Börja utforma din logotyp

Förbättra din logotyp med fina detaljer

Publicerad: 2017-11-23

Du har jobbat hårt med din logotyp för att få den att se smal och snygg ut, du har sett till att anpassningen är rätt, att storlekarna är väl proportionerade och att färgerna passar bra, men det är något som saknas… När människor utformar logotyper glömmer de ibland bort de sista detaljerna. Jag talar om skiljelinjer, detaljer, piktogram, former. Dessa grafiska element kan få en vanlig logotyp att se superhäftig ut. Här är några exempel på fina detaljer som du kan prova på dina logotyper.

Gör din logotyp nu


Skilda linjer

Skiljelinjer är bra detaljer att lägga till i dina logotyper eftersom de hjälper till att skilja två texter åt och ger lite mer dynamik och struktur till din logotyp. Här är några exempel som jag har tagit fram åt dig baserat på de skiljelinjer som finns tillgängliga i logogenies logodesignverktyg:

tips för logogenie logo design tools

Lägg märke till att « Before » linjen verkar, ja… Lite tråkig ? Det beror på att det inte har lagts till några skiljelinjer i kompositionen. Genom att lägga till skiljelinjer (och jag’säger inte att du ska göra det hela tiden) får du en logotyp som verkar mer strukturerad och grafiskt mer tilltalande. Det hjälper också till att separera ditt företagsnamn från din baslinje. I de flesta fall vill du att dina kunder ska se ditt företagsnamn före din baslinje, detta är också anledningen till att baslinjen är mindre i de flesta logotyper. Att lägga till en linje mellan de två texterna gör det ännu tydligare och hjälper verkligen till att skilja ut betydelsen av varje text. Det lägger också till ett häftigt grafiskt element i mixen.

Kulor

Bullets är små detaljer som du kan lägga till i varje ände av ditt företagsnamn och baslinje. Dessa grafiska element är bra för att ge din logotyp personlighet. Beroende på vilken bransch du’befinner dig i kan du hitta bullets som passar din verksamhet. Det ger din logotyp ytterligare en dimension och hjälper till att sätta stämningen. Om din logotyp huvudsakligen är textbaserad kommer tillägg av bulletdetaljer definitivt att « spruce up » din logotyp. Här är några exempel som du kan jämföra med så att du kan få en bättre uppfattning om vad jag talar om:

idé om logotyp
I den första logotypen förstärks designen av kulor som skulle kunna föreställa rötter eller växter som spirar. I den andra logotypen används dynamiska punkter för att ge designen mer energi, som om de säger: "Hej du, behöver du ett varumärke ? Vi kan hjälpa dig ! I den tredje logotypen används två vertikala linjer som fungerar som väggar på vardera sidan av företagsnamnet, vilket påminner om byggnads- och konstruktionsområdet. Alla dessa små detaljer berättar en historia och ger din logotypdesign mer stil och betydelse.

Formar

Att använda former i din logotyp är roligt! Former skapar som ett skal runt ett element och hjälper till att fokusera ögat på den viktiga informationen. Former är också bra för att strukturera din logotyp. De kan ge lite extra stil åt en komposition som ser lite tom ut. Kolla in de här coola designerna som innehåller former:

Logotyp med former

I exemplen ovan finns det två sätt att använda former. I den första raden används formerna för att omsluta en uppsättning bokstäver eller en mening, som om de skulle säga hej, titta på mig. Detta hjälper tittarna att fokusera på en specifik del av logotypen som « for life » i det andra exemplet i den första raden. I den andra raden omger formerna texterna. I den här uppsättningen exempel blir formen det element som strukturerar hela logotypkompositionen. Den här typen av logotyper passar bra för striktare företag av företagstyp som accoutanter, företagsledare, mäklare, affärsrådgivare osv…

.
 

Vad lärde vi oss av den här artikeln?

Vi lärde oss att det är riktigt häftigt att använda former, punkter och skiljelinjer i logotyper! De hjälper till att strukturera logotypen, vilket är mycket viktigt om du vill att din logotyp ska se professionell ut. De ger kompositionen lite extra grafisk pazaz, vilket gör att den sticker ut lite mer. De är ett alternativ till att använda figurativa ikoner. Som designer tycker jag att det alltid är intressant att utforska dessa olika tillvägagångssätt och se vad som passar bäst för ditt företags stil.

Som i varje artikel som jag’har skrivit, vill jag’prata lite om vårt online designverktyg, logogenie affers en omfattande online designlösning för småföretag. Vi erbjuder ett stort utbud av logotyper, inklusive figurativa ikonlogotyper, bokstavsformade ikonlogotyper, formlogotyper som nämns i den här artikeln och även fantastiska logotyper i vanlig text med super snygga typsnitt. Ge det ett försök och låt oss veta vad du tycker genom att klicka på länken nedan
.  

Börja designa din logotyp nu
 

Författare : Damien är en logotypdesigner och grafiker på logogenie.net. Damien har varit i designbranschen i över 10 år och är medgrundare av logogenie.

Kolla in våra andra artiklar

x