Det är inte lätt att utforma en logotyp. Logotypen är en visuell representation av ditt företag. Precis som när du låter en professionell person utforma din logotyp måste du ta hänsyn till några viktiga aspekter innan du börjar. På sätt och vis måste du informera dig själv om hur du ska gå tillväga. Här är fem viktiga saker som du måste tänka på innan du börjar designa din logotyp.
Din målmarknad
Du mÃ¥ste veta vilka dina mÃ¥lgrupper är och hur det kommer att pÃ¥verka din logotyp’s stil. Är du inriktad pÃ¥ män eller kvinnor? Finns det en särskild bransch som du siktar in dig pÃ¥? Vilka Ã¥ldersgrupper har du i Ã¥tanke? Olika designtekniker fungerar för olika typer av produkter, mÃ¥lgrupper och branscher. Detaljer om din mÃ¥lgrupps livsstil, tillverkningsprocessen och de material som används kan ocksÃ¥ vara relevanta. Dessa detaljer kommer att ha en betydande inverkan pÃ¥ din logotypdesign och bör därför beaktas noga.
Börja designa din logotyp
Information om ditt företag
Din varumärkes värderingar kommer att spela en stor roll för den estetiska utformningen av din logotyp. “Din briefing bör innehÃ¥lla information om var du tror att ditt varumärke passar in längs flera spektrum. Beskriv var ditt varumärke befinner sig pÃ¥ spektrumet moget/ungdomligt, spektrumet lekfullt/sofistikerat, spektrumet ekonomiskt/lyxigt och spektrumet bokstavligt/abstrakt. Skriv ner nÃ¥gra detaljer om ditt företagsnamn, särskilt hur du vill att det ska presenteras,” Vill du att det ska presenteras pÃ¥ en eller flera rader? Ska det tryckas med stora eller smÃ¥ bokstäver? Bestäm om du vill att din slogan ska integreras i logotypen. Du kan ocksÃ¥ utforma en logotyp där sloganen kan tas bort vid ett senare tillfälle. Detta senare alternativ kräver fler designfiler och kan öka kostnaden, sÃ¥ tänk pÃ¥ det.
Välj dina färger
De kan tyckas vara en liten detalj, men färger har kraften att fÃ¥ en logotyp att sticka ut och locka till sig blickar. Om du har specifika färger i Ã¥tanke för din logotyp kan du inkludera dem i din logotypdesignbeskrivning. Om du inte har det är det ocksÃ¥ okej, du kan hitta en rad olika färgscheman pÃ¥ webbplatsen. Av denna anledning är det’bra att fÃ¥ nÃ¥gra färger föreslagna, men var öppen för de färger som presenteras ocksÃ¥. När du väljer dina färger, tänk pÃ¥ att det är bäst att matcha dem med de färgscheman som du redan använder pÃ¥ ditt företags webbplats.
Detektera tidsram och budget
Det kan ta lite tid att experimentera och utforska din väg till en bra design. Om du räknar med lite extra tid ökar chanserna att du fÃ¥r den perfekta logotypen för ditt lilla företag. Ge dig själv en tidsram som tillÃ¥ter revideringar för bästa resultat. Ingen gillar att prata om pengar, men som smÃ¥företagare är du troligen väldigt inställd pÃ¥ din budget, sÃ¥ det’är nödvändigt. Se till att du väljer rätt alternativ för din logotyp. Du bör alltid välja ett alternativ i vektorformat eftersom du kommer att behöva detta format för utskrift. Alternativet för sociala nätverk är ocksÃ¥ mycket intressant eftersom du troligen kommer att använda din logotyp pÃ¥ dina sidor i sociala nätverk. Du kan kolla in alternativen och priserna pÃ¥ följande länk : https://www.logogenie.net/pricing
Slutsats
Kvaliteten på din logotyp börjar med din logotypdesign. Om du gör den här delen rätt får du alla de verktyg du behöver för att skapa en logotyp som verkligen sticker ut från mängden. Detta steg får inte förbises, eftersom du då kan få en logotyp som inte riktigt motsvarar den du är.
Om författaren : Grace Carter är skribent på Australian Essayroo and Big Assignments services, där hon förbättrar tjänstens kvalitet och hanterar innehåll. Grace är också handledare på Acadamized writing consulting.