Börja utforma din logotyp

Hur man skapar en effektiv logopresentation

Publicerad: 2018-09-11

Design av en logotyp handlar inte bara om design. Det finns en lika viktig del för att leverera ett projekt — en stark presentation av logotypen. Chansen är stor att du känner dig ganska säker på ditt arbete, men de flesta av oss känner oss ängsliga när det gäller att presentera det. Logodesign förknippas också med produktplacering i större skala.

Det är ofta så att även erfarna designers saknar den nödvändiga kunskapen för att göra en övertygande presentation. Tja, sanningen är att det’inte är något komplicerat med det. Vi’har sammanställt fem enkla saker som du måste ta hänsyn till för att göra en lyckad presentation.

 

1. Vägled kunden

 

Innan vi ens tittar på presentationen är det avgörande att vi intar rätt attityd till processen att presentera den färdiga produkten för din kund. För detta kan du behöva produktmockups. Designers frågar ofta efter kundens dom innan de’har gett en omfattande beskrivning av det arbete de’har utfört.

Låt oss se på det så här. Du är mycket mer kunnig inom designområdet än till exempel en chef. Innan du frågar honom vad han tycker om designen, kan du guida honom genom alla de konstnärliga beslut som du har fattat för att skapa den högkvalitativa logotyp som han tittar på. Det är därför som presentationer är så viktiga. Låt oss nu ta en titt på de punkter som du måste ta hänsyn till när du presenterar en logotyp för din kund.

 

2. Berätta en spännande historia om processen

.
 

Att förmedla känslor är centralt för kommunikation. Rösten är ett viktigt medium som får jobbet gjort. Använd din röst för att berätta för din kund om konceptet bakom slutprodukten. Skjut inte bara ett mejl till honom med 15 olika versioner av logotypen och släpp två rader tråkig text tillsammans med den. Ett stort misstag!

Föreställ dig att du kom till smyckesaffären för att köpa en present till din sambo. Konsulten frågar dig om vad du letar efter och drar sedan helt enkelt fram tio föremål framför dig och stirrar sedan bara tyst på dig. Ingen ytterligare information. Ingenting. Nada. De är alla vackra smycken, men de är inte presenterade som de borde vara.

Moralen i historien? Försök alltid att ge din kund en presentation personligen, om det är möjligt. Alternativt kan du använda Skype eller någon annan tjänst som låter dig ringa ett videosamtal. En annan viktig anledning till varför du bör söka muntlig kommunikation med din kund vid leverans är att försöka samla in tillräcklig information om de revideringar som måste göras.

Pro tips: Överväg att skicka presentationen några minuter efter att samtalet har inletts, i stället för att bara posta den omedelbart. Detta hjälper till att bygga upp lite extra förväntan.

 

3. Gör en presentation som har rätt mängd text

.
 

Vi’har tidigare sagt att din presentation ska presenteras muntligt, men det får inte utesluta smart använd text. Om du ska göra ett bildspel i PowerPoint eller Keynote, tveka inte att använda lite uppföljande text där du känner att det behövs. Om du gör en logotyp för en konferens kan du behöva programvara för att hantera konferensen. Det finns ett stort antal webbplatser för nedladdning av gratis programvara för datorer med bra program som kan hjälpa dig på vägen.

Det är här du kan behöva hjälp av en specialist. Att be en copywriter att skapa några starka meningar kommer definitivt att hjälpa presentationen att glänsa. Dessa människor gör detta för att försörja sig, så att konsultera en skribent kommer säkerligen att vara en tillgång för ditt mål. Dessutom kan du helt enkelt skriva din egen text och låta en erfaren redaktör gå igenom det skrivna materialet och utöva sin magi på det. Det finns nu webbplatser där du kan hitta recensioner av redigeringstjänster så att du kan vara säker på att du’hittar rätt person för uppgiften.

 

Tips för att skapa en professionell logotyp

 

4. Visa att logotypen är iögonfallande

 

Vaka fram 3-5 varianter av den slutliga logotypen till kunden. Gör’inte för mycket, för valmöjligheter gör oss olyckliga. Välj ut de snyggaste och mest mångsidiga varianterna. En av dem bör vara en enfärgad version, för att betona att den ser bra ut i små storlekar.

Med tanke på att emblemet som du arbetar med kommer att användas på en mängd olika föremål är det viktigt att du visar din kund hur logotypen förblir konsekvent genom olika parametrar.

Din primära avsikt med att placera designen på olika ytor och föremål är att hjälpa kunden att förstå hur den kommer att se ut i verkligheten, vilket ger extra djup åt din presentation. Vad sägs om att göra en mockup av logotypen på en iWatch, en t-shirt eller en väska, till exempel. För det kan du kolla in Designhill.
 

5. Samla in feedback när du är klar

 

Trots att det inte är en del av själva skapandet av presentationen är det viktigt att se till att det du har levererat uppfyller kundens behov.

Och även om denna process till största delen är beroende av kunden är det också ditt ansvar att uppfatta icke-verbala signaler och försöka förstå hans känslor. Vi vill inte tvinga kunden att bara acceptera designen. Vi vill att han ska älska den. Det är därför som det räknas som att investera lite tid i en liten revidering och att göra det lilla extra.

Under vissa omständigheter kan kunderna ha svårt att ge dig feedback omedelbart, eller så kan de tycka att det är komplicerat att formulera innehållet i deras feedback korrekt. Ha tålamod och försök att hjälpa dem. Du är professionell inom ditt område, och därför vet du bättre vad människor känner när de ser en design. Ett bra sätt att hjälpa din kund är att ställa rätt frågor. “Why?” hjälper mycket! Genom att försöka ta reda på orsakerna till varför kunden är’inte nöjd med ett visst element i designen, kommer du’att kunna definiera bättre och förstå deras behov. Det gör dessutom revideringarna tydligare och snabbare. Att vara uppmärksam på kundens behov kommer att ge dig fler kunder.

 

Börja utforma din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

x