Börja utforma din logotyp

Hemligheterna bakom en iögonfallande logotyp

Publicerad: 2017-09-15

Reklamföretaget The Logo Company från New York har släppt en infografik som undersöker de psykologiska effekterna av färger i logotyper.Gul och orange ger optimism och vänlighet. Rött är en djärv färg som framkallar spänning, medan lila antyder kreativitet eller visdom. Blått representerar vanligtvis pålitlighet, medan grönt påminner om naturen. Vitt är ett klassiskt val för varumärken som vill betona balans. 

En iögonfallande logotyp kan vara ett kraftfullt verktyg för alla företag som vill skilja sig från konkurrenterna och dela sin vision med världen. När den är skräddarsydd med hjälp av högkvalitativ grafik, kan den öka ett varumärkes’trovärdighet och bygga upp förtroendet bland konsumenterna. Det kan också kommunicera ett företags ambitioner och varumärkesideologi.

Det krävs mycket forskning och experimenterande för att skapa en logotyp som fångar ett varumärkes unika egenskaper. Den tid och ansträngning som ett företag investerar i detta kan dock betala sig rejält. Vissa logotyper får ett globalt erkännande och erbjuder företag oändliga möjligheter till marknadsföring och varumärkesbyggande.

 

Välja en logotyp som “Pops” 

Goda logotyper är originella skapelser som är relevanta för varumärket de representerar. De använder också färg, typsnitt och proportioner på ett effektivt sätt för att skapa något som är tilltalande för ögat. Slutligen är de enkla och mångsidiga för dagens mediemiljö. 

 

Originalitet

Ta lite tid på dig för att brainstorma om vad du vill se i din logotyp. Välj nyckelord som beskriver dina idéer och gör några skisser för att bättre konkretisera din vision. Experimentera med text, form och olika grafiska element tills du hittar några koncept som du gillar.

Ditt varumärke är unikt och din logotyp bör återspegla det. Disney har förlitat sig på sin grundares lekfulla signatur i årtionden och har sedan dess endast gjort små modifieringar av den. En tidlös logotyp kan hålla i generationer och kan hjälpa ditt varumärke att behålla sin identitet över tid. 

 

Relevans för varumärket

En logotyp som är relevant för varumärket den representerar kan skapa förväntningar och bidra till att etablera ett företags rykte. Louis Vuittons monogram i country club-stil antyder lyx och exklusivitet medan logotypen för 99 Cents Only Stores betonar bekvämlighet och tillgänglighet.

En relevant och meningsfull logotyp ger också kunderna möjlighet att skapa en genuin koppling till ett varumärke. Wikipedias glob bestående av pusselbitar med bokstäver från olika världsspråk visar på deras uppdrag att utvidga kunskapen i världen.

 

Färger

New York-reklamföretaget The Logo Company har släppt en infografik som undersöker de psykologiska effekterna av färger i logotyper.Gula och orangefärgade färger förmedlar optimism och vänlighet. Rött är en djärv färg som framkallar spänning, medan lila antyder kreativitet eller visdom. Blått representerar vanligtvis pålitlighet, medan grönt påminner om naturen. Vitt är ett klassiskt val för varumärken som vill betona balans. 

Fonts

Använd ett anpassat typsnitt som exakt fångar din organisation’s känslighet snarare än ett generiskt typsnitt om du bestämmer dig för att integrera text i din logotyp.

Vissa logotyper som kallas wordmarks bygger nästan uteslutande på ett namn och ett unikt typsnitt. Dessa kan vara enkla, eleganta och minnesvärda. Google och Microsoft är bara några exempel på företag som har anammat detta tillvägagångssätt.

 

Proportion

Många formgivare använder sig av det gyllene snittet i sina projekt. Det är relaterat till Fibonacci-sekvensen och är ungefär lika med 1:1,618. Detta förhållande finns i hela naturen och har använts i århundraden inom konsten.

Twitter’s nuvarande logotyp kan reduceras till ett antal överlappande cirklar som följer det gyllene snittet. Formgivare har dock integrerat principerna för det gyllene snittet i logotyperna för de flesta större företag. 

 

Simplicity

En logotyp ska förmedla varumärkets viktigaste egenskaper och estetik till konsumenterna med ett ögonkast. Alltför komplexa logotyper kan distrahera från de centrala element som de vill betona. Av denna anledning är många av de mest effektiva logotyperna också de enklaste.

Enkla logotyper utnyttjar också öppet utrymme på ett smart sätt. Apple’s saknade, asymmetriska “byte” refererar till datorer såväl som till den unika, innovativa image som företaget odlar.

 

Versatilitet

De bästa logotyperna går att känna igen oavsett om de finns på en reklamskylt eller på sidan av en kopp. Logotyper bör utformas med flexibilitet i åtanke. Ett motiv kan vara en enhetlig punkt för variationer av en logotyp i olika medier.

Coca-Cola har många varianter av sitt klassiska ordmärke som är omedelbart igenkännbara men lämpliga för en mängd olika användningsområden.

En studie från MIT från 2013 rapporterade att en bra logotyp kan öka konsumenternas engagemang avsevärt samtidigt som den förbättrar företagets resultat. Robert Passikoff skriver att en logotyp kan bidra med upp till 33 procent av ett företags rykte och varumärkesstatus. En effektiv logotyp är en nyckelkomponent för varumärkesfrämjande och bör vara en hörnsten i varje effektiv marknadsföringsstrategi.
 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

x