Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper för byggbranschen och hur du gör din egen logotyp

Publicerad: 2020-06-22
Du kanske tror att alla logotyper inom byggbranschen strävar efter att vara grymma och tuffa, men sanningen är att de är lika snygga och moderna som i alla andra branscher. Faktum är att byggföretag använder några av de mest kreativa och visuellt imponerande logotyperna av alla branscher. Om någon vet hur man bäst passar ihop former så är det trots allt dem.
 
Men världens största byggföretag behöver inte oroa sig för att använda sin logotyp för kundförvärv — i deras situation tackar de troligen nej till arbete snarare än att leta efter mer. Det är de mindre, lokala byggkoncernerna som behöver briljanta logotyper mest. En kraftfull logotyp kommunicerar mycket till människor som går förbi en byggarbetsplats, och kan till och med inspirera dem att ringa dig nästa gång de behöver renoveringar, eller mer. 
 
Så vi har samlat 10 av de bästa logotyperna för byggbranschen som vi kunde hitta, oavsett hur stort eller litet företaget är. Vi analyserar vad de gör som fungerar och ger sedan några experttips om hur du själv kan designa en bygglogotyp. I slutet bryter vi till och med ner detaljerna i hur och var du kan göra logotyper i proffsklass själv — utan priser i proffsklass. 
 

Pyramidbyggare
 

Pyramidbyggarnas logotyp

 
 
 
Pyramid Builders uppvisar några av de vanligaste och mest effektiva teman vi ser i logotyper för byggbranschen. Till att börja med är triangeln en populär form i bygglogotyper av två skäl: för det första symboliserar den välstånd och framgång (om den är uppåtriktad) och för det andra representerar den strukturell stabilitet, vilket är ett stort lyft för byggvarumärken. Vertikala linjer, som den som delar triangeln i två delar, är lika vanliga, liksom bilder av byggnader som den som finns inuti triangeln — vi förklarar varför nedan.  
 
En av de största fördelarna med den här logotypen är att den inte bara använder sig av effektiva trender inom byggbranschen, utan också att den perfekt beskriver varumärket. Triangeln tjänar ett dubbelt syfte, nämligen att visa auktoritet och representera en pyramid, medan valet av guld som varumärkesfärg förstärker kopplingen till de antika pyramiderna i dess namngivare. Företag bör alltid leta efter sätt att visuellt representera sina namn, eftersom det är till stor hjälp för varumärkeskännedomen. 
 
 

Structure Innovation LTD

 

Structure Innovation logo

 
 
 
Structure Innovation LTD visar oss hur moderna bygglogotyper kan vara. Användningen av färger visar på en avancerad förståelse för konstnärliga principer, medan de tjocka, vertikala blocken fortfarande visar på den styrka och stabilitet som människor söker hos ett byggföretag. De vertikala blocken ser också ut som byggnader, vilket signalerar till tittarna vilken bransch de tillhör. 
 
Blått är ett mycket smart val, särskilt eftersom det är uppdelat i flera olika nyanser. I färgteorin representerar blått förtroende och kompetens, men ljusblått återspeglar mer av förtroendekvaliteterna medan mörkblått representerar mer av kompetenskvaliteterna. Genom att använda flera nyanser får Structure Innovation det bästa av båda världarna. 
 
 
 

Future Builders Construction

 

Future Builders logo

 
 
En annan bygglogotyp i modern stil, Future Builders, väljer ett mer abstrakt bildspråk. Användningen av olika blockiga former, arrangerade på ett estetiskt tilltalande sätt, fångar själva kärnan i byggandet. Observera att alla former är kantiga med skarpa spetsar, vilket förkroppsligar en styrka som passar branschen. 
 
Tacksamt nog har de ordet “konstruktion” med i logotypen så att folk vet vad de gör. Om du ska använda abstrakta bilder för någon bransch, se till att folk fortfarande kan se vilken bransch du arbetar med, även om du måste förklara det för dem med ytterligare text. 
 
 

Pulse Construction

 

Pulse Construction logo

 
Om du har läst våra andra logoguider vet du att visuella ordlekar är idealiska för varumärkesigenkänning — betraktaren måste tänka på din logotyp, vilket hjälper dem att komma ihåg dig senare. Pulse Construction använder inte bara en visuell ordvits för sin logotyp, den symboliserar också perfekt deras varumärkesnamn. Du kunde förmodligen ha gissat deras företagsnamn bara utifrån bilden! 
 
Bildspråket av byggnader, eller snarare en stadssilhuett full av byggnader, är dessutom en perfekt signal för byggbranschen. Som du kan se finns byggnader med i nästan alla logotyper på den här listan. 
 
 

Top Pros Construction

 

Top Pros Construction logo

 
 
Efter byggnader är handverktyg det vanligaste bildspråket för bygglogotyper. Top Pros Construction använder båda i sin logotyp och ser till att ingen kan tvivla på vilken bransch de är verksamma inom. Detaljerna på både husfönstren och hammaren är perfekta — tillräckligt för att hålla designen visuellt intressant, men inte för mycket för att distrahera. 
 
Att slå ihop bokstäverna i varumärket med den faktiska bilden är en bra teknik för logotyper, eftersom det hjälper till att förena “hela bilden.” Det gör att ögat går fram och tillbaka mellan bilden och orden, vilket stärker deras associationer med varandra. 
 
 

Tyst konstruktion

 

Stealth Construction logo

 
 
 
Och även om Stealth Construction inte använder sig av bilder av byggnader, finns det andra tekniker som avslöjar deras bransch. Användningen av isometriska block är den första ledtråden — lägg märke till att de är raka och stela, precis som i Future Builders logotyp, för att visa styrka och stabilitet. 
 
Eftersom de blockiga formerna knyter logotypen till byggbranschen har de möjlighet att experimentera mer med andra designval. Logotypens form är modellerad efter en stealthbombare, som representerar deras namn för att förbättra varumärkeskännedomen, men den formen är också en annan triangel för att visa välstånd. Mer subtilt är blockets toppar osynliga, en annan visuell ordlek för att hjälpa till med konnotationer till “stealth.” 
 
 

ILM Architecture & Design

 

ILM Architecture & Design logo

 
 
 
En annan ultramodern bygglogotyp, ILM Architecture & Design, är mer abstrakt, men innehåller ändå fortfarande bilder från byggnader. Precis som Future Builders förklarar de vad de gör om logotypbilden inte är omedelbart uppenbar. 
 
Den sofistikerade designen tyder på att företaget specialiserar sig på mer exklusiva produkter, vilket är en lärdom för alla DIY-logotypdesigners att de stilistiska val du gör påverkar vilken typ av kundkrets du lockar till dig. 
 
 

Ram Construction & Services

 

Ram Construction & Service logo

 
 
Logotypen för Ram Construction & Services är enkel och elegant och har alla rätt delar på rätt plats. De minimalistiska byggnaderna är inget annat än raka linjer, men det sätt på vilket de är iscensatta gör det tydligt vad de ska vara. Dessutom betonar den långa vertikala linjen som placeras direkt i mitten betydelsen av auktoritet och makt. 
 
Se hur de använder två olika färger för att hålla logotypen visuellt intressant. Om de bara hade använt en färg skulle logotypen inte bara se mindre intressant ut, utan det skulle också vara svårare att se att de abstrakta linjerna är byggnader. 
 
 

THI Builders

 

THI Builders logo

 
 
Om modernt och konstnärligt inte passar ditt varumärke, var inte rädd för att gå in i det traditionella. Logotypen för Thi Builders är inte mycket mer än deras namn, men den logotypen gör en hel del. Genom minimalism avbildar de ett hus med bara en enda linje, men den bilden räcker för att visa människor att de är ett byggföretag — för att inte nämna att det pilliknande taket har samma kraft och auktoritetskonnotationer som en uppåtriktad triangel. 
 
När du använder minimalism är det viktigt att behärska grunderna i grafisk design, annars kommer din logotyp att verka tråkig. Genom att använda ett djärvt rött som komplement till det svarta är husets bilder det första man lägger märke till och den mest gripande visuella bilden. Att använda negativt utrymme för att skära ut en “skorsten” ger också en dynamisk känsla. Lägg märke till hur “Thi” har en djärvare typografi och är parat med det röda taket, vilket gör att det sticker ut som den viktigaste delen av namnet. 
 
 

Draco

 

Draco logo

 
 
Slutligen avslutar vi med Draco’s logotyp, som visar på några allmänna logotyper. Att rama in logotypen är ett bra sätt att förenhetliga elementen och hålla uppmärksamheten på den centrala fokuspunkten (i det här fallet företagsnamnet), och genom att använda en rektangulär ram med raka kanter får ditt varumärke att verka både seriöst och kompetent. 
 
För att logotypen inte ska bli tråkig leker designern med de visuella tecknen på bokstäverna. Detta hjälper till att känna igen varumärket, men kan också användas för att kommunicera ytterligare punkter. Vårt enda klagomål på logotypen är att den aldrig klargör vilken bransch den tillhör — utan symboliska bilder eller extra text skulle Draco Group mycket väl kunna vara en advokatbyrå för vad vi vet. 
 
 

3 experttips för utformning av logotyper för byggbranschen

 
 
Vad kan du ta med dig från de 10 bästa logotyperna för byggbranschen för att hjälpa dig att utforma din egen logotyp? Här är våra tre bästa tips för att utforma en bygglogotyp så att din logotyp inte går att skilja från professionellt utformade logotyper. 
 
 

Kvadrater och trianglar

 
 
Storleksmässigt sunda former fungerar bäst för bygglogotyper eftersom de representerar stabilitet och styrka, vilket är viktiga egenskaper för ett byggföretag. Det är därför rektangulära block och uppåtriktade trianglar är så vanliga i deras logotyper. De antyder inte bara välgjorda byggnader, utan de här formerna har också för övrigt en innebörd av styrka, kraft och kompetens — så folk kommer att förknippa ditt byggföretag med säkra byggnader. 
 
Det är också därför du sällan ser cirklar och kurvor i logotyper för byggnadsindustrin. Kurvor är lekfulla och roliga, idealiska för avslappnade varumärken, men för byggföretag föredrar folk kompetens och skicklighet framför “kul.” 
 
 

Vertikala linjer

 
 
Vertikala linjer ger en känsla av att man stiger uppåt — ögonen rör sig upp och ner när de ser dem, vilket tyder på framgång, som tillväxt i en graf. Vertikala linjer finns i logotyper i alla branscher, men de passar perfekt för byggbranschen. 
 
För det första passar de känslomässiga associationerna till vertikala linjer — makt, framgång, välstånd — in i konstruktionen som en handske. För det andra är det lätt att integrera vertikala linjer organiskt i din logotyp med alla bilder från byggandet. Vertikala linjer och bygglogotyper passar så bra ihop att det inte är konstigt att nästan alla använder dem. 
 
 

Bilder av hus och byggnader

 
 
En snabb titt ovan visar hur populära bilder av hus och byggnader är i bygglogotyper. Det är inte så mycket en trend som en bästa praxis; hus och byggnader är det snabbaste och mest effektiva sättet att kommunicera att du är ett byggföretag. Så många byggföretag använder hus och byggnader i sina logotyper, det är nästan som en kod. 
 
Självklart finns det något att säga om att sticka ut. Men i stället för att undvika bilderna av hus och byggnader skulle det vara smartare att använda dem på ett sätt som aldrig tidigare gjorts. Genom att använda en originell eller konstnärlig skildring av ett hus, en byggnad eller en skyline kan du effektivt distansera ditt varumärke från flocken, men du har fortfarande alla visuella signaler för omedelbar, ordlös kommunikation. 
 
 

Hur man gör en bygglogotyp 

 
 
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv bygglogotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 
Hyra en designer
 
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 
 
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 
 
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har dåliga resultat när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av f.d. Fiverr-användare som känner att de blivit lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 
 
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta den rätta designern för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 
 
 

Designa en logotyp själv

Logogenies logotyptillverkare

 
 
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie. 
 
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
 
Logogenie och andra designverktyg på nätet använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 
 
 
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så det är bara ett första steg att hitta din mall. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 
 
 
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 
 
- Huvudsakliga bilder
- Företagets namn och slogan
- Font och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Text- och bildplacering
- Lägga till nya ikoner
- Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
 
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 
 
 
 
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 
 
Men mallen fungerar bra för nybörjare, men du får bättre resultat om du läser upp några grunderna för grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för särskilda designtips, direkt från expertdesigners. 
 
 
 

Kolla in våra andra artiklar

x