Börja utforma din logotyp

5 sätt att få din logotyp att framstå som en höjdare

Publicerad: 2018-03-09

Utformar du en logotyp? Visst kan man tro att det är lätt att skapa den visuella representationen av ett varumärke, men en iögonfallande logotyp är mer än bara en cirkel och ett företagsnamn. Du måste verkligen inkapsla innebörden. Annars, oavsett om du gör logotypen för ditt eget företag eller utformar den för en kund, kommer du att göra företaget en kolossal björntjänst. Här är 5 sätt att förbättra din logotypdesign så att den verkligen sticker ut bland miljonerna:


1. Ställ dig själv några frågor

Har alla logotyper en historia? Ja och nej. Men det är oerhört viktigt att veta var logotypen har sitt ursprung och varför. Har varumärket funnits i alla tider? Har det ett arv? Du kan använda det i logotypens utformning genom att dra element från när och var varumärket började.

 

Den andra anledningen till att ställa sig själv några frågor om logotypdesign är att införliva strategi i det övergripande utseendet. Varumärkesprocessen kan gå längre än logotypen, men båda är sammanvävda, och därför bör du ha svaren på några viktiga frågor om varumärkesbyggande framför dig när du utvecklar logotypen, till exempel:

 
  • Vad gör varumärket annorlunda?
  • Varför startade varumärket? Vad är varumärkets uppdrag eller mål?
  • Hur vill varumärket uppnå sitt mål?
  • Vad är varumärkets eller företagets värderingar?
  • Vad är varumärkets personlighet?
  • Vem är målgruppen?
  • Hur kommer min webbplatsdesign att vara varumärkesmärkt?

     

5 sätt att göra din logotyp till en höjdare


2. Skapa visuella underverk

Det finns vissa sätt att göra en logotyp som är visuellt tilltalande—och en av de bästa metoderna är att skapa en visuell tolkning av varumärket’s övergripande koncept. Du kan till exempel överväga en visuell dubbelriktning, där två ikoner vävs in i en enda bild (tänk på illusionen med två ansikten eller vinkoppar). Ett annat sätt är att skapa ord- och symbolkonst, till exempel genom att använda varumärket’s namn för att utveckla en symbol. Om ordet till exempel är “soccer,” kan du få bokstäverna att se ut som en fotboll.

3. Förstå färgpsykologin

Färg är extremt integrerat i logotypdesign. Ingen väljer slumpmässigt en färg för en logotypdesign, och om de gör det är det uppenbart att de’inte tänker särskilt mycket på varumärket. Färg kommunicerar tankar, idéer och övertygelser. Färg fångar din uppmärksamhet. Men färg är också knepigt.

Vissa kunder har en färgpalett utvald. Andra vill ha gråskalor. I dessa fall kan du använda det negativa utrymmet på ett lämpligt sätt för att skapa intresse och sedan använda skuggning för att ge illustrationen liv.

 

Men om du har frihet att leka kan du kanske ta en titt på färgers psykologi inom grafisk design. Även om färg i slutändan beror på hur individen uppfattar den har det gjorts forskning om varumärkenas "upplevda lämplighet" där man frågar “Passar färgen till det som säljs?” Till exempel är rött djärvt, passionerat och spännande. Blått är pålitligt, vänligt och lugnande. Grön används för pengar, rikedom och hälsa. Lila är mystiskt, kungligt och rikt.

Avhängigt av det budskap du vill förmedla kan färg ge djup åt designen.
 

Färger för logotypdesign


4. Avskaffa klichéerna

Som kläder finns det modenyheter inom varumärkes- och logodesign. Även om många av idéerna är rena guldet, är det bara att be om problem om man ser ett antal designers som använder modeflugan om och om igen. Istället för att följa samma arketyp av vad som är "inne", varför inte komma med något som ligger långt utanför boxen?

 

Här är några klichéer att undvika:

  • Bågar/bågar
  • Helvetica-teckensnitt – om du inte tror mig är det bara att undersöka fiaskot med Gap-logotypen som bevis. Och när det gäller banala typsnitt, undvik Comic Sans, Papyrus och liknande stilar till varje pris.
  • Random prickar
  • Överlappande bokstäver
  • Chatbubblor
 

5. Enkelhet och symmetri

De bästa logotyperna är de som är enkla—eftersom de kan utvecklas senare. Ett exempel på detta är Nike Swoosh. Enkla logotyper är kraftfulla och har fått gensvar hos en mängd olika målgrupper över hela världen. Enkelhet är minnesvärd, fascinerande och ofta beundransvärd. Alla tror alltid att komplexa och flashiga logotyper är bäst, eftersom man då sticker ut, men i verkligheten är de bästa ikonerna de med enkla linjer och ett enda lockande element.
 

tips om logotypdesign


Ta Macintosh Apple. Den vanliga äppelikonen utan borttagen klyfta är normal. Men när du lägger till “byte,” intensifieras logotypens betydelse.

 

Ett annat sätt att hålla det enkelt men effektivt är att tänka i termer av symmetri. Om du använder Apples logotyp som exempel och tittar på kurvorna och linjerna börjar du se att det finns en konsekvens i cirklarna och krökningen. Vill du gå djupare? Ta en titt på den senaste Twitter-logotypen. Du kommer att bli förvånad över alla cirklar som används för att hålla linjerna synkroniserade.

 

Skapa en webbplats för ditt företag

I dag måste alla företag ha en webbplats. Många småföretagare skulle säga att de inte har pengar att betala för en dyr webbprogrammering som gör det möjligt för dem att sälja varor, ta emot betalningar online, ta emot bokningar, lista erbjudanden och vad de än gör för ett företag. En prisvärd lösning är att börja använda en webbplatsbyggare.

 

Sluttliga tankar

Ingen vill ha en logotyp som suger. Sluta tänka i termer av vad som redan har gjorts och gör något helt unikt och oväntat för att skapa ett varumärke för ditt företag. Även om dessa tips är det som awesome logotypdesigns använder för att konstruera tidlösa logotyper för varumärken, är det upp till dig att sätta en kreativ spinn på den övergripande designen. Nu när du har läst de här tipsen bör du känna dig inspirerad—så gå och skapa den logotypen!

 
 

Kolla in våra andra artiklar

x