Börja utforma din logotyp

Välja rätt färger för min logotyp

Publicerad: 2013-01-28
Välja rätt färger för min logotyp

Hur väljer du rätt färger för din företagslogotyp? Vilka färger används av andra företag? Finns det några färger som är mer lämpliga för din typ av verksamhet?

Vad tänker vi på när vi ser en färg? Färger har alltid förknippats med känslor eller något som du kanske minns någonstans.
 

Tag till exempel färgen orange: Vissa människor tänker på frukten, medan andra tänker på den holländska osten, eller kanske till och med på telefonleverantören Orange.

Färger väcker tankar och/eller känslor. Vissa färger är mer dominerande och populära än andra.

En studie har visat att det finns fem dominerande färger när det gäller logotypdesign. Dessa färger är blått, svart och grått, följt av rött, orange och grönt. Om du ser dig omkring kommer du att märka att dessa färger faktiskt är mycket dominerande i många företagslogotyper.

I allmänhet passar En fin blå färg till både män och kvinnor.

Svart/grått ger en nykter och företagskänsla.

Brunt, beige, khaki är mindre populärt. Dessa färger kan vara svåra att använda. Men om du lyckas hitta rätt nyans kan de vara mycket tilltalande.

Blå färg är mycket mångsidig: den representerar komfort, säkerhet och hälsa.

Rött är passionens och ambitionens färg. Den är mycket dynamisk!
Exempel på röda logotyper: Exempel på röda logotyper: Redbull, Quicksilver, många banklogotyper.

Svart kan användas överallt. Det är den grundläggande färgen för tryckning. Den förknippas med nykterhet, enkelhet, noggrannhet och elegans.

Gul är ljus och strålande, men används inte ofta.

 

Börja design av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Hur man designar en fantastisk och professionell webbplats

Hur man designar en fantastisk och professionell webbplats

Hur man designar en fantastisk och professionell webbplats Tänk på din webbplats som ditt varumärkes hem på internet. Den kan inte ersätta en sida på sociala medier eftersom sociala medier-sidor är, av design, ganska begränsade i sin funktionalitet och fungerar mer som en kommunikationskanal än som ett verkligt online-hem. När människor söker efter ditt varumärke använder de sökmotorer och försöker...

Läs mer
10 Bästa Skönhetslogotyperna, vad gör dem sticka ut från resten

10 Bästa Skönhetslogotyperna, vad gör dem sticka ut från resten

Vem skulle lita på ett skönhetsmärke som ser fult ut? Skönhetslogotyper bär mer vikt än bara varumärkesigenkänning — de måste locka kunder med löftet om att se bra ut. Det är nästan omöjligt med en logotyp som ser tråkig eller oinspirerad ut.  Om du designar en skönhetslogotyp har vi samlat de 10 bästa skönhetslogotyperna nedan. Vi förklarar vad som gör dem så framgångsrika och diskut...

Läs mer
Hur du skapar ett anpassat företagsstämpel med din logotyp

Hur du skapar ett anpassat företagsstämpel med din logotyp

Här på Logogenie har vi utforskat nya prisvärda verktyg för logotyp och varumärkessuccé för dig att ta med dig in i det nya året. Många kanske blir förvånade över tanken på att använda logostämplar för sitt varumärke eller företag, eftersom stämplar verkar ha en föråldrad innebörd, men vi är här för att berätta varför det är viktigt att överväga dem och hur de kan ge dig mer affäre...

Läs mer
Hur du designar ett brevpapper som fångar din varumärke perfekt

Hur du designar ett brevpapper som fångar din varumärke perfekt

Ju fler platser människor ser ditt varumärke på, desto mer troligt är det att de kommer ihåg dig. Och desto mer troligt är det att de kommer ihåg dig, desto mer troligt är det att de fortsätter interagera med ditt varumärke och köper dina tjänster. Kort sagt är varumärkessynlighet positivt kopplad till varumärkesengagemang och försäljning.  Därför lägger du ner så mycket ansträngning på a...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x