Börja utforma din logotyp

Logotypdesign för produktetiketter

Publicerad: 2019-02-25

Logotypdesign för produktetiketter

Design av en logotyp för ditt företag är ett kreativt arbete som kräver mycket eftertanke. Du vill inte bara att logotypen ska förmedla vem du är som företag — och se fantastisk ut när du gör det — du måste också tänka på hur den kommer att se ut på dina produktetiketter. Nedan följer några överväganden som du bör tänka på när du utformar en logotyp för produktetiketter.


Nya produkter


Håll det enkelt

De bästa logotyperna tenderar att vara enkla. Nike swoosh och Disney’s Musse Pigg-logotyp, till exempel, är omedelbart igenkännbara, men de är också så enkla som möjligt ur grafisk synvinkel. En enkel design är dock inte begränsad till ikoner och symboler. Du kan säkert använda andra element, men se till att designen inte blir för rörig. Tänk på hur din logotyp kommer att se ut på dina produktetiketter. Om den är för upptagen kommer den att distrahera från produkten, medan en enkel, attraktiv logotyp kan förbättra den.

Avpassa din logotypdesign till dina produkter och kunder

Du bör också tänka på dina produkttyper, hur du planerar att placera dem och din målgrupp. Tillverkar du lyxprodukter? Edgy produkter? Miljövänliga produkter? Säljvaror? Marknadsförs de till män? Kvinnor? Barn? Seniorer? Din logotyp, ditt färgschema och ditt typsnitt bör inspireras av dessa faktorer.



Börja designa din logotyp

 

Design av logotyper med produktetiketter i åtanke

Tänk på hur din etikettdesign kommer att se ut när den skrivs ut på riktiga produktetiketter. Dina produktetiketter och din logotyp är en del av en större varumärkesstrategi, så använd den som vägledning när du väljer typsnitt och färger för din logotyp och eventuella produktetiketter som du senare utformar.

 
  • Färgalternativ — Om du till exempel planerar att använda svarta produktetiketter med vit text (det går definitivt att göra med färgskrivare som använder vit toner), vill du vara säker på att din logodesign kommer att se bra ut mot en svart bakgrund.
  • Etikettstorlek — Om dina produkter är små, till exempel läppbalsamrör, kosmetika eller eteriska oljor, kommer du inte att ha mycket utrymme för en komplex logotyp med en slogan. Är din logotyp fortfarande läsbar eller igenkännbar när den krymps ner för små produkter? Överväg att göra en separat version av din logotyp utan tagline för att skriva ut produktetiketter.
     

Designa och tryck dina egna produktetiketter


Utforma och skriva ut dina egna produktetiketter

När du väl har designat en otrolig logotyp för ditt företag är det dags att använda den på din webbplats, visitkort, broschyrer och produktetiketter. När det gäller etiketter har du två valmöjligheter: beställ stora volymer av tryckta etiketter från en kommersiell tryckeritjänst eller tryck dina egna etiketter med en färgetikettskrivare.

 

Moderna färgetikettskrivare erbjuder högupplöst etikettutskrift i fullfärg på begäran. De är prisvärda och enkla att använda. Det bästa av allt är att de producerar professionella produktetiketter av hög kvalitet som konkurrerar med de som görs av kommersiella tryckerier utan enorma minimikrav på beställningar, slöseri med lager och långa leveranstider.

 

Den som utformar och skriver ut sina egna produktetiketter har också möjlighet att ändra dem efter behov. Detta öppnar dörren för säsongsbetonade produktetikettdesigns, privat märkning av dina produkter, samlarprodukter och mycket mer. Om du behöver ändra en produkts formel, instruktioner, utgångsdatum, ursprung eller något annat kan du snabbt göra det utan extra kostnader för en kommersiell tryckorder eller slöseri med inventarier.

 

Börja utforma din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Vad har Facebook, Adobe, Pinterest, Airbnb och Beats gemensamt? Förutom att vara bäst inom sina respektive områden har dessa varumärken endast bokstäver som logotyper (förstås med några designjusteringar). De har enkla men mycket minnesvärda och omedelbart igenkännbara logotyper, vilket gör att de sticker ut på mycket konkurrensutsatta marknader. Inte förvånande växte bokstavslogotyper i popularitet...

Läs mer
Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Så, du vill bygga en publik på sociala medier? Drömmer du om att ansluta dig till de högst betalda influerarna, utnyttja deras miljontals följare för att generera en passiv inkomst som sätter dem för livet? Fantastiskt!  Oavsett om du marknadsför din sidogärning, lanserar ett nytt varumärke eller helt enkelt försöker bli nästa internetfenomen, så har vi dig täckt. Att bygga din publik på soci...

Läs mer
Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Att designa en responsiv logotyp är avgörande för alla företag, från en liten startup till ett stort företag, och allt börjar med en gedigen förståelse för ens varumärke, inklusive dess historia. Alla varumärken har en historia. Tyvärr lämnar inte alla historier ett varaktigt intryck. Det handlar om mer än bara ett marknadsföringsverktyg för att kommunicera din vision - det är ditt företags hjä...

Läs mer
Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x