Börja utforma din logotyp

Riktlinjer för utformning av logotyper

Publicerad: 2013-02-03
Riktlinjer för utformning av logotyper

En bra företagslogotyp är oumbärlig. Den kommer att användas för alla dina kommunikationsbehov. Din företagslogotyp symboliserar din verksamhet och är det som folk kommer att minnas. Den måste vara tydlig och betydelsefull för dina kunder. Innan du börjar skapa din logotyp, ställ dig de rätta frågorna:
 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

Vilken typ av verksamhet vill jag bygga upp?
Vem försöker jag rikta mig till? 
Vilka är mina preferenser när det gäller visuell design?
Hur ser logotyperna från andra konkurrerande företag ut?

Frågor om ditt företag:
- Vad är kärnan i ditt företag?
- Finns det några särskilda värden som du vill lyfta fram?
- Vad är din utvecklingsstrategi? Finns det några viktiga riktlinjer som bör symboliseras i er logotyp (ex :internationell verksamhet)
- Vilka ord vill du att dina kunder ska förknippa med din logotyp/ ditt varumärke?

Frågor om din målgrupp:
- Vilka är dina kunder?
- Vad letar de efter när de ser ditt företag/varumärke?
- Om du redan har en logotyp och vill göra om den: vad exakt vill du ändra och varför?

Vad är dina preferenser:
- Har ni redan en visuell identitet?
- Finns det några illustrativa element som du vill lägga till i din logotyp?

Vilken typ av logotyper har dina konkurrenter:
- Vad skiljer er från era konkurrenter?
- Vilken typ av grafiska element använder de i sina logotyper?

Med dessa frågor kan du bättre identifiera dina behov innan du börjar skapa din logotyp.
 

Börja utformningen av din logotyp nu


 

Kolla in våra andra artiklar

x