Börja utforma din logotyp

Så här skapar du den perfekta logotypen för din företagsprofil på Instagram

Publicerad: 2020-07-21
Det känns förmodligen som om alla du känner är på Instagram. Och det kanske de också är. Och eftersom så många människor tillbringar sina dagar med att bläddra i Instagrams flöden (1 miljard aktiva användare per månad 2018) har företag i alla branscher följt efter och skapat konton också. 
 
Som dina potentiella kunder finns på Instagram bör du också göra det. Fortfarande inte övertygad? Här är några fler Instagram-statistiker från 2019 som kommer att få dig att ändra dig:
 
 
Det finns mer än 25 miljoner varumärkeskonton på Instagram
80 procent av Instagramanvändarna följer minst ett varumärke
.
60 procent av Instagramanvändarna upptäcker nya produkter via plattformen
.
Användarnas engagemang för varumärken är 10 gånger högre på Instagram än på Facebook och mer än 80 gånger högre än på Twitter
.
 
 
När du tar ditt varumärke till Instagram behöver du en iögonfallande logotyp. Det är lätt att gå vilse i havet av tiotals miljoner varumärkeskonton, så du måste få din profil att sticka ut och få kontakt med din målgrupp. Det finns många strategier som du kan använda för att få trafik från din målgrupp på Instagram, och en av dem är att ha en snygg logotyp som perfekt sammanfattar vem du är som varumärke. 
 
Instagram logo
 
 
 
Om ditt varumärke inte finns på Instagram ännu, bör du prioritera att ändra på det. Vet du inte riktigt hur du ska göra det? Här är allt du behöver veta om hur du utformar den perfekta Instagram-logotypen och hur du får en helt ny publik att ta del av dina saker. 
 
 

Instagram-logotyper jämfört med andra logotyper

 
 
Den största skillnaden mellan hur din logotyp ser ut på Instagram och hur den ser ut på andra plattformar är följande: på Instagram är den liten. Din profilbild är bara 110 x 110 pixlar på Instagram – så du har inte mycket utrymme att arbeta med, och du har definitivt inte utrymme för liten text eller en invecklad design som består av många små delar. 
 
 
Instagram-profil
 
 
Men här är den goda sidan: Instagram är avsett för telefoner. Du kan använda det på en surfplatta, men den överväldigande majoriteten av de personer som tittar på ditt varumärkes Instagram tittar på det från sina telefoner. Så du behöver inte oroa dig för att få din logotyp att fungera på skärmar i olika storlekar – optimera den för Instagram’s 110 gånger 100. 
 
 

Här är några regler för att använda din logotyp på Instagram:

 
 
Du kan inte ha en animerad bild som profilbild. Om du har en animerad version av din logotyp kan du lägga upp den som en video eller göra den till en del av din Instagram-story, men den kan inte vara din profilbild
.
Det är väldigt lätt för en bild att se trång ut på en liten skärm. Håll den enkel
Kontraster är iögonfallande. När du väljer en färgpalett, se till att färgerna har en tydlig kontrast
.
Använd inte mycket text. Det är svårt att läsa text när den står på en plats på 110x110. Spara texten till din sida’s bio
.
 
 
Du kan ställa in en JPEG- eller PNG-fil som din Instagram-profilbild. När du skapar din logotyp ska du spara den i en av dessa filtyper så att du kan använda den på Instagram. 
 
 

Anpassning vs. att börja om

 
 
Om du inte redan har en logotyp har du förmodligen lättare att skapa en för Instagram än någon som behöver anpassa en logotyp som de redan arbetar med. Om du är nybörjare börjar du med en tom duk och har friheten att skapa vad som helst för att representera ditt varumärke. 
 
 
När du utformar din logotyp för Instagram ska du följa samma designprinciper som du skulle följa om du utformade en logotyp för någon annan plattform. Detta innebär att du måste skapa en logotyp som kommunicerar ditt varumärke på ett korrekt sätt genom färgpalett, typsnittsval, form och bildspråk. Är du inte säker på exakt hur du ska kommunicera ditt varumärkes persona genom designelement som dessa? Kolla in några av våra tidigare blogginlägg om varumärkesbyggande av din logotyp:
 
 
Using shapes to design logos: Känslorna bakom cirklar, kvadrater och mer 
Färgernas betydelse och hur man använder dem i varumärkesdesign 
30 best fonts to design-an awesome-logo 
 
 
I Logogenie’s logo maker är det enkelt att skapa en logotyp från grunden. Det finns massor av olika typsnitt och bilder att välja mellan, och du kan skapa så många logotyper du vill – gratis – och jämföra dem med varandra tills du hittar den perfekta logotypen för ditt varumärke. 
 
 

Men jag har redan en logotyp

 
 
Om du redan har en logotyp kan det vara lika enkelt att använda den på Instagram som att ladda upp den till din profil. Varumärken med enkla logotyper, som McDonald’s, kan göra detta enkelt. 
 
 
Instagramprofil macdonalds
 
 
Men om du har en mer komplex logotyp kan du behöva förenkla den för att den ska fungera på Instagram. Bestäm om du behöver anpassa din befintliga logotyp genom att ladda upp den till din profil just nu och ta en titt på den. Kan du se det hela tydligt på din telefonskärm? Kan du urskilja alla former och bokstäver i logotypen? Och kanske viktigast av allt... är den snygg?
 
Det kan vara en utmaning att skala ner din logotyp till Instagram-storlek, och det mest effektiva sättet att göra det beror till stor del på vilken typ av logotyp du har.
 
Om du har en wordmark-logotyp, en logotyp som bara är ditt varumärkes namn, kan du göra den mindre och enklare för Instagram genom att ändra den till en lettermark-logotyp. En lettermark-logotyp är en logotyp som består av varumärkets initialer.
 
Pinterest logo
 
Ett annat sätt att göra en komplex logotyp Instagram-vänlig är att ta ett nyckelelement i logotypen och använda det som en fristående bild. Walt Disney-logotypen’s mest anmärkningsvärda inslag är dess unika typsnitt, särskilt det stora “D” i Disney. När företaget Walt Disney behövde en mindre version av logotypen för att kunna använda den på platser där en stor logotyp inte passar in, förvandlade de D:et till en egen fristående logotyp. D:et är tillräckligt igenkännligt för att alla som ser det omedelbart ska veta att det är Disney. C:et i Chanel-logotypen är likadant igenkännbart, vilket gjorde det till ett självklart val för Chanels logotyp i den lilla versionen.
 
Format för Instagram-logotyper
 
Om du har en logotyp för ett märke eller en maskot är det ganska enkelt att skala ner den till Instagram-storlek. Om du upptäcker att logotypen inte fungerar i den mindre storleken kan du försöka skapa en mer strömlinjeformad version genom att ta bort detaljer som inte är avgörande för ditt varumärke, t.ex. texturdetaljer eller fina linjer. 
 
 

Vad du INTE ska göra när du designar för Instagram

 
 
När du utformar en logotyp för Instagram är det lika viktigt att du lär dig vad du inte ska göra som att du lär dig vad du ska göra.
 
De flesta Instagram-designs don’t’s är bara allmänna design-don’t’s, som använd inte för många färger, gör det inte så detaljerat att det distraherar och framför allt, var inte generisk. När det gäller att utforma specifikt för Instagram finns det några viktiga tips att tänka på:
 
 

Inkludera inte en tagline i logotypen

 
 
Vi säger inte att ditt varumärke inte ska ha en tagline, men att din tagline inte ska finnas i den version av din logotyp som du använder på Instagram. Varför? 
 
På grund av att utrymmet är för litet för att texten ska passa in och vara läsbar. Ange i stället din tagline i din profilbiografi och om du skapar inlägg eller berättelser där du visar upp din logotyp, inkludera den i dessa. 
 
 

Glöm inte att kolla in dina konkurrenter

 
 
Innan du utformar din logotyp bör du titta på de logotyper som liknande varumärken som ditt använder på Instagram. Du vill inte gå vilse bland dina många konkurrenter på plattformen, och ännu värre är att du inte vill att din publik ska tro att du är en kopia av ett annat varumärke. Skapa en logotyp som är unik för dig och samtidigt kommunicerar ditt varumärke på ett korrekt sätt. 
 
 

Använd inte färger som är mycket lika varandra

 
 
Din logotyp måste fånga många tittares ögon och behålla deras uppmärksamhet. När du väljer en färgpalett för din instagramlogotyp ska du välja färger som har mycket kontrast. En palett med svart och vitt, orange och blått, grönt och guld eller rosa och oliv är mycket mer iögonfallande än en palett med rosa och beige eller rött och orange.
 
Det betyder inte att färger i samma familj inte kan fungera tillsammans i din logotyp, men om du väljer att gå den vägen, se till att det finns tillräckligt stor visuell skillnad mellan dem så att de inte tvättar ut varandra.
 
 

Var inte en slarvig omformare

 
 
Du skapar i princip din logotyp på en duk som redan har rätt storlek för Instagram. På så sätt behöver du inte minska storleken för att få den att passa din profilbild. Men detta är inte alltid möjligt. 
 
 
När du gör en stor bildfil mindre kan den förvrängas – om det är en JPEG. Om filen är en PNG-fil bör den klara sig bättre. Kontrollera ändå att din logotyp fortfarande ser bra ut i den lilla Instagram-storleken och om inte, arbeta om den tills den gör det. Uppenbart slarv, som en suddig eller pixlig logotyp, får ditt varumärke att se slarvigt ut och gör potentiella följare avstängda. 
 

Designa en logotyp med de perfekta färgerna för dig själv

 
Logogenies logotyptillverkare
 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg som logogenie. online logo design tool. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x