Börja utforma din logotyp

Välja rätt färger för min logotyp

Publicerad: 2013-01-28
Välja rätt färger för min logotyp

Hur väljer du rätt färger för din företagslogotyp? Vilka färger används av andra företag? Finns det några färger som är mer lämpliga för din typ av verksamhet?

Vad tänker vi på när vi ser en färg? Färger har alltid förknippats med känslor eller något som du kanske minns någonstans.
 

Tag till exempel färgen orange: Vissa människor tänker på frukten, medan andra tänker på den holländska osten, eller kanske till och med på telefonleverantören Orange.

Färger väcker tankar och/eller känslor. Vissa färger är mer dominerande och populära än andra.

En studie har visat att det finns fem dominerande färger när det gäller logotypdesign. Dessa färger är blått, svart och grått, följt av rött, orange och grönt. Om du ser dig omkring kommer du att märka att dessa färger faktiskt är mycket dominerande i många företagslogotyper.

I allmänhet passar En fin blå färg till både män och kvinnor.

Svart/grått ger en nykter och företagskänsla.

Brunt, beige, khaki är mindre populärt. Dessa färger kan vara svåra att använda. Men om du lyckas hitta rätt nyans kan de vara mycket tilltalande.

Blå färg är mycket mångsidig: den representerar komfort, säkerhet och hälsa.

Rött är passionens och ambitionens färg. Den är mycket dynamisk!
Exempel på röda logotyper: Exempel på röda logotyper: Redbull, Quicksilver, många banklogotyper.

Svart kan användas överallt. Det är den grundläggande färgen för tryckning. Den förknippas med nykterhet, enkelhet, noggrannhet och elegans.

Gul är ljus och strålande, men används inte ofta.

 

Börja design av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

x