Börja utforma din logotyp

De mest populära logotyperna som förändrats med tiden

Publicerad: 2018-06-20

Vad’är det viktigaste du’tänker på när du designar en logotyp?

Du vill att den ska vara modern.

Du vill att den ska vara igenkännbar och minnesvärd.

Du vill att det ska vara elegant.

Du vill att den ska framkalla varumärkets anda.
 

Varför ändras logotyper? – För att publiken ändras. På 1960-talet gillade folk en annan typ av design än den vi gillar i dag. Vi har bevis för det! Låt’oss diskutera hur några av de mest populära logotyperna har förändrats med tiden. Den här utvecklingen kommer att lära dig hur du ska tänka på förändring när du designar logotypen för ett varumärke.

 

Börja designa din logotyp
 

1. Pepsi
 

Pepsi’s logotyptidlinje är ganska intressant för en analys. Det är en ganska lång utveckling som börjar 1898. Ur dagens synvinkel har den första logotypen ett oläsbart typsnitt och är alltför komplicerad. Vi lägger dock märke till det element som är bärare av alla förändringar som följer - vågen, virveln och vad du vill.
 

Pepsi logotyp
 

Under de följande fyra decennierna ändrade Pepsi typsnittet, men färgen och den grundläggande designen förblev densamma. År 1950 märker vi en stor förändring – företaget införde färg i sin logotyp, troligen för att skilja sig från den konkurrerande Coca Cola.
 

Pepsi logotyp 1950
 

I den här logotypen ser du också designen på en keps. Färgerna och locket, förutom virveln, förblir som bärare av förändring i alla framtida design. Senare ändrar Pepsi äntligen typsnittet till något mer läsbart, och vi får den nuvarande logotypen som ser ut så här:
 

nuvarande Pepsi-logotyp
 

2. Mercedes-Benz
 

När du tänker på Mercedes-Benz, vad’är den första bilden som du tänker på? Det är den treuddiga stjärnan, eller hur? Den är en symbol för land, hav och luft och representerar varumärkets ambitioner att dominera alla dessa områden med sina motorer. Den symbolen utvecklades dock 1909. Den första Mercedesbilen salufördes 1901. Vet du hur den första logotypen såg ut?
 

Mercedes logotyp


Vi ser ingen bärare av designförändring här. År 1909, när stjärnan föddes, hade logotypen inga likheter med den första logotypen. Den stjärnan fanns dock kvar som en stämpel för igenkänning av varumärket. Även om den utvecklades finns den fortfarande kvar i dagens logotyp. Här är Mercedes-Benz nuvarande logotyp:

Mercedes icon logo
 

3. Goodyear
 

Goodyear har en av de mest ikoniska logotyper vi känner till. Vet du varför? – För att den förblev relativt universell genom åren. Färgen och typsnittet genomgick små förändringar, men vi kan fortfarande känna igen den ursprungliga designen i dagens’logotyp.

Det viktigaste elementet i logotypen är Wingfoot – symbolen som grundaren valde eftersom han inspirerades av statyn av Merkurius, en gammal gud från den romerska mytologin. Så här såg logotypen ut när den lanserades år 1900:
 

Good Year logo original
 

Och så här ser det ut i dag:

Good Year logo
 

4. Nike
 

Rörelse. Enkelhet. Klassisk, men modern design. Det är vad Nike representerar som varumärke, och logotypen står också för dessa värden. Den första logotypen utformades av Carolyn Davidson 1971. Hon fick en timlön på 2 dollar för det jobbet. Vem skulle ha trott att hennes design skulle bli 1900-talets mest kända logotyp?

Kontrollmärkesformen (känd som Nike Swoosh) åtföljdes till en början av varumärket’s namn skrivet tvärs över den. Så här såg den ursprungliga logotypen ut:
 

Nike logo original
 

Under årens lopp förändrades designen, främst vad gäller teckensnittet och bokstävernas placering. År 1995 bestämde sig Nike slutligen för att ta bort bokstäverna från logotypen, eftersom swoosh redan var ett igenkännbart tecken för varumärket. I dag ser logotypen ut så här:
 

Nuvarande nike-logotyp
 

Vi ser fortfarande den äldre logotypen med bokstäver då och då. Vi ser också förändringar i färgen på den enda swoosh. Men vi vet fortfarande att det är Nike, och det beror på att designern hittade på ett element som är en bärare av förändring.

 

Geniala logotyper verkar lätta att utforma, eller hur? De är alla enkla. Det är idén och designprocessen bakom dem som är det viktiga. Som logotypdesigner måste vi alltid tänka på förändring och införa element som gör att varumärkets ursprungliga känsla förblir bestående under hela utvecklingen.

 

Börja designa din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att infoga din logotyp på din webbplats, i sociala medier och annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS Word. Du kan använ...

Läs mer
Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Oavsett vilken bransch du är verksam inom är det idag ett måste med en tilltalande och funktionell webbplats. Konkurrensen är tuffare än någonsin, delvis på grund av pandemin 2020 som har tvingat oss att flytta våra liv till internet. Företagare idag behöver höja sin nivå och lägga mer ansträngning på att bygga sin närvaro online, inklusive att använda meddelandeappar för företag, som WhatsApp för...

Läs mer
Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Det finns bra logotyper, och sedan finns det fantastiska logotyper. Vad skiljer dem åt? Alla effektiva logotyper följer samma grundläggande riktlinjer för grafisk design, men de fantastiska har det lilla extra: kreativitet. För de flesta människor kan en kreativ logodesign göra skillnaden mellan att bli ihågkommen och att bli glömd några sekunder efter att ha setts. Men vad gör en logotyp kreativ? Hur kan...

Läs mer
Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Anpassade t-shirts som visar ditt fantastiska företagslogotyp är ett bra och effektivt sätt att öka medvetenheten om varumärket till nästa nivå. Vi har skapat en guide för att förklara och varför och hur du kommer igång med ditt t-tryskttryck-äventyr.   Anpassning av t-tröjor     Det finns väldigt få tillfällen där människor inte kan bära sina favoritbekväma t-tröjor. T-trö...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x