Börja utforma din logotyp

Så här skapar du den perfekta logotypen för din företagsprofil på Instagram

Publicerad: 2020-07-21
Det känns förmodligen som om alla du känner är pÃ¥ Instagram. Och det kanske de ocksÃ¥ är. Och eftersom sÃ¥ mÃ¥nga människor tillbringar sina dagar med att bläddra i Instagrams flöden (1 miljard aktiva användare per mÃ¥nad 2018) har företag i alla branscher följt efter och skapat konton ocksÃ¥. 
 
Som dina potentiella kunder finns på Instagram bör du också göra det. Fortfarande inte övertygad? Här är några fler Instagram-statistiker från 2019 som kommer att få dig att ändra dig:
 
 
Det finns mer än 25 miljoner varumärkeskonton på Instagram
80 procent av Instagramanvändarna följer minst ett varumärke
.
60 procent av Instagramanvändarna upptäcker nya produkter via plattformen
.
Användarnas engagemang för varumärken är 10 gånger högre på Instagram än på Facebook och mer än 80 gånger högre än på Twitter
.
 
 
När du tar ditt varumärke till Instagram behöver du en iögonfallande logotyp. Det är lätt att gÃ¥ vilse i havet av tiotals miljoner varumärkeskonton, sÃ¥ du mÃ¥ste fÃ¥ din profil att sticka ut och fÃ¥ kontakt med din mÃ¥lgrupp. Det finns mÃ¥nga strategier som du kan använda för att fÃ¥ trafik frÃ¥n din mÃ¥lgrupp pÃ¥ Instagram, och en av dem är att ha en snygg logotyp som perfekt sammanfattar vem du är som varumärke. 
 
Instagram logo
 
 
 
Om ditt varumärke inte finns pÃ¥ Instagram ännu, bör du prioritera att ändra pÃ¥ det. Vet du inte riktigt hur du ska göra det? Här är allt du behöver veta om hur du utformar den perfekta Instagram-logotypen och hur du fÃ¥r en helt ny publik att ta del av dina saker. 
 
 

Instagram-logotyper jämfört med andra logotyper

 
 
Den största skillnaden mellan hur din logotyp ser ut pÃ¥ Instagram och hur den ser ut pÃ¥ andra plattformar är följande: pÃ¥ Instagram är den liten. Din profilbild är bara 110 x 110 pixlar pÃ¥ Instagram – sÃ¥ du har inte mycket utrymme att arbeta med, och du har definitivt inte utrymme för liten text eller en invecklad design som bestÃ¥r av mÃ¥nga smÃ¥ delar. 
 
 
Instagram-profil
 
 
Men här är den goda sidan: Instagram är avsett för telefoner. Du kan använda det pÃ¥ en surfplatta, men den överväldigande majoriteten av de personer som tittar pÃ¥ ditt varumärkes Instagram tittar pÃ¥ det frÃ¥n sina telefoner. SÃ¥ du behöver inte oroa dig för att fÃ¥ din logotyp att fungera pÃ¥ skärmar i olika storlekar – optimera den för Instagram’s 110 gÃ¥nger 100. 
 
 

Här är några regler för att använda din logotyp på Instagram:

 
 
Du kan inte ha en animerad bild som profilbild. Om du har en animerad version av din logotyp kan du lägga upp den som en video eller göra den till en del av din Instagram-story, men den kan inte vara din profilbild
.
Det är väldigt lätt för en bild att se trång ut på en liten skärm. Håll den enkel
Kontraster är iögonfallande. När du väljer en färgpalett, se till att färgerna har en tydlig kontrast
.
Använd inte mycket text. Det är svÃ¥rt att läsa text när den stÃ¥r pÃ¥ en plats pÃ¥ 110x110. Spara texten till din sida’s bio
.
 
 
Du kan ställa in en JPEG- eller PNG-fil som din Instagram-profilbild. När du skapar din logotyp ska du spara den i en av dessa filtyper sÃ¥ att du kan använda den pÃ¥ Instagram. 
 
 

Anpassning vs. att börja om

 
 
Om du inte redan har en logotyp har du förmodligen lättare att skapa en för Instagram än nÃ¥gon som behöver anpassa en logotyp som de redan arbetar med. Om du är nybörjare börjar du med en tom duk och har friheten att skapa vad som helst för att representera ditt varumärke. 
 
 
När du utformar din logotyp för Instagram ska du följa samma designprinciper som du skulle följa om du utformade en logotyp för någon annan plattform. Detta innebär att du måste skapa en logotyp som kommunicerar ditt varumärke på ett korrekt sätt genom färgpalett, typsnittsval, form och bildspråk. Är du inte säker på exakt hur du ska kommunicera ditt varumärkes persona genom designelement som dessa? Kolla in några av våra tidigare blogginlägg om varumärkesbyggande av din logotyp:
 
 
Using shapes to design logos: Känslorna bakom cirklar, kvadrater och mer 
Färgernas betydelse och hur man använder dem i varumärkesdesign 
30 best fonts to design-an awesome-logo 
 
 
I Logogenie’s logo maker är det enkelt att skapa en logotyp frÃ¥n grunden. Det finns massor av olika typsnitt och bilder att välja mellan, och du kan skapa sÃ¥ mÃ¥nga logotyper du vill – gratis – och jämföra dem med varandra tills du hittar den perfekta logotypen för ditt varumärke. 
 
 

Men jag har redan en logotyp

 
 
Om du redan har en logotyp kan det vara lika enkelt att använda den pÃ¥ Instagram som att ladda upp den till din profil. Varumärken med enkla logotyper, som McDonald’s, kan göra detta enkelt. 
 
 
Instagramprofil macdonalds
 
 
Men om du har en mer komplex logotyp kan du behöva förenkla den för att den ska fungera på Instagram. Bestäm om du behöver anpassa din befintliga logotyp genom att ladda upp den till din profil just nu och ta en titt på den. Kan du se det hela tydligt på din telefonskärm? Kan du urskilja alla former och bokstäver i logotypen? Och kanske viktigast av allt... är den snygg?
 
Det kan vara en utmaning att skala ner din logotyp till Instagram-storlek, och det mest effektiva sättet att göra det beror till stor del på vilken typ av logotyp du har.
 
Om du har en wordmark-logotyp, en logotyp som bara är ditt varumärkes namn, kan du göra den mindre och enklare för Instagram genom att ändra den till en lettermark-logotyp. En lettermark-logotyp är en logotyp som består av varumärkets initialer.
 
Pinterest logo
 
Ett annat sätt att göra en komplex logotyp Instagram-vänlig är att ta ett nyckelelement i logotypen och använda det som en fristÃ¥ende bild. Walt Disney-logotypen’s mest anmärkningsvärda inslag är dess unika typsnitt, särskilt det stora “D” i Disney. När företaget Walt Disney behövde en mindre version av logotypen för att kunna använda den pÃ¥ platser där en stor logotyp inte passar in, förvandlade de D:et till en egen fristÃ¥ende logotyp. D:et är tillräckligt igenkännligt för att alla som ser det omedelbart ska veta att det är Disney. C:et i Chanel-logotypen är likadant igenkännbart, vilket gjorde det till ett självklart val för Chanels logotyp i den lilla versionen.
 
Format för Instagram-logotyper
 
Om du har en logotyp för ett märke eller en maskot är det ganska enkelt att skala ner den till Instagram-storlek. Om du upptäcker att logotypen inte fungerar i den mindre storleken kan du försöka skapa en mer strömlinjeformad version genom att ta bort detaljer som inte är avgörande för ditt varumärke, t.ex. texturdetaljer eller fina linjer. 
 
 

Vad du INTE ska göra när du designar för Instagram

 
 
När du utformar en logotyp för Instagram är det lika viktigt att du lär dig vad du inte ska göra som att du lär dig vad du ska göra.
 
De flesta Instagram-designs don’t’s är bara allmänna design-don’t’s, som använd inte för mÃ¥nga färger, gör det inte sÃ¥ detaljerat att det distraherar och framför allt, var inte generisk. När det gäller att utforma specifikt för Instagram finns det nÃ¥gra viktiga tips att tänka pÃ¥:
 
 

Inkludera inte en tagline i logotypen

 
 
Vi säger inte att ditt varumärke inte ska ha en tagline, men att din tagline inte ska finnas i den version av din logotyp som du använder pÃ¥ Instagram. Varför? 
 
PÃ¥ grund av att utrymmet är för litet för att texten ska passa in och vara läsbar. Ange i stället din tagline i din profilbiografi och om du skapar inlägg eller berättelser där du visar upp din logotyp, inkludera den i dessa. 
 
 

Glöm inte att kolla in dina konkurrenter

 
 
Innan du utformar din logotyp bör du titta pÃ¥ de logotyper som liknande varumärken som ditt använder pÃ¥ Instagram. Du vill inte gÃ¥ vilse bland dina mÃ¥nga konkurrenter pÃ¥ plattformen, och ännu värre är att du inte vill att din publik ska tro att du är en kopia av ett annat varumärke. Skapa en logotyp som är unik för dig och samtidigt kommunicerar ditt varumärke pÃ¥ ett korrekt sätt. 
 
 

Använd inte färger som är mycket lika varandra

 
 
Din logotyp måste fånga många tittares ögon och behålla deras uppmärksamhet. När du väljer en färgpalett för din instagramlogotyp ska du välja färger som har mycket kontrast. En palett med svart och vitt, orange och blått, grönt och guld eller rosa och oliv är mycket mer iögonfallande än en palett med rosa och beige eller rött och orange.
 
Det betyder inte att färger i samma familj inte kan fungera tillsammans i din logotyp, men om du väljer att gå den vägen, se till att det finns tillräckligt stor visuell skillnad mellan dem så att de inte tvättar ut varandra.
 
 

Var inte en slarvig omformare

 
 
Du skapar i princip din logotyp pÃ¥ en duk som redan har rätt storlek för Instagram. PÃ¥ sÃ¥ sätt behöver du inte minska storleken för att fÃ¥ den att passa din profilbild. Men detta är inte alltid möjligt. 
 
 
När du gör en stor bildfil mindre kan den förvrängas – om det är en JPEG. Om filen är en PNG-fil bör den klara sig bättre. Kontrollera ändÃ¥ att din logotyp fortfarande ser bra ut i den lilla Instagram-storleken och om inte, arbeta om den tills den gör det. Uppenbart slarv, som en suddig eller pixlig logotyp, fÃ¥r ditt varumärke att se slarvigt ut och gör potentiella följare avstängda. 
 

Designa en logotyp med de perfekta färgerna för dig själv

 
Logogenies logotyptillverkare
 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg som logogenie. online logo design tool. 
 
I vÃ¥r digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg pÃ¥ nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ det är bara ett första steg att hitta din mall. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns mÃ¥nga av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du fÃ¥r bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för speciella designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x