Börja utforma din logotyp

Att hitta rätt företagsnamn : knep, verktyg och strategier för att hitta det perfekta företagsnamnet

Publicerad: 2020-07-06

Du har hittat nÃ¥got stort. Fantastiskt. Din nya affärsidé har sÃ¥ stor potential. Allt’är äntligen pÃ¥ gÃ¥ng, utom en sak. Du saknar ett företagsnamn. 

Att komma pÃ¥ hur man ska namnge ett företag kan tyckas vara en sÃ¥ överväldigande uppgift, som att klättra upp för ett berg. Det’är i god praxis att göra ett par saker innan man börjar processen. Bryt ner processen steg för steg. Skärp in dig pÃ¥ vad som är viktigast för ditt företag. Meditera över det förflutna, nuet och vad du vill att företagets framtid ska se ut. Tänk pÃ¥ hur detta kommer att sammanfalla med din märkesdesign. Nu när intentionaliteten är pÃ¥ väg, är vi här för att beskriva processen och ge tips för att lyckas med att hitta det bästa företagsnamnet. 


Hur man namnger sitt företag
 

Processen

 

I början är det bäst att börja med brainstorming. När vi säger brainstorming menar vi ett gränslöst, fritt flöde av idéer och inspiration. Vad som än passar dig bäst i din process för att registrera dina tankar, så satsa på det. Journalera, skriv det, rita det, spela in röstmeddelanden, konstruera matskulpturer för att visualisera och äta idéerna. Allt är möjligt, verkligen. Kom ihåg att ta pauser - det är en del av processen.

 

Konsultera befintliga resurser och verktyg för att hjälpa dig pÃ¥ vägen. 
Twinword har en gratis LSI-generator (Latent semantic indexing) för nyckelord och en visualiserare som hjälper dig att se vilka andra ord som används kring ett visst ämne. 


Answer the Public genererar en ordkarta för dem som är mer visuella. 
Visual Thesaurus ger visuella bilder kring ett nyckelord. 


Shopify kan hjälpa till med sin generator för företagsnamn och samtidigt visa om domänen ocksÃ¥ är tillgänglig. 
Name Mesh är en annan rolig företagsnamnsgenerator att leka med. 


Naminum genererar ett namn baserat på ett tema.
Namelix använder artificiell intelligens för sin generator för företagsnamn med varumärke.

Eat My Words erbjuder ett snabbtest för att ta reda på hur starkt ditt företagsnamn är.
Hipster Business Name Generator är bara till för skojs skull, men kan hjälpa till att fÃ¥ fram fler idéer. 
Fake Word Generator hittar ord som inte alls är ord! Det kan vara precis vad ditt företag behöver.

Fysiska böcker, tidskrifter och tidningar är också din vän. Ta in så mycket du kan och se till att skriva ner fraser och ord som känns igen - även om de inte har något med ditt företag att göra. Något kanske klickar senare. Bruce Lee sa en gång: "Ta till dig det som är användbart, förkasta det som är värdelöst och lägg till det som är specifikt ditt eget.

 

Hur du namnger ditt företag

 

Medans du samlar in idéer, här är några frågor som du kan ställa dig själv när du gör det:


Hur skulle du beskriva ditt företag?
Vad är ditt företags drivande uppdrag?
Vad försöker ni uppnÃ¥? 
Vilka värderingar tror ni som företag på och försöker förmedla till världen?
Vem är din målgrupp?
Vilka ord lockar din publik?
Vilka känslor vill du väcka hos din kundkrets?
Vilka adjektiv kommer du att tänka pÃ¥ när du funderar pÃ¥ hur du ska namnge ditt företag? 
Hur låter namnet när jag säger det högt?

 

FÃ¥ kontakt med din bransch. Undersök ytterligare nya trender, nyckelord som experter och kunder ofta använder när de googlar pÃ¥ din bransch och var du ser din egen roll i den. Registrera företagsnamn som du älskar och som du hatar. Det finns’nÃ¥got att lära sig av var och en av dessa. Dyk ner för att ta reda pÃ¥ varför du älskar eller hatar dessa namn för konkurrenter och andra. Den här övningen i sig kommer att skapa säkra intentioner för din namngivningsprocess. 

Var öppen för ordlekar som ett alternativ för att skapa djup i innebörden av ditt framtida företagsnamn. Du kan överväga att lägga till din tjänst i namnet om ditt företag är tjänstebaserat, till exempel “Sunny Day Designs”. FörstÃ¥ namngivningstrender inom din bransch och pÃ¥ ett brett spektrum. Här är nÃ¥gra:


- Ett ords förtroende (Uber, Apple, Sonos)
- Sammansatta ord (Evernote, Facebook)
- Människonamn, som särskilt används för solopreneurs (Beyoncé, Oprah, Warby Parker)
- Mash-ups (Instagram)
- Suffix som läggs till i slutet (Spotify)
- Utelämna vokalen (Flickr)
- Avsiktliga felstavningar (Lyft)
- Växt och djur, tillsammans (Fig and Sparrow)

 

Testa det visuellt. Implementera potentiella företagsnamn i en platsbyggd logotypdesign bara för att fÃ¥ en känsla för hur det kommer att se ut och lÃ¥ta. Var inte rädd för att be om feedback. Testa den med dem du respekterar och litar pÃ¥. Google erbjuder ett redigerbart formulär som du kan använda för att skicka en kort och fin enkät om de namn du har i Ã¥tanke. Jessica Walsh, medgrundare av designbyrÃ¥n Sagmeister & Walsh, säger: “Om ingen hatar det, är det ingen som verkligen älskar det.”

 

Hur du namnger ditt företag

 

Kvaliteter hos ett bra företagsnamn

 

Nu när du har fått dina ofiltrerade idéer skrivna och kartlagda, du är väl undersökt inom ditt område och har en grupp kontakter som du väntar på att få testa de potentiella namnen på, låt oss gå igenom alla kvaliteterna hos ett bra företagsnamn.

Det är uppmärksammat. Ditt företagsnamn måste vara distinkt, för att lätt kunna särskiljas från dina konkurrenter. Tänk på kvaliteter som ditt företag erbjuder och som dina konkurrenter inte erbjuder. Hur kan detta skildras i namnet?

Det är minnesvärt. Av uppenbara skäl - du vill att namnet ska stanna kvar i minnet bÃ¥de i början och i slutet av minnet för dem som stöter pÃ¥ det. Notera vad som sticker ut för dig och varför. 

Det är framtidssäkert. Tänk på ditt företags historia, värderingar och viktiga särskiljande faktorer när du brainstormar. Hur stort eller expansivt tror du att ni kommer att växa? Se till att varje aspekt av ditt namn inte begränsar denna framtida expansion. Du vill ha ett namn som kan och kommer att utvecklas tillsammans med dig.

Det är inkluderande. Gör din due diligence för att se till att namnet inte är stötande och att det är sÃ¥ inkluderande som möjligt. Du vill att ditt företag ska bidra till ett klimat där respekt, jämlikhet och positivt erkännande av skillnader odlas. 

Det är användarvänligt. Ditt företagsnamn mÃ¥ste vara lätt att säga, stava och skriva in i Google. Se om du’kan hÃ¥lla det till bara nÃ¥gra stavelser. Vägspärrar som svÃ¥ra ord kommer att pÃ¥verka hur väl ditt namn fungerar med ditt koncept. Detta är särskilt viktigt när det gäller SEO. 

Det har djup. När det gäller en stor uppgift som att namnge ditt företag, se till att det finns en avsiktlighet bakom det. Det är inte meningsfullt att slumpmässigt välja ett namn utan en historia bakom det. 

Det är fullt av energi. Hur vitalt känns det här namnet? Surrar det? Får det potentiella företagsnamnet dig att känna dig upphetsad?

Det är tillgängligt. Undersök varumärken, använd GoDaddys domännamnssökning, testa om handtag är tillgängliga pÃ¥ sociala medier. Titta igenom den amerikanska varumärkessökningen, den brittiska varumärkessökningen och EU:s varumärkessökning för att börja. 

 

Vad är historien om Logogenie?

 

Logogenie är i själva verket ett sammansatt namn som leker med bÃ¥de “logo” och “genie”. Inspirationen bakom vÃ¥rt företags namngivningsprocess var idén att allting händer som magi med en genie. “Jinn” är det arabiska substantivet frÃ¥n vilket genie har anglifierats frÃ¥n, och dess primära betydelse är "att anpassa”. Precis som med logotypdesign och vÃ¥r generator är genier anpassningsbara. Dessutom har dessa övernaturliga varelser tagit sig in i popkulturen som glada, roliga och älskvärda karaktärer fulla av personlighet. När man tänker pÃ¥ genier kommer man att tänka pÃ¥ en tydlig bild. När de kombineras med design, eller i vÃ¥rt fall “logotyp”, fÃ¥r vi ocksÃ¥ en tydlig visuell bild.

Redan 2014 i början ville vi skapa en automatiserad webbplats för logotypdesign. Det fanns bara en handfull logotypmakare vid den tiden. Det var vÃ¥r idé att göra skillnad med funktioner och logotypmallar pÃ¥ nästa nivÃ¥. Vi ville göra designen mer tillgänglig för alla. 

När branding och logotypdesign möts känns det verkligen som magi. Det som gör det ännu mer spektakulärt är att det är lätt att använda det för alla. Generatorn fungerar som anden: en vänlig hjälpande hand för att stödja ditt företag. En genie vet allt, och i vÃ¥rt fall vet genien allt om logotyper. 

Namnet har fastnat sedan början, och vi tror inte att det kommer att förändras inom kort. Vi älskar vÃ¥r Logogenie. 

 

Den flexibla karaktären av att namnge ett företag

 

Larry Ackerman, författare och expert på organisatorisk och personlig identitet, står bakom sina ord: "Identitet är en orsak, varumärke är en effekt, och styrkan hos den förstnämnda påverkar styrkan hos den sistnämnda".

Samtidigt som det är viktigt att hitta ett namn som är sant och autentiskt för ditt företag, vet du att det finns flexibilitet i att byta namn, byta varumärke och revolutionera ditt företag i takt med att det utvecklas. Ett namn förstärker genomförandet, visionen, produkterna, tjänsterna och teamet bakom allt. Namnet är inte det enda som är avgörande. 

Du kan alltid slÃ¥ ihop plattformar. Du kan alltid byta varumärke, även om det kommer att ta mycket tid och pengar - sÃ¥ se till att den här gÃ¥ngen räknas sÃ¥ länge och sÃ¥ mycket som möjligt. Nu är det dags att komma igÃ¥ng och skapa det där uppmärksammande, minnesvärda, framtidssäkra, inkluderande, användarvänliga, genomtänkta, energiska och tillgängliga företagsnamnet. 

 

När du väl har fått ett företagsnamn, varför inte prova att designa en logotyp online
.  

Logogenie’s tredje generation gratis logotyptillverkare lÃ¥ter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Genom tre steg kan du anpassa din logotyp genom ditt företagsnamn och baslinje, eller slogan. Första steget: Ange företagsuppgifter. Branschvalen har ett brett utbud, inklusive byggnation, mode, teknik, wellness, mat, transport med mera. Steg tvÃ¥: välj en logotypmall. Det finns hundratals tillgängliga, och efter ditt val kan du förhandsgranska och ladda ner. Anpassning sker genom obegränsade ändringar. Layout, färgpalett, teckensnitt och symboler kan ändras. Steg tre: En högupplöst nedladdning görs tillgänglig, och i mÃ¥nga format. Logotypdesignen är kompatibel med program som Adobe Illustrator och Photoshop. 

 

Logogenies logotyptillverkare

Bildtext: Logogenies logotypmakare
: Skapa din egen logotyp med Logogenies logotypmakare
 

Design av logotyper underlättas genom tydliga flikar till vänster, med alternativ för ytterligare design genom ikoner, detaljer och symboler, färgpaletter och placering. Logogenie’s lättanvända “undo” och “redo” alternativ till vänster möjliggör omfattande experimenterande. Det finns nya alternativ, till exempel alternativet för sociala nätverk, som ändrar storleken för specifika sociala plattformar och underlättar varumärkesarbetet, samt alternativet för exklusivitet, som ger dig rättigheter och kontraktsofferter för upphovsrätt. 

Till höger finns det hjälpsamma verktyget “recenter” för att hÃ¥lla allt i linje om du väljer att göra det. Bredvid “recenter” verktyget hittar du “help” alternativet, där alla handledningsvideor är lättillgängliga för att hjälpa till med frÃ¥gor som kan dyka upp under designprocessen. Bland videorna finns en snabb introduktion till hur man använder Logogenie’s designverktyg. Videorna förklarar ocksÃ¥ hur man ändrar text, tillämpar lämplig användning av färger och gradienter och tips om hur man inkluderar speciella detaljer i logotypdesignen. 

Onlinechatten är tillgänglig när som helst om du har frÃ¥gor om denna del av spelet. Ha sÃ¥ kul! 
 

Börja designa din logotyp

 
 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x