Du har jobbat hÃ¥rt med din logotyp för att fÃ¥ den att se smal och snygg ut, du har sett till att anpassningen är rätt, att storlekarna är väl proportionerade och att färgerna passar bra, men det är nÃ¥got som saknas… När människor utformar logotyper glömmer de ibland bort de sista detaljerna. Jag talar om skiljelinjer, detaljer, piktogram, former. Dessa grafiska element kan fÃ¥ en vanlig logotyp att se superhäftig ut. Här är nÃ¥gra exempel pÃ¥ fina detaljer som du kan prova pÃ¥ dina logotyper.
Gör din logotyp nu
Skilda linjer
Skiljelinjer är bra detaljer att lägga till i dina logotyper eftersom de hjälper till att skilja två texter åt och ger lite mer dynamik och struktur till din logotyp. Här är några exempel som jag har tagit fram åt dig baserat på de skiljelinjer som finns tillgängliga i logogenies logodesignverktyg:
Lägg märke till att « Before » linjen verkar, ja… Lite trÃ¥kig ? Det beror pÃ¥ att det inte har lagts till nÃ¥gra skiljelinjer i kompositionen. Genom att lägga till skiljelinjer (och jag’säger inte att du ska göra det hela tiden) fÃ¥r du en logotyp som verkar mer strukturerad och grafiskt mer tilltalande. Det hjälper ocksÃ¥ till att separera ditt företagsnamn frÃ¥n din baslinje. I de flesta fall vill du att dina kunder ska se ditt företagsnamn före din baslinje, detta är ocksÃ¥ anledningen till att baslinjen är mindre i de flesta logotyper. Att lägga till en linje mellan de tvÃ¥ texterna gör det ännu tydligare och hjälper verkligen till att skilja ut betydelsen av varje text. Det lägger ocksÃ¥ till ett häftigt grafiskt element i mixen.
Kulor
Bullets är smÃ¥ detaljer som du kan lägga till i varje ände av ditt företagsnamn och baslinje. Dessa grafiska element är bra för att ge din logotyp personlighet. Beroende pÃ¥ vilken bransch du’befinner dig i kan du hitta bullets som passar din verksamhet. Det ger din logotyp ytterligare en dimension och hjälper till att sätta stämningen. Om din logotyp huvudsakligen är textbaserad kommer tillägg av bulletdetaljer definitivt att « spruce up » din logotyp. Här är nÃ¥gra exempel som du kan jämföra med sÃ¥ att du kan fÃ¥ en bättre uppfattning om vad jag talar om:
I den första logotypen förstärks designen av kulor som skulle kunna föreställa rötter eller växter som spirar. I den andra logotypen används dynamiska punkter för att ge designen mer energi, som om de säger: "Hej du, behöver du ett varumärke ? Vi kan hjälpa dig ! I den tredje logotypen används två vertikala linjer som fungerar som väggar på vardera sidan av företagsnamnet, vilket påminner om byggnads- och konstruktionsområdet. Alla dessa små detaljer berättar en historia och ger din logotypdesign mer stil och betydelse.
Formar
Att använda former i din logotyp är roligt! Former skapar som ett skal runt ett element och hjälper till att fokusera ögat på den viktiga informationen. Former är också bra för att strukturera din logotyp. De kan ge lite extra stil åt en komposition som ser lite tom ut. Kolla in de här coola designerna som innehåller former:
I exemplen ovan finns det tvÃ¥ sätt att använda former. I den första raden används formerna för att omsluta en uppsättning bokstäver eller en mening, som om de skulle säga hej, titta pÃ¥ mig. Detta hjälper tittarna att fokusera pÃ¥ en specifik del av logotypen som « for life » i det andra exemplet i den första raden. I den andra raden omger formerna texterna. I den här uppsättningen exempel blir formen det element som strukturerar hela logotypkompositionen. Den här typen av logotyper passar bra för striktare företag av företagstyp som accoutanter, företagsledare, mäklare, affärsrÃ¥dgivare osv…
Vad lärde vi oss av den här artikeln?
Vi lärde oss att det är riktigt häftigt att använda former, punkter och skiljelinjer i logotyper! De hjälper till att strukturera logotypen, vilket är mycket viktigt om du vill att din logotyp ska se professionell ut. De ger kompositionen lite extra grafisk pazaz, vilket gör att den sticker ut lite mer. De är ett alternativ till att använda figurativa ikoner. Som designer tycker jag att det alltid är intressant att utforska dessa olika tillvägagångssätt och se vad som passar bäst för ditt företags stil.
Som i varje artikel som jag’har skrivit, vill jag’prata lite om vÃ¥rt online designverktyg, logogenie affers en omfattande online designlösning för smÃ¥företag. Vi erbjuder ett stort utbud av logotyper, inklusive figurativa ikonlogotyper, bokstavsformade ikonlogotyper, formlogotyper som nämns i den här artikeln och även fantastiska logotyper i vanlig text med super snygga typsnitt. Ge det ett försök och lÃ¥t oss veta vad du tycker genom att klicka pÃ¥ länken nedan
.
Författare : Damien är en logotypdesigner och grafiker på logogenie.net. Damien har varit i designbranschen i över 10 år och är medgrundare av logogenie.