Börja utforma din logotyp

Hur man skapar en bra logotyp

Publicerad: 2013-02-03
Hur man skapar en bra logotyp

För att skapa en kvalitetslogotyp finns det några viktiga kriterier som du måste ta hänsyn till.

Den tekniska synvinkeln:

Säkerställ att din logotypdesign kan anpassas till alla format och användas på alla typer av medier.
 


Säkerställ att du skapar flera versioner av din logotyp:
- Du behöver en tryckt version av din logotyp för visitkort, brevpapper och andra företagsprodukter.
- Du behöver en webbversion för dina webbplatser, e-post, banners osv.
. - Vi rekommenderar att du också skapar en svartvit version av din logotyp, som kan vara användbar för vissa tryckta brevpapper.

Alla dessa versioner/filformat kommer att finnas tillgängliga för dig att ladda ner från ditt logogenie-användarkonto när du utformar din logotyp med våra online-verktyg.

Kundens perspektiv:

Din logotyp representerar ditt företags's identitet. Det är det första visuella elementet som din kund kommer ihåg. Den måste vara lätt att känna igen. Om din logotyp innehåller företagets namn måste det vara tydligt angivet och läsbart.


Våra råd: Försök att hålla dig i harmoni med din bransch. Var försiktig med vilka typsnitt du använder: se till att du använder typsnitt som dina kunder är vana vid att se och att det förblir lättläst. Om din design är för abstrakt kanske dina kunder inte kan förstå det budskap du försöker förmedla.

Din synvinkel:

Din logotyp måste symbolisera och representera ditt företag för att skilja det från dina konkurrenter. Den måste vara lätt att känna igen och attraktiv. Försök att göra din slogan kort och lätt att komma ihåg, och se till att den är i harmoni med din logotyp.

Förvänta förändringar av din logotyp. Beroende på hur din verksamhet och/eller dina produkter utvecklas kan du behöva omarbeta din logotyp. En bra logotyp ska åldras väl och inte bli omodern med tiden.


Börja utformningen av din logotyp nu

.
 

Kolla in våra andra artiklar

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Skapa den perfekta bokstavslogotypen Del 1: Bokstavslogotyper från A till G

Vad har Facebook, Adobe, Pinterest, Airbnb och Beats gemensamt? Förutom att vara bäst inom sina respektive områden har dessa varumärken endast bokstäver som logotyper (förstås med några designjusteringar). De har enkla men mycket minnesvärda och omedelbart igenkännbara logotyper, vilket gör att de sticker ut på mycket konkurrensutsatta marknader. Inte förvånande växte bokstavslogotyper i popularitet...

Läs mer
Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Bygga din sociala mediepublik med ditt varumärke: 6 kraftfulla tekniker år 2025

Så, du vill bygga en publik på sociala medier? Drömmer du om att ansluta dig till de högst betalda influerarna, utnyttja deras miljontals följare för att generera en passiv inkomst som sätter dem för livet? Fantastiskt!  Oavsett om du marknadsför din sidogärning, lanserar ett nytt varumärke eller helt enkelt försöker bli nästa internetfenomen, så har vi dig täckt. Att bygga din publik på soci...

Läs mer
Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Hur du skapar den perfekta varumärkeshistorien

Att designa en responsiv logotyp är avgörande för alla företag, från en liten startup till ett stort företag, och allt börjar med en gedigen förståelse för ens varumärke, inklusive dess historia. Alla varumärken har en historia. Tyvärr lämnar inte alla historier ett varaktigt intryck. Det handlar om mer än bara ett marknadsföringsverktyg för att kommunicera din vision - det är ditt företags hjä...

Läs mer
Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x