Börja utforma din logotyp

Facebook branding | Hur du skapar ett varumärke för din Facebook-omslagssida och profilbild

Publicerad: 2020-06-09

En Facebook-omslagsbild, även känd som en Facebook-banner, är den större bilden högst upp pÃ¥ din profil, till höger och ovanför din profilbild. Precis som din profilbild är omslagsbilder offentliga. Det innebär att alla som besöker din profil kan se bÃ¥da. Facebooks konturer - hur du lägger till eller ändrar dessa här. 


Facebook-omslag har möjlighet att tvinga besökare att engagera sig pÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga olika sätt, till exempel genom att besöka din webbplats, köpa en produkt eller tjänst, prenumerera, ta reda pÃ¥ ett viktigt meddelande eller evenemang eller vidta nÃ¥gon annan önskad Ã¥tgärd som du väljer att främja högst upp pÃ¥ din sida. Varför är omslag sÃ¥ viktiga? Omslagen är reklampelare, eller betydande utrymme för fastigheter pÃ¥ din företagssida. Dessa visuella bilder med uppmaningar till Ã¥tgärder har potential att omvandla besökare till leads, och det rÃ¥kar vara det första som besökarna ser. 

Det finns miljontals potentiella mÃ¥lkunder som besöker Facebook varje dag, eftersom Facebook är bland de största globala sociala medieplattformarna. Företag kan använda detta till sin fördel och gör det ocksÃ¥, där Facebook-omslag ökar varumärkeskännedomen, sprider ordet om ditt företag och gör att du kan sticka ut frÃ¥n mängden. 

 

Specifikationer

 

Krav på Facebooks varumärke


Facebooks omslagsbilder pÃ¥ en stationär dator visas bäst pÃ¥ 851 pixlar i bredd och 315 pixlar i höjd och mindre än 100 kilobyte. De laddas snabbast som en sRGB JPG-fil. PÃ¥ smartphones är Facebooks omslagsbilder 640 pixlar breda och 360 pixlar höga.Mer om detta här. 


Facebooks videoomslag är också ett alternativ, där de visas på samma sätt som foton. Den rekommenderade storleken är 820 pixlar på 462 pixlar. Videon måste vara mellan 20 och 90 sekunder lång. De spelar inte upp automatiskt eller spelar upp ljudet från videon automatiskt, så se till att videon fortfarande är lika engagerande samtidigt som du har detta i åtanke. Med detta sagt är Facebooks omslagsvideor ett utmärkt tillfälle att marknadsföra ditt varumärke och kan ofta vara mer engagerande än foton.

En snabb notering om profilbilder medan vi har dig här: Deras storlek är 180 x 180 pixlar på datorer och 128 x 128 pixlar på smartphones. Profilbilder beskärs alltid till en kvadrat. Det är viktigt att tänka på hur omslagsbilder eller videor och profilbilder ser ut tillsammans och att de är estetiskt konsekventa.

 

Regler för omslagsbilder

 

Facebook beskriver viktiga regler att följa när du skapar ditt omslagsbild. Om dessa regler inte följs finns det en risk för att fotot raderas och att din sida förbjuds. Ditt omslagsfoto eller din video fÃ¥r inte bryta mot nÃ¥gons’s upphovsrätt eller vara vilseledande och bedräglig. Det’är bäst att inte inkludera tredje parts varumärken, produkter eller sponsorer. Se till att fotot eller videon är bÃ¥de familjevänligt och säkert för arbete, eftersom det är inställt för allmänheten. 

 

Bästa metoder

 

Allmän design
 

Facebook branding example

 

Se till att du har Facebooks sidans allmänna design i Ã¥tanke när du lägger till eller ändrar bÃ¥de profilbild och omslagsbild eller video. Följ basic logo design principles för att skapa en ren och minnesvärd design.  Tänk pÃ¥ text, storlek pÃ¥ grafiska element, layout och vita ytor. Komplicera inte den övergripande designen i ditt omslagsbild för mycket, eftersom kaos kan driva bort din publik. Hitta balans i de visuella element som du inkluderar (detta inkluderar din företagslogotyp), men tänk pÃ¥ hur den skulle kunna vara anpassad till höger. Ditt profilfoto pÃ¥ Facebook är utformat till vänster, sÃ¥ det är vettigt att balansera saker och ting genom att inkludera ord, bilder, grafik etc. pÃ¥ andra sidan. 

 

Känn din målgrupp

 

Facebook branding example


Vilka är dina potentiella kunder som du vill sälja dina produkter eller tjänster till? Vad skulle fÃ¥nga deras uppmärksamhet? Det är praktiskt att Facebook tillhandahÃ¥ller en flik “insight” där du enkelt kan hitta personer i kategorier som kön, plats och primärt sprÃ¥k. När du har dessa uppgifter kan du skapa ett omslagsbild som bÃ¥de lockar din publik och lämnar ett bestÃ¥ende intryck.

 

Orlig representation

 

Facebook branding example


Välj visuella bilder som pÃ¥ ett ärligt sätt representerar ditt företag. Facebookomslag har möjlighet att kommunicera varumärkesstil och värderingar genom färger och teman. FrÃ¥ga dig själv: Vad stÃ¥r ditt företag för? Hur kan detta kommuniceras genom din omslagsbild? Har du färdigheter eller nya tjänster att visa upp? Använd omslagsbilder till din fördel genom att visa detta, till exempel genom en hierarki av typsnitt. 

 

Konsistens 

 

Facebook branding example


Konsekvens är nyckeln. Undvik att byta omslagsbild ofta för att din publik ska känna igen vad ditt företag handlar om. Det’är möjligt att skapa en förlängning av ditt profilfoto genom repetitiva visuella bilder. Detta kan se djärvt och visuellt imponerande ut om det genomförs pÃ¥ rätt sätt. 

 

Mobil optimering

 

Facebook branding example


Eftersom mÃ¥nga av dina kunder kommer att se ditt företags Facebook-sida via smarta telefoner är det viktigt att din sida är utformad med mobiloptimering i Ã¥tanke. Se till att bÃ¥de ditt profilfoto och omslagsfoto eller video visas optimalt bÃ¥de pÃ¥ webben och i mobilen. 

 

Engagemang

 

Facebook branding example

 

Varför ha en Facebook-sida utan engagemang? För att skapa en stämning, stärka gemenskapen och starta en konversation kan du inkludera engagerande bilder och text i ditt omslagsbild på Facebook. Var kreativ! Använd hashtaggar, feta typsnitt med kortfattade fraser eller din slogan. Var din egen reklamskylt.

 

Använd Logogenie för att utforma ditt Facebook-omslag

 

Vi har ett alternativ för sociala nätverk som du kan köpa för att fÃ¥ färdiga bilder av din logotyp speciellt för sociala nätverksplattformar. 

För mer allmänna tips och tricks för sociala medier kan du hitta vÃ¥rt inlägg med titeln “Branding your social network pages” där vi beskriver framgÃ¥ngsrika sätt att använda vÃ¥r logotypgenerator för ytterligare sociala medieplattformar, sÃ¥som Twitter, LinkedIn, Instagram och Youtube. 

 

Behov av varumärkesbyggande för ditt nästa företag
 

Logogenies logotyptillverkare



Logogenie’s tredje generation gratis logotyptillverkare lÃ¥ter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Genom tre steg kan du anpassa din logotyp genom ditt företagsnamn och baslinje, eller slogan. Första steget: Ange företagsuppgifter. Branschvalen har ett brett utbud, inklusive byggnation, mode, teknik, wellness, mat, transport med mera. Steg tvÃ¥: välj en logotypmall. Det finns hundratals tillgängliga, och efter ditt val kan du förhandsgranska och ladda ner. Anpassning sker genom obegränsade ändringar. Layout, färgpalett, teckensnitt och symboler kan ändras. Steg tre: En högupplöst nedladdning görs tillgänglig, och i mÃ¥nga format. Logotypdesignen är kompatibel med program som Adobe Illustrator och Photoshop. 

 

Begynna att utforma din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Statistik visar att det finns cirka 33,2 miljoner företag i USA. Detta inkluderar allt (ja, allt), frÃ¥n smÃ¥ lokala företag till stora företag och multinationella företag.  SÃ¥ om du är en startup är valet av ditt företagsnamn utan tvekan en av de mest trÃ¥kiga och utmanande uppgifterna som kan orsaka sömnlösa nätter. FörstÃ¥eligt nog mÃ¥ste det vara minnesvärt och meningsfullt eftersom det sätte...

Läs mer
Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x