Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper för byggbranschen och hur du gör din egen logotyp

Publicerad: 2020-06-22
Du kanske tror att alla logotyper inom byggbranschen strävar efter att vara grymma och tuffa, men sanningen är att de är lika snygga och moderna som i alla andra branscher. Faktum är att byggföretag använder några av de mest kreativa och visuellt imponerande logotyperna av alla branscher. Om någon vet hur man bäst passar ihop former så är det trots allt dem.
 
Men världens största byggföretag behöver inte oroa sig för att använda sin logotyp för kundförvärv — i deras situation tackar de troligen nej till arbete snarare än att leta efter mer. Det är de mindre, lokala byggkoncernerna som behöver briljanta logotyper mest. En kraftfull logotyp kommunicerar mycket till människor som gÃ¥r förbi en byggarbetsplats, och kan till och med inspirera dem att ringa dig nästa gÃ¥ng de behöver renoveringar, eller mer. 
 
SÃ¥ vi har samlat 10 av de bästa logotyperna för byggbranschen som vi kunde hitta, oavsett hur stort eller litet företaget är. Vi analyserar vad de gör som fungerar och ger sedan nÃ¥gra experttips om hur du själv kan designa en bygglogotyp. I slutet bryter vi till och med ner detaljerna i hur och var du kan göra logotyper i proffsklass själv — utan priser i proffsklass. 
 

Pyramidbyggare
 

Pyramidbyggarnas logotyp

 
 
 
Pyramid Builders uppvisar nÃ¥gra av de vanligaste och mest effektiva teman vi ser i logotyper för byggbranschen. Till att börja med är triangeln en populär form i bygglogotyper av tvÃ¥ skäl: för det första symboliserar den välstÃ¥nd och framgÃ¥ng (om den är uppÃ¥triktad) och för det andra representerar den strukturell stabilitet, vilket är ett stort lyft för byggvarumärken. Vertikala linjer, som den som delar triangeln i tvÃ¥ delar, är lika vanliga, liksom bilder av byggnader som den som finns inuti triangeln — vi förklarar varför nedan.  
 
En av de största fördelarna med den här logotypen är att den inte bara använder sig av effektiva trender inom byggbranschen, utan ocksÃ¥ att den perfekt beskriver varumärket. Triangeln tjänar ett dubbelt syfte, nämligen att visa auktoritet och representera en pyramid, medan valet av guld som varumärkesfärg förstärker kopplingen till de antika pyramiderna i dess namngivare. Företag bör alltid leta efter sätt att visuellt representera sina namn, eftersom det är till stor hjälp för varumärkeskännedomen. 
 
 

Structure Innovation LTD

 

Structure Innovation logo

 
 
 
Structure Innovation LTD visar oss hur moderna bygglogotyper kan vara. Användningen av färger visar pÃ¥ en avancerad förstÃ¥else för konstnärliga principer, medan de tjocka, vertikala blocken fortfarande visar pÃ¥ den styrka och stabilitet som människor söker hos ett byggföretag. De vertikala blocken ser ocksÃ¥ ut som byggnader, vilket signalerar till tittarna vilken bransch de tillhör. 
 
BlÃ¥tt är ett mycket smart val, särskilt eftersom det är uppdelat i flera olika nyanser. I färgteorin representerar blÃ¥tt förtroende och kompetens, men ljusblÃ¥tt Ã¥terspeglar mer av förtroendekvaliteterna medan mörkblÃ¥tt representerar mer av kompetenskvaliteterna. Genom att använda flera nyanser fÃ¥r Structure Innovation det bästa av bÃ¥da världarna. 
 
 
 

Future Builders Construction

 

Future Builders logo

 
 
En annan bygglogotyp i modern stil, Future Builders, väljer ett mer abstrakt bildsprÃ¥k. Användningen av olika blockiga former, arrangerade pÃ¥ ett estetiskt tilltalande sätt, fÃ¥ngar själva kärnan i byggandet. Observera att alla former är kantiga med skarpa spetsar, vilket förkroppsligar en styrka som passar branschen. 
 
Tacksamt nog har de ordet “konstruktion” med i logotypen sÃ¥ att folk vet vad de gör. Om du ska använda abstrakta bilder för nÃ¥gon bransch, se till att folk fortfarande kan se vilken bransch du arbetar med, även om du mÃ¥ste förklara det för dem med ytterligare text. 
 
 

Pulse Construction

 

Pulse Construction logo

 
Om du har läst vÃ¥ra andra logoguider vet du att visuella ordlekar är idealiska för varumärkesigenkänning — betraktaren mÃ¥ste tänka pÃ¥ din logotyp, vilket hjälper dem att komma ihÃ¥g dig senare. Pulse Construction använder inte bara en visuell ordvits för sin logotyp, den symboliserar ocksÃ¥ perfekt deras varumärkesnamn. Du kunde förmodligen ha gissat deras företagsnamn bara utifrÃ¥n bilden! 
 
BildsprÃ¥ket av byggnader, eller snarare en stadssilhuett full av byggnader, är dessutom en perfekt signal för byggbranschen. Som du kan se finns byggnader med i nästan alla logotyper pÃ¥ den här listan. 
 
 

Top Pros Construction

 

Top Pros Construction logo

 
 
Efter byggnader är handverktyg det vanligaste bildsprÃ¥ket för bygglogotyper. Top Pros Construction använder bÃ¥da i sin logotyp och ser till att ingen kan tvivla pÃ¥ vilken bransch de är verksamma inom. Detaljerna pÃ¥ bÃ¥de husfönstren och hammaren är perfekta — tillräckligt för att hÃ¥lla designen visuellt intressant, men inte för mycket för att distrahera. 
 
Att slÃ¥ ihop bokstäverna i varumärket med den faktiska bilden är en bra teknik för logotyper, eftersom det hjälper till att förena “hela bilden.” Det gör att ögat gÃ¥r fram och tillbaka mellan bilden och orden, vilket stärker deras associationer med varandra. 
 
 

Tyst konstruktion

 

Stealth Construction logo

 
 
 
Och även om Stealth Construction inte använder sig av bilder av byggnader, finns det andra tekniker som avslöjar deras bransch. Användningen av isometriska block är den första ledtrÃ¥den — lägg märke till att de är raka och stela, precis som i Future Builders logotyp, för att visa styrka och stabilitet. 
 
Eftersom de blockiga formerna knyter logotypen till byggbranschen har de möjlighet att experimentera mer med andra designval. Logotypens form är modellerad efter en stealthbombare, som representerar deras namn för att förbättra varumärkeskännedomen, men den formen är ocksÃ¥ en annan triangel för att visa välstÃ¥nd. Mer subtilt är blockets toppar osynliga, en annan visuell ordlek för att hjälpa till med konnotationer till “stealth.” 
 
 

ILM Architecture & Design

 

ILM Architecture & Design logo

 
 
 
En annan ultramodern bygglogotyp, ILM Architecture & Design, är mer abstrakt, men innehÃ¥ller ändÃ¥ fortfarande bilder frÃ¥n byggnader. Precis som Future Builders förklarar de vad de gör om logotypbilden inte är omedelbart uppenbar. 
 
Den sofistikerade designen tyder pÃ¥ att företaget specialiserar sig pÃ¥ mer exklusiva produkter, vilket är en lärdom för alla DIY-logotypdesigners att de stilistiska val du gör pÃ¥verkar vilken typ av kundkrets du lockar till dig. 
 
 

Ram Construction & Services

 

Ram Construction & Service logo

 
 
Logotypen för Ram Construction & Services är enkel och elegant och har alla rätt delar pÃ¥ rätt plats. De minimalistiska byggnaderna är inget annat än raka linjer, men det sätt pÃ¥ vilket de är iscensatta gör det tydligt vad de ska vara. Dessutom betonar den lÃ¥nga vertikala linjen som placeras direkt i mitten betydelsen av auktoritet och makt. 
 
Se hur de använder tvÃ¥ olika färger för att hÃ¥lla logotypen visuellt intressant. Om de bara hade använt en färg skulle logotypen inte bara se mindre intressant ut, utan det skulle ocksÃ¥ vara svÃ¥rare att se att de abstrakta linjerna är byggnader. 
 
 

THI Builders

 

THI Builders logo

 
 
Om modernt och konstnärligt inte passar ditt varumärke, var inte rädd för att gÃ¥ in i det traditionella. Logotypen för Thi Builders är inte mycket mer än deras namn, men den logotypen gör en hel del. Genom minimalism avbildar de ett hus med bara en enda linje, men den bilden räcker för att visa människor att de är ett byggföretag — för att inte nämna att det pilliknande taket har samma kraft och auktoritetskonnotationer som en uppÃ¥triktad triangel. 
 
När du använder minimalism är det viktigt att behärska grunderna i grafisk design, annars kommer din logotyp att verka trÃ¥kig. Genom att använda ett djärvt rött som komplement till det svarta är husets bilder det första man lägger märke till och den mest gripande visuella bilden. Att använda negativt utrymme för att skära ut en “skorsten” ger ocksÃ¥ en dynamisk känsla. Lägg märke till hur “Thi” har en djärvare typografi och är parat med det röda taket, vilket gör att det sticker ut som den viktigaste delen av namnet. 
 
 

Draco

 

Draco logo

 
 
Slutligen avslutar vi med Draco’s logotyp, som visar pÃ¥ nÃ¥gra allmänna logotyper. Att rama in logotypen är ett bra sätt att förenhetliga elementen och hÃ¥lla uppmärksamheten pÃ¥ den centrala fokuspunkten (i det här fallet företagsnamnet), och genom att använda en rektangulär ram med raka kanter fÃ¥r ditt varumärke att verka bÃ¥de seriöst och kompetent. 
 
För att logotypen inte ska bli trÃ¥kig leker designern med de visuella tecknen pÃ¥ bokstäverna. Detta hjälper till att känna igen varumärket, men kan ocksÃ¥ användas för att kommunicera ytterligare punkter. VÃ¥rt enda klagomÃ¥l pÃ¥ logotypen är att den aldrig klargör vilken bransch den tillhör — utan symboliska bilder eller extra text skulle Draco Group mycket väl kunna vara en advokatbyrÃ¥ för vad vi vet. 
 
 

3 experttips för utformning av logotyper för byggbranschen

 
 
Vad kan du ta med dig frÃ¥n de 10 bästa logotyperna för byggbranschen för att hjälpa dig att utforma din egen logotyp? Här är vÃ¥ra tre bästa tips för att utforma en bygglogotyp sÃ¥ att din logotyp inte gÃ¥r att skilja frÃ¥n professionellt utformade logotyper. 
 
 

Kvadrater och trianglar

 
 
Storleksmässigt sunda former fungerar bäst för bygglogotyper eftersom de representerar stabilitet och styrka, vilket är viktiga egenskaper för ett byggföretag. Det är därför rektangulära block och uppÃ¥triktade trianglar är sÃ¥ vanliga i deras logotyper. De antyder inte bara välgjorda byggnader, utan de här formerna har ocksÃ¥ för övrigt en innebörd av styrka, kraft och kompetens — sÃ¥ folk kommer att förknippa ditt byggföretag med säkra byggnader. 
 
Det är ocksÃ¥ därför du sällan ser cirklar och kurvor i logotyper för byggnadsindustrin. Kurvor är lekfulla och roliga, idealiska för avslappnade varumärken, men för byggföretag föredrar folk kompetens och skicklighet framför “kul.” 
 
 

Vertikala linjer

 
 
Vertikala linjer ger en känsla av att man stiger uppÃ¥t — ögonen rör sig upp och ner när de ser dem, vilket tyder pÃ¥ framgÃ¥ng, som tillväxt i en graf. Vertikala linjer finns i logotyper i alla branscher, men de passar perfekt för byggbranschen. 
 
För det första passar de känslomässiga associationerna till vertikala linjer — makt, framgÃ¥ng, välstÃ¥nd — in i konstruktionen som en handske. För det andra är det lätt att integrera vertikala linjer organiskt i din logotyp med alla bilder frÃ¥n byggandet. Vertikala linjer och bygglogotyper passar sÃ¥ bra ihop att det inte är konstigt att nästan alla använder dem. 
 
 

Bilder av hus och byggnader

 
 
En snabb titt ovan visar hur populära bilder av hus och byggnader är i bygglogotyper. Det är inte sÃ¥ mycket en trend som en bästa praxis; hus och byggnader är det snabbaste och mest effektiva sättet att kommunicera att du är ett byggföretag. SÃ¥ mÃ¥nga byggföretag använder hus och byggnader i sina logotyper, det är nästan som en kod. 
 
Självklart finns det nÃ¥got att säga om att sticka ut. Men i stället för att undvika bilderna av hus och byggnader skulle det vara smartare att använda dem pÃ¥ ett sätt som aldrig tidigare gjorts. Genom att använda en originell eller konstnärlig skildring av ett hus, en byggnad eller en skyline kan du effektivt distansera ditt varumärke frÃ¥n flocken, men du har fortfarande alla visuella signaler för omedelbar, ordlös kommunikation. 
 
 

Hur man gör en bygglogotyp 

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingÃ¥r i en effektiv bygglogotyp är frÃ¥gan hur du gör en sÃ¥dan? I huvudsak har du tvÃ¥ alternativ: anlita nÃ¥gon som designar den Ã¥t dig eller designa den själv. BÃ¥da har sina egna fördelar och nackdelar, sÃ¥ lÃ¥t oss undersöka bÃ¥da individuellt. 
Hyra en designer
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har dÃ¥liga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svÃ¥rt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

Logogenies logotyptillverkare

 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie. 
 
I vÃ¥r digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg pÃ¥ nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ det är bara ett första steg att hitta din mall. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudsakliga bilder
- Företagets namn och slogan
- Font och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Text- och bildplacering
- Lägga till nya ikoner
- Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns mÃ¥nga av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du fÃ¥r bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för särskilda designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x