Börja utforma din logotyp

Riktlinjer för utformning av logotyper

Publicerad: 2013-02-03
Riktlinjer för utformning av logotyper

En bra företagslogotyp är oumbärlig. Den kommer att användas för alla dina kommunikationsbehov. Din företagslogotyp symboliserar din verksamhet och är det som folk kommer att minnas. Den måste vara tydlig och betydelsefull för dina kunder. Innan du börjar skapa din logotyp, ställ dig de rätta frågorna:
 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

Vilken typ av verksamhet vill jag bygga upp?
Vem försöker jag rikta mig till? 
Vilka är mina preferenser när det gäller visuell design?
Hur ser logotyperna från andra konkurrerande företag ut?

Frågor om ditt företag:
- Vad är kärnan i ditt företag?
- Finns det några särskilda värden som du vill lyfta fram?
- Vad är din utvecklingsstrategi? Finns det några viktiga riktlinjer som bör symboliseras i er logotyp (ex :internationell verksamhet)
- Vilka ord vill du att dina kunder ska förknippa med din logotyp/ ditt varumärke?

Frågor om din målgrupp:
- Vilka är dina kunder?
- Vad letar de efter när de ser ditt företag/varumärke?
- Om du redan har en logotyp och vill göra om den: vad exakt vill du ändra och varför?

Vad är dina preferenser:
- Har ni redan en visuell identitet?
- Finns det några illustrativa element som du vill lägga till i din logotyp?

Vilken typ av logotyper har dina konkurrenter:
- Vad skiljer er från era konkurrenter?
- Vilken typ av grafiska element använder de i sina logotyper?

Med dessa frågor kan du bättre identifiera dina behov innan du börjar skapa din logotyp.
 

Börja utformningen av din logotyp nu


 

Kolla in våra andra artiklar

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Vad har Facebook, Adobe, Pinterest, Airbnb och Beats gemensamt? Förutom att vara bäst inom sina respektive områden har dessa varumärken endast bokstäver som logotyper (förstås med några designjusteringar). De har enkla men mycket minnesvärda och omedelbart igenkännbara logotyper, vilket gör att de sticker ut på mycket konkurrensutsatta marknader. Inte förvånande växte bokstavslogotyper i popularitet...

Läs mer
Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Så, du vill bygga en publik på sociala medier? Drömmer du om att ansluta dig till de högst betalda influerarna, utnyttja deras miljontals följare för att generera en passiv inkomst som sätter dem för livet? Fantastiskt!  Oavsett om du marknadsför din sidogärning, lanserar ett nytt varumärke eller helt enkelt försöker bli nästa internetfenomen, så har vi dig täckt. Att bygga din publik på soci...

Läs mer
Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Att designa en responsiv logotyp är avgörande för alla företag, från en liten startup till ett stort företag, och allt börjar med en gedigen förståelse för ens varumärke, inklusive dess historia. Alla varumärken har en historia. Tyvärr lämnar inte alla historier ett varaktigt intryck. Det handlar om mer än bara ett marknadsföringsverktyg för att kommunicera din vision - det är ditt företags hjä...

Läs mer
Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x