Börja utforma din logotyp

Sticka ut från mängden med din logotyp

Publicerad: 2017-11-28

Vår värld är idag full av olika varumärken och företag. Detta är den verklighet vi måste hantera: om du vill starta ett eget företag måste du arbeta med din varumärkesidentitet mycket noggrant och lägga ner mycket pengar på det.
 

En av delarna i ditt varumärke’s identitet är en logotyp. Och om jag ska vara ärlig mot dig är detta en avgörande del av ditt företags visuella identifiering av kunderna.
 

Tänk på de platser, restauranger, kaféer och butiker som du besöker dagligen… Vad tänkte du på när du kom ihåg dem? Det stämmer: först tänker du på logotypidé, sedan tänker du på fasaden på byggnaden där det etablissemanget är beläget, sedan på inredningen osv.
.

Börja designen av din logotyp nu

 

Förresten, har du sett det där experimentet där folk försökte rita de mest kända varumärkena’ logotyper från minnet? Det var ganska roligt.
 

Sticka ut från mängden med din logotyp

 

Resultatet var konstigt. Naturligtvis kom alla ihåg logotypernas grundformer, men detaljerna försvann ibland.Så vem tror du behöver en logotyp? Svaret är enkelt - alla företag som vill lyckas. Läs vidare, jag ska förklara.



Varför alla varumärken behöver en logotyp?

 

Varför alla varumärken behöver en logotyp


1. Skilj dig ut från mängden

.

Se din logotyp som en viktig del av hela din varumärkesdesign. I grund och botten är detta det mest praktiska sättet att kliva fram och låta folk få veta om dig. Det är här du kan leka med människors’s sinnen och smak. Det är anledningen till att du måste ta logotypdesignen på stort allvar.

2. Gör ett bra första intryck

.

När människor ser ditt varumärke för första gången ser de logotypen och deras känslor och någon form av inre känsla ger dem en perfekt förståelse för om de vill lita på ditt varumärke eller inte. Om de tror att du är tillräckligt bra för dem eller inte.

.

Till exempel har jag’fått ett av de bästa första intrycken under de senaste åren från Supreme-logotypen. Det är bara det enklaste, men ändå det mest dopiga jag’har sett. Fantastiskt.

3. Locka nya kunder

I takt med att ditt företag växer kommer du att få ett visst mått av förtroende och lojalitet från dina kunder. Din logotyp kommer att stanna kvar i minnet hos dem som arbetat med dig tidigare och få en plats i minnet hos dem som letar efter en pålitlig partner. Det är därför som din logotyp inte bör vara alltför komplicerad.

.

4. Visualisera dina principer

Din varumärkeslogotyp kommer att bli en stark återspegling av dina mål och din affärsstrategi. Det är ett sätt att leverera ett visst budskap direkt till dina kunder eller potentiella kunder. Använd din logotyp för att visa upp dina principer.

 

Vilken typ av svårigheter kan du möta? 
 

Det finns många svårigheter som du kommer att möta om du bestämmer dig för att närma dig logotypdesignen på egen hand. Innan du säger att du är en expert på att ta hand om affärer och att du kommer att spika det lätt, lyssna på mig.


Förlita dig på trender

.

Trender går förbi och livscykeln för vissa av dem är mycket kort. Att förstå hur det fungerar och vilka trender som inte är värda att följa är en av logotypdesignerns främsta uppgifter. Du måste också förstå att det’inte är bra att använda vissa av de nuvarande trenderna för de seriösa företagen som de stora advokatbyråerna från Wall Street. De har sin egen stil som inte riktigt utvecklas på ganska lång tid. Din uppgift är att följa denna stil och skapa något nytt inom den.

Svårt val av typografi

Typografi är kungen. Om du inte vet hur du ska arbeta med typografi är du körd. Logotypdesignbranschen kommer att äta dig levande om du inte vet hur du ska närma dig typografidelen av logotypdesignen. Jag slår vad om att du har sett logotyper med häftiga illustrationer och dålig typografi, eller hur?

Detta är historien om Avatar-filmens logotyp som ser ganska konstig ut. Det’är som om designern av logotypen bara skrev in filmens namn i textredigeraren och började kolla hur det ser ut med de olika typsnitten applicerade.

Gå med raster i stället för vektor

Att gå med raster istället för vektor är snarare ett nybörjarmisstag, men jag kan ändå inte undvika detta problem. Det finns alldeles för många företag som har sin logotyp i raster och när det kommer till att ändra storlek på den eller använda den i media-kitet ger de bara ut rasterbilden till alla. Den är pixlig och ser hemsk ut. Kom bara ihåg: det ska alltid vara vektor. I dag kanske du är nöjd med den nuvarande storleken på din logotyp, men en dag kommer du att hata dig själv från det förflutna.

För många typsnitt

Jag’har redan nämnt vikten av typografin. Men du bör också komma ihåg att du inte bör’överkomplicera din logotyp med många olika tecken.

 
Vad finns det för alternativ på marknaden?
 

Det finns några sätt att få en förstklassig logotyp för ditt företag:

  • Om du inte bryr dig om budgeten och du’är okej att skriva en stor fet check till någon freelancer, är du fri att kolla Dribbble eller Behance för dessa killar.

  • TemplateMonster MarketPlace. De har massor av logotypmallar.

  • Du kan använda LogoGenie som finns med bland de bästa logotypframställarna i branschen idag. Du kan använda den för att försöka anpassa en logotypdesign för ditt företag.

 

Vilka alternativ finns på marknaden
 

Gör din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

x