Börja utforma din logotyp

De mest populära logotyperna som förändrats med tiden

Publicerad: 2018-06-20

Vad’är det viktigaste du’tänker pÃ¥ när du designar en logotyp?

Du vill att den ska vara modern.

Du vill att den ska vara igenkännbar och minnesvärd.

Du vill att det ska vara elegant.

Du vill att den ska framkalla varumärkets anda.
 

Varför ändras logotyper? – För att publiken ändras. PÃ¥ 1960-talet gillade folk en annan typ av design än den vi gillar i dag. Vi har bevis för det! LÃ¥t’oss diskutera hur nÃ¥gra av de mest populära logotyperna har förändrats med tiden. Den här utvecklingen kommer att lära dig hur du ska tänka pÃ¥ förändring när du designar logotypen för ett varumärke.

 

Börja designa din logotyp
 

1. Pepsi
 

Pepsi’s logotyptidlinje är ganska intressant för en analys. Det är en ganska lÃ¥ng utveckling som börjar 1898. Ur dagens synvinkel har den första logotypen ett oläsbart typsnitt och är alltför komplicerad. Vi lägger dock märke till det element som är bärare av alla förändringar som följer - vÃ¥gen, virveln och vad du vill.
 

Pepsi logotyp
 

Under de följande fyra decennierna ändrade Pepsi typsnittet, men färgen och den grundläggande designen förblev densamma. Ã…r 1950 märker vi en stor förändring – företaget införde färg i sin logotyp, troligen för att skilja sig frÃ¥n den konkurrerande Coca Cola.
 

Pepsi logotyp 1950
 

I den här logotypen ser du också designen på en keps. Färgerna och locket, förutom virveln, förblir som bärare av förändring i alla framtida design. Senare ändrar Pepsi äntligen typsnittet till något mer läsbart, och vi får den nuvarande logotypen som ser ut så här:
 

nuvarande Pepsi-logotyp
 

2. Mercedes-Benz
 

När du tänker pÃ¥ Mercedes-Benz, vad’är den första bilden som du tänker pÃ¥? Det är den treuddiga stjärnan, eller hur? Den är en symbol för land, hav och luft och representerar varumärkets ambitioner att dominera alla dessa omrÃ¥den med sina motorer. Den symbolen utvecklades dock 1909. Den första Mercedesbilen salufördes 1901. Vet du hur den första logotypen sÃ¥g ut?
 

Mercedes logotyp


Vi ser ingen bärare av designförändring här. År 1909, när stjärnan föddes, hade logotypen inga likheter med den första logotypen. Den stjärnan fanns dock kvar som en stämpel för igenkänning av varumärket. Även om den utvecklades finns den fortfarande kvar i dagens logotyp. Här är Mercedes-Benz nuvarande logotyp:

Mercedes icon logo
 

3. Goodyear
 

Goodyear har en av de mest ikoniska logotyper vi känner till. Vet du varför? – För att den förblev relativt universell genom Ã¥ren. Färgen och typsnittet genomgick smÃ¥ förändringar, men vi kan fortfarande känna igen den ursprungliga designen i dagens’logotyp.

Det viktigaste elementet i logotypen är Wingfoot – symbolen som grundaren valde eftersom han inspirerades av statyn av Merkurius, en gammal gud frÃ¥n den romerska mytologin. SÃ¥ här sÃ¥g logotypen ut när den lanserades Ã¥r 1900:
 

Good Year logo original
 

Och så här ser det ut i dag:

Good Year logo
 

4. Nike
 

Rörelse. Enkelhet. Klassisk, men modern design. Det är vad Nike representerar som varumärke, och logotypen står också för dessa värden. Den första logotypen utformades av Carolyn Davidson 1971. Hon fick en timlön på 2 dollar för det jobbet. Vem skulle ha trott att hennes design skulle bli 1900-talets mest kända logotyp?

Kontrollmärkesformen (känd som Nike Swoosh) Ã¥tföljdes till en början av varumärket’s namn skrivet tvärs över den. SÃ¥ här sÃ¥g den ursprungliga logotypen ut:
 

Nike logo original
 

Under årens lopp förändrades designen, främst vad gäller teckensnittet och bokstävernas placering. År 1995 bestämde sig Nike slutligen för att ta bort bokstäverna från logotypen, eftersom swoosh redan var ett igenkännbart tecken för varumärket. I dag ser logotypen ut så här:
 

Nuvarande nike-logotyp
 

Vi ser fortfarande den äldre logotypen med bokstäver då och då. Vi ser också förändringar i färgen på den enda swoosh. Men vi vet fortfarande att det är Nike, och det beror på att designern hittade på ett element som är en bärare av förändring.

 

Geniala logotyper verkar lätta att utforma, eller hur? De är alla enkla. Det är idén och designprocessen bakom dem som är det viktiga. Som logotypdesigner måste vi alltid tänka på förändring och införa element som gör att varumärkets ursprungliga känsla förblir bestående under hela utvecklingen.

 

Börja designa din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x