Börja utforma din logotyp

Välja rätt typsnitt för din logotyp

Publicerad: 2013-02-05
Välja rätt typsnitt för din logotyp

Det finns miljontals olika typsnitt. Utbudet verkar så obegränsat att det blir svårt att bestämma sig. Som tur är finns det ett enkelt sätt att välja ett typsnitt som verkligen passar ditt företag.

Att välja rätt typsnitt är ett avgörande steg när man skapar en företagslogotyp. Ett bra typsnitt måste vara lättläst, man måste kunna se det både på nära och långt håll. Det finns flera typer av typsnitt att välja mellan:

Serif-typsnitt: Dessa typsnitt har spetsiga kanter, ett välkänt serif-typsnitt är Times New Roman. Det har varit standardtypsnittet i Word i flera år. Serifteckensnitt ger din logotyp en seriös, företagsliknande look.

Sans serif-typsnitt: har en modern aspekt. Dessa typsnitt har raka kanter. De används oftare när man skapar logotyper och passar nästan alla typer av branscher. Dessa typsnitt rekommenderas starkt eftersom de är lätta att läsa och ser bra ut när de skrivs ut på stationära produkter.

Handskrifttyper (kalligrafiska): Dessa typsnitt kan vara roliga att använda men ibland svåra att läsa. Dessa typsnitt rekommenderas inte för att utforma logotyper men kan vara intressanta att använda vid vissa evenemang (fester, bröllop osv.).

Dekorativa typsnitt (fantasy): Dessa typsnitt är roliga men mycket svåra att läsa. Om du bestämmer dig för att använda dem i en logotyp ska du se till att inte skriva långa meningar med dem.

De flesta typsnitt som erbjuds på logogenie är sans-serif och serif eftersom det är de två typsnittstyperna som används i logodesign. Vårt team av grafiker har valt ut de bästa teckensnitten för dig.


Börja designen av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. Många designers stöter på problem när de lär sig att arbeta med...

Läs mer
Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att infoga din logotyp på din webbplats, i sociala medier och annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS Word. Du kan använ...

Läs mer
Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Oavsett vilken bransch du är verksam inom är det idag ett måste med en tilltalande och funktionell webbplats. Konkurrensen är tuffare än någonsin, delvis på grund av pandemin 2020 som har tvingat oss att flytta våra liv till internet. Företagare idag behöver höja sin nivå och lägga mer ansträngning på att bygga sin närvaro online, inklusive att använda meddelandeappar för företag, som WhatsApp för...

Läs mer
Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Det finns bra logotyper, och sedan finns det fantastiska logotyper. Vad skiljer dem åt? Alla effektiva logotyper följer samma grundläggande riktlinjer för grafisk design, men de fantastiska har det lilla extra: kreativitet. För de flesta människor kan en kreativ logodesign göra skillnaden mellan att bli ihågkommen och att bli glömd några sekunder efter att ha setts. Men vad gör en logotyp kreativ? Hur kan...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x