Alla behöver en visuell representation av sitt varumärke eller företag, oavsett hur stort eller litet inflytande du har. Det är därför logotyper är så viktiga—de blir den symbol genom vilken andra föreställer sig din startup eller ditt företag. Logotypen är inte bara ett av de viktigaste grafiska designprojekten som ditt företag någonsin kommer att stå inför, den är också ett av de första testen på din kreativitet. För att få processen att gå smidigare, här är 5 steg för att skapa den perfekta logotypen:
Börja utforma logotyp
1. Tänk på konkurrensen
Det spelar ingen roll vad du säljer—det kommer att finnas konkurrens. Och du måste höja dig över den. Innan du börjar fundera på vilken typ av logotyp du vill ha måste du och ditt team undersöka vad konkurrenterna gör. Kolla in logotyper. Bedöm kvaliteten, vad som sticker ut, vilka färgscheman som används och om det verkar finnas en överanvänd trend som du vill undvika. Därifrån kan du komma på idéer som hjälper dig att sticka ut från mängden.
2. Anpassningsbar
Din logotyp måste vara flexibel. Det är inte bara din logotyp som potentiellt kommer att användas på olika medier, till exempel online, på tryck eller på tyg. Du kan till exempel behöva ett annat format för kuverttryck. Den’kommer att behöva vara skalbar samt justerbar. För att uttrycka det enkelt, kommer din logotyp att vara lika kraftfull i svartvitt som i färg?
3. Designelement
När vi talar om färg har du en regnbåge av möjligheter, om du så vill. Det är dock inte alla färger, skuggade typsnitt och gradienter som kommer att få din logotyp att framstå som en vinnare. Detta gäller även med typsnitt, form, storlek och så vidare. Det finns flera designelement som du kan leka med, men det är viktigt att veta vad som fungerar med din nisch. När allt kommer omkring vill du inte att din logotyp ska se ut som en inkarnation av Comic Sans i den professionella världen.
Vissa när du ska använda serif, sans serif och manuskript i enlighet med detta. Serif ser smakfullt ut. Seriflösa serifer ser rena och moderna ut. Skrift är knepigt och har mycket personlighet, men att använda det på ett bra sätt är kanske inte alltid lätt.
4. Ikoner
Likt andra designelement betyder det att bara för att du har möjlighet att välja en ikon som logotyp behöver’inte betyda att du ska bli tokig med den. Innan du blir levande begravd av alla möjligheter ska du fråga dig själv om du verkligen behöver en ikon. Det går alldeles utmärkt att ha logos som enbart består av text.
5. Skissande
Även om du planerar att överlämna logotypdesignen till en grafisk designer, hoppa inte över det här steget. Det är viktigt att ha några skisser av hur du vill att din logotyp ska se ut eller kännas är viktigt. Det hjälper inte bara grafiska designers att få ett bättre grepp om den design du vill ha, utan hjälper dig också att komma ihåg vad du letar efter. Gör flera stilar, och var öppen för nya idéer.
Slutsats
De här fem stegen är bara början för att skapa den perfekta logotypen. Även om processen kan vara ganska omfattande och kan kräva många upprepningar när man tänker på och skissar upp en logotyp, om du gör din forskning och låter dig inspireras kommer du att få en bra logotyp. Kom ihåg: anpassningsförmåga är avgörande när du utvecklar den ultimata logotypen.