Börja utforma din logotyp

Trender för logotyper som kan förväntas år 2020

Publicerad: 2020-01-13
2020 är här och vi förväntar oss att det nya årtiondet kommer att medföra förändringar i logodesignens status quo. Logotypdesign har historiskt sett varit ganska stabil på grund av de gemensamma elementen i tidlösa logotyper som fångar kundernas sinnen. Vi förväntar oss dock att 2020 kommer att bli starten på några intressanta vändningar i logotypdesignens värld.
 
Varje grafisk designer måste känna till trenderna för att kunna skapa fräscha och moderna logotyper. Här är några av de kommande trenderna för 2020 som vi förväntar oss kommer att ge mer liv åt företagets logotyp!
 
 
1. Gradienter: mer färg, roligare
 
Gradienten är ett viktigt element i logotyper som ger dimension och djup, vilket är anledningen till att den fortfarande kommer att vara en toppdesigntrend. Gradienter lägger till komplexitet till bilden och ger en dynamisk men ändå lugnande tolkning som fångar betraktaren’s uppmärksamhet. I det nuvarande smartphone-samhället förväntar vi oss att användningen av gradienter kommer att fortsätta att dominera under 2020.
 
Designcontest1
 
 
2. Multi-color gradient 
 
Kombination av två eller flera färger ger den livfullhet som alla visuella representationer behöver. Varumärken använder färgkombinationer för att snabbt bli identifierade, särskilt i en mättad nisch. Du kan välja en unik palett som skildrar naturen eller ge logotypen ett futuristiskt utseende genom att blanda levande färger i olika toner. 
 
Designtävling
 
 
3. Analog gradient & 3D
 
Du kan också välja en mer harmonisk färgskala där endast en färg används i olika nyanser. Det är enkelt och rent men imponerar också med ett lätt identifierbart varumärke. En av de moderna tolkningarna av gradienten är tillämpningen av 3D-effekter. Det skapar en avsmalnande design som betonar färgkontrasten och bidrar till bildens sofistikering. 
 
Designtävling
 
 . 
4. Svart och vitt
 
Det är något med svarta och vita logotyper som återkommer år efter år i listan över designtrender. De är stilfulla men ändå raka och behöver inte en massa krusiduller för att imponera på en publik. Varumärken har ofta en svartvit version av sin logotyp, vilket är användbart, särskilt i tryck, eftersom bilden ofta är skarpare och renare. 
 
Designtävling
 
 
Animation är den senaste förbättringen av svartvita logotyper och är en annan anmärkningsvärd trend som vi förväntar oss kommer att dyka upp under 2020.
 
Skojiga och vänliga tecknade animationer
 
Logotyper som ger mycket glädje är i fokus för 2020. Animerade tecknade filmer är en växande designtrend som visar på kreativitet och underhållning. Varumärken som vill framställa sig själva som roliga, vänliga och lättsamma kommer att gynnas av den här designen.

 
5. Doodle-stil
 
Doodles är en charmig trend för att de är råa men ändå trevliga. Det påminner om handritade teckningar som får logotyper att se mer konstnärliga och originella ut.
 
Designtävling
 
 
6. Flat style
 
Flacka tecknade illustrationer hör fortfarande till toppen eftersom de är enkla men flexibla, vilket gör dem grafiska 
designers tycker att det är lätt att manipulera och ändra. Kolla in denna animation i platt stil för Cub Studio av Fraser Davidson.
 
Designtävling
 
7. Outline style
 
Teckningar med tydliga (och oftast tjocka) konturer fångar användarens uppmärksamhet och ger också en skalbar design. Du kan minska eller öka storleken utan att oroa dig för att bilden ska förvrängas, eftersom konturerna tydligt definierar själva logotypen. Den här unika animationen av David Etinger fångar essensen av denna stil.
 
Designtävling
 
 
8. Bilder av typsnitt
 
En enkel logotyp kan utformas så att den har en betydelse. Det kan införlivas med en bild som korrelerar med varumärkesidentiteten. Tekniken med negativt utrymme gör det möjligt för designers att ersätta delar av bokstäverna så att det talar till publiken och ger ordet mer betydelse. Den här designtrenden kan vara knepig men kommer i slutändan att ge din logotyp en unik karaktär när du väl får grepp om den.
 
 
Designtävling
 
 
9. Iögonfallande isometri och 3D
 
Utvecklingen av robusta illustrationsprogram gav upphov till 3D- och isometriska trender inom grafisk design. År 2020 sätter dessa stilar fortfarande ribban högt och ger det djup och den illusion som gör logotyper levande. 
 
 
Designtävling
 
 
10. Lek med anpassade logotyper
 
Logotyper är långt ifrån enkla och tråkiga 2020. När du använder skräddarsydda logotyper behöver du inte lägga till en bild eftersom typsnittet redan är utformat för att innehålla varumärkessymbolen. Den använder överraskningsmomentet och den dolda betydelsen som är lätt att upptäcka men svår att kopiera, vilket ger din logotyp poäng för originalitet. 
 
 
Designtävling
 
 
11. Den som visar transparens med halvtransparenta former
 
 
Den här funktionen ger bilden en helt ny innebörd genom att ställa in transparensen hos elementen i logotypen. Den halvtransparenta stilen ger ett spännande värde, vilket får publiken att fråga varför den är utformad på det sättet. Genom en blandning av staplade och överlappande former kan ditt varumärke framhäva sin strävan efter öppenhet, vilket främjar kundernas förtroende och lojalitet.
 
 
Designtävling
 
 
12. Klassisk metall eller graverad stil
 
 
Metalliska inslag i logotypdesign och inslag av silver eller guld ger en känsla av att vara skräddarsydd och exklusiv. Den här trenden har överlevt genom åren och kommer att slå igenom 2020.
Den metalliska graveringen, särskilt i tryck, ger en antydan till klass som ber om att uppskatta de vackrare sakerna i livet. Det är perfekt när du vill att din logotyp ska vara sofistikerad och chic. 
 
 
Designtävling
 
 
13. Retro
 
 
Retrostilar, till exempel i form av typsnitt eller bilder, gör en massiv comeback 2020. Grunge, pastell, slitna papper och annat kommer att föra in gårdagen i rampljuset igen. Den här trenden talar till ett brett spektrum av individer, vilket kan väcka nostalgi eller skapa nya minnen oavsett ålder på betraktaren. Retrodesign görs modernt med hjälp av avancerad programvaruteknik för att göra bilden tydligare och mer definierad. Den estetiska stilen, som kan bestå av pixlar, krom och neon, bevaras dock genom hela designen. 
 
 
Designtävling
 
 
14. Minimalism genom geometriska former
 
 
Att använda geometriska former i logotypdesign går aldrig ur tiden, och det behåller sin popularitet för att vara med på toppen av trendlistan. Designers föredrar ofta att skapa förenklade logotyper som använder former för att definiera varumärkets identitet. Geometriska former kan lätt implementeras utan att distrahera betraktaren från logotypens centrala element. 
 Design by dcastro
 
 
Designtävling
 
 
Det var allt!
 
Dessa trender gör logotypdesign år 2020 dynamiskt, levande och full av liv. Du kan välja från någon av stilarna för att skapa din egen genom att infoga element som bilder som är unika för ditt varumärke. Det’är viktigt att ta ett steg över normen och förnya sig så att människor lätt kan känna igen det unika i ditt varumärke’s identitet. Så ta gärna inspiration från dessa logotrends och börja pionera detta nya årtionde av design!
 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x