständigt är på jakt efter det. Det är också kopplat till logotyper när Google kan känna igen bilder.

Om det upptäcks kan din webbplats och din SEO-ranking bestraffas kraftigt, vilket gör att du tappar placeringar på sökmotorns resultatsida.

Clay Robins, SEO-specialist och grundare av många internetresurser som State if writing bekräftar: “Det kan vara extremt svårt att ta tillbaka din ursprungliga ranking efter att ha blivit straffad, och du’måste gå igenom många av de förfaranden som Google har infört för att bevisa att innehållet var ditt.”

En av de viktigaste frågorna när man försöker bevisa att innehållet är ditt eget är varför du hade det online om det inte var’skyddat. Om det är skyddat kan Google omedelbart veta att innehållet är registrerat på dig och att det är den andra webbplatsen som har gjort fel.

Troligtvis finns det ett stort antal verktyg som Ox Essays som kan hjälpa dig att ta reda på om ditt innehåll är plagierat eller inte.

När det gäller logotyper kan du genom att registrera varumärken vara säker på att du äger denna intellektuella egendom. När du arbetar med logotypdesigners är det också bra att skriva under ett avtal där det står att alla rättigheter går till dig och ditt företag. Glöm inte att kontrollera om logotypen har använts eller registrerats tidigare. Det finns många fall där företag omedvetet köper använda logotyper, vilket leder till oönskade konsekvenser.



Att använda en advokat/advokat eller inte?

Om du känner dig säker på att skydda ditt eget arbete med upphovsrätt och varumärken, gör det då! Det är relativt enkelt att fylla i de nödvändiga blanketterna online, oavsett vilket land du kommer ifrån.

Om ingen bestrider din ansökan bör processen inte ta längre tid än fyra månader. Men om ett annat företag eller en annan person bestrider din ansökan kan processen bli mycket långdragen.

Så istället för att fylla i formuläret själv kan du lägga ut uppgiften på en advokat som kan fylla i formuläret och hantera eventuella bestridanden för din räkning. I vissa situationer är det’starkt rekommenderat att du överväger detta alternativ.

Till exempel, om du’har varit verksam under en tid kan en tredje part redan ha använt ditt innehåll eller din logotyp på sina webbplatser. Detta innebär att när du bearbetar formuläret; chansen är stor att denna andra webbplats kommer att upptäckas. Utan en advokat på din sida kan detta bli mycket dyrt och kommer med största sannolikhet att bli mycket mer besvär än vad det är värt.



Skapa förtroende hos dina kunder

Varumärken är främst logotyper och talar för kunderna och deras uppfattning om ditt företag. Tänk på de stora varumärkena; Nike-tickan, McDonald’s ‘M’, Shell’s ‘shell’, Coca-Cola och The Red Bull bulls.

Den varumärkesskyddade logotypen (och innehållet) innebär att dina kunder vet att du är den ledande auktoriteten och att du är den riktiga affären när det gäller de tjänster eller produkter som du tillhandahåller. Att ha en varumärkesskyddad logotyp kan också öka din SEO-ranking och hjälpa kunderna att hitta ditt företag.

Kort sagt, att varumärkesskydda ditt innehåll kan vara extremt fördelaktigt för ditt företag, när det gäller skydd och plagiat, men också för att förbättra ditt varumärke’s image och öka ditt företags’s erkännande.


Brenda Berg är yrkesverksam med över 15 års erfarenhet av företagsledning, marknadsföring och entreprenörskap. Konsult och handledare för högskolestudenter och entreprenörer. Hon anser att ständigt lärande är den enda vägen till framgång.

 

Begynna din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

x