Börja utforma din logotyp

Välja rätt färger för min logotyp

Publicerad: 2013-01-28
Välja rätt färger för min logotyp

Hur väljer du rätt färger för din företagslogotyp? Vilka färger används av andra företag? Finns det några färger som är mer lämpliga för din typ av verksamhet?

Vad tänker vi på när vi ser en färg? Färger har alltid förknippats med känslor eller något som du kanske minns någonstans.
 

Tag till exempel färgen orange: Vissa människor tänker på frukten, medan andra tänker på den holländska osten, eller kanske till och med på telefonleverantören Orange.

Färger väcker tankar och/eller känslor. Vissa färger är mer dominerande och populära än andra.

En studie har visat att det finns fem dominerande färger när det gäller logotypdesign. Dessa färger är blått, svart och grått, följt av rött, orange och grönt. Om du ser dig omkring kommer du att märka att dessa färger faktiskt är mycket dominerande i många företagslogotyper.

I allmänhet passar En fin blå färg till både män och kvinnor.

Svart/grått ger en nykter och företagskänsla.

Brunt, beige, khaki är mindre populärt. Dessa färger kan vara svåra att använda. Men om du lyckas hitta rätt nyans kan de vara mycket tilltalande.

Blå färg är mycket mångsidig: den representerar komfort, säkerhet och hälsa.

Rött är passionens och ambitionens färg. Den är mycket dynamisk!
Exempel på röda logotyper: Exempel på röda logotyper: Redbull, Quicksilver, många banklogotyper.

Svart kan användas överallt. Det är den grundläggande färgen för tryckning. Den förknippas med nykterhet, enkelhet, noggrannhet och elegans.

Gul är ljus och strålande, men används inte ofta.

 

Börja design av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Vad har Facebook, Adobe, Pinterest, Airbnb och Beats gemensamt? Förutom att vara bäst inom sina respektive områden har dessa varumärken endast bokstäver som logotyper (förstås med några designjusteringar). De har enkla men mycket minnesvärda och omedelbart igenkännbara logotyper, vilket gör att de sticker ut på mycket konkurrensutsatta marknader. Inte förvånande växte bokstavslogotyper i popularitet...

Läs mer
Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Så, du vill bygga en publik på sociala medier? Drömmer du om att ansluta dig till de högst betalda influerarna, utnyttja deras miljontals följare för att generera en passiv inkomst som sätter dem för livet? Fantastiskt!  Oavsett om du marknadsför din sidogärning, lanserar ett nytt varumärke eller helt enkelt försöker bli nästa internetfenomen, så har vi dig täckt. Att bygga din publik på soci...

Läs mer
Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Att designa en responsiv logotyp är avgörande för alla företag, från en liten startup till ett stort företag, och allt börjar med en gedigen förståelse för ens varumärke, inklusive dess historia. Alla varumärken har en historia. Tyvärr lämnar inte alla historier ett varaktigt intryck. Det handlar om mer än bara ett marknadsföringsverktyg för att kommunicera din vision - det är ditt företags hjä...

Läs mer
Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x