Börja utforma din logotyp

Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Publicerad: 2021-04-02

Särskrivna t-shirts med din antagonistiska företagslogotyp är ett bra och effektivt sätt att öka varumärkeskännedomen till nästa nivå. Vi’har skapat en guide som beskriver varför och hur man gör för att du ska kunna komma igång med ditt äventyr med t-shirtutskrift. 

 

Specialiserade t-shirtmärken

 

T-shirt branding

 

Det är mycket få tillfällen då människor inte kan bära sina bekväma favorit t-shirts. T-shirts är en viktig del av vår vardagliga garderob. Varför inte använda denna vardagliga stapelvara för att skapa medvetenhet och enkel marknadsföring för ditt företag? Genom att använda anpassade t-shirtmärken kan du’bygga upp en kundbas genom denna distinkta exponering. Oavsett om det bara är en kund som går runt, om du gör speciella tröjor för ett nätverksevenemang eller make your own merch, så kommer allt detta att ge dig intresse och ytterligare inkomster. 

 

Evenemang
 

När kongresser och andra nätverksevenemang börjar ske igen är det ett bra sätt att bygga upp varaktiga relationer och få dem att gå därifrån med souvenirer att ha anpassade t-shirts tillgängliga för nuvarande och framtida kunder. Beroende på din nivå av engagemang kan nya t-shirtdesigns vara tillgängliga för varje år, vilket gör dina anpassade tröjor samlingsbara och förbättrade med varje evenemang. 
 

Teambuilding
 

Vad är ett bättre sätt att visa solidaritet och lagarbete än genom matchande, anpassade t-shirts med ditt varumärkes logotyp?
 

 Merchandise
 

Planerar du att göra en superestetisk logotyp? Varför inte sätta den på en t-shirt för att komplettera dina befintliga produkter och tjänster?

 

Var ska man börja när man trycker anpassade T-shirts?

 

Tryckning av anpassade t-shirts

 

Finalisera din t-shirtdesign genom att fråga vad, vem och varför? 
 

Det är viktigt att välja en stil som passar och kompletterar ditt nuvarande varumärke. Tänk på ditt företags viktigaste teman, stilar och persona. Om det hjälper dig att skriva en lista eller brainstorma dessa aspekter, ta dig tid att göra det. Anser du att ditt företag har en mer seriös eller lekfull persona? Är er estetik mer spänstig och provocerande eller konservativ? Är de produkter eller tjänster ni erbjuder mer lyxiga eller mer prisvärda?

Nästan, fundera över din kundkrets. Vem är ditt varumärke egentligen avsett för? Hur ser din marknad ut? Vilken typ av t-shirt skulle denna målgrupp bära? 

Sist är det viktigt att veta varför du designar t-shirts. Har du ett kommande evenemang? Vill du lägga till fler produkter i ditt sortiment? Oavsett anledning är det viktigt att tänka igenom detta. 
 

Designaspekter
 

Nu när du har tagit itu med de större idéerna och frågorna bakom din motivation är det dags att göra val när det gäller färg, detaljer och material. Ju fler färger du väljer inom din t-shirtdesign, även inom den inkluderade logotypen, desto dyrare kommer dina skräddarsydda skjortor att vara att producera. Detta gäller även för detaljer, oavsett om det gäller en illustration eller en slogan. När det gäller typografi är det bäst att hålla läsbarheten högst prioriterad så att alla som tittar på tröjan kan läsa ditt företagsnamn.

Materialmässigt finns det många alternativ. Tri-blend t-shirts, som är en kombination av polyester, bomull och rayon, är bekväma, hållbara och smickrande för många kroppstyper. Polyblends, som är en blandning av bomull och polyester, är lika hållbara och lätta att ta hand om. För ett mer miljömedvetet val är t-shirts av 100 % bomull det bästa valet jämfört med produktionsprocessen för syntetiska tyger. Är det viktigt för dig att skapa unisex- eller könsbundna skjortor? Funderar du på att anpassa halsringningen eller ändra ärmlängden? Vad sägs om att inkludera mönster på t-shirtfickorna? 
 

Formatering av din logotyp för t-shirts 


Vi delade nyligen en artikel om vektorformat, som är idealiska för logotypformatering när det gäller skräddarsydd t-shirtdesign. Detta innebär att filer som AI, PDF eller EPS är bra att använda när du skickar din design till tryckeriet. När det gäller logostorlek och placering av din design föreslås det att du använder en 18” x 18” canvas för att fysiskt placera din design på en tröja. Undvik att skriva ut på magen av tröjan, liksom stora grafiska bilder, eftersom detta kan vara osmickrande på vissa kroppar när du vill att din design ska passa alla. 

 

Tröja tryckprocessen

 

Tryckning av T-shirtar

 

När du’är fast på t-shirt logotypdesignen är det’dags att förbereda sig för tryckning. Tänk på den mängd du vill beställa. Det är bäst att beställa färre små storlekar, vilket inkluderar extra små. Om man följer med det bör man också begränsa storlekar över extra-large, även om det är viktigt att inkludera var och en av dessa i varje beställning för att ha dem tillgängliga för kunderna. Att beställa en stor mängd t-shirts minskar vanligtvis kostnaden per styck. Om du’har möjlighet att göra just det och känner dig säker på att den här t-shirtdesignen kommer att förbli relevant för ditt företags varumärke ett tag, kanske det’är en bra idé att göra det. 

Din tidslinje och din budget för tryckning påverkar ditt beslut om vilken tryckmetod du ska välja. Vissa är snabbare att producera än andra, och utbudet för tryckning varierar.
 

Screentryck
 

Plastisol är det standardbläck som används vid screentryck, där bläcket trycks genom en nätstencil i lager. På så sätt skapas din egen design. Det tryckta bläcket torkar tjockare än bläck som appliceras digitalt, vilket gör att din design verkligen sticker ut, särskilt mot mörka tyger. 
Fördelar: tillförlitlighet, överkomligt pris, idealisk för stora beställningar över 20 
Nackdelar: kostsamt vid nya färger eller ändringar i designen
 

Vinylgrafik


Vinylgrafik är en form av värmeöverföring, där processen liknar vinylskyltning. Vektorgrafik är avgörande här, där omvända eller spegelvända versioner av designen skickas till en vinylskärare och appliceras direkt på plagget, där designen färdigställs med hjälp av en värmepress. 
Fördelar: slitstarkt, texturerat, sticker ut visuellt 
Nackdelar: Komplicerade mönster är dyra, inte perfekt för stora beställningar
 

Direkt till kläder / print on demand
 

Detta nyare alternativ för t-shirtutskrift använder bläckstråleskrivare, där din design appliceras direkt på tyget i stället för att använda en mellanliggande pappersöverföring. Detta alternativ erbjuder mest detaljer, flest färgalternativ och är följaktligen mest anpassningsbart. 
Fördelar: Mycket anpassningsbara, många detaljer, många färger
Nackdelar: Bäst för mindre beställningar eller prover, inte bra för mörkare tyger

 

Hyr en tryckeri för att trycka dina skräddarsydda T-shirts

 

Hur man hittar en skrivare

 

1. Innan du anlitar en tryckare finns det några sätt att ta reda på om ni’vill arbeta tillsammans. 

.

2. Begär prover på färdiga skjortor, inte bara på deras arbete med anpassad logotypdesign.

3. Se till att tryckeriet erbjuder tryckprover om du planerar att göra en större beställning. 

4. Ta reda på om det finns några dolda avgifter. Detta gäller särskilt för skärmar, filmer eller Pantone-färgmatchning. Det’är viktigt att förstå alla avgifter, att vara helt uppriktig innan du gör betalningen.

 

Tryckkostnader för anpassade T-shirts

 

I allmänhet kostar en enskild t-shirt vanligtvis mellan 15 och 30 dollar. Om man trycker i bulk kan kostnaden per tröja sjunka till 5-10 dollar. Som vi nämnde tidigare varierar priserna beroende på vilken tryckteknik du väljer, samt kvaliteten och kvantiteten av de faktiska t-shirts du trycker på, detaljnivån i din design.

 

Varför, vem, hur och när?

 

Så, för att avsluta det hela: börja med stora frågor. Fråga varför du skapar en t-shirtdesign, till vem är den till och hur vill du att den ska göras? Ta de viktiga svaren, som kommer att leda dig till att slutföra din faktiska t-shirt logotypdesign. Slutligen, ta hand om logistiken. Förbered dina filer för tryck, hitta den process och/eller tryckare som uppfyller dina behov. Därifrån har du’dina skräddarsydda t-shirts redo för vad ditt företag än är redo för härnäst. 

 

Logogenie’s högupplösta logopaket

 

Hur fungerar vektorgrafik och varför använda den bild

 

I Logogenie’s gratis- och premiummjukvara har användarna tillgång till ett brett utbud av effektiva verktyg som hjälper dig att skapa logotypdesign. Vi har beskrivit hur du använder dessa funktioner här. 

När du’har slutfört din design kan du ladda ner vektorfiler av din logotypdesign i ett enda paket. Detta inkluderar flera högupplösta filer som är formaterade för både tryck och webb, inklusive JPG-, PNG-, PDF- och SVG-filer. Detta gör det otroligt enkelt att gå vidare med din design, oavsett om du fortsätter att arbeta med designen tillsammans med en annan designer eller samarbetspartner, delar den med din publik eller skickar den till ett tryckeri för reklammaterial. Filen kommer att vara redo att användas! 

 

Kolla in våra andra artiklar

x