Börja utforma din logotyp

Facebook branding | Hur du skapar ett varumärke för din Facebook-omslagssida och profilbild

Publicerad: 2020-06-09

En Facebook-omslagsbild, även känd som en Facebook-banner, är den större bilden högst upp på din profil, till höger och ovanför din profilbild. Precis som din profilbild är omslagsbilder offentliga. Det innebär att alla som besöker din profil kan se båda. Facebooks konturer - hur du lägger till eller ändrar dessa här. 


Facebook-omslag har möjlighet att tvinga besökare att engagera sig på så många olika sätt, till exempel genom att besöka din webbplats, köpa en produkt eller tjänst, prenumerera, ta reda på ett viktigt meddelande eller evenemang eller vidta någon annan önskad åtgärd som du väljer att främja högst upp på din sida. Varför är omslag så viktiga? Omslagen är reklampelare, eller betydande utrymme för fastigheter på din företagssida. Dessa visuella bilder med uppmaningar till åtgärder har potential att omvandla besökare till leads, och det råkar vara det första som besökarna ser. 

Det finns miljontals potentiella målkunder som besöker Facebook varje dag, eftersom Facebook är bland de största globala sociala medieplattformarna. Företag kan använda detta till sin fördel och gör det också, där Facebook-omslag ökar varumärkeskännedomen, sprider ordet om ditt företag och gör att du kan sticka ut från mängden. 

 

Specifikationer

 

Krav på Facebooks varumärke


Facebooks omslagsbilder på en stationär dator visas bäst på 851 pixlar i bredd och 315 pixlar i höjd och mindre än 100 kilobyte. De laddas snabbast som en sRGB JPG-fil. På smartphones är Facebooks omslagsbilder 640 pixlar breda och 360 pixlar höga.Mer om detta här. 


Facebooks videoomslag är också ett alternativ, där de visas på samma sätt som foton. Den rekommenderade storleken är 820 pixlar på 462 pixlar. Videon måste vara mellan 20 och 90 sekunder lång. De spelar inte upp automatiskt eller spelar upp ljudet från videon automatiskt, så se till att videon fortfarande är lika engagerande samtidigt som du har detta i åtanke. Med detta sagt är Facebooks omslagsvideor ett utmärkt tillfälle att marknadsföra ditt varumärke och kan ofta vara mer engagerande än foton.

En snabb notering om profilbilder medan vi har dig här: Deras storlek är 180 x 180 pixlar på datorer och 128 x 128 pixlar på smartphones. Profilbilder beskärs alltid till en kvadrat. Det är viktigt att tänka på hur omslagsbilder eller videor och profilbilder ser ut tillsammans och att de är estetiskt konsekventa.

 

Regler för omslagsbilder

 

Facebook beskriver viktiga regler att följa när du skapar ditt omslagsbild. Om dessa regler inte följs finns det en risk för att fotot raderas och att din sida förbjuds. Ditt omslagsfoto eller din video får inte bryta mot någons’s upphovsrätt eller vara vilseledande och bedräglig. Det’är bäst att inte inkludera tredje parts varumärken, produkter eller sponsorer. Se till att fotot eller videon är både familjevänligt och säkert för arbete, eftersom det är inställt för allmänheten. 

 

Bästa metoder

 

Allmän design
 

Facebook branding example

 

Se till att du har Facebooks sidans allmänna design i åtanke när du lägger till eller ändrar både profilbild och omslagsbild eller video. Följ basic logo design principles för att skapa en ren och minnesvärd design.  Tänk på text, storlek på grafiska element, layout och vita ytor. Komplicera inte den övergripande designen i ditt omslagsbild för mycket, eftersom kaos kan driva bort din publik. Hitta balans i de visuella element som du inkluderar (detta inkluderar din företagslogotyp), men tänk på hur den skulle kunna vara anpassad till höger. Ditt profilfoto på Facebook är utformat till vänster, så det är vettigt att balansera saker och ting genom att inkludera ord, bilder, grafik etc. på andra sidan. 

 

Känn din målgrupp

 

Facebook branding example


Vilka är dina potentiella kunder som du vill sälja dina produkter eller tjänster till? Vad skulle fånga deras uppmärksamhet? Det är praktiskt att Facebook tillhandahåller en flik “insight” där du enkelt kan hitta personer i kategorier som kön, plats och primärt språk. När du har dessa uppgifter kan du skapa ett omslagsbild som både lockar din publik och lämnar ett bestående intryck.

 

Orlig representation

 

Facebook branding example


Välj visuella bilder som på ett ärligt sätt representerar ditt företag. Facebookomslag har möjlighet att kommunicera varumärkesstil och värderingar genom färger och teman. Fråga dig själv: Vad står ditt företag för? Hur kan detta kommuniceras genom din omslagsbild? Har du färdigheter eller nya tjänster att visa upp? Använd omslagsbilder till din fördel genom att visa detta, till exempel genom en hierarki av typsnitt. 

 

Konsistens 

 

Facebook branding example


Konsekvens är nyckeln. Undvik att byta omslagsbild ofta för att din publik ska känna igen vad ditt företag handlar om. Det’är möjligt att skapa en förlängning av ditt profilfoto genom repetitiva visuella bilder. Detta kan se djärvt och visuellt imponerande ut om det genomförs på rätt sätt. 

 

Mobil optimering

 

Facebook branding example


Eftersom många av dina kunder kommer att se ditt företags Facebook-sida via smarta telefoner är det viktigt att din sida är utformad med mobiloptimering i åtanke. Se till att både ditt profilfoto och omslagsfoto eller video visas optimalt både på webben och i mobilen. 

 

Engagemang

 

Facebook branding example

 

Varför ha en Facebook-sida utan engagemang? För att skapa en stämning, stärka gemenskapen och starta en konversation kan du inkludera engagerande bilder och text i ditt omslagsbild på Facebook. Var kreativ! Använd hashtaggar, feta typsnitt med kortfattade fraser eller din slogan. Var din egen reklamskylt.

 

Använd Logogenie för att utforma ditt Facebook-omslag

 

Vi har ett alternativ för sociala nätverk som du kan köpa för att få färdiga bilder av din logotyp speciellt för sociala nätverksplattformar. 

För mer allmänna tips och tricks för sociala medier kan du hitta vårt inlägg med titeln “Branding your social network pages” där vi beskriver framgångsrika sätt att använda vår logotypgenerator för ytterligare sociala medieplattformar, såsom Twitter, LinkedIn, Instagram och Youtube. 

 

Behov av varumärkesbyggande för ditt nästa företag
 

Logogenies logotyptillverkare



Logogenie’s tredje generation gratis logotyptillverkare låter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Genom tre steg kan du anpassa din logotyp genom ditt företagsnamn och baslinje, eller slogan. Första steget: Ange företagsuppgifter. Branschvalen har ett brett utbud, inklusive byggnation, mode, teknik, wellness, mat, transport med mera. Steg två: välj en logotypmall. Det finns hundratals tillgängliga, och efter ditt val kan du förhandsgranska och ladda ner. Anpassning sker genom obegränsade ändringar. Layout, färgpalett, teckensnitt och symboler kan ändras. Steg tre: En högupplöst nedladdning görs tillgänglig, och i många format. Logotypdesignen är kompatibel med program som Adobe Illustrator och Photoshop. 

 

Begynna att utforma din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

x