Börja utforma din logotyp

Sticka ut från mängden med din logotyp

Publicerad: 2017-11-28

Vår värld är idag full av olika varumärken och företag. Detta är den verklighet vi måste hantera: om du vill starta ett eget företag måste du arbeta med din varumärkesidentitet mycket noggrant och lägga ner mycket pengar på det.
 

En av delarna i ditt varumärke’s identitet är en logotyp. Och om jag ska vara ärlig mot dig är detta en avgörande del av ditt företags visuella identifiering av kunderna.
 

Tänk pÃ¥ de platser, restauranger, kaféer och butiker som du besöker dagligen… Vad tänkte du pÃ¥ när du kom ihÃ¥g dem? Det stämmer: först tänker du pÃ¥ logotypidé, sedan tänker du pÃ¥ fasaden pÃ¥ byggnaden där det etablissemanget är beläget, sedan pÃ¥ inredningen osv.
.

Börja designen av din logotyp nu

 

Förresten, har du sett det där experimentet där folk försökte rita de mest kända varumärkena’ logotyper frÃ¥n minnet? Det var ganska roligt.
 

Sticka ut från mängden med din logotyp

 

Resultatet var konstigt. Naturligtvis kom alla ihåg logotypernas grundformer, men detaljerna försvann ibland.Så vem tror du behöver en logotyp? Svaret är enkelt - alla företag som vill lyckas. Läs vidare, jag ska förklara.



Varför alla varumärken behöver en logotyp?

 

Varför alla varumärken behöver en logotyp


1. Skilj dig ut från mängden

.

Se din logotyp som en viktig del av hela din varumärkesdesign. I grund och botten är detta det mest praktiska sättet att kliva fram och lÃ¥ta folk fÃ¥ veta om dig. Det är här du kan leka med människors’s sinnen och smak. Det är anledningen till att du mÃ¥ste ta logotypdesignen pÃ¥ stort allvar.

2. Gör ett bra första intryck

.

När människor ser ditt varumärke för första gången ser de logotypen och deras känslor och någon form av inre känsla ger dem en perfekt förståelse för om de vill lita på ditt varumärke eller inte. Om de tror att du är tillräckligt bra för dem eller inte.

.

Till exempel har jag’fÃ¥tt ett av de bästa första intrycken under de senaste Ã¥ren frÃ¥n Supreme-logotypen. Det är bara det enklaste, men ändÃ¥ det mest dopiga jag’har sett. Fantastiskt.

3. Locka nya kunder

I takt med att ditt företag växer kommer du att få ett visst mått av förtroende och lojalitet från dina kunder. Din logotyp kommer att stanna kvar i minnet hos dem som arbetat med dig tidigare och få en plats i minnet hos dem som letar efter en pålitlig partner. Det är därför som din logotyp inte bör vara alltför komplicerad.

.

4. Visualisera dina principer

Din varumärkeslogotyp kommer att bli en stark återspegling av dina mål och din affärsstrategi. Det är ett sätt att leverera ett visst budskap direkt till dina kunder eller potentiella kunder. Använd din logotyp för att visa upp dina principer.

 

Vilken typ av svÃ¥righeter kan du möta? 
 

Det finns många svårigheter som du kommer att möta om du bestämmer dig för att närma dig logotypdesignen på egen hand. Innan du säger att du är en expert på att ta hand om affärer och att du kommer att spika det lätt, lyssna på mig.


Förlita dig på trender

.

Trender gÃ¥r förbi och livscykeln för vissa av dem är mycket kort. Att förstÃ¥ hur det fungerar och vilka trender som inte är värda att följa är en av logotypdesignerns främsta uppgifter. Du mÃ¥ste ocksÃ¥ förstÃ¥ att det’inte är bra att använda vissa av de nuvarande trenderna för de seriösa företagen som de stora advokatbyrÃ¥erna frÃ¥n Wall Street. De har sin egen stil som inte riktigt utvecklas pÃ¥ ganska lÃ¥ng tid. Din uppgift är att följa denna stil och skapa nÃ¥got nytt inom den.

Svårt val av typografi

Typografi är kungen. Om du inte vet hur du ska arbeta med typografi är du körd. Logotypdesignbranschen kommer att äta dig levande om du inte vet hur du ska närma dig typografidelen av logotypdesignen. Jag slår vad om att du har sett logotyper med häftiga illustrationer och dålig typografi, eller hur?

Detta är historien om Avatar-filmens logotyp som ser ganska konstig ut. Det’är som om designern av logotypen bara skrev in filmens namn i textredigeraren och började kolla hur det ser ut med de olika typsnitten applicerade.

Gå med raster i stället för vektor

Att gå med raster istället för vektor är snarare ett nybörjarmisstag, men jag kan ändå inte undvika detta problem. Det finns alldeles för många företag som har sin logotyp i raster och när det kommer till att ändra storlek på den eller använda den i media-kitet ger de bara ut rasterbilden till alla. Den är pixlig och ser hemsk ut. Kom bara ihåg: det ska alltid vara vektor. I dag kanske du är nöjd med den nuvarande storleken på din logotyp, men en dag kommer du att hata dig själv från det förflutna.

För många typsnitt

Jag’har redan nämnt vikten av typografin. Men du bör ocksÃ¥ komma ihÃ¥g att du inte bör’överkomplicera din logotyp med mÃ¥nga olika tecken.

 
Vad finns det för alternativ på marknaden?
 

Det finns några sätt att få en förstklassig logotyp för ditt företag:

  • Om du inte bryr dig om budgeten och du’är okej att skriva en stor fet check till nÃ¥gon freelancer, är du fri att kolla Dribbble eller Behance för dessa killar.

  • TemplateMonster MarketPlace. De har massor av logotypmallar.

  • Du kan använda LogoGenie som finns med bland de bästa logotypframställarna i branschen idag. Du kan använda den för att försöka anpassa en logotypdesign för ditt företag.

 

Vilka alternativ finns på marknaden
 

Gör din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x